"השוק מבחין בין החברות החזקות לחלשות": מניות הנדל"ן שעלו בכ־10% מתחילת השבוע

מתחילת המלחמה ועד סוף השבוע שעבר מדד הנדל"ן בבורסה בת"א צלל בכ־17% • מה הוביל את השינוי בימים האחרונים, בו מניותיהן של חברות יזמיות ושל חברות הביצוע והתשתיות עלו באחוזים דו ספרתיים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית נרשמת מתחילת השבוע באחד המגזרים החבוטים ביותר בבורסה בת"א מתחילת המלחמה - מניות הנדל"ן. חברות יזמיות כמו אפריקה מגורים , פרשקובסקי , אלקטרה נדל"ן  וישראל קנדה  השלימו עלייה תלת יומית של עד 10% בעוד אלמוגים הקטנה יותר זינקה בלא פחות מ־15%.

גם מניותיהן של ענקיות הביצוע והתשתיות - אשטרום  דניה סיבוס  ואלקטרה  - עלו בכ-11% מתחילת השבוע. את התיקון אפשר היה לראות גם במדד ת"א נדל"ן. מתחילת המלחמה ועד סוף השבוע שעבר המדד איבד כ־17% - ומתחילת השבוע כבר השלים עלייה של 5.6%.

"הסיבה שהחברות הללו מובילות את העליות הן שילוב של מינוף סביר עם נראות תזרימית טובה גם לטווח הקצר" אומר לגלובס דנאור ארז, מנהל מערך השקעות בפסגות קרנות נאמנות. "צריך לזכור שבעקבות העלאות הריבית בשנה וחצי האחרונות, חברות נדל"ן בולטות איבדו 40%־50% מהשווי שלהן עוד לפני האסון בדרום. נדל"ן זה ענף עתיר מימון, החברות משתמשות בהון חיצוני וככל שהוא מתייקר המרווחים מצטמצמים והרווח יורד.

דנאור ארז, מנהל מערך השקעות בפסגות קרנות נאמנות / צילום: מושיק ברין
 דנאור ארז, מנהל מערך השקעות בפסגות קרנות נאמנות / צילום: מושיק ברין

"ככל שחברה ממונפת יותר, משתמשת יותר בהון זר (הלוואות), וצריכה לשרת חוב בטווח הקצר - יהיה לה יותר קשה לקבל מזומנים והיא פגיעה יותר. הסקטור כולו נפגע, אבל מי שמתחילות לתקן הן כאמור החברות הפחות ממונפות, שיכולות לשרוד את השנה וחצי־שנתיים הקרובות בלי למחזר חוב בסביבת ריבית יקרה. מנגד, בהחלט ייתכן שחברות בנייה ממונפות מאוד לא ישרדו".

מדד הנדל"ן ירד במהלך 12 החודשים האחרונים בכמעט 25%. לדברי אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי, הוא משקף את עלויות המימון שזינקו "הריבית עושה שמות בסקטור הנדל"ן והמלחמה גרמה לכך שאין עובדים מהמגזר הערבי, כך שהסקטור בצרה מאוד גדולה, בטח מי שממונף. הבאת עובדים זרים ופתיחה מחדש של פרויקטים שנעצרו, כי הפרויקטים חייבים להתקדם, תסייע. אבל לחברות ממונפות הורדת ריבית של רבע אחוז לא תעזור. עכשיו מתחיל השלב שבו השוק מבחין בין החברות החלשות לחזקות".

למרות הקשיים כרגע, איל משוכנע כי השוק יתאושש. "ייתכן שעוד יהיו ירידות אבל אני מעריך שמתחילות להיווצר הזדמנויות למי שהיה מחוץ לשוק וחיכה", הוא מעריך. "יבוא רגע שכל התחום הזה יעוף למעלה וכל מי שיהיה שם ירוויח, אבל אנחנו עדיין לא שם".

הוא מוסיף כי חברות נדל"ן מניב גדולות כמו עזריאלי ומליסרון, או חברות התשתיות הגדולות, שחלקן לא ממונפות - לא אמורות לסבול יותר מדי. "יש להן 'אוויר' תזרימי ויכולת להחזיק את התקופה. אם המחיר שלהן יורד זו כנראה הזדמנות, אבל חברות קטנות וממונפות עלולות להגיע לשבירה".

רז דומב אנליסט נדל"ן בלידר שוקי הון טוען כי "רמת האי־ודאות עדיין גדולה, אבל התמחור הנוכחי במניות הנדל"ן כבר נראה לחלק מהמשקיעים כאטרקטיבי להחזקה לטווח ארוך. בנוסף, אנו מאמינים שלאחר המלחמה עשוי להתעורר גל עלייה משמעותי לישראל לאור האנטישמיות, דבר שיתמוך בביקושים לדירות, בעוד שההיצע מוגבל. יחד עם זאת, אנו מניחים שבטווח הקצר נמשיך לראות תנודתיות גבוהה במניות הענף".

גם יובל באר אבן, מנהל השקעות עמיתים, במגדל ביטוח ופיננסים מסכים: "חוסר הוודאות בתחילת המלחמה הביאה את השוק לגלם תחרישים שליליים ביותר אך ככל שחולף הזמן (והמערכה מתרכזת בדרום), השוק בוחר להסתכל על הצדדים החיוביים".

בניגוד לדבריו של איל, באר אבן דווקא סבור שתהיה ירידת ריבית משמעותית יותר בטווח הקרוב וכי זה יסייע לחברות הנדל"ן ש"רגישות מאד לתשואות החוב ומאז תחילת המלחמה השוק החל לגלם הורדת ריבית של כאחוז בשנה הקרובה - דבר שיטיב עימן".