בעקבות המלחמה: בנק ישראל בוחן את עצירת חלוקת הדיבידנדים בבנקים

בבנק ישראל לא הנחו את הבנקים במפורש שלא לחלק דיבידנדים, אך עצם ההתעניינות בנושא, רגע לפני פרסום דוחות הרבעון השני, יש בו כדי להעביר מסר לגבי הציפיות שלו לאור המצב הביטחוני והריבית הגבוהה • עם פרוץ הקורונה המסר היה הרבה יותר ברור • בבנק ישראל סרבו להגיב

המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל
המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

האם הבנקים לא יחלקו דיבידנדים בגין הרבעון השלישי של השנה, למרות שהתוצאות בו יהיו חזקות? זה המסר שהעביר בימים האחרונים הפיקוח על הבנקים למערכת הבנקאית. לפי שעה, לא מדובר בהנחיה כתובה או בהוראת שעה, אלא במסר שהעבירו בפיקוח על הבנקים, לפיו מצופה בתקופה הזו, לאור ההשלכות המיידיות של המלחמה בדרום והמתיחות בצפון ולנוכח אי הוודאות, לוותר על חלוקת הדיבידנד.

מרוץ צמוד, "דילים" וניצחון הוותק והיציבות: מאחורי בחירת יו"ר לאומי
צבי סטפק, פרשנות | המומחה שמעריך: זה מה שתעלה לישראל המלחמה

אתמול (ב') נערכה פגישת זום בין המפקח על הבנקים, דני חחיאשווילי, לבין ראשי המערכת הבנקאית, ונושא חלוקת הדיבידנדים עלה במהלכה, מה שמלמד על כך שבבנק ישראל נחושים שהבנקים יתייחסו לנושא בכובד ראש.

המסר הזה הועבר לבנקים זמן קצר לאחר שבפגישה עם החשבונאים שנערכה לפני כמה ימים, הבהירו בפיקוח על הבנקים כי הם מצפים שהבנקים יגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי, אותן כריות ביטחון שיאפשרו לבנקים להתמודד עם לווים שלא יוכלו לעמוד בהחזרי ההלוואות שנטלו. בנק לאומי כבר הודיע כי יפריש לאחר השיחה ברבעון הנוכחי בין 800 מיליון שקל ל-1.1 מיליארד שקל, וייתכן כי גם בנקים נוספים ידווחו בימים הקרובים עם הפרשות גדולות.

הדרישה של בנק ישראל להגדיל הפרשות ובמקביל לא לחלק דיבידנד, מגיעה על מנת לאפשר לבנקים להמשיך להעמיד אשראי בתנאים נוחים יחסית לציבור, כשהם משאירים לעצמם מספיק הון.

בבנק ישראל סירבו להגיב לפניית גלובס בנושא.

הפיקוח על הבנקים הזהיר את הבנקים מחלוקת דיבידנד גבוה

כזכור, בסוף חודש מרץ 2020, זמן קצר לאחר פרוץ משבר הקורונה בישראל, הנחה בנק ישראל את הדירקטוריונים של הבנקים לבחון מחדש את מדיניות הדיבידנד והרכישה העצמית של מניות בעת הזו, על רקע הירידה החדה בתחזיות המקרו כלכליות ואי־הוודאות הגדול. בבנק ישראל ציפו שמדיניות אי־חלוקת דיבידנד תפנה מקורות נוספים לבנקים לצורך העמדת אשראי וספיגת הפסדים במידת הצורך. הבנקים אכן התיישרו עם הספק הנחיה ספק המלצה של בנק ישראל, ונמנעו בשנת 2020 מחלוקת דיבידנד.

"למרות שלאורך השנה ניכר שהבנקים צברו את כריות ההון שנשחקו, בין היתר, על־ידי השהיית מדיניות חלוקת דיבידנדים, אנו מצויים עדיין בסביבה של אי־ודאות באשר להמשך המשבר הבריאותי ובאשר להשלכות הכלכליות הנלוות לו", הסבירו בחודש מרץ בבנק ישראל.

רק ביולי 2021, שינה הפיקוח על הבנקים גישה והסביר כי אין מניעה שבנקים יבחנו חלוקת דיבידנד על בסיס גישה זהירה ושמרנית, הלוקחת בחשבון את רמת אי־הוודאות הגבוהה של המשך משבר הקורונה והשלכותיו העתידיות. עם זאת, הפיקוח על הבנקים הזהיר אז את הבנקים מחלוקת דיבידנד גבוה, והבהיר כי מבחינתו חלוקה בסכום הגבוה מ-30% מרווחי שנת 2020 אינה נחשבת כתכנון הון זהיר ושמרני.