ג'יי.פי מורגן חותך את התחזית לישראל: התמ"ג יצנח ב-11% ברבעון הרביעי

לפי דיווח ברויטרס, בנק ג'יי.פי מורגן הוריד בחדות את תחזית הצמיחה של ישראל לרבעון הרביעי של השנה, ומזהיר מירידה של 11% בתמ"ג בעקבות המלחמה • "קשה לאמוד את השפעת המלחמה על כלכלת ישראל, הן משום שחוסר הוודאות עדיין גבוה מאוד לגבי היקף ומשך הסכסוך, והן בשל היעדר נתונים"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן
בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן

בנק ג'יי.פי מורגן הוריד בחדות את תחזית הצמיחה של ישראל לרבעון הרביעי של השנה מ-1.75% ל-1.5%, ומזהיר מירידה של 11% בתמ"ג בעקבות המלחמה. כך פורסם ברויטרס. 

"קשה לאמוד את השפעת המלחמה על כלכלת ישראל, הן משום שחוסר הוודאות עדיין גבוה מאוד לגבי היקף ומשך הסכסוך, והן בשל היעדר נתונים", לדברי הבנק.

תחזית הצמיחה לשנת 2023 נחתכה ל-2.5% לעומת 3.2% טרם המלחמה, והתחזית לשנת 2024 עלתה מעט ל-2.0% מ-1.9%, לפי ג'יי.פי מורגן.

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P הודיעה השבוע על הורדת תחזית דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה יציבה לשלילית. את הדירוג עצמו הותירה החברה ברמתו הגבוהה AA-. פגיעה באופק הדירוג של ישראל מגיעה לאחר שבשבוע שעבר הודיעו שתי סוכנויות הדירוג המתחרות, מודי'ס ופיץ', כי הן מכניסות את ישראל למעקב דירוג שלילי. 

חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה גם היא בשבוע שעבר כי היא תערוך בחינה מחודשת של הדירוג של מדינת ישראל. בשלושת החודשים הקרובים תעקוב מודי'ס מקרוב אחר השלכות המלחמה על הכלכלה הישראלית, ובסופם תבחן האם להוריד את הדירוג או את אופק הדירוג.

עוד קודם לכן, סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה על  הצבת הדירוג של מדינת ישראל תחת "מעקב שלילי" (Rating Watch Negative), זאת בשל שינוי בתפיסת הסיכונים לאור מלחמת "חרבות ברזל".

למעשה, בכוונת החברה לעקוב באופן תדיר אחר ההתפתחויות הביטחוניות באזור במהלך ששת החודשים הקרובים, במקרה של הרעה משמעותית במצב הביטחוני, היא עלולה לבצע פעולת דירוג שלילית. אם הרעה במצב לא תתממש, יוסר "המעקב השלילי". כרגע, הדירוג עצמו נותר ברמה של A+.