"תתפטר או תתעורר": הקמפיין נגד השר סמוטריץ' והסערה

התאגדות העסקים בישראל יצאה בקמפיין נגד שר האוצר בנושא מתווה הפיצויים לעסקים, שכלל שלטים בהם נכתב: "סמוטריץ', תתפטר או תתעורר. אתה מחריב את המדינה" • המהלך הוביל להתנגדות מצד נשיאות המעסיקים והעסקים, שהצהירה: מתנגדים לקמפיין אישי נגד שר האוצר בתקופת המלחמה • דקלה אבוטובול, יו"ר ומייסדת התאגדות העסקים בישראל: "הניתוק מזעזע, לא היה אוצר כזה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

קמפיין של התאגדות העסקים בישראל נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על מתווה הפיצויים לעסקים הוביל להתנגדות קשה מצד נשיאות המעסיקים והעסקים, שהצהירה: מתנגדים לקמפיין אישי נגד שר האוצר בתקופת המלחמה.

התאגדות העסקים בישראל יצאה בקמפיין שילוט חוצות וברשתות החברתיות נגד סמוטריץ' בנושא מתווה הפיצויים לעסקים. במסגרת הקמפיין הוצבו שלטים בהם נכתב: "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס. שר האוצר, תתפטר או תתעורר. אתה מחריב את המדינה". 

"מה שלקח 25 שנה לבנות, קל להרוס": המומחית שבטוחה - כך אפשר לשקם את כלכלת ישראל
כנס החירום של פורום איגודי המשק: "המתווה של שר האוצר מנותק מהמציאות" 
איזה פיצוי יקבל עסק שאיבד מחזור של מיליון וחצי שקל? עדיף שלא תשאלו 
"כך נראית ממשלה לא מתפקדת": דיון סוער בכנסת על מתווה הפיצויים

בימים שלאחר המתקפה הרצחנית של חמאס על תושבי עוטף עזה ולאחר מכן הידרדרות המצב בצפון, עסקים רבים התגייסו לתרומות ויוזמות למען המפונים, החיילים וחיילי המילואים, זאת בזמן שהמתינו למתווה הפיצויים מהמדינה שהתמהמה. כשהגיעה המתווה של האוצר, נשמעו נגדו טענות רבות מצד בעלי עסקים ומצד הממשלה עצמה, שהובילה את שר הכלכלה ניר ברקת לפרסם מתווה שגובש יחד עם נציגי בעלי עסקים.

המתח הגיע לשיאו ביום חמישי האחרון בכנס חירום של פורום איגודי המשק, בו התייצבו כל הארגונים הגדולים והמשמעותיים במשק הישראלי, דחו את מתווה משרד האוצר והבהירו: אנחנו מאמצים את המתווה שמציע משרד הכלכלה. עוד האשימו - המתווה של האוצר מביש ומנותק מהמציאות.

למרות זאת, בנשיאות המעסיקים והעסקים, הכוללת את ארגוני המעסיקים הגדולים במשק - התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות הקבלנים, שלקחו גם הם חלק בכנס - יצאו נגד הקמפיין.

"יש לנו ביקורת מקצועית על תוכנית האוצר, ואנו בטוחים שייערכו בה שינויים משמעותיים לפני שתובא לאישור", אמר יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר. "עם זאת, אנו נגד השקת קמפיינים אישיים בתקופת המלחמה. השיח צריך להישאר מקצועי וענייני ולא להוביל לפילוג". 

גם אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מצטרף למגנים את הקמפיין. "אני מדגיש באופן מלא ומוחלט כי לאיגוד לשכות המסחר אין שום קשר, בשום צורה שהיא, למודעות שהופצו נגד שר האוצר אישית בכל הנוגע לעיצוב התוכנית הכלכלית", אמר. "אכן, יש חילוקי דעות בין המגזר העסקי לבין משרד האוצר, ויש גם חילוקי דעות בתוך הממשלה עצמה על-פי תפיסת העולם של מה חשוב לעשות במצב חירום כפי שבא לידי ביטוי במסיבת העיתונאים של ראש הממשלה אמש. יש לגבש במהירות תוכנית מחייבת שתיתן קודם כל מענה מיידי לעובדים שהוצאו לחל"ת ולמעסיקים שנאלצו לשחרר עובדים לחל"ת".

"לא יכול לקנות אוכל לילדים" 

בהתאגדות העסקים, שהוקמה ב-2012 וכוללת מעל 100 אלף עסקים קטנים ובינוניים, מסבירים כי הקמפיין נולד מתוך מחאה גוברת על מתווה הפיצויים שהציג שר האוצר. לדבריהם, המתווה אינו מספק מענה ראוי לאלה שספגו נזקים משמעותיים במהלך המלחמה.

"אנו קוראים לשר האוצר או להתעורר או להתפטר", אומרת יו"ר ומייסדת התאגדות העסקים בישראל, דקלה אבוטובול. "אתה מחריב את הכלכלה, אתה מחריב את המדינה. שר האוצר לא משתף פעולה עם שר הכלכלה. בעלי העסקים יקבלו בממוצע פיצוי של 5,000 שקל. אין שום סיכוי ששלושה שבועות אל תוך המלחמה אנחנו ללא מתווה. אין הסבר מדוע עסקים בעוטף עזה לא קיבלו פיצויים עד כה".

בשיחה עמה מקריאה אבוטבול כמה מההודעות שקיבלה מבעלי עסקים מהעוטף שמבקשים את עזרתה. "'אני מתבייש להגיד, גנבתי היום מהסופר'", היא משתפת מאותן הודעות. "''ניצלתי בנס ממתקפת הטרור, הבית והרכב ספגו פגיעה ישירה, העסק נהרס. אני לא יכול לקנות אוכל לילדים'".

לדבריה, "אני מייצגת את העסקים בטווח ה-7 ק"מ, שקיבלו 1,000 שקל לנפש לפני שבוע. הם יצאו עם כפכפים ומכנסיים, שמו אותם בבית מלון וזהו. זה לא שכיר שהמעסיק יעזור לו, אלה עצמאים שבאותה שנייה חתכו להם את האפשרות להוציא כסף, הבנק לא נותן אשראי כי אין להם עסק ובית לחזור אליהם, ויש גבול לכמה הבנקים יכולים לתת גב. אני לא מבינה למה מחכים. לוקח שלושה שבועות לתת הוראה? תזרימו להם 10,000 שקל כדי לעזור להם לנשום. והוא (שר האוצר, ש.ס) מחכה".

"הניתוק של האוצר מזעזע; השר מתחבא" 

"גם אם מתווה הפיצויים יאושר ביומיים הקרובים, אנשים יתחילו לראות כסף בעוד חודש, חודש וחצי. איך הם יחיו?", שואלת אבוטובול. "עד שהוא ייזכר לטפל בבעיה, הם יהיו בעוני. זה ימוטט אותם לגמרי כלכלית. הפקירו אותם ביטחונית ועכשיו כלכלית. שיתנו את הכסף קודם כל ל-7 ק"מ, אחרי זה נריב איתם על 20 ק"מ ואז על 40 ואז על כל הארץ. אבל לא ברור שהם היו צריכים לקבל את זה מזמן? תן להם שנייה לנשום, ואז תתחשבן איתם. הם ישבו 20 שעות בממ"ד. אנחנו צריכים לגלות תעצומות נפש בזמן שאנחנו בוכים על הקיום הבסיסי שלנו? הניתוק הזה מזעזע. לא היה אוצר כזה".

לדברי אבוטבול, היא שילמה מכיסה למעלה מחצי מיליון שקל על הקמפיין ועל עזרה לעצמאים. "אני בחזית לבד. אני מדברת עם בנקים, מזיזה הוראות קבע וצ'קים, ומרגישה חוסר אונים. יש פה מישהו שמחזיק ברז שלנו - ומה, אתה לא רואה מה קורה לאנשים פה? אנשים צריכים להתחנן לקבל מה שמגיע להם? הם לא הרסו לעצמם את העסק. המדינה הפקירה אותם. בעל עסק שמשפחתו נחטפה, צריך לגייס תרומות? למה אתם מבזים אותם ככה?

"מה שמעסיק אותם זה מי העלה את השלט. מה זה מעניין? למה צריך לפנות לסמוטריץ' אישית? כי הוא מתחבא. איפה אתה? למה אתה לא מגיע לוועדת הכספים? ראינו בקורונה שכשראש הממשלה רוצה לעקוף את שר האוצר, הוא עושה זאת. וכל ראשי הארגונים שקופצים עלינו שהוצאנו את השלט - לפחות תשתקו. מישהו מראשי הארגונים האלה יודע להגיד איזה עסקים יש בדרום ובעוטף? זו הקוסמטיקאית, זה נהג המונית, הם לא יודעים כלום. אישה אחת מעלה שלט באיילון, ואתם מבקרים אותי?".