גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיטה הישראלית: איפה שלא נזרוק אבן נמצא כשל מערכתי

ועדת החקירה שבדקה את הסיבות לקריסת אולמי ורסאי התריעה לפני 20 שנה מפני כשל מערכתי בענף הבנייה, או 'מעגל שוטה' של בעיות שמניעות אחת את השנייה ● זהו סיפורו של כל מחדל במדינה, קטן או קולוסלי כמו זה שפוקד אותנו, וחלק משיטה שמעדיפה תמיד שקט זמני

מליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לפני עשור החזיר נתניהו את "חוג התנ"ך" שייסד דוד בן גוריון לבית ראש הממשלה. בנו אבנר היה סגן חתן תנ"ך והאגדה מספרת שאלמלא מלחמת יום כיפור גם רעייתו שרה הייתה הופכת בזמנו לכלה, כאחיה הבוגרים. נתניהו עצמו אמר באותו מעמד כי "התנ"ך משמש לנו לא רק מסד, אלא גם מפה ומצפן".

כיפת ברזל, מעקב דיגיטלי וגדר משוכללת במיליארדים: כך התמכר צה"ל לקונספציה הטכנולוגית 
רוסיה בחרה צד. גם הסינים: האם ישראל בדרך להפוך לזירת התכתשות עולמית? 

זה אומר שהמשפחה הזו לא באמת צריכה אותי כדי להיזכר בסיפור מקראי, אבל לטובת כל היתר:

הושע בן אלה היה המלך האחרון של מלכות ישראל, לפני כמעט 3,000 שנה. בימיו עלה מלך אשור שלמנאסר על ישראל, הרס את עריה והגלה את יתר הפליטה. חז"ל התלבטו למה דווקא הוא, מלך סביר יחסית, חתום על העונש הנורא לסיים 300 שנות מלוכה.

הושע אפילו דאג ליחסי שכנות תקינים וחריגים עם יהודה השכנה, כשהוריד את המחסומים בדרך לירושלים. התשובה של החכמים מהדהדת: "מפני ששמט קולר מצווארו, ונתנו בצוואר רבים". כשהושע הסיר מעצמו את קולר האחריות (העובדה שהישראלים לא עלו למשל לירושלים), הוא למעשה העיד שבית המלוכה הפך לחסר משמעות.

שאול, המלך הראשון של ישראל, איבד את כתר המלוכה מסיבות דומות. לאחר שלא הרג את עמלק, הוא שלף תירוץ הגיוני רק למי שלא רוצה להיות מנהיג - "אשר חמל העם". זה לא אני, אלא החיילים שבשטח.

"אי סדר נורמטיבי"

ואחרי שנכתב המובן מאליו, צריך להזהיר מהאובססיה להדביק אחריות רק למי שעומד בראש. כי "אם כולם אחראים, אף אחד לא אחראי", כדברי יאיר לפיד. לדאבוננו, המשבר והאסון מספיק גדולים כדי להכריח אותנו לעבור חוליה חוליה ולהצביע על הרבה מאוד אנשים וגופים אחראים. ולא פחות חשוב, כדי להתריע מפני אחריות "השיטה הישראלית".

עד כמה ה"שיטה" פה חולה? קראתי השבוע את דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון ורסאי (ועדת זיילר), שפורסם בדיוק לפני 20 שנה. הוועדה בדקה את הסיבות לקריסת אולמי ורסאי במאי 2001, אסון שגבה חיים של 23 בני אדם.

מדובר בוועדה הכי "קלה" שקמה פה, בעיקר כי מדובר היה בבניין בבעלות פרטית, עם רשלנות של קבלנים ומהנדסים פרטיים, מה שמאפשר עבודה כמעט ללא לחצים פוליטיים לספר איך זה קרה ואיך לוודא שזה לא יקרה חלילה בעתיד.

ככה נכתב בפתח הדוח: "כבר בשלבי העבודה הראשונים התברר לנו שהתקלות אינן נקודתיות בלבד, אלא גם (ואולי בעיקר) תקלות מערכתיות שדבקו בשיטה כולה. תקלות מסוג זה מחייבות בדיקה ובחינה של כלל המערכות והמנגנונים המפעילים והמופעלים".

בהמשך נכתב כי "היקף הבעיות ואי הסדר הנורמטיבי והאחר הקשור לענף הבנייה הם קשים מנשוא, והם מכבידים על כל המעורבים". השופט ורדימוס זיילר כתב "ענף הבנייה", אבל זה לא באמת חשוב. תחליפו לכל ענף אחר, אזרחי או ביטחוני, וכמעט מובטח שתמצאו גם שם "אי סדר נורמטיבי".

הנה עוד פסקה בדוח, שפורסם בסוף 2003 ורלוונטי לא פחות בסוף 2023. כזו שמסבירה שהאסון לא נוגע רק לענף הבנייה או לשיטת הפלקל הידועה לשמצה: "'התדמית' של ים בעיות שבו כל בעיה היא נפרדת מרעותה, אינה מדויקת ככל שהדברים נסובים על ענף הבנייה. בעניין זה מתקיים מעגל קסמים, שאנו כינינו אותו כמנהג המשפטנים 'מעגל שוטה', שבו ניתן לדמות כל פגם וליקוי לחוליה במעגל, כשהמעגל אוחז ואחוז בחוליותיו באופן שכל אחת מהן מניעה את האחרות ומונעת על ידן".

דרוש נוף פוליטי חדש

מעגל הקסמים השוטה והמסוכן, מפניו התריע זיילר, מוכרח סוף סוף לחייב אותנו לזעזע את השיטה הישראלית, ולא רק את הפרסונות הלא משתנות. בעיקר כדי לא לקבל שוב עוד מאותו דבר. אחרת, נמשיך לבכות שמחדל ורסאי התחלף במחדל לבנון, לפני שנפל עלינו מחדל מירון, שהתחלף במחדל עזה, שאולי מחכה להתחלף למחדל חיזבאללה.

לא באמת צריך ללכת רחוק: כל חברי האופוזיציה הלוחמניים והזועמים היו בעצמם בשלב כזה או אחר בתפקידי מפתח בממשלה. גם הם לא עשו שום דבר, מול כמעט אותם התרעות וסיכונים.

גם הם "נאלצו" בעיקר לנפח את שולחן הממשלה ולהתפשר על מינויים עלובים, כדי להמשיך להתגלגל בשיטה הישראלית. גם הם העדיפו שקט זמני, גם אם היה ברור שהמבול מתישהו יגיע. אבל זה לא הם, אלא תבנית הפוליטיקה והפוליטיקאים הישראלים. וכדי שכל זה ישתנה, צריך לקוות שנראה פה ביום שאחרי בעיקר פרצופים חדשים.

כוכבי השבוע

מצוין: לא הכל מתפרק

דווקא ההודעה על הפחתת המס על הדלק (הבלו) לחמישה ימים בלבד, בגלל שבמשרד האוצר לא הצליחו לפי שעה למצוא תקציב שיאפשר להמשיך את הסבסוד מעבר לאותם ימים, סיפקה לי השבוע מעט קורת רוח. תחושה דומה הייתה לי כמה ימים קודם לכן, כשנציב שירות המדינה חשף סוף סוף מעט שרירים, וקבע שלא ייתכן שמאיר שפיגלר יהיה גם הפרויקטור האזרחי לשיקום העוטף, וגם מנכ"ל חברת חשמל.

בימים שבהם נראה לא אחת שהמערכת האזרחית והממשלתית לא ממש מתפקדת - פה ושם אנחנו לפחות מגלים שיש קווים ברורים וחשובים שאותם עדיין אנחנו לא חוצים. שיש חשב ופקידים שבודקים שהמספרים בתקציב עדיין איכשהו מתכנסים, למרות הקריאה הסתמית של נתניהו להכניס את היד לכיס. ושיש יועצים משפטיים וסתם אנשים עם שכל בריא שמבינים שחברת חשמל צריכה כרגע מנכ"ל שלא מחלטר בעוד עסק שולי.

בלתי־מספיק: הבנקים עושים שכונה

כהונה של יושבי ראש הבנקים היא קצובה וידועה מראש. לכולם היה ידוע למשל שהשבוע מסתיימת כהונת סאמר חאג' יחיא בראשות בנק לאומי, כמו שבשבוע הבא מסתיימת כהונת שאול קוברינסקי בראשות בנק דיסקונט. אבל בישראל כמו בישראל, מחכים לדקה ה־90. אפילו כשמדובר בבנקים אנחנו מתנהגים כמו בשכונה.

ביום האחרון לכהונת חאג' יחיא (כמו שיקרה בשבוע הבא בדיסקונט), נאסף הדירקטוריון והחליט על מינוי שמואל בן צבי ליו"ר לאומי. מדובר באדם ראוי לכל הדעות, כלכלן שהגיש דוקטורט כבר בגיל 26, אבל כזה שיוכל לשבת על הכיסא הרם תשעה חודשים בלבד, אחריהם הוא יסיים קדנציה שלישית ותשע שנות כהונה בדירקטוריון. לא בכדי, הוא נבחר השבוע על חודו של קול - חמישה מול ארבעה, והעיניים נשואות לבנק ישראל שיצטרך לאשר את המנוי הבעייתי או להשאיר בנק ללא יו"ר בתקופה כל כך בעייתית.

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1.4%


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2%, לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג יורד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים, המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב-10%-20% וזמן האספקה יתארך, וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?