הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסת ת"א; לאומי שוב המניה בעלת השווי הגדול ביותר

ת"א 35 ות"א 125 עולים בכ-1% ות"א 90 מטפס ב-1.5% • בבנק לאומי צפויים לבחור היום יו"ר חדש, ועל התפקיד מתמודדים שני מועמדים • ישראכרט סירבה לבקשת רשות התחרות להארכת המועד האחרון לעסקה עם הראל • נייס, שהדיחה לפני שבועיים את לאומי מתואר המניה הגדולה ביותר, ירדה היום למקום השלישי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


15:55

המסחר בבורסת ת"א ננעל בעליות. ת"א 35 עלה ב-1.3%, ת"א 125 הוסיף 1.2% ות"א 90 טיפס ב-1.1%.

מחזור המסחר הסתכם ב-822 מיליון שקל.

מדד הבנקים זינק ב-3.9%, בהובלת מניית לאומי  שחזרה להיות שיאנית השווי בבורסה המקומית. שווי מניית הבנק עלה היום ל-39.6 מיליארד שקל. במקום השני נמצאת הפועלים  עם שווי של 39 מיליארד שקל. ואילו נייס , שלפני שבועיים כבשה את המקום הראשון, ירדה למקום השלישי עם שווי שוק של 38.8 מיליארד שקל. 

ת"א רשתות שיווק עלה ב-1%, בהובלת מניות דלתא מותגים  ופוקס . ת"א נדל"ן הוסיף 1.9% ות"א בנייה עלה ב-1.4%, כשהמניות שבלטו במדדים הן רבד , בית הזהב , הכשרת הישוב , אקרו , פרשקובסקי  ואאורה . ת"א נפט וגז הוסיף 2.1%, בהובלת רציו יהש  וקבוצת דלק . ת"א ביטוח ושירותים פיננסיים הוסיף 1.3% בהובלת פסגות 

מניות נוספות שבלטו בעליות היום הן טופ גאם , גילת טלקום , אפולו פאוור , ג'נריישן קפיטל , עין שלישית  ואל על . המניות שבלטו בירידות היום הן מלרן , קסטרו , דיפלומט אחזקות , אורמת טכנו  ודלתא גליל .

מניית ישראכרט  סיימה את היום כמעט ללא שינוי, אחרי שבחמישי האחרון צנחה ב-14%.

באג"ח הממשלתיות, תשואת האג"ח לחודש ירדה בחדות ל-4.353%, תשואת האג"ח לשנה ירדה ל-4.3% והתשואה באג"ח לעשר שנים עמדה על 4.607%. באג"ח הקונצרניות - מדד התל בונד 20 נסחר בירידת מחיר של של 0.3%, תל בונד 40 עולה בעשירית האחוז ותל בונד 60 בירידה זעירה של 0.03%.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מזהה הזדמנות בשוק המקומי. "המשקיעים הישראליים צריכים לקחת סיכונים בשוק המקומי. בהתחשב בשיקולים בכל אחד מהאפיקים שהצגנו לעיל, אנו ממליצים על הגדלת סיכון הדרגתית באג"ח הממשלתיות ובמניות וזאת תוך השארת חשיפה גבוהה למט"ח", זבז'ינסקי כתב בסקירה היום. 


15:05

דירקטוריון בנק לאומי  מתכנס בשעות אלו על מנת לבחור את זהות היו"ר החדש, שיחליף את סאמר חאג' יחיא אחרי ארבע שנות כהונה. לבחירה עומדים הדירקטור הוותיק שמואל בן צבי, שיסיים את כהונתו בדירקטוריון בעוד פחות משנה, והדירקטורית הטרייה אתי דויטש. בדירקטוריון עוד היו שניסו לדחות את ההצבעה בשל אי הוודאות במשק והמצב הביטחוני אך בסופו של דבר צפויה להתקיים הצבעה כבר בפגישה הנוכחית, שנערכת ביום האחרון לכהונתו של חאג' יחיא.

14:45

ת"א 35 ות"א 125 עולים בכ-1% ות"א 90 מטפס ב-1.5%. המדד הבנקים עולה ב-2.6%, ומניית לאומי  בולטת בעליות, אחריה מזרחי טפחות  והפועלים . מדד נפט וגז עולה ב-2% בהובלת קבוצת דלק.  החברות רבד  ובית הזהב  מושכות את ממד הנדל"ן למעלה וזה עולה ב-2.4% ומדד רשתות השיווק מטפס ב-2%, דלתא מותגים  ופוקס  בולטות בו.

מניות נוספות שבולטות בעליות: ג'נריישן קפיטל , אפולו פאוור , הכשרת הישוב , מיטרוניקס , אלטשולר שחם , לייבפרסון  ודלק רכב . בירידות בולטות אורמת טכנו , אורמד פארמה , נייס , דלתא גליל , נובה  ופריון נטוורק , כולן ברובן הן דואליות שסוגרות פערים שלילים מול וולסטריט.

באג"ח ממשלתיות, תשואת האג"ח לחודש יורדת חדות ונסחרת בתשואה של 4.353%, באג"ח הארוכות יותר המגמה מעורבת והן נסחרות בשינויים קלים - האג"ח לשנה נסחר בירידה קטנה ל-4.3% והאג"ח לעשר שנים נסחר ב-4.607%.

בקונצרניות התל בונדים נסחרים נסחרים ללא שינוי כמעט, ומוחקים את העליות הקטנות בהן נסחרו מוקדם יותר.


13:40

ת"א 35 עולה ב-1%, ת"א 125 ב-1.1% ות"א 90 בכ-1.6%. מדד הבנקים עולה ב-2.8% בהובלת בנק לאומי . מדד נפט וגז מוסיף 2.1%, מובילות את העליות קבוצת דלק ורציו. מדד רשתות השיווק עולה ב-1.8% והנדל"ן מוסיף 2.3% (רבד  ובית הזהב  בולטות). מדד ביטוח ושרותים פיננסים מסתפק בעלייה של 1% ומתאפיין בחוסר אחידות - עליות גדולות של פסגות  ואיביאי חיתום  לעומת ירידות חדות של מלרן  וליברה , ישראכרט  יורדת אף היא.

את העליות בבורסה מובילות ג'נריישן קפיטל , אפולו פאוור , אלטשולר שחם , לייבפרסון , פוקס , אקרו , אייאיאס  ואפריקה מגורים . היורדות הן בעיקר הדואליות שסוגרות פערים מוול סטריט, אורמת טכנו , ננייס , נובה  וטאואר .

בשוק האג"ח הממשלתיות, הביקושים מתגברים בעיקר אל הקצרה מביניהן - התשואה של האג"ח לחודש יורדת בחדות ל-4.353%. בקונצרניות, התל בונדים (תל בונד 20, 40 ו-60) נסחרים בעליות של כעשירית אחוז.

12:40

בורסת ת"א נסחרת בעליות גם בשעה זו. ת"א 35 ות"א 125 עולה ב-1.3% ות"א 90 מטפס ב-1.6%. מדד הבנקים מזנק ב-3.1%, מדד נפט וגז עולה ב-2.8% בהובלת קבוצת דלק , ומדד הנדל"ן מוסיף 2.1%. מדד רשתות השיווק עולה ב-2.3%, בהובלת פוקס והמשביר.

המניות הדואליות בולטות בירידות: אורמת טכנו , נייס , טאואר , קמטק , פריון נטוורק , נובה  ואודיוקודס .

המניות הבולטות בעליות - טופ גאם , ג'נריישן קפיטל , אפולו פאוור , אלטשולר שחם , מניבים ריט , פוקס  ואנרג'יאן . היורדות - דלתא גליל , ישראכרט , ואורמד פארמ 

מניית לאומי  עולה כעת במסחר, וכובשת מחדש את התואר של החברה בעלת השווי הגדול בת"א. נכון לשעה זו, שווי השוק של הבנק עומד על 39.4 מיליארד שקל. השווי של נייס, שהדיחה לפני כשבועיים את לאומי מהמקום הראשון, עומד כעת על 39.1 מיליארד שקל. במקום השלישי נמצאת הפועלים  עם שווי שוק של 38.8 מיליארד שקל.

בשוק האג"ח הממשלתיות נמשכים הביקושים בכל טווחי הזמן ובעיקר באג"ח לחודש שתשואתה נסחרת בירידה ל-4.778%, תשואת האג"ח לשנה יורדת ל-4.29%.
מדדי התל בונד מוסיפים לעלות והם נסחרים בעלייה קטנה ממוצעת של 0.25%.

11:40

ת"א 35 קופץ ב-1.3%, ת"א 125 עולה ב-1.4% ות"א 90 מטפס ב-1.9%. מדד הבנקים קופץ ב-2.9%, בהובלת לאומי  והפועלים . מדד ת"א נפט וגז מוסיף 2.9%, בהובלת כהן פיתוח , קבוצת דלק  ונפטא . מדד הנדל"ן עולה ב-2.5%, מדד הבנייה מוסיף 2% ומדד רשתות שיווק מזנק ב-2.3%. 

בשוק האג"ח הממשלתיות נמשכים הביקושים בכל טווחי הזמן ובעיקר באג"ח לחודש שתשואתה יורדת ל-4.778%, תשואת האג"ח לשנה יורדת ל-4.284%. מדדי התל בונד נסחרים בעלייה קטנה ממוצעת של 0.15%.

10:35

העליות בבורסה מתחזקות: ת"א 35 ות"א 125 עולים בכ-1% ות"א 90 מוסיף 1.3%. מדד הבנקים קופץ ב-2.1%, בהובלת מניית לאומי . מדד נפט וגז קופץ ב-2.2% בהובלת מניות כהן פיתוח  ואנרג'יאן . ת"א רשתות שיווק מטפס ב-1.8%, בהובלת מניות המשביר 365 , פוקס  וטיב טעם . מדד הנדל"ן מתחזק ב-1.8% ומדד הבנייה קופץ ב-1.9%. המניות שבולטות במדדים הן בית הזהב , רבד , ליבנטל  ורוטשטיין 

ברשימת העולות בת"א 125 נמצאות לייבפרסון , ג'נריישן קפיטל , פוקס , אפולו פאוור  ורבוע נדלן ן. בין היורדות - בעיקר הדואליות - אורמד פארמה , אורמת טכנו , ישראכרט , פריון נטוורק , נייס , נובה  וטאואר .

באג"ח הממשלתיות נרשמים ביקושים לאג"ח הקצרות והבינוניות. תשואה האג"ח לחודש יורדת ל-4.778% ותשואת האג"ח לשנה יורדת ל-4.29%, גם התשואה לעשר שנים יורדת מעט ל-4.602%. בקונצרניות, מחירי התל בונדים בירידות קלות של עד-0.1%.

10:05

המסחר בבורסת ת"א נפתח הבוקר בעליות. ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 125 מטפס ב-0.4% ות"א 90 עולה ב-0.7%. מדד הבנקים קופץ ב-1.3%.

מניית ישראכרט  פתחה את המסחר בירידות. הראל  וישראכרט, שעדיין ממתינות לאישור רשות התחרות למיזוג ביניהן, דיווחו לבורסה כי רשות התחרות ביקשה דחייה במועד האחרון לסיום העסקה, שחל ב-12 בנובמבר. זאת לאחר שעד היום שתי החברות כבר האריכו את המועד המדובר מספר פעמים בהחלטות משותפות לפי פנית רשות התחרות. בהראל ציינו כי התברר להם שהסיכויים קטנים מאוד שאישור רשות התחרות לעסקת המיזוג יתקבל עד המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים הקבוע בהסכם, וכי החברה בוחנת את משמעויות האמור.

דקות ספורות לאחר מכן הסבירה ישראכרט בדיווח שלה כי היא הבהירה לרשות התחרות שאינה מסכימה למתן ארכה של 30 יום להחלטה (עד ל-1 בדצמבר) כפי שביקשה הרשות, אלא הארכה תינתן רק עד למועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים על פי הסכם המיזוג, קרי עד ל-12 בנובמבר. לפי ישראכרט, רשות התחרות הודיעה באותה שיחה כי תשקול פנייה לבית הדין לתחרות לבקש ארכה ממושכת יותר למתן החלטתה.

9:50

אלביט מערכות  מבשרת על זכייה בחוזה על סך של 135 מיליון דולר להקמת מפעל תחמושת ארטילרי עבור לקוח בינלאומי. החוזה הוא לשנתיים. 

סייברוואן  קיבלה התראה מנאסד"ק על אי עמידה במחיר מינימום. הסיבה - מניית החבר נסחר מתחת לדולר למניה זה כבר יותר מ-30 ימים רצופים, לפיכך, לפי חוקי נסדא"ק החברה מקבלת 180 ימי עסקים כדי לעמוד בדרישת המינימום או להיסחר במחיר של מעל לדולר לפחות עשרה ימים רצופים במהלך התקופה המדוברת. בסוף התקופה, אם לא תעמוד בדרישה, תשקל תקופת מבחן נוספת, במידה וגם בתקופה זו לא תעמוד סייברוואן בדרישת המינימום, תגרע החברה מהמסחר. 

8:30

1. שוקי המניות 

הבורסה צפויה לפתח את שבוע המסחר במגמה שלילית. זאת לאחר הירידות בחמישי, פערי הארביטרז' השליליים והמגמה המעורבת בוול סטריט בשישי. 

בשבוע שעבר, המדדים המובילים המשיכו במגמה השלילית, למעט יום אחד של עליות במהלך השבוע. אירועים נוספים שהשפיעו על המסחר בשבוע שעבר היו השארת הריבית של בנק ישראל ללא שינוי, הורדת תחזית הדירוג של ישראל על־ידי סוכנות הדירוג S&P מיציבה לשלילית, והחלטת סוכנות הדירוג מודי'ס להעביר את דירוג הבנקים הישראליים לבחינה עם השלכות שליליות.

בדיקת גלובס | ההיסטוריה מלמדת: זה מה שקורה בבורסה לאחר יום של ירידות חדות 

המסחר ביום חמישי, כאמור, נסגר בירידות. ת"א 35 איבד 0.8%, ת"א 125 ירד ב-1.2% ות"א 90 נפל ב-2.3%. מדד הבנקים סיים עם ירידה של 0.2%, ת"א נדל"ן צנח ב-2.1%, ת"א בנייה נפל ב-2.3%, ת"א ביטוח ושירותיים פיננסיים איבד 2.4%.

מדד ת"א 35 מסכם ירידה שבועית של 3.8%, ומתחילת המלחמה כבר נחלש ב־12.3%. מתחילת השנה מסכם ת"א 35 ירידה של כ-11%, לעומת עלייה של 9% במדד 500 S&P ושל 22.5% במדד נאסד"ק.

המירוץ לתפקיד יו"ר דירקטוריון לאומי  מגיע לנקודת השיא, כשחברי הדירקטוריון צפויים לבחור היום מחליף לסאמר חאג' יחיא, היו"ר בארבע השנים וחצי האחרונות. עם זאת, לגלובס נודע כי בדירקטוריון יש הדוחפים לדחיית הבחירה בשלושה חודשים, בשל המצב הביטחוני ואי הוודאות במשק. גורם בסביבת הדירקטוריון אומר לגלובס כי ככל הנראה, יש הסכמה בין הדירקטורים כי הדבר הנכון עבור הבנק יהיה לדחות את הבחירות, בוודאי כשהמלחמה בדרום נמצאת בעיצומה וגם בגבול הצפון לא שקט, וכשהשווקים עדיין סוערים - לאומי היה הבנק שהוביל את הירידות החדות במדד הבנקים מפרוץ הלחימה עם ירידה של יותר מ-20%.

רק שני מועמדים הגישו מועמדות לתפקיד היו"ר - שמואל בן צבי ואתי דויטש. בן צבי מכהן בדירקטוריון לאומי כבר למעלה משמונה שנים, מה שמעניק לו מצד אחד יתרון של ניסיון בפעילות בתוך הבנק והיכרות עם מרבית החברים בדירקטוריון, אך מצד שני נותרו לו תשעה חודשים בלבד לכהונה, כך שאם הוא ייבחר בלאומי יצטרכו להחליף יו"ר פעמיים בתוך פחות משנה. על פי ההערכות הוא זוכה לתמיכתו של חאג' יחיא וכן של כמה דירקטורים נוספים.

באשר לדויטש, היא הצטרפה לדירקטוריון הבנק רק בחודשים האחרונים, ולמרות ניסיונה העשיר במערכת הבנקאית - הייתה יו"ר של בנק (מרכנתיל) וגם של חברת כרטיסי אשראי (כאל), ועמדה בראש חטיבת הניהול הקבוצתי והרגולציה של דיסקונט, נראה שמתגבשת התנגדות לבחירה בה מכיוון שהיא מצטרפת חדשה לדירקטוריון. 

בלעדי | בחסות המלחמה, בדירקטוריון לאומי מתגבש דיל לדחיית הבחירות ליו"ר 

מניית ישראכרט  צנחה בחמישי ב-14.2% למחיר של 11.67 שקלים ושווי של 2.34 מיליארד שקל. מדובר בדיסקאונט של 29% לעומת השווי בהצעת הרכישה של הראל, שעמד על 3.3 מילארד שקל. בשלב זה, קבוצת הביטוח הראל ממשיכה במהלך לרכישתה, שצפויה להיסגר עד ה-12 לנובמבר. מתחילת המלחמה, ישראכרט ירדה פחות ממניות אחרות מהתחום הפיננסי, שמסומן כאחד הנפגעים הגדולים מהשפעותיה. 

איבדה יותר מ-14% ביום: מה עובר על מניית ישראכרט ואיך תושפע עסקת הרכישה? 

חברת טופ גאם , העוסקת בפיתוח ומכירת תוספי תזונה ומוצרי מתיקה, דיווחה אתמול כי חתמה עם תאגיד בינלאומי ענק מ-Tier1, בשווי של מעל 150 מיליארד דולר המייצר ומשווק את מוצריו בקרוב לכ-200 מדינות בכל העולם, על 2 הסכמים: האחד, הסכם אסטרטגי לייצור ואספקה של תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, וההסכם השני הינו הסכם איכות, שמסדיר את היבטי האיכות, הפעולות והבדיקות הנדרשות מצד החברה בקשר עם ייצור המוצרים.

הסכם האספקה בין טופ גאם - שמפעלה ממוקם בשדרות - ללקוח, נחתם לתקופה של 3 שנים , ובמסגרתו תייצר טופ גאם תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, בהתאם לדרישות התאגיד. נכון למועד חתימת הסכם האספקה, כבר הזמין הלקוח מהחברה מוצרים בסך כולל של כ-2 מיליון אירו. טופ גאם מצויה בנוסף בשלבי פיתוח שונים של כ-30 מוצרים נוספים בעבור הלקוח והיא צופה כי חלקם יבשילו לכדי הזמנות על ידי הלקוח כבר בחציון הראשון של שנת 2024.

מבחינת המניות הדואליות, נייס , טבע , אורמת טכנולוגיות , נובה , טאואר  וקמהדע  בולטות בפערי ארביטראז' שליליים. לייבפרסון  ובאטמ  בולטות עם פערים חוביים. 

בורסות וול סטריט ננעלו במגמה מעורבת ביום שישי האחרון. הנאסד"ק עלה ב-0.3%, מדד הדאו ג'ונס ירד ב-1.1%. מדד ה-S&P 500 ננעל בירידות של 0.5%, לרמה הנמוכה ביותר מזה חמישה חודשים, ומהשיא של יולי ירד ב-10.4%. ברמה שבועית, מדדי הדאו וה-S&P 500 ירדו ב-2% ו-2.6%, בהתאמה. מדד הנאסד"ק ירד ב-2.8%.

אמזון  קפצה בכ-6.8% לאחר פרסום דוחות טובים בחמישי. הכנסות החברה ברבעון השלישי זינקו ב-13% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ועמדו על 143.1 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 141.4 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 94 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 58 סנט למניה. 

אינטל  קפצה ביותר מ-9% לאחר שגם היא פרסמה דוחות טובים בחמישי: הכנסות החברה ברבעון השלישי עמדו על 14.2 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 13.5 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 41 סנט, לעומת צפי לרווח של 21 סנט למניה.

בארה"ב ממשיכה עונת הדוחות, ומספר גדול של חברות יפרסמו השבוע את הדוחות לרבעון השלישי, בהן: רשת המזון מקדונלד'ס, חברות התרופות פייזר ואמג'ן וחברות הטכנולוגיה קוואלקום ואפל. גם מספר חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט יפרסמו דוחות, ביניהן חברות אבטחת הסייבר צ'ק פוינט וסייברארק וחברות הטכנולוגיה ג'יי פרוג ורדוור.

2. שוקי האג"ח 

בשוק החוב הישראלי, התשואות לשלושה ושישה חודשים של אג"ח ממשלתיות עלו כאשר התשואה ל-3 חודשים הגיעה ל-4.593%. התשואה לשנה עומדת על 4.335%. התשואה ל-3 שנים עלתה  ל-4.2% וזו ל-30 שנה עלתה ל-5.34%. מדד תל גוב צמודות ירד ב-0.9% והשקלי ירד ב-0.6%. בשוק הקונצרני, תל בונד 20 ירד ב-0.6% ותל בונד שקלי ירד ב-0.7%

בארה"ב תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עומדת על 4.845%. התשואה לאג"ח לשנתיים הגיעה ל-5.015%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות 

הדולר חצה ביום חמישי את הרף של 4.08 שקלים, אך בשישי נחלש מעט מול השקל, והשער עומד על 4.072 שקלים. האירו עומד על 4.3 שקלים. מתחילת המלחמה, הדולר והאירו התחזקו מול השקל בכ־5.5%. 

בשוק הנפט, חבית מסוג ברנט עומדת על מחיר של 90.5 דולר. עם זאת, מתחילת המלחמה עלה מחיר החבית ב־5.5%.

4. מאקרו

בנק ג'יי.פי מורגן הוריד בחדות את תחזית הצמיחה של ישראל לרבעון הרביעי של השנה מ-1.75% ל-1.5%, ומזהיר מירידה של 11% בתמ"ג בעקבות המלחמה, כך פורסם ברויטרס בשישי האחרון. "קשה לאמוד את השפעת המלחמה על כלכלת ישראל, הן משום שחוסר הוודאות עדיין גבוה מאוד לגבי היקף ומשך הסכסוך, והן בשל היעדר נתונים", לדברי הבנק. תחזית הצמיחה לשנת 2023 נחתכה ל-2.5% לעומת 3.2% טרם המלחמה, והתחזית לשנת 2024 עלתה מעט ל-2.0% מ-1.9%.

סוכנות דירוג האשראי S&P קיימה ביום חמישי וובינר עם גורמים פיננסיים ברחבי העולם, בו סקרה את תמונת המצב הכלכלית בישראל על רקע המלחמה. אנליסט S&P האחראי על דירוג ישראל, מקסים ריבניקוב, הסביר את השיקולים שהובילו להורדת תחזית הדירוג של ישראל מיציבה לשלילית בשבוע שעבר. במענה לשאלה מדוע תחזיות המאקרו של S&P לכלכלה הישראלית פסימיות יותר מאלו של בנק ישראל, השיב: "בבנק ישראל מעריכים שב-2024 תהיה התאוששות כלכלית מהירה, כמו שהיה בקורונה. אנחנו יותר שמרנים. אנחנו בטוחים לחלוטין שתהיה התאוששות, אבל מעריכים שהיא תורגש יותר ב-2025".

מספר נתוני מאקרו בולטים יפורסמו השבוע במדינות גוש האירו, ביניהם הצמיחה בגרמניה ובצרפת, ומדדי המחירים לצרכן - בגוש האירו כולו, וכן בגרמניה, צרפת וספרד. נוסף על כך יפורסמו בהשבוע  גם נתון הצמיחה בקנדה, מדד אמון הצרכנים בארה"ב, המכירות הקמעונאיות בגרמניה ובאוסטרליה, הייצור התעשייתי ביפן, מדד המחירים ליצרן בסין ונתוני תעסוקה בארה"ב.

5. תחזית

הירידות החדות בבורסה מפרוץ המלחמה עשויות לגלם פוטנציאל לתשואה חיובית משמעותית בעתיד, למרות המצב הביטחוני הלא פשוט - כך מעריך נועם מאירוביץ', מנהל השקעות במגדל שוקי הון.

לדבריו, הבורסה הגיעה לסיטואציה הנוכחית לאחר תקופה ממושכת שבמהלכה הציגה ביצועי חסר ניכרים ביחס לכיוון השווקים בעולם. כעת, משקיע שמסתכל לטווח ארוך מניח שגם אם המלחמה תתארך, היא תסתיים וישראל תמשיך לצמוח.

מאירוביץ' מדגיש כי מצב הדברים לא יתהפך תוך ימים, ולכן נדרשת סבלנות, אולם "צריך לזכור כי הזדמנויות לא נוצרות בתקופה שבה הבורסות עולות בשיעורים חדים".

הוא מוסיף שהגופים המוסדיים בישראל הגיעו לנקודה הנוכחית עם חשיפה נמוכה יחסית לשוק המניות בישראל, וייתכן שחלקם יחליטו להגדיל חשיפה כעת לבורסה המקומית. במקרה כזה הם יכולים למשוך מהר את הבורסה מעלה, בדומה למהירות שבה הכסף יצא מהבורסה מתחילת המלחמה, ולגרום לשינוי כיוון במסחר.

להערכתו, אחרי המלחמה סדרי העדיפויות הכלכליים של הממשלה יצטרכו להשתנות והיא תידרש לנתב כספים לאפיקים שיתמכו בצמיחה.