פייסבוק | ניתוח

מטא פרסמה דוחות טובים, אך המלחמה מול חמאס בלמה את עליית המניה

מטא עקפה את תחזיות האנליסטים, אך הצפי שלה לרבעון הרביעי של השנה מוביל את מניית החברה לירידה במסחר המאוחר • לדברי סוזן לי, סמנכ"לית הכספים של מטא, למלחמה במזרח התיכון יש פוטנציאל לפגיעה בעסקי הפרסום של החברה

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה מטא   (פייסבוק לשעבר) פרסמה את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון השלישי לשנת 2023. מטא דיווחה על הכנסות של 34.15 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 33.56 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 23% מהרבעון המקביל ב-2022, קצב הצמיחה המהיר ביותר מאז 2021. 

"איום קיומי על החברות": כך אנשי הון סיכון רוצים לעזור לסטארט-אפים ישראליים 
מנכ״ל ענקית ההייטק הודיע לעובדים: תקבלו בונוס מלחמה 

הרווח הנקי עמד על 11.583 מיליארד דולר - שיא של רווח רבעוני לחברה ועלייה של 164% לעומת השנה שעברה. 

בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 4.39 דולר למניה, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 3.63 דולר למניה. אמנם בימים האחרונים מניית מטא בירידה זניחה של כ-2.5%, אך מתחילת השנה מניית פייסבוק בעלייה של 150%. מיד לאחר פרסום הדוחות, המניה עלתה במסחר המאוחר ב-3%, אך מאז הספיקה לרדת וכעת היא יורדת ב-3.35%.  

סוזן לי, סמנכ"לית הכספים של מטא, אמרה כי המסחר המקוון היה התורם הגדול ביותר לצמיחה בעסקי הפרסום. עם זאת, וזו הסיבה ככל הנראה להיפוך במגמת המנייה, היא ציינה כי החברה הרחיבה את טווח התחזיות שלה לרבעון הרביעי בגלל אי הוודאות במזרח התיכון, בשל המלחמה בין ישראל לארגון הטרור חמאס. כך שלדבריה יש פוטנציאל לפגיעה בעסקי הפרסום. 

התאוששות בשוק הפרסום

לפי הדוחות, מטא מדווחת על צמיחה בעסקי הליבה שלה - שוק הפרסום. זאת אף שלקוחות החברה עדיין מתאוששים משנת 2022, שהייתה קשה, כך שההכנסות ירדו במשך שלושה רבעונים רצופים. החברה סיפקה גם תחזית אופטימית לרבעון הרביעי של השנה: הכנסות של 36.5-40 מיליארד דולר.

במטא אף חוזים כי ההוצאות לשנת 2023 יהיו בטווח 87-89 מיליארד דולר, ירידה מהתחזית הקודמת של 88-91 מיליארד דולר. לדברי מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא, "מבחינת סדרי העדיפויות להשקעה, בינה מלאכותית תהיה התחום ההשקעה הגדול ביותר שלהו לשנת 2024". 

מספר המשתמשים היומי של החברה עומד על 2.09 מיליארד איש לעומת צפי של 2.07 מיליארד איש. מספר המשתמשים החודשי עומד על 3.05 מיליארד - בהתאם לצפי. בנוסף, הכנסה הממוצעת למשתמש עמדה על 11.23 דולר לעומת הצפי שעמד על 11.05 דולר. צוקרברג ציין כי הייתה עלייה של 7% בזמן השהייה בפייסבוק ועלייה של 6% בזמן השהייה באינסטגרם. 

בהשוואה רחבה למתחרות שלה - העסקים של מטא במקום טוב. ענקית הטכנולוגיה אלפאבית (גוגל)  פרסמה את הדוחות שלה גם השבוע: ההכנסות מפרסום גדלו בכ-9%, בעוד שסנאפ  דיווחה על צמיחה בהכנסות של 5%.

האנליסטים מצביעים על כך שלמטא יש את קצב הגדילה הגבוה ביותר בהכנסות מהשנה שעברה. זאת בגלל שבחברה התמודדו בצורה מוצלחת עם שינויי מדיניות הפרטיות של אפל ב-2021. 

חטיבת Reality Labs של מטא, שאחראית על המטא-וורס, צברה הפסדים תפעוליים של 3.74 מיליארד דולר ברבעון. מתחילת השנה היא הפסידה קרוב ל-25 מיליארד דולר. מצד אחד, צוקרברג גאה בצוותים שקידמו את המוצרים האחרונים, אך מהצד השני החברה מציינת שהיא צופה שההפסדים התפעוליים בחטיבה הזו "יגדלו באופן משמעותי משנה לשנה בשל מאמצי פיתוח המוצרים המתמשכים שלנו". 

מטא היא בין החברות שביצעו לא מעט סבבי פיטורים לאחר שראתה שהמשקיעים מגיבים לכך הצורה חיובית. לפי הדוח האחרון, למטא יש 66 אלף עובדים, ירידה של 24% משנה לשנה. החברה מסרה כי רוב ניכר מהעובדים שהיו חלק מסבבי הפיטורים כבר לא נכללים יותר במספר הכולל.