אדם נוימן: "פשיטת הרגל הצפויה של WeWork מאכזבת אותי"

היזם הישראלי, ממייסדי חברת הנדל"ן האמריקאית WeWork, שכבר אינו נושא בה תפקיד, התבטא לראשונה על כוונות החברה להגיש בקשת הגנה מפני נושים • נוימן: "מאמין שהליך ארגון מחדש יאפשר ל-WeWork להצליח"

אדם נוימן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
אדם נוימן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

היזם הישראלי אדם נוימן, ממייסדי חברת הנדל"ן האמריקאית וויוורק (WeWork) והפנים המוכרות שלה, שכבר איננו נושא תפקיד בה, התבטא לראשונה על כוונות החברה להגיש בקשת הגנה מפני נושים הלילה (ב') בניו יורק. "כמייסד שותף בחברה, אשר הקדיש עשור מחייו לבניית החברה ביחד עם צוות מדהים, פשיטת הרגל הצפויה של החברה מאכזבת. היה קשה לי לצפות מהצד מאז 2019 כיצד WeWork מתקשה לקדם את המוצר שלה - שהפך לרלוונטי היום יותר מתמיד. יחד עם זה, עם הצוות המתאים ועם האסטרטגיה הנכונה, אני מאמין שהליך ארגון מחדש יאפשר ל-WeWork להצליח".

המסחר במניית וויוורק נעצר הערב בעקבות השמועות על כוונתה של חברת הנדל"ן האמריקאית להגיש בקשה להגנה מפני נושים (צ'פטר 11). קודם לעצירת המסחר, ירדה מניית החברה אל מתחת לדולר וכעת היא עומדת על שפל של 84 סנט, או שווי חברה של 44 מיליון דולר בלבד. בסוף השבוע שעבר, היא נסחרה עוד במחיר של מעל ל-2 דולר. בשיאה, באוקטובר 2021, נסחרה מנייתה של וויוורק במחיר של 520 דולר. בשיאה, עוד כאשר היתה חבrה פרטית בניהולו של נוימן, הוערכה החברה על ידי סופטבנק ושורה של משקיעים פרטיים ב-47 מיליארד דולר.

בשבוע שעבר, דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי החברה מתכוננת להגיש בקשה להגנה מפני נושים השבוע, אם כי החברה טרם דיווחה על כך באופן רשמי. גם היום לא הגיבו דוברי החברה לשמועות, אך דברי נוימן מבהירים כי יש דברים בגו. זו לא פעם ראשונה שהאזהרות בדבר פשיטת הרגל החברה מעוררות סערה. כבר בחודש אוגוסט דיווחה וויוורק על יכולתה להמשיך ולהתקיים.

בחודש ספטמבר, הודיעה החברה כי תשא ותתן עם בעלי הנכסים שהיא משכירה על חוזי החכירה שלה. המנכ״ל דיוויד טולי הסביר כי חובות לחכירת המבנים שלה אחראים על יותר משני שליש מכלל ההוצאות התפעוליות שלה לרבעון השני של השנה - וגם ברבעון השלישי נותרו גבוהים ביחס לתנאי השוק באותו הזמן. בחודש שעבר, ביקשה וויוורק לדחות שוב תשלומי ריבית, כשהיא מבקשת ארכה נוספת של 30 יום.

וויוורק משלמת את מחיר ההתרחבות שלה לשטחי משרדים רבים מעל ומעבר ליכולתה הכלכלית, ואת מחיר הניהול הראוותני של מייסדיה. החברה שהתפרסמה בחכירת מבנים, שיפוצם והשכרתם לעובדי הייטק ובעלי מקצועות חופשיים קידמה את מודל השכירות המודולרית: היכולת של חברות לשכור חללי עבודה אופנתיים לפי דרישה. יחד עם זאת, לקראת יציאתה להנפקה ב-2019, נחשפו חובותיה הגדולים והנפקתה נדחתה לספטמבר 2021, אז נכנסה החברה לבורסה בניו יורק במיזוג ספאק. המשבר הכלכלי ב-2022 פגע בה פעמיים: הן בגלל עליית הריבית וירידת ערך שטחי נדל״ן יוקרה בערים הגדולות, והן בגלל המשבר בהייטק שהביא לקוחות רבים שלה לבטל חוזים.