אחרי הביקורת הרבה שספג: משרד האוצר גיבש מתווה סיוע חדש. מה יקבלו העסקים?

בבסיס המתווה החדש המסתמן - מענקים גדולים יותר לעסקים ותנאים גמישים יותר לעובדים שיוצאו לחופשה ללא תשלום • סמוטריץ': "מטרתי היא לבצר את קו ההגנה השני של מדינת ישראל, הקו העורפי, עם ארנק אוצרי פתוח כדי להעניק גב למשק, לעצמאים, לעסקים ולכלל האזרחים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

משרד האוצר מציג מתווה משופר לתמיכה בעסקים בזמן מלחמה, זאת אחרי שהמתווה הקודם שהציג ספג ביקורת רבה. בבסיס המתווה החדש המסתמן - מענקים גדולים יותר לעסקים ותנאים גמישים יותר לעובדים שיוצאו לחופשה ללא תשלום. 

מהאוצר נמסר כי "לאחר הצגת הטיוטה הראשונית של מתווה הפיצויים ובהתאם להתחייבות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שניתנה בוועדת כספים, צוות של שר האוצר פעל יחד עם נציגי הקואליציה והאופוזיציה להגדלה משמעותית של מתווה הפיצויים ולהסכמות עם השחקנים המרכזיים של המגזר העסקי". 

מינוי הפרויקטור מתעכב, הקבינט הכלכלי לא מתכנס, והמשק בינתיים מחכה למענה 
"תתפטר או תתעורר": הקמפיין נגד השר סמוטריץ' והסערה
ראיון | "מה שלקח 25 שנה לבנות, קל להרוס": המומחית שבטוחה - כך אפשר לשקם את כלכלת ישראל 

על-פי המתווה, מעבר לפיצויים הקבועים כיום בחוק ביחס ליישובי ספר (ואשקלון בתוכם), יינתן מתווה מענקים לעסקים בתנאים הבאים:

● תנאי סף לכניסה לתוכנית המענקים הוא פגיעה של 25% ביחס לתקופת בסיס אחת שתוגדר, ומחזור שנתי עד 400 מיליון שקל.

● רכיב ההוצאות הקבועות מתוך התשומות יעמוד על מקסימום 22% (בהתאם למידת הפגיעה). ככל ששיעור התשומות בפועל גבוה יותר, רשאי להשיג על כך בהשגה (מוגבל לעד פי 1.5).

● תקרת הפיצוי תעמוד על 600 אלף שקל במחזורים של עד 100 מיליון ותעלה בהדרגה לקאפ של 1.2 מיליון לעסקים עד 300 מיליון שקל. 

● שיעור ההשתתפות בשכר העובדים יעלה ל-75% כפול שיעור הפגיעה במחזור כפול הוצאות השכר. 

● מוסכם כי מתווה החל"ת יישען על המודל הקיים בכפוף להקלות הבאות.

● ההקלות במתווה החל"ת יהיו כדלקמן:
- הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים מדמי האבטלה
- ביטול ימי המתנה (ללא קיזוז חמישה ימי אבטלה)
- הפחתת תקופת החל"ת המינימלית מ-30 ל-14 יום
- תקופת האכשרה המינימלית תקטן ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים
- ההקלות יתקיימו בתקופה שבין ה-7/10 ועד ל-30.11, כאשר מועד היציאה לחלת שנקבע לפי שירות התעסוקה יהיה החל מהיציאה בפועל של העובד לחל"ת.

מתווה זה חל עד 30.11.2023, ושר האוצר בהסכמת ועדת הכספים רשאי להאריך עד סוף שנת 2023.

המתווה נחתם בתמיכת נשיאות המגזר העסקי על כלל אגפיה והסתדרות העובדים הכללית. מתווה זה מוסכם כמכלול, וככל שיש שינוי באחד הסעיפים, הסעיפים האחרים אינם רלוונטיים.

יישובים הנמצאים בטווח של 7-20 ק"מ (ואופקים) שלא בענף החקלאות, יקבלו מסלול שכר או מחזורים בדומה לסבבים קודמים (תוך שייקבע קאפ של 2.5 מיליון שקל, בכפוף לאישור משפטי). 

המתווה לחקלאים יעבוד בתצורה הבאה:

יישובי ספר: לפי החוק

עד 20 ק"מ (כולל אופקים) שאינם יישובי ספר - מסלול אדום לצד מסלול ירוק נורמטיבי בכפוף לאישור משפטי.

יתר הארץ: כמו המענק הכללי.

בהמשך היום יופץ תזכיר החוק במטרה לקדם את החוק במהירות האפשרית ולתמוך בעצמאים ובמעסיקים כבר מהחודש הראשון ללחימה.

בנוסף למתווה הפיצויים, הוחלט על מענק לבני ובנות זוג של משרתי המילואים, כמו גם הגדלת התשלום על יום מילואים ל125% והקדמת התשלום כבר לסוף חודש אוקטובר על מנת להקל על הניהול הכלכלי הרציף של האזרחים. 

סמוטריץ': "תוצאה מצוינת לאזרחים" 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "עבודה משותפת עניינית של הקואליציה והאופוזיציה הביאה תוצאה מצוינת לאזרחי ישראל, בשבוע שעבר התחייבתי שנעמוד לצד האזרחים, ומטרתי היא לבצר את קו ההגנה השני של מדינת ישראל, הקו העורפי, עם ארנק אוצרי פתוח כדי להעניק גב למשק, לעצמאים, לעסקים ולכלל האזרחים. המתווה הראשוני הוצג במהירות אך מיד צפו פערים שדרשו תיקון. צוות שלי, בשיתוף עם נציגי קואליציה ואופוזיציה ונציגי הארגונים, נכנס לעבודה והגיע למתווה מרחיב וטוב יותר עבור העסקים בישראל.

"זהו מתווה ענק שייתן אוויר לנשימה לעסקים ולאזרחים. אני מודה לחברי הכנסת, חברי קואליציה ואופוזיציה ובמיוחד ליו"ר גפני ולמרכז האופוזיציה ולידימיר בליאק שהבינו את גודל השעה, שפעלו ביסודיות ובמקצועיות בלי רעש וצלצולים למען אזרחי ישראל".

יו"ר ועדת כספים, ח"כ משה גפני, מסר: "התפקיד שלנו זה לעשות הכול כדי לסייע לתושבים, במיוחד ביישובי הספר. עשינו כל מאמץ שיישובים רבים ייכנסו לסיוע המקסימלי האפשרי ולסייע לעובדים ולמעסיקים. אנחנו מתפללים לקב"ה שהמלחמה תסתיים מהר ובטוב. אני מברך את שר האוצר ומודה לחברי ועדת הכספים מהקואליציה והאופוזיציה שגילו אחריות כדי לסיים את המתווה ולעזור לאזרחים".