המועצה הקטנה שקלטה אלפי מפונים מאז תחילת המלחמה

מאז פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר, תושבים רבים מהעוטף הגיעו להתארח בצימרים וביחידות אירוח בערבה התיכונה • ראש המועצה האזורית, מאיר צור: "אנחנו קודם עושים. בעלי הצימרים שלנו מיד פתחו את הדלתות" • ישראל מתגייסת

קבלת שבת עם המפונים במושב צופר / צילום: נוגה גיבורי, הערבה התיכונה
קבלת שבת עם המפונים במושב צופר / צילום: נוגה גיבורי, הערבה התיכונה

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מאז המתקפה הרצחנית בדרום בשבת של ה־7 באוקטובר, החלו להגיע לערבה התיכונה עוד ועוד תושבי העוטף מיישובים כמו תלמי יוסף, אשקלון, אור הנר, ישע, עין הבשור ונוספים. היום, אומר ראש המועצה האזורית מאיר צור, כבר מדובר ב־2,500 מפונים ומתפנים שאותם קלטו 4,100 תושבי הערבה תיכונה. למעשה, הוא מעריך שמספר המפונים האמיתי גדול עוד יותר, משום שחלקם הגיעו ישירות לחבריהם ולבני משפחותיהם.

ישראל מתגייסת | "המטרה להגיע לאלף דירות": יהודים מחו"ל יעמידו דירות לטובת מפונים
ישראל מתגיסת | "הכול בחינם": בוטיק הבגדים שהפך לחנות ניידת בשביל נשות העוטף
ישראל מתגייסת | שמואל חרל"פ, יו"ר כלמוביל, תורם 120 מכוניות חדשות לקיבוצי העוטף

"אני לא חושב שיש אזור בארץ שבאחוזים כאלה גדולים מארח את תושבי העוטף", מציין צור. "חשוב להגיד שכולם אצלנו ביחידות אירוח, צימרים, בבתים ובמבנים שלנו עם התושבים יחד, ולא באזור מלונות כמו באילת או בים המלח. יש לנו קשר אישי עם הרבה מאוד אנשים מהעוטף, ויש כזה נוהל שכאשר מתחילה מלחמה או מבצע רבים מהם מגיעים לכאן".

התושבים המפונים הגיעו לחמ"ל שחילק אותם ליישובים, ושם הם משובצים ליחידות אירוח, צימרים, בתים ומבנים. צור מספר שהמועצה מקדמת הקמת בית ספר ממבנים יבילים (ניידים) עם מיגוניות לטובת ילדי העוטף. "מדובר ב־850 תלמידים, ואנחנו חושבים על מסגרת לימודית עבורם יחד עם משרד החינוך. יש לנו פעילויות בבקרים יחד עם המערכת החינוכית שלנו ובסיוע של מורות חיילות, ובני הנוער מצטרפים לחוגים שלנו".

"בעלי הצימרים פתחו מייד את הדלתות"

לדברי צור האירוח עולה לא מעט כסף למועצה ולתושבים שמארחים את המפונים ביחידות הנופש שלהם, אבל חשוב לו להדגיש כי "אנחנו קודם עושים. בעלי הצימרים שלנו מיד פתחו את הדלתות, שלא כמו בית מלון שאמר 'עד שלא חותמים לי מי משלם, אף אחד לא נכנס'".

המועצה הקימה מרכז לוגיסטי ענק, יש לא מעט מתנדבים ותרומות, אך מטבע הדברים, העומס על התשתיות באזור גדל. עם זאת, הם מקבלים סיוע - למשל תגבור נוכחות של קופות החולים ומשרד הבריאות. "אנחנו מקווים שיהיה כיסוי כלכלי מהממשלה", מסכם צור. "אני לא רוצה לחשוב שלא יהיה, כי זה קשה לאורך זמן להחזיק כך אנשים. במקביל אנחנו נערכים לכך שמי שירצו, יוכלו להישאר כאן אחרי המלחמה".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

האגודה לטיפול באמצעות אמנויות

מטפלי בריאות הנפש מטעם יה"ת - האגודה לטיפול באמצעות אמנויות - הקימו מערך של 35 מרכזי טיפול הנקראים "סטודיו בטוח" במרכזי הפינוי, אשר עומדים לרשות תושבי העוטף, הצפון וכל מי שמרגיש צורך בסיוע נפשי.

מידע על המרכזים הפעילים: www.yahat.org

חוף מבטחים

מובילי מרחבים בטוחים בפסטיבלים הקימו מערך לתמיכה בניצולי הטבח ברעים, שזקוקים לסיוע נפשי ורגשי. המערך כולל כ-140 מטפלים קליניים בעלי ניסיון ספציפי בתמיכה באנשים שצרכו חומרים משני תודעה.

לינק למבקשי סיוע: https://royesal.wixsite.com/novahelp
לינק למטפלים שמעוניינים להצטרף: https://forms.gle/1RzEiyDRcnTcf4s76

קבוצת ריאליטי

קבוצת קרנות הנדל"ן תקיים ביום שישי (27.10, בשעות 13:00-09:00) שוק איכרים במתחם ארנה הרצליה שבבעלותה, שיכלול יצרנים וחקלאים שימכרו את תוצרתם במכירה ישירה. בנוסף הוקם מערך מתנדבים שיסייע לחקלאים בכל מה שנדרש כדי להשתתף במיזם, ובמקביל יצאה הקבוצה בקול קורא למתנדבים במשקים.

לפרטים נוספים: דפי - 052-6045213 וליאת - 054-7720220.
להצטרפות למערך המתנדבים: ‎09-958-9777 או 050-818-0033.

טבע

תאגיד התרופות משתף פעולה עם ארגון פתחון לב באיסוף ציוד עבור חיילות וחיילי צה"ל ומפוני ומפונות הדרום והצפון - פרי תרומת החברה ועובדיה. בנוסף תורמת החברה תחליפי חלב נוטרילון וסודוקרם לתינוקות. במסגרת שיתוף הפעולה של טבע עם ארגון חברים לרפואה, החברה מגדילה את היקף תרומת התרופות בהתאם לדרישות העולות מהשטח.

ריצ׳רד פרנסיס, נשיא ומנכ״ל טבע, בביקור בארץ / צילום: יח''צ טבע
 ריצ׳רד פרנסיס, נשיא ומנכ״ל טבע, בביקור בארץ / צילום: יח''צ טבע

בנוסף, במסגרת שיתוף פעולה עם עמותת 'מתחשבים', טבע תורמת מאות מחשבים למשפחות שפונו מבתיהן בדרום ובצפון. כמו כן, מעבירה החברה תרומות לצוותי מד"א וצוותי נט"ל.