הבורסה בת"א | פרשנות

הבורסה בת"א חזרה 8 שנים אחורה: מה זה אומר?

הדומיננטיות של מניית טבע, הקורונה והמחסור במניות טכנולוגיה בת"א, והחקיקה המשפטית והמחאה נגדה גרמו לתשואת חסר בת"א מול וול סטריט. הטבח בדרום החזיר את הבורסה שמונה שנים לאחור • אבל לעובדה שהבורסה חזרה להיות "זולה" במונחים היסטוריים יכולות להיות גם השפעות חיוביות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

מדד ת"א 35, מדד הדגל של הבורסה בת"א, חזר השבוע 8 שנים לאחור, לרמות בהן נסחר באוגוסט 2015. 0% תשואה בתקופה שבה מדד S&P 500 האמריקאי זינק ב־106%. האם זה אומר שהמשקיעים צריכים לוותר על ישראל ולהעביר את חסכונותיהם לחו"ל?

מצאו את ההבדלים: האכזבה של אורי קילשטיין בקרפור מול האקזיט של גיל שרון בסלולר 
דעה | לא מה שהתרגלנו: עשר תובנות לגבי השלכות הלחימה על המשק והבורסה 

צריך להודות ביושר, הנתון לא אומר יותר מדי. נזכיר כי בעקבות משבר הסאב-פריים בשנת 2008 נפל שוק המניות האמריקאי ב־50% וחזר 12 שנים אחורה - לרמות שבהן נסחר ב־1997, אבל אחרי הפאניקה הגדולה הגיעו העליות החדות של כל העשור שאחרי - טיפוס של 600%.

הפער נפתח עוד עם טבע

השנה האחרונה הייתה קשה למשקיעים בת"א. אירועי השבת השחורה בעוטף עזה ומלחמת "חרבות ברזל" שהחלה בעקבותיהם מחקו עלייה חד ספרתית במדד הדגל מתחילת השנה כשבמהלכה צנח ת"א 35 כ־11% במצטבר. לכך צריך להוסיף כמובן את החקיקה המשפטית שקידמה הממשלה והמחאה שפרצה בעקבותיה, אשר גרמו לחוסר ודאות ולתשואת חסר משמעותית של הבורסה המקומית עוד בטרם פרצה המלחמה.

 

אבל אם מרחיבים את ההסתכלות, מגלים שביצועי הבורסה בשנים 2021-2022 היו טובים משל וול סטריט, בזכות ריבוי מניות פיננסים ונדל"ן במדד המוביל. למעשה, מתחילת 2021 ועד תחילת המלחמה בדרום פיגר מדד ת"א 35 ב־5% בלבד אחרי ה־S&P 500. פיגור זה נוצר בעיקר בשל הזינוק שרשמו מתחילת השנה מניות הטכנולוגיה הגדולות בוול סטריט (וכך היה גם בקורונה), זינוק שלא היה מנת חלקם של המשקיעים בת"א.

אם הולכים עוד לאחור, פוגשים סיבה היסטורית נוספת לפער שנפתח בביצועי המדדים: הרכישה הממונפת והכושלת של חברת התרופות טבע משנת 2015 את אקטביס האמריקאית ב־40 מיליארד דולר. רכישה זו ריסקה את מניית "ספינת הדגל" הישראלית בכ־90% מאז, והמשקל הגדול של טבע במדד הדגל ייצר 4 שנים (2016-2019) של תשואה אפסית במדד.

השוק המקומי מגיב כיום בבהלה למלחמה. אין ספק, החברות במשק שנסחרות בבורסה המקומית ייפגעו לרבעון אחד, שניים, אולי אפילו לשנה שלמה. חלק גדול מהן ירשמו הפסדים ניכרים. הבנקים יבצעו הפרשות גדולות להפסדי אשראי (לא סתם סוכנויות הדירוג מציבות כעת את דירוגם תחת בחינה שלילית). אבל כנראה שהכלכלה הישראלית תתאושש בשלב כלשהו ואיתה גם החברות הציבוריות והרווחים, וזה יוביל לעלייה מחודשת במניות.

הבורסה בת"א חוזרת להיות "זולה" יחסית מבחינה פונדמנטלית, עם מכפיל רווח של 12 במדד ת"א 35 (לעומת מכפיל ממוצע של סביב 16). תיאורטית, המדד אמור לייצר תחת מכפיל זה תשואה של 8.3% בשנה. זה כמובן לא חייב להתקיים במציאות. מחיקות השווי וההפסדים יפגעו ברווחים, ולכן המכפיל "האמיתי" יהיה גבוה יותר, ועדיין השוק המקומי חזר 8 שנים אחורה ונראה זול. תחשבו על זה כך - אתם מחפשים מבצעים והנחות במכולת, בקניית רכב או מוצרי חשמל. זו התנהגות הגיונית ורציונאלית. אבל כשזה מגיע לשוק המניות כולם עושים הפוך - קונים כשיקר ומוכרים בפאניקה בזול.

צודקים במיידי, מפסידים אח"כ

ההיסטוריה לפחות מראה שיש סיבות לשמור על אופטימיות גם בתוך הכאב הנוכחי. מדינת ישראל קיימת למרות מלחמת העצמאות, ששת הימים ויום הכיפורים והפחד הגדול באותם ימים שמדינת ישראל לא תתקיים עוד. מדינת ישראל שרדה גם את האינתיפאדה השנייה. וכך קרה גם בעולם - העולם ממשיך להתקיים למרות מלחמת העולם הראשונה, השפל הגדול של 1929, מלחמת העולם השנייה והשואה, למרות אמברגו הנשק הערבי של שנות ה-70, וכמובן - התפוצצות בועת הדוט.קום, משבר הסאב פריים והקורונה (ועוד הרבה משברים כלכליים אחרים בדרך). בסוף - השווקים תיקנו בחזרה ועלו והיום די קשה למצוא את כל האירועים על הגרפים. סביר שזה גם מה שיקרה הפעם בסופו של דבר.

אם אתם מהמרים כעת על המשך הירידות בבורסה בת"א ונשארים עם הכסף בפיקדון, ייתכן שאתם צודקים בטווח הקצר, אבל לא מן הנמנע שתפסידו בטווח הארוך. אף אחד לא יודע מתי תגיע התחתית ואין מי שיניף שלט "הסתיימו הירידות, תחזרו לבורסה". הכלכלנים אומרים שעל פי ניסיון העבר באיזשהו שלב השוק פשוט יחזור לעלות, כי זו המגמה ארוכת הטווח, בזכות הכלכלה. במקרה כזה, אם יצאתם מהשוק ולא חזרתם בזמן, אתם תישארו עם ההפסד שקיבעתם. לא סתם מנהלי ההשקעות חוזרים פעם אחר פעם על המנטרה "לא לנסות לתזמן את השווקים".

אבל זה כן אומר לכם משהו חשוב - אתם חייבים לנצל את המתנה היחידה שיש בעולם ההשקעות - פיזור. זו האפשרות להינזק פחות כאשר יש מפולות או כשמדינה מסוימת נפגעת.

ועדיין, אותו דפוס חוזר כל פעם - אנשים הסיטו השקעות לחו"ל (למשל במדד S&P500) בעת קידום החקיקה המשפטית (ואז הגיעו מספר חודשים שהבורסה המקומית הניבה ביצועים טובים יותר). אחרים רצים לקנות כיום דולרים אחרי שהמטבע זינק ליותר מ־4 שקלים. ויש את אלו שיוצאים כעת מהבורסה בת"א לאחר המפולת, ויחזרו כנראה רק אחרי שתעלה.

משקיעים מתוחכמים עושים בדיוק ההיפך. הם מאמינים שההזדמנויות הגדולות נוצרות דווקא בירידות החדות. ולזהירים, ניתן לקבל היום יותר מ־4% בפיקדון בנקאי (אבל במחיר של אובדן נזילות כשתרצו לחזור לשוק) ואף לקבע תשואה שנתית של כ־5% באג"ח ממשלתית או של הבנקים.