"כשאנחנו רצים לקטאר בנושא החטופים, אנחנו מבזים את בעלת מנוף הלחץ האמיתי מול חמאס"

שיחה עם ד"ר רונית מרזן, חוקרת חברה ופוליטיקה פלסטינית מאוניברסיטת חיפה, על האינטרסים שמאחורי המעורבות של קטאר במתקפה הנוכחית

הצוללת. הילה ויסברג משוחחת עם ד''ר רונית מרזן / צילום: מיכה בריקמן
הצוללת. הילה ויסברג משוחחת עם ד''ר רונית מרזן / צילום: מיכה בריקמן

הפודקאסט של גלובס: לעומק הסיפורים הכלכליים שעל סדר היום

השיחה המתפרסמת כאן מבוססת על ראיון שנתנה ד"ר רונית מרזן לפודקאסט "הצוללת של גלובס". מעת לעת נפרסם כאן ב-G כתבות מתוך הפודקאסט. אתם מוזמנים להאזין לפרק הזה ולפרקים נוספים בכל אפליקציות הפודקאסטים.

ד"ר רונית מרזן, כחוקרת של המזרח התיכון יש לך היכרות עם דרכי הפעולה והכוונות של קטאר. את יכולה למפות מה היא רוצה? הרי היא מעין סוכנת כפולה - מצד אחד קרובה למדינות אירופה וארה"ב, עושה איתן עסקים, מארחת את המונדיאל, וכעת מתווכת בעניין החטופים. מצד שני מממנת ומארחת את הנהגת חמאס על אדמתה. למה היא מזגזגת כך?
"קטאר סובלת מנחיתות דמוגרפית וגיאוגרפית. יש בה סך הכול כ-400-300 אלף אזרחים קטארים (מתוך 2.7 מיליון תושבים, שרובם מהגרי עבודה - ה"ו), היא ממוקמת בין ערב הסעודית לבין איראן. אבל יש משהו משמעותי יותר - אין לה מורשת תרבותית, דתית והיסטורית עשירה כמו אלה של יריבותיה סעודיה ומצרים. היא חותרת להזיז אותן הצידה ולהמליך את עצמה כמנהיגת העולם הערבי. סעודיה מחזיקה בערים הקדושות ביותר לאסלאם, מכה ומדינה. היא מחזיקה במורשת מפוארת. גם מצרים מחזיקה במורשת כזו והיה לה את הנשיא ג'מאל עבד אל־נאצר, האיש של הלאומיות הערבית. החלום הרטוב של האמיר הקטארי (תמים בן חמד אאל ת'אני - ה"ו) הוא להיות עבד אל־נאצר, להקים איחוד ערבי, שיהיה מקביל לאיחוד האירופי.

חצי שעה של השראה | "בשעה 12 באותה השבת הבנו שהמחאה נגמרה ויש לנו תפקיד" 
הסם שמתדלק את הטרור: בעקבות תעשיית הקפטגון
כך תהפוך המלחמה בעזה למפץ הגדול של הרשות הפלסטינית 

"אירוח המונדיאל הוא בדיוק הסיפור הזה. הם רצו להעביר מסר לעולם המערבי: אתם שם, היהירים והמתנשאים שמסתכלים על התרבות הערבית האסלאמית מלמעלה, נגמר הסיפור. אנחנו שווים לכם. התרבות שלנו לא פחותה ולא נחותה מזו שלכם. אנחנו מוכנים לקיים קשר עם העולם המערבי, אבל לא כאדונים ומשרתים, אלא מאותו גובה".

על הנחיתות הגיאוגרפית שלה, מסבירה ד"ר מרזן, קטאר מנסה לפצות דרך בריתות הגנה צבאיות עם המעצמות. "קטאר עושה אאוטסורסינג. הצבא שלה הוא שולי, מינורי. הוא לא יכול להתמודד בכלל עם איומים. לכן היא מביאה לאזורה בסיסים של ארה"ב, צרפת וטורקיה, שממוקמים על אדמתה. במקביל, היא מבססת את עצמה כגורם בלעדי מתווך ומשקם בסכסוכים אזוריים ובינלאומיים. אם זה בלבנון, סודאן, לוב, אפילו מול איראן. כך היה גם באפגניסטן. מי הוציא את האמריקאים מאפגניסטן? קטאר. מי החזיר את הטליבאן לשלטון שם? גם היא. באופן הזה קטאר מחסנת את עצמה גם מול גורמי טרור אסלאמי, שלא יתקוממו נגדה. הכוונה לארגונים כמו טליבאן, אל-קאעידה, דאעש וחמאס. היא מושיבה אותם אצלה, מממנת אותם ופורסת עליהם חסות".

ד"ר רונית מרזן

אישי: נשואה + 3, מתגוררת בחיפה

מקצועי: חוקרת חברה ופוליטיקה פלסטינית וצעירים בעולם הערבי מאוניברסיטת חיפה. שירתה בגופי הביטחון 32 שנה

עוד משהו: ספרה "האב, הבן ורוח המהפכה: הצעירים והצעירות באביב הערבי", זכה בפרס בהט של אוניברסיטת חיפה

אני בכל זאת מתעקשת, אם את צריכה לנסח זאת בפשטות - מה קטאר רוצה? הרי האסטרטגיה שלה בכל זאת נבדלת מזו של מדינות אחרות במפרץ, שכן רוצות להתקרב למערב באופן שנראה אותנטי.
"כאוס. ככל שיהיה פה יותר כאוס, כך יצטרכו אותה יותר. כך היא תוסיף למתג את עצמה כמתווכת אולטימטיבית, שכולם עולים אליה לרגל. זה טמטום של עולם מערבי ששבוי בעיוורון אסטרטגי מוחלט. יותר ויותר מהציבור הישראלי מתחיל להבין מי זו קטאר. אני מקווה שגם המערב יתעורר".

לדברייך, ייתכן שקטאר עמדה גם מאחורי ארגון אל־קאעידה בתקופה שקדמה לפיגועי 11 בספטמבר בארה"ב.
"אני אומרת זאת על סמך ספרות שאליה נחשפתי. חוקרים העלו חשדות בעניין הקשרים בין קטאר לאל־קאעידה. למשל הם העלו את התהייה מדוע הבן של בן לאדן קיבל ממנו הנחיה לברוח לקטאר, לדוחה, במקרה שייתפס. דרך אגב, הקלטת הראשונה שבן לאדן שידר לעולם המערבי אחרי פיגועי 11 בספטמבר בארה"ב - היא לא ניתנה ל־CNN, היא ניתנה לאל־ג'זירה (הקלטה ששוחררה ב-7 באוקטובר 2001, שבה אמר בן לאדן 'אמריקה נפגעה בידי אלוהים בנקודה הכי רגישה שלה' - ה"ו)".

מבחינת קטאר מהי תוצאה סופית רצויה עבור עזה והרשות הפלסטינית?
"להערכתי, מה שהאמיר הקטארי רוצה זה להביא לפה את חאלד משעל (מבכירי חמאס שמתגורר כיום בקטאר - ה"ו), כך שישתלט על אש"ף וישלוט בגדה המערבית וברצועת עזה. כך יהיה פה אסלאם פוליטי מלמעלה עד למטה, שנתון לשליטתם".

היא אומרת זאת מפורשות?
"משעל אמר את זה בחזון הלאומי שכתב ב-2020. הוא אמר: אנחנו רוצים שאש"ף יחזור לקבוע בענייני מדיניות חוץ ושעזה והגדה המערבית יהיו ישויות מוניציפליות, כלומר יתעסקו בחיי היומיום של התושבים. צריך לזכור: משעל יושב על שולחנה של קטאר. מה שיוצא מפיו זה האמיר".

"ארה"ב נפלה לסיר הקטארי"

התיאוריה שגיבשת בנוגע לקטאר התחילה הרבה לפני האירועים האחרונים, במסגרת מחקר שערכת על הצעירים באביב הערבי.
"נכון. חקרתי חמש מדינות - מצרים, תוניסיה, סוריה תימן ולוב - ושמתי לב שקטאר מנצלת את המצוקות של הצעירים כדי להניע אותם להתקומם נגד השליט וכך להפיל את המשטר. במילים אחרות, קטאר הייתה מהמנועים שמאחורי התקוממויות האביב הערבי. המטרה שלה בהתססת הצעירים הייתה להעלות שליטים בעלי קשרים עם הממשל הקטארי, שיוכלו לשתף איתה פעולה.

"ראיתי את יוסף אל־קרדאווי, חכם ההלכה (ואסלמיסט מצרי שהתגורר בהמשך חייו בקטאר - ה"ו), מספק לצעירים האקטיביסטים ברחבי מדינות ערב לגיטימציה דתית להתקוממות נגד השליט. ראיתי אפילו פתוות לרצח השליט, למשל במקרה של קדאפי ובשאר אל־אסד. לבסוף ראיתי איך גוף התקשורת הקטארי אל-ג'זירה מעניק במה לקולות האלה. הצטרפו אליו עוד ועוד אמצעי תקשורת שכולם עסקו מבוקר עד ערב בהסתה וחתרנות נגד מדינות אחרות. ואז התחלתי להבין: וואו, יש פה משהו באמת גדול. בהמשך זיהיתי שימוש בדפוס דומה גם אל מול ערבים־ישראלים ופלסטינים בעזה ובגדה המערבית. הפעלת אנשי דת ומשפיעני רשת מול הצעירים, כך שיפיצו מסרים נגד א-סיסי, נגד הרשות הפלסטינית. כל אלה הם הוכחה שמאחורי התססות הצעירים עומדת קטאר".

אם קטאר היא סוכנת כפולה כה חתרנית ומסוכנת, מדוע אנחנו ממשיכים לשתף איתה פעולה?
"הכול מתחיל ונגמר בכסף. הקטארים השקיעו במערב, בפרויקטים שונים, המון המון כסף. רק לאחרונה הגרמנים חתמו על עסקה איתם לאספקת גז למדינה. הקטארים גם גזרו קופון גדול מאוד, וגם גרמו לגרמניה לא לנתק את היחסים. בארה"ב הכסף הקטארי קנה מכוני מחקר, מרצים באוניברסיטאות, סנאטורים, אנשי ממשל. כשהמדינות הערביות הטילו מצור על קטאר (בין השאר כי האשימו אותה בחתרנות, חרם שהתקיים בשנים 2017-2021 - ה"ו), מי עזר לה? האמריקאים. מה שמדהים אותי בכל הסיפור הזה הוא שלאמריקאים יש את הבסיס הצבאי הגדול ביותר במזרח התיכון על אדמת קטאר. יש להם כוח מולה".

וישראל חוששת שאם תגדע את הקשר זה יפגע באינטרסים של ארה"ב מול קטאר?
"ארה"ב לא זקוקה לקטאר, התהפכו פה היוצרות. זו מעצמה עולמית שאנשיה נפלו לסיר הבשר הקטארי. בסוף היא תשלם על זה, כי הקטארים משתפים פעולה גם עם סין, רוסיה ואיראן. אלה לא בדיוק הידידות שלה".

ההסתמכות על קטאר היא טעות גם בהקשר של החטופים?
"בהחלט. כשאנחנו רצים לקטאר בנושא החטופים, אנחנו מגמדים, מחלישים ומבזים את מצרים. במקום זאת, היינו צריכים להעצים את שכנתנו מדרום, בת בריתנו. לה יש את מנוף הלחץ מול חמאס, כמי שפותחת וסוגרת את מעבר רפיח לציוד הומניטרי. מה גם שהנהגת החוץ של קטאר לא שולטת בגדודי אל־קסאם. מה שיחליטו הגדודים, זה מה שיקרה. כדאי שנתעורר. שילמנו בדם על העיוורון הפוליטי והמדיני הזה".

יש שסבורים שקטאר ידעה על מתקפת 7 באוקטובר. אכן?|
"הנהגת חמאס שיושבת בדוחה מקבלת בכל שלושה חודשים כמה מיליונים טובים של דולרים מקטאר, שעוברים לעזה. מכיוון שכך, ברור שהיא סרה לתכתיבים של הספונסר שלה. לכן, לדעתי, אין אפשרות שהתוכנית הזאת הייתה יוצאת לדרך ללא ידיעתו של האמיר. ביום המתקפה כל החבורה שיושבת לרוב בדוחה וכן בכיר חמאס סאלח אל־עארורי, שיושב בלבנון, כולם היו באיסטנבול (כך לפי דיווח באתר הערבי־אמריקאי אל־מוניטור - ה"ו). יש סרטון שבו הם נראים בחדר אחד נפעמים מהמראות ששודרו בטלוויזיה. אסמאעיל הנייה אומר שם 'בואו נתפלל לניצחון' וכולם כורעים ברך. מדוע הם היו באיסטנבול? כי קטאר לא רוצה שחס וחלילה העולם המערבי יפנה כלפיה אצבע מאשימה ויגיד - מעל אדמתך יצאה ההתקפה הזאת".

"הגיע הזמן שהמערב יתעורר"

מה צריך לעשות עכשיו בעזה?
"השלב הראשון הוא מיטוט שלטון חמאס והתשתיות הצבאיות שלו. אבל אסור לתת להנהגת חמאס שנמצאת בעזה לצאת למקום אחר לפני שהיא מראה לנו בדיוק איפה נמצאות כל התשתיות. אם זה לא ייעשה, אז במקומם יבואו מנוולים חדשים שישתמשו באותן התשתיות, ואז מה עשינו בזה? על מה הקרבנו את חיי החיילים והאזרחים? צריך להסביר זאת לאמריקאים ולכל בעלות בריתנו. כפי שהם עשו מול דאעש בעיראק ובסוריה, כשהקימו קואליציה בינלאומית - גם הפעם, מיטוט חמאס הוא אינטרס בינלאומי. לא רק חמאס, אלא גם חיזבאללה".

מה יבוא במקום חמאס?
"זו שאלה חשובה, כי אסור ללכת למערכות צבאיות שבסופן יישאר חלל ריק. הרשות הפלסטינית חלשה. בעיניי, אי אפשר להוריד אותה היום לרצועת עזה. לכן נצטרך להתחיל ולמפות פרטנרים פלסטינים עם מנדט בינלאומי, כמו בריטניה, צרפת, גרמניה, ארה"ב ואוסטרליה, שיש להן אחריות, מבינות מה זה אסלאם רדיקלי ונלחמו בעבר בדאעש. שיבואו כקואליציה צבאית לעזור לישראל לפרק את חמאס ולתת לאזרחים העזתים שקט".

לפי ד"ר מרזן, חיים של כבוד ופרנסה עוברים דרך ביסוס כלכלה עצמאית פלסטינית. "פלסטינים גם בעזה וגם בגדה - לא נכון שימשיכו לבוא לעבוד בישראל. הם יחיו שם, ואנחנו נהיה פה, וכשיגיע היום שבו נגדל דורות שפחות שונאים זה את זה, אז הם יוכלו לבוא לבקר ולעבוד כאן, ואולי גם אנחנו נוכל ללכת לשם, לבקר ולעשות עסקים".

חזון אחרית הימים.
"ישראל צריכה להתחבר אל מי שלא שונא אותה. קטאר - זו שמחרחרת פה שנאה, כאוס, אי־יציבות, חתרנות - היא המקור הגדול לשנאה, גם איראן. כשחאלד משעל אמר במאי 2023 לפני כנס מאוד גדול של אנשי דת 'אנחנו מחפשים עבדאללה עזאם חדש' (היה טרוריסט פלסטיני ממייסדי אל-קאעידה - ה"ו), כל גופי המודיעין, כל המדינאים בעולם, היו צריכים להבין בו ברגע שעל אדמת קטאר יושב מישהו שכבר מדבר על בן לאדן הבא. הגיע הזמן שהמערב יתעורר".