הפרויקטור האזרחי החדש לגלובס: "המצוקה רק תלך ותגדל, אנחנו צריכים להעלות הילוך"

"המציאות במרכזי הפינוי לא בהכרח מובנת למשרדים השונים", כך הסביר מנכ"ל החברה למתנ"סים טל בסכס, יממה לפני שמונה הבוקר לתפקיד הפרויקטור האזרחי • תפקידו יהיה לגבש תמונת מצב בכל הנוגע לרציפות התפקודית של הממשלה והמשק ולצורכי העורף הנובעים מהמלחמה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים
טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

יממה לפני הודעת לשכת שר האוצר על מינויו של טל בסכס לפרויקטור מרכז השליטה האזרחי לתקופת המלחמה, הוא התראיין לגלובס בתפקידו כמנכ"ל החברה למתנ"סים על מצב המפונים בים המלח, כש-12 אלף מהם נמצאים בבתי מלון באזור שמשמש בימים כתיקונם כאזור נופש וללא תשתיות עירוניות. בסכס התבטא בנושא המפונים והטיפול הממשלתי בהם, וקרא להגביר את המאמץ. 

"חבית נפץ": בים המלח מתפתחת עיירת מפונים של 12 אלף איש 
מתי יחל שיקום עוטף עזה, ולאן יועברו המפונים? השאלות סביב מינהלת התקומה 
טליה לנקרי מעריכה: "הפגיעה בחמאס מאוד רחבה ועוצמתית"

כך הוא הסביר שבאמצעות המתנ"סים הפזורים ברחבי הארץ יש לחברה קשר עם הקהילות, ולכן כבר בימים הראשונים הגיעה לים המלח "שם הפעילות שלנו בעצימות הגבוהה ביותר כי היא מבודדת משאר חלקי מדינת ישראל, זה אזור בילוי ומלונאות שאין בו כלום". 

הוא הוסיף כי: "הקמנו מתנ"ס בקניון ומרכז קהילתי כדי לספק מענה חינוכי א־פורמלי לילדים. אנחנו מוטרדים מנושא בני הנוער, כי הם משועממים ועושים מעשי קונדסות שהביאה לפעילות של המשטרה באזור. הקמנו מתחם בחוף הים שבו יוכלו להתאוורר כי רצינו לפעול במהירות ולמנוע מקרי אלימות ודיכאון. אנחנו מחכים שמשרד החינוך יאפשר בימים הקרובים להפעיל מעונות יום לילדים מגיל שלושה חודשים עד שלוש, כי גם בשגרה אנחנו מפעילים מעונות כאלו". לדבריו, פערים נוספים קיימים בשטח, "יש צורכי חינוך רבים, ומשרד החינוך עדיין לא הגיע להבנה שקשה לקיים שגרה כלשהי במציאות המורכבת כשלרוב הילדים האלו אין מחשבים או כיתות לימוד. לא תמיד היישובים פונו יחד אז גם קשה לשמור על רציפות". 

לאפשר תעסוקה לבני נוער ולהורים

לגבי הבאות הוא מתריע כי "המציאות במרכזי הפינוי לא בהכרח מובנת למשרדים השונים, והמצוקה תלך ותגדל כי לאנשים במלון צרכים שוטפים רבים. אחת הבעיות שאיתם נצטרך להתמודד היא במתן אפשרות לתעסוקה לבני נוער ולהורים כדי למנוע שעמום. האנשים האלו חייבים לנשום כי בתי המלון הם חבית חומר נפץ. אנחנו צריכים לעלות הילוך, גם אנחנו וגם משרדי הממשלה", אמר. 

בהודעת משרד האוצר נמסר כי בסכס נבחר לתפקיד "נוכח ניסיונו המקצועי בניהול פרויקטים מורכבים מרובי שותפים, היכרות מעמיקה ועבודה שוטפת עם משרדי הממשלה והשלטון המקומי. בסכס יביא את ניסיונו הניהולי לטובת תכלול העבודה וניהול המשל״ט האזרחי. טל בסכס מביא עימו לתפקיד ניסיון רב בניהול בכיר בארגונים בעלי פעילות ציבורית ועסקית. בסכס יכנס לתפקידו באופן מידי ויצא לחל״ת מתפקידו בחברה למתנ״סים לאחר שיקבל את כל האישורים הנדרשים, על מנת להצטרף מיידית למאמץ המלחמתי להקמת המשל"ט האזרחי". 

כן נמסר, כי מרכז השליטה האזרחי יהיה אחראי על גיבוש תמונת מצב רציפה בכל הנוגע לרציפות התפקודית של הממשלה והמשק ולצורכי העורף הנובעים מהמלחמה ועל התאום והסנכרון בין המשרדים השונים וירכז את עבודת הקבינט החברתי כלכלי ואת ביצוע החלטותיו. על פי ההודעה, בסכס החל בעבודתו הבוקר, יצטרף לישיבת הקבינט החברתי כלכלי ויכנס את מנכ"לי משרדי הממשלה, רח"ל ופיקוד העורף.