סין ורוסיה טוענות לעליונות מוסרית על גבם של ההרוגים הפלסטינים

היריבות של ארה"ב מביעות זעם על מלחמתה של ישראל בעזה כדי להשיג תמיכה בעולם המתפתח

נשיא סין שי (מימין) ונשיא רוסיה פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Druzhinin
נשיא סין שי (מימין) ונשיא רוסיה פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Druzhinin

המלחמה העקובה מדם בעזה מספקת ליריבותיה הגיאופוליטיות העיקריות של ארה"ב - סין ורוסיה - הזדמנות חשובה לגייס תמיכה ברחבי העולם, ומאפשרת לשתי האוטוקרטיות המדכאות לרתום גל של אהדה לפלסטינים ולמצב את עצמן כמגינות של ערכים הומניטריים ושלום.

הקשר הרוסי: בצרפת חוקרים מי ריסס מאות מגני דוד על בניינים של יהודים 
כתב זר התלווה לצה"ל בתוך עזה, ובסעודיה מאותתים שהנורמליזציה עדיין על הפרק 

בעוד שגם מוסקבה וגם בייג'ינג שמרו על קשרים הדוקים עם ישראל במשך עשרות שנים - ראש הממשלה בנימין נתניהו אף השתמש בשלטי חוצות שהציגו תמונה שלו לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך הבחירות בשנה שעברה - שתי המעצמות סירבו במפורש למתוח ביקורת על חמאס על המתקפה ב-7 באוקטובר, שעוררה את המלחמה.

כשהן מתרחקות מישראל, רוסיה וסין מתמקדות מאז במיסגור המלחמה כחלק ממאבק כוחות עולמי נגד ארה"ב, כאשר ישראל הופכת ללא הרבה מעבר לכלי האזורי של וושינגטון.

הפסקת אש מיידית והקמת מדינה פלסטינית

פוטין, שכוחותיו שיטחו כמה ערים באוקראינה, אמר בנאום בשבוע שעבר כי "אגרופיו קפוצים ועיניו דומעות" כשהוא צופה בהפצצה הישראלית על עזה. חיילים רוסים באוקראינה נלחמים באותו "שורש הרוע", אמר, והקרבות שלהם "יכריעו את גורלה של רוסיה, ושל העולם כולו, כולל עתידו של העם הפלסטיני".

הרטוריקה של סין הייתה מאופקת יותר, כאשר שי ג'ינפינג נמנע מהערות פומביות בעניין המזרח התיכון מאז פרוץ הסכסוך. התקשורת הממלכתית הסינית, לעומת זאת, התמלאה בפרשנות המפיצה את ה"צביעות" וה"הסתה" של ארה"ב במזרח התיכון, ומעמידה אותה בניגוד לדרישות של בייג'ינג להפסקת אש מיידית ולהקמת מדינה פלסטינית.

סין אמרה כי עמדתה בסוגיה הפלסטינית זהה לעמדה של רוסיה ושתי המדינות הצביעו יחד במועצת הביטחון של האו"ם בחודש שעבר להטיל וטו על החלטה שנעשתה בחסות ארה"ב לגבי המשבר.

"מדינות צריכות לשמור על המצפון המוסרי, במקום להיאחז בחישובים גיאופוליטיים, שלא לדבר על מוסר כפול", אמר שליח סין של האו"ם, ג'אנג ג'ון, בהתייחסות מרומזת לארה"ב. "סין תמשיך לעמוד לצד ההגינות והצדק הבינלאומיים, בצד המשפט הבינלאומי, ובצד השאיפות הלגיטימיות של העולם הערבי והאסלמי".

המצוקה במזרח התיכון צריכה לגרום לוושינגטון לנטוש את יחסה העוין רב השנים לסין, הוסיף וואנג הויאאו, נשיא צוות החשיבה של מרכז סין וגלובליזציה בבייג'ינג ויועץ ממשלתי לשעבר. "הם באמת לא צריכים להתייחס לסין כאל יריבה. הם מתמודדים עם האתגר של המלחמה הרוסית באוקראינה, ועכשיו יצטרכו להתמודד עם אתגר נוסף, הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הם לא צריכים להתמודד גם עם סין", אמר. "הם צריכים להתייחס לסין כשותפה, כשוכנת שלום, וצריכים לשתף פעולה עם סין בנושאים גלובליים".

בחמאס נוטים להביע הערכה למול אמירות כאלה. חאלד משעל, אחד המנהיגים המרכזיים של ארגון הטרור, אמר לאחרונה בהופעה בטלוויזיה כי חמאס שואפים ל"שיתוף פעולה עם המעצמות הגדולות סין ורוסיה". הוא הוסיף כי רוסיה הרוויחה מהתקיפה ב-7 באוקטובר מפני שהיא הסיטה את תשומת הלב האמריקאית מאוקראינה וכי סין עשויה לקבל השראה מהפשיטה של ​​חמאס לתוכניותיה שלה לכבוש את טייוואן.

פוליטיקה של מעצמות גדולות

בניגוד לרוסיה ולסין, ארה"ב ורוב מדינות המערב האחרות מחשיבות את חמאס, שפעיליו רצחו כ-1,400 ישראלים ולקחו עוד מאות בני ערובה ב-7 באוקטובר, בתור ארגון טרור.

למרות הרטוריקה, לא לרוסיה ולא לסין יש את היכולת, או הרצון, להיות מעורבות באופן פעיל במזרח התיכון בזמן שארה"ב חוזרת לנוכחות אקטיבית באזור, ופורסת שלוש קבוצות נושאות מטוסים, נכסי מטוסים, והגנה אווירית משמעותיים כדי להגן על שותפיה ובני בריתה.

אבל התדמית הדיפלומטית לבדה מגבירה את עוצמתם הרכה (השפעה לא כוחנית) ברחבי העולם המתפתח, שבו הזעם על אלפי ההרוגים מההפצצה הישראלית על עזה גבר במשך שבועות. בין המדינות שהחזירו שגרירים מישראל באקט מחאתי ישנן קולומביה הרחוקה, צ'ילה ודרום אפריקה. בוליביה ניתקה כליל את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל.

"עבור סין, לתמוך בעניין הפלסטיני ישרת את המטרה של התאחדות סין עם העולם המתפתח ברמה גלובלית", אמר מומחה למדיניות החוץ הסינית לי מינג-ג'יאנג מהאוניברסיטה הטכנולוגית של נאניאנג בסינגפור. "פוליטיקה של מעצמות גדולות היא גורם נוסף. סין חשה בהזדמנות פוליטית לעמוד לצד רוב מדינות העולם בהתנגדות לעמדה האמריקנית".

רוסיה, שנתונה לסנקציות מערביות ולביקורת עולמית על פלישתה לאוקראינה, להוטה עוד יותר לשנות את הנרטיב ולפרוץ את הבידוד שלה.

"הבחירה במדיניות שמקרבת את רוסיה לעולם הערבי היא מובנת. הדרום הגלובלי בימינו חשוב למוסקבה בגלל המצב סביב אוקראינה", אמר ניקולאי קוז'אנוב, דיפלומט רוסי לשעבר בטהרן שכיום מכהן כפרופסור באוניברסיטת קטאר. "רוסיה מבינה שהאירועים בעזה דוחקים את הדרום הגלובלי הרחק מהמערב, הרחק מארה"ב ויכולים להפוך את עמדותיו לנוחות יותר עבור מוסקבה".

ההרג שרוסיה וסין מבצעות ברחבי העולם

ההיסטוריה של רוסיה, באוקראינה ובמקומות אחרים, עמוסה בזוועות. פוטין החל את נשיאותו בשנת 2000 עם מחיקת גרוזני, בירת הרפובליקה המוסלמית המרדנית של צ'צ'ניה דאז. בסוריה, שורת הפצצות רוסית הרסה לחלוטין חלק גדול מהעיר חאלב בשנת 2016. בעיר מריופול שבאוקראינה, שחיל האוויר הרוסי יכול היה להפציץ ללא חשש מהגנה אווירית, נהרגו לפחות 25 אלף אזרחים אוקראינים במהלך מצור צבאי רוסי שנמשך לאורך חודשים בשנה שעברה, לפי גורמים בעירייה.

המחיר האמיתי אולי לעולם לא יהיה ידוע מכיוון שלאו"ם ולארגונים עצמאיים אחרים מעולם לא ניתנה גישה למריופול והקורבנות הוכנסו בדחפור להריסות או נקברו בקברי אחים.

סין, בינתיים, כלאה למעלה ממיליון מוסלמים שהגיעו מאיזור שינג'יאנג המערבי - שווה ערך לכל האוכלוסייה הבוגרת של רצועת עזה - במחנות מעצר, לפי גורמים אמריקאים. סין תיארה את המחנות הללו כמספקים הזדמנויות מקצועיות כשרוב המדינות המוסלמיות הגדולות נמנעו מביקורת על מדיניות הדיכוי שלה בשינג'יאנג.

"הסוגיה הזאת לא מהדהדת ב'עולם המוסלמי' כמו הנושא הפלסטיני", אמר נייסון מחבובי, מנהל פרויקט 'פן' על עתיד יחסי ארה"ב-סין באוניברסיטת פנסילבניה. מכיוון שהמלחמה באוקראינה פוגעת בתדמית העולמית של רוסיה, ואמריקה זוכה לביקורת על תמיכתה בישראל, "נפתחת בפני סין הזדמנות לעצב תדמית של מעצמה עולמית אחראית, ואף יותר ממתחרותיה, כולל ארה"ב," הוא אמר.

תום המלחמה הקרה פתח מחדש את היחסים בין ישראל לרוסיה ולסין

הן עבור רוסיה והן עבור סין, למעורבות בסכסוך הישראלי-פלסטיני יש היסטוריה ארוכה. ברית המועצות, שראתה במונרכיות ערביות שלוחות של האימפריאליזם המערבי, הצביעה בעד הקמת המדינה היהודית בעצרת הכללית של האו"ם ב-1947 והייתה האומה הראשונה שהכירה בישראל לאחר שהכריזה על עצמאות בשנה שלאחר מכן.

היא גם סייעה להבטיח את הישרדותה בכך שגרמה לצ'כוסלובקיה שהיתה בשליטה סובייטית לשלוח נשק. אבל מוסקבה ניתקה את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל ב-1967 והפכה במהרה לתומכת צבאית גדולה של אויביה הערבים. סין הקומוניסטית סירבה להכיר בישראל לחלוטין.

רק לאחר תום המלחמה הקרה פתחו רוסיה וסין שגרירויות בתל אביב. היחסים התרחבו במהירות כאשר מאות אלפי יהודים רוסים התיישבו בישראל והמדינה הפכה גם לצינור חשוב של טכנולוגיות מערביות לסין.

בשנת 2018 ענד נתניהו את סרט ג'ורג' הקדוש, סמל לתפארת צבאית רוסית שהפך גם לאות תמיכה בתוקפנות הרוסית באוקראינה, במהלך ביקור במוסקבה. הקיץ, על רקע המתיחות עם ממשל ביידן בעקבות הרפורמות המשפטיות המתוכננות, פרסם נתניהו תמונה שלו אוחז בספר מאת שי שקיבל במתנה מהשגריר הסיני, מהלך שהרים גבות בוושינגטון.

המשבר הנוכחי, והתמיכה שסיפק ממשל ביידן עד כה, מבהירים שרק ברית חזקה עם ארה"ב יכולה להגן על ישראל, אמר טוביה גרינג, מומחה לסין במכון למחקר ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל אביב.

"אין אלטרנטיבה לישראל", אמר. "סין אינה נייטרלית. היא נגד ישראל ומספקת רוח במפרשים של אלה שרוצים להשמיד אותנו. היא הייתה אדישה לסבל שלנו והיא מנצלת אותו למען הרווחים הגיאופוליטיים שלה".

עבור פוטין, שנהג להעריך את הנייטרליות של ישראל ואת סירובה להצטרף לסנקציות מערביות על רוסיה, הקור החדש כלפי ישראל יכול להיות מוסבר בחלקו על ידי השינוי בדמוגרפיה של רוסיה עצמה. בערך רבע מאוכלוסיית רוסיה מוערכת כיום כמוסלמית, אחוז שממשיך לעלות בגלל שיעורי ילודה גבוהים יותר באזורים מוסלמים והגירה המונית ממרכז אסיה.

המצב בעזה כבר עוררה אי שקט בכמה רפובליקות מוסלמיות בצפון הקווקז. בסוף אוקטובר, כאשר נפוצו שמועות שיהודי האזור שהיגרו לישראל יחזרו כפליטים, פשטו קבוצות פורעניות מקומיות על בתי מלון וחיפשו אורחים יהודים וב-29 באוקטובר הסתערו על שדה התעופה הבינלאומי של מחצ'קלה לאחר שטיסה סדירה מתל אביב נחתה שם, כשהם מניפים דגלי פלסטין וקוראים "אללה אכבר". הרשויות ברוסיה ביצעו מאז כ-200 מעצרים.

אולם, גורם חשוב עוד יותר הוא החתירה של פוטין לשחזר ערכים ונורמות מתקופת ברית המועצות, במאמצים אידיאולוגיים הכוללים שכתוב ספרי לימוד, הקמת אנדרטאות לסטלין ופירוק כל מה שנותר מהמוסדות הדמוקרטיים של רוסיה. משמעות הדבר הייתה גם התקרבות לבעלות ברית מתקופת ברית המועצות, כמו צפון קוריאה.

"הכל חלק מהגלישה הכוללת של רוסיה חזרה לימי ברית המועצות, לחשיבה הסובייטית, למסורות הסובייטיות", אמר שר החוץ הרוסי לשעבר, אנדריי קוז'ריב, שחי כיום במערב. "זה עולה בקנה אחד עם המדיניות הניאו-סובייטית הכוללת של עימות עם המערב. ועכשיו, תורה של ישראל הגיע".