גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רופאים ישראלים מפגינים נגד הצלב האדום: "הם לא עושים מספיק, מרגישים שזה לא דחוף להם"

הערב מתקיימת הפגנה של צוותי רפואה נגד הארגון הבינלאומי ● רק היום הגביר הצלב האדום את הקשר עם ארגון הרופאים למענם שמוביל את ההפגנה ועם מטה משפחות החטופים ● פרופ' חגי לוין: "אני לא חושב שיש להם מניע פוליטי או חלילה אנטישמי, אבל עדיין היו יכולים לעשות יותר"

הפגנה הערב מול משרדי הצלב האדום / צילום: רונן טופלברג, עמותת למענם
הפגנה הערב מול משרדי הצלב האדום / צילום: רונן טופלברג, עמותת למענם

הערב מתקיימת הפגנה של צוותי רפואה - רופאים, אנשי סיעוד, אנשי מקצועות הבריאות ופסיכולוגים - מול משרדי הצלב האדום בישראל. לטענת המפגינים, הארגון אינו עושה מספיק כדי לבקר את החטופים הישראלים בעזה ולדאוג לבריאותם. בין החטופים אנשים עם דמנציה, אוטיזם וכאלה הזקוקים לתרופות מסוגים שונים. כרגע לא ידוע דבר לגבי מספר החטופים, התנאים בהם הם מוחזקים, או מצבם הרפואי.

הפגנה הערב מול משרדי הצלב האדום / צילום: רונן טופלברג, עמותת למענם

פרופ' חגי לוין, ראש תחום רפואה במטה החטופים, מסביר: "התחושה שלנו היא שהצלב האדום לא מתעדף את האירוע הזה, ולא ברור איך זה יכול להיות כי זה הרי תפקידם. אבל גם מבחינת תדירות השיחות שלהם איתנו, כמות המידע שאנחנו מקבלים מהם, וההתבטאויות הפומביות שלהם, אנחנו לא מקבלים את התחושה שהם עושים כל מה שהם יכולים. אני לא חושב שיש להם מניע פוליטי או חלילה אנטישמי, אבל עדיין היו יכולים לעשות יותר".

"אפשר אפילו לראות בפרסומים הפומביים שלהם, למשל בטוויטר, כמה פעמים הם דיברו על הצורך להביא עזרה הומנטירית לעזה, שזה לא מפריע לי, אבל לעומת זאת כמה פעמים כתבו לגבי החטופים שלנו - מעט ציוצים ובטון מאוד מינורי. לעומת זאת ארגון הבריאות העולמי, גם מתייחס לעזה אבל גם מדבר עלינו, ואנשי צוות שלהם נמצאים איתנו בקשר כל הזמן.

לא הסכימו לקחת שקית תרופות לחטופים 'אין לנו גישה'

"המפגשים עם הצלב האדום נותנים את אותה התחושה שזה לא דחוף להם. במקרה אחד הגיע אליהם אורי רביץ, בנה של החטופה אלמה אברהם. הוא נתן להם שקית של תרופות שאמא שלו צריכה, ואמר 'תנו לה את זה', והם לא הסכימו לקחת את השקית ואמרו 'אבל אין לנו גישה'. היא הייתה יכולה לקחת את השקית ולהגיד 'נעשה כל מה שאפשר', ולהתכוון לזה".

ובאמת הם טוענים שהחמאס לא מאפשר להם את הגישה לחטופים, שכל מידע שיש להם הוא סודי וחשיפתו תפגע ביכולת שלהם לפעול למען החטופים, ושהם לא יכולים להתבטא בעניין מחשש שיתפסו כבלתי ניטראליים.

"שלחנו להם מכתב לפני כמה ימים שעסק בהתבטאויות הפומביות שלהם, והראינו איך אל מול הדלות של ההתבטאויות שלהם בנושא החטופים, הם כן מדברים בחריפות ובצורה בוטה על צרכי הילדים בעזה. אמרנו להם - תדברו ברור, תנקטו עמדה.

"הם אומרים 'סיכנו את החיינו כדי להביא את שתי החטופות הראשונות ששוחררו', וזה נכון. אבל יש להם עוד הרבה מה לעשות, כדי לעשות את התפקיד שלהם".

המסר של ההפגנה הוא לגמרי לא פוליטי, אלא רפואי

ד"ר תמרה קוליץ- מייסדת עמותת למענם- רופאות ורופאים למען שורדי שואה ויוזמת ההפגנה, מספרת כי: "אנחנו ארגון גדול מאוד של רופאים שמעניקים טיפול רפואי חינם לניצולי שואה, ולפעמים מתגייסים גם למטרות אחרות, כמו למשל משלחת שהוצאנו לאוקראינה לפני שנתיים, וכמובן בתקופה הזו התנדבנו במלונות המפונים.

"לפני כמה ימים בקבוצה של רופאות בפייסבוק בשם 'חדר רופאות', שבה חברות אלפי נשות רפואה, עלה הרעיון להפגין מול הצלב האדום ואני בתור 'למענם' הרמתי את הכפפה כי אני מייצגת רופאים רבים. המסר של ההפגנה הוא לגמרי לא פוליטי, אלא רפואי, ואומר 'תטפלו בהם. תפגשו אותם עכשיו".

בנוסף להפגנה בתל אביב, צפויות הפגנות תמיכה נוספות של רופאים ישראלים ולא ישראלים מול משרדי הצלב האדום ברחבי העולם, בין היתר בלונדון, טורונטו ופריז, שישודרו בשידור חי למוקד ההפגנה בישראל. היום במהלך היום פנו נציגי הצלב האדם למארגני ההפגנות בישראל ובמדינות נוספות כדי לבקש להיפגש וללבן את הדברים. הוחלט להיפגש אחרי ההפגנה. "מה לעשות", אומר לוין. "הלחץ התקשורתי עוזר".

ממשרד הועד הבינלאומי של הצלב האדום הכחישו מכל וכל כי הארגון אינו עושה ככל יכולתו כדי להגיע למידע או למפגש עם החטופים. "העברנו דרישה לחמאס בכל הערוצים, מהיום הראשון, לשחרור מיידי של כל בני הערובה, כי החזקתם נוגדת את המשפט הבינלאומי ההומניטרי. קיימנו פגישות עם גורמים בינלאומיים כדי להעביר את המסר והדהדנו את הדברים גם בכלי התקשורת הבינלאומיים. כשדרישה זו לא נענתה, דרשנו לכל הפחות לתת לחטופים טיפול רפואי ולהעביר מסרים לבני משפחותיהם, אבל גם זה לא נענה.

"לא קיבלנו שום מידע על החטופים. אם היה לנו, היינו מעבירים אותו לבני המשפחה קודם כל, כי הם הגורם שלו אנחנו מחויבים, ואולי היינו שומרים זאת בסוד, אבל נוכל להגיד לכם חד משמעית הפעם - לא קיבלנו שום מידע".

הארגון כן הצליח להגיע לתקשורת מספקת עם חמאס כדי להוציא מעזה ארבע בנות ערובה, שתי אזרחיות אמריקאיות שאינן מתגוררות בישראל, יהודית ונטלי רענן, ושתי נשים מבוגרות ששוחררו מסיבות הומניטריות, יוכבד ליפשיץ ונורית קופר.

כלומר יש לכם קשר כלשהו עם חמאס
"יש לנו צוות שנמצא בעזה באופן קבוע, וגם עכשיו, ויש לו קשר עם חמאס שלא התחיל היום. כדי לקיים קשר כזה, אנחנו חייבים להיות גורם ניטראלי. הרי אין לנו כוח צבאי. כל מה שיש לנו זה את האמון ששני הצדדים לסכסוך נותנים בנו. הצוות שלנו בעזה נמצא עכשיו בתנאים נוראיים, ותוך כדי כך הוא סייע לחלץ את בנות הערובה בשני מבצעים מסכני חיים"

הארגון גם מכחיש את הטענות כי חבריו לא הרבו להיפגש עם הגורמים בישראל הפועלים למען החטופים עד  הלחץ התקשורתי. "מתחילת ה-7.10 נפגשנו ועמדנו בקשר עם מספר אינסופי של גורמים במדינת ישראל, החל מהמשפחות דרך מטה המשפחות, החמ"ל הממשלתי בראשות גל הירש וגם משרד הבריאות. קיימנו מפגשים אצלנו במשרד, אצלם במטה, בכל הדרגים. היו מספר פגישות בז'נבה של בכירים בצלב האדום ומטה המשפחות, בין היתר כדי לראות איך אנחנו תומכים בבריאות הנפשית של המשפחות.

"הקמנו מוקד שמה-7.10 עובד כל יום, 7 ימים בשבוע כדי לתת מענה למשפחות, שרוצות לדווח על נעדרים או לקבל תמיכה, ואנחנו מסבירים להם את התפקיד שלנו ומה אנחנו כן או לא יכולים לעשות. זה לא מחליף את הדיווח לחמ"ל הממשלתי. אנחנו גם מפנים לחמ"ל הממשלתי, אבל אנחנו מציעים את המוקד שלנו בנוסף.

"היום, יום ההפגנה, הוא לא היום שבו נזכרנו לפנות לארגוני הרופאים שארגנו אותה. מתחילת השבוע שלושה אנשים אצלנו במשרד מנסים בכל הערוצים ליצור קשר עם המארגנים, לא כדי לבטל את ההפגנה, כי זכותם להפגין, אבל כן כדי להסביר את מה שהסברתי לך עכשיו. אני לא זוכרת פעם אחת שבה מישהו ביקש מאתנו להיפגש, ולא הסכמנו".

ההפגנה פוגעת במוטיבציה שלכם?
"לא. אנחנו ארגון עזרה הומניטרית ורגילים לעבוד בתנאים מאוד קשים, מול אנשים במצב קשה שמביעים את כל טווחי הרגשות. אז זה לא מפריע לעבודה שלנו. זה סתם חבל".

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; אי.בי.אי השלימה את רכישת קרנות הנאמנות של פסגות

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.5% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה