צ'ארלי מאנגר, השותף של וורן באפט, מת בגיל 99

יד ימינו של באפט מת הערב, לפי הודעת חברת ההשקעות ברקשייר האת'וויי • אלה דברים שאמר בראיון בתחילת החודש: "אם אתה חכם כמו וורן באפט, אולי פעמיים-שלוש פעמים במאה שנה יהיה לך רעיון כזה"

וורן באפט וצ'ארלי מאנגר. ''לא עוברת שיחת טלפון אחת בלי שאני לומד ממנו'' / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט וצ'ארלי מאנגר. ''לא עוברת שיחת טלפון אחת בלי שאני לומד ממנו'' / צילום: Associated Press, Nati Harnik

צ'ארלי מאנגר, שותפו העסקי של וורן באפט בחברת ההשקעות ברקשייר האת'וויי, מת בגיל 99. מאנגר, ששוויו הוערך בכ-2.3 מיליארד דולר, התראיין לפודקאסט "Acquired" בתחילת החודש.

בראיון הוא דיבר על החלטתו של וורן באפט להשקיע מיליארדי דולרים ביפן, וקרא לה כמו מתנה מאלוהים.

"זה היה כסף קל מאוד", אמר מאנגר בראיון, "זה היה כאילו אלוהים פשוט פתח תיבה ושפך אליה כסף".

צמצם ב-60% את ההחזקה: למה באפט מוכר את מניות BYD? 
משקיע-העל וורן באפט הפר את אחד מכללי ההשקעה של עצמו? 
שותפו של באפט השקיע אלף דולר לפני 60 שנה ועשה מזה מיליון

מאנגר תיאר את ההשקעה כהזדמנות נדירה להשיג נכסים יציבים עם זרימת מזומנים עצומה ועם סיכון נמוך מאוד. "אם אתה חכם כמו וורן באפט, אולי פעמיים-שלוש פעמים במאה שנה יהיה לך רעיון כזה", אמר המשקיע האמריקאי בן ה-99. 

ברקשייר הכפילה את ההשקעה ביפן

בקיץ 2020, ברקשייר חשפה שרכשה נתחים של כ-5% בכל אחת מחמש חברות המסחר המובילות ביפן - Itochu ,Mrubeni ,Mitsubushi ,Mitsui ו-Sumitomo. בסך-הכול, באפט השקיע 6.7 מיליארד דולר באותו זמן, והודיע לבעלי המניות כי הוא יכול להחזיק ולהגדיל את ההשקעה הזו לטווח הארוך.

בשנה הנוכחית, כאשר שוקי המניות ביפן זינקו לשיא של 33 שנים, ברקשייר חשפה כי היא למעשה כמעט והכפילה את ההשקעה בכל חברה, לממוצע של מעל 8.5%. לענקית האמריקאית עדיין יש לאן לרוץ, שכן בעבר היא הצהירה שהיא עשויה בסופו של דבר להעלות את היקף האחזקה שלה בכל חברה ל-9.9%. כעת, לפי מאנגר, ברקשייר השקיעה לפחות 10 מיליארד דולר. מדדי ניקיי וטופיקס ביפן עלו כל אחד ביותר מ-20% עד כה, השנה.

חמש החברות היפניות נחשבות לגדולות מבין חברות הסחר הכלליות של יפן, המכונה "סוגו-שושה" (Sogo-shosha). חברות אלה משחקות תפקיד מרכזי בכלכלת המדינה, ובאופן מסורתי עוסקות ביבוא של אנרגיה, מינרלים ומזון ליפן ואחראיות גם לייצוא של מוצרים נוספים.

ההימור הצליח בגלל הריביות הנמוכות ביפן

ברקשייר הצליחה לבצע את ההימור הגדול ביותר שלה מחוץ לארצות הברית, בזכות ריביות נמוכות היסטוריות ביפן. משמעות הדבר היא שענקית האחזקות יכולה ללוות כסף בזול לתקופה של עד 10 שנים קדימה, ולהשתמש בכספים לקניית מניות עם דיבידנדים של 5%, אמר מאנגר. "חברות המסחר האלה, היו באמת חברות ותיקות ומיושנות, והיו להן מכרזים זולים של מכרות נחושת ומטעי גומי, ולכן היה ניתן ללוות (בקלות)".

מאנגר העיר, כי ברקשייר הייתה בעמדה מיוחדת במינה שאפשרה לה ללוות בריבית נמוכה, בזכות דירוג הקרדיט החזק שלה. חברות אחרות "לא היו יכולות להשיג את זה", אמר. "אך ברקשייר, עם הקרדיט שלה, יכלה לעשות זאת. הדרך היחידה בה אפשר היה להשיג זאת, הייתה להיות מאוד סבלניים, ורק לבחור חתיכות קטנות בכל פעם. זה לקח נצח".

תחזיות חיוביות לכלכלה השלישית בגודלה

ההחלטה של באפט להשקיע ביפן עוררה אופטימיות לגבי התחזיות בכלכלה השלישית בגודלה בעולם. המשקיע האגדי הריע בעבר בעד "עתיד יפן", והפנה תשומת-לב למדינה, יותר מאשר תומכים זרים אחרים. 

ב-CNN ציינו כי מאנגר אמר כי הוא שוקל השקעות במקומות אחרים באסיה. מאנגר מתייחס לצרות שהטרידו את הכלכלה הסינית, ואמר "לכלכלה הסינית יש סיכויים עתידיים טובים יותר ל-20 שנים הבאות מאשר לכל כלכלה גדולה אחרת".