ONE ZERO | בלעדי

בנק וואן זירו פועל לגייס עד 100 מיליון דולר; צופה מעבר לרווח בסוף 2024

הבנק הדיגיטלי שבשליטת אמנון שעשוע פנה לשורה של משקיעים בחו"ל באמצעות דויטשה בנק • כ־75% מכספי הגיוס מיועדים לפיתוח הפעילות בישראל והיתרה לתחילת פעילות באיטליה • הערכה: התמשכות המלחמה בדרום עלולה לעכב מעט את תוכניות ההתפתחות של הבנק

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר
גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

על רקע המלחמה בדרום, שצפויה להסב פגיעה ניכרת לביצועי הסקטור הפיננסי המקומי, פועל הבנק הדיגיטלי וואן זירו, שבשליטת אמנון שעשוע ובניהולו של גל בר דעה, לבצע גיוס הון פרטי של 75-100 מיליון דולר בחו"ל, כך נודע לגלובס.

מי ידע? המניה צנחה בחדות, החברות נזכרו לספר למשקיעים מדוע רק אחרי יומיים
מפייסבוק ועד קולגייט: כך מושפעות חברות הענק הגלובליות מהמלחמה בישראל  

ככל הידוע, השווי שאליו מכוון הבנק גבוה לעומת סבב הגיוס הקודם שביצע (320 מיליון דולר). הבנק אומנם תכנן בתחילת השנה לגייס סכום גבוה יותר (100-200 מיליון דולר) אך נאלץ להוריד את הרף. עוד נודע לגלובס, כי הבנק מקיים בימים אלה מצגות למשקיעים בחו"ל. בנק ההשקעות שצפוי להוביל את הגיוס הוא דויטשה בנק.

נכון להיום בנק וואן זירו (ONE ZERO) עדיין הפסדי. על פי תחזית שמציג הבנק למשקיעים בגיוס, הוא שם לעצמו יעד של מעבר לרווחיות ברבעון הרביעי של 2024. במצגת למשקיעים מעריך הבנק ש־75% מכספי הגיוס הנוכחי מיועדים להשקעה בפעילות בישראל, והשאר בפעילותו באירופה. המדינה הראשונה שאליה הוא מתכוון להתרחב היא איטליה, כאשר השקת הפעילות שם צפויה במחצית השנייה של שנת 2025. זאת לאחר שבחודש יוני האחרון הבנק החל בתהליך השגת האישורים הרגולטוריים בארץ המגף.

פוטנציאל באיטליה

בוואן זירו שואפים להתבסס בשנים הבאות ב־4-5 מדינות באירופה. ניתן להעריך שמלבד איטליה מדובר בספרד ואולי גם בשווייץ, בצרפת ובגרמניה, ובהמשך להתרחב גם לארה"ב. באיטליה, כותב הבנק במצגת למשקיעים, יש פוטנציאל של כ־2.7 מיליון לקוחות שאליהם הבנק מכוון, עם "צמיחה גבוהה בדיגיטל". גורם בשוק ששוחח עם גלובס מעריך שאחרי קבלת האישור באיטליה, יהיה לבנק "קל יותר לשכפל את האישור הרגולטורי בצורה מאוד מהירה גם למדינות נוספות". בינתיים, וואן זירו כבר מינו מנהל לפעילות באיטליה.

נכון להיום, לוואן זירו יש בישראל, לטענתו, מעל 80 אלף לקוחות. בבנק העריכו מוקדם יותר השנה כי כאשר יגיע ל־250 אלף לקוחות הוא יהפוך לרווחי. בתחילת השנה ציפו בוואן זירו להכנסה שנתית של 48 מיליון דולר ב־2023, ועל פי מצגת למשקיעים, בבנק מעריכים שיגיעו להכנסה שנתית של 200 מיליון דולר מ־360 אלף לקוחות בשנת 2026, כאשר כמחצית מכך תהיה הכנסה מ"מנויים" שהינם לקוחות הבנק, והשאר בעיקר הכנסות מריבית ומפעילות מט"ח.

האטה בגיוס הלקוחות

כצפוי, בעקבות פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" חלה האטה בהיקפי גיוס הלקוחות והגורם ששוחח עם גלובס מעריך שעשויה להיות פגיעה של עד שלושה חודשים בתוכניות ההתפתחות של הבנק. כחצי מלקוחות הבנק כיום הם מנויים בתשלום - 35% במסלול הזול יותר של דמי מנוי של 50 שקל בחודש והשאר במסלול היקר יותר של 120 שקל בחודש.

נזכיר כי בתחילת השנה השלים בנק וואן זירו סבב גיוס של 62 מיליון דולר ממשקיעים קיימים, והשווי עמד כאמור על 320 מיליון דולר, כמו בסבב הקודם בסוף שנת 2021, אז גייס הבנק 120 מיליון דולר.

בנק וואן זירו הוא עדיין סטארט - אפ שאינו מהווה איום על המערכת הבנקאית המסורתית. היקף הלקוחות שלו זניח ביחס לציבור הישראלי, והשאלה היא האם הבנק יצליח להתרחב ולנגוס נתח משמעותי בהמשך הדרך. לצד וואן זירו, גם הבנק הדיגיטלי "אש" של ניר צוק קיבל השנה אישור רגולטורי להתחלת פעילותו.