100 אלף איש כבר ביקשו רישיון נשק רק בשבועיים האחרונים. האם הם יקבלו?

המשרד לביטחון לאומי מפרסם שמאז פרוץ המלחמה נרשם זינוק חד בבקשות לרישיון לנשק • אלא שמומחה לרישוי נשק מעיד: "ייקח חודשים רבים לטפל בכולן. המשרד קורס, לא עונים לטלפונים"

מטווח ירי בישראל / צילום: Associated Press, Dan Balilty
מטווח ירי בישראל / צילום: Associated Press, Dan Balilty

הימים המטלטלים המלווים בחשיפה מתמשכת למראות ולסיפורים קשים העלו את סף החרדה בקרב רבים בישראל, ואת התעניינות בהוצאת רישיון לנשק אישי. מאז פרוץ המלחמה הוגשו לא פחות מ־100 אלף בקשות לקבלת אישור לנשיאת נשק - מספר הדומה לכמות הבקשות שהוגשה בשנתיים האחרונות, כך עולה מנתונים שמפרסם המשרד לביטחון לאומי. מעבר לכמות הבקשות החריגה, המשרד מדווח גם על זינוק בהנפקות הרישיונות לנשק מתחילת השנה: מ־10,064 בשנת 2021 ו־12,897 ב־2022 לכ־26 אלף רישיונות נשק שהונפקו ב־2023 (מתוכם 3 אלף בקשות אושרו מאז תחילת המלחמה). הערכה היא שהמספר הזה יגדל משמעותית לאחר שהמשרד לביטחון לאומי יעבד את שטף הבקשות החדשות.

המשרוקית של גלובס | בעקבות התקנות החדשות כל מי שהוכשר כ"רובאי 02" יוכל לקבל נשק? 
ראיון | ״חמאס משחק בנו רגשית״: האלוף שמסביר - זו האסטרטגיה של חמאס 
שאלות ותשובות | מאפשרת פגיעה מדויקת במטרה: הפצצה החכמה שמצטרפת למלחמה מול חמאס 

הוועדה לביטחון לאומי אישרה בשבוע שעבר שינוי בתקנות שביקשו במשרד לביטחון לאומי בראשות השר איתמר בן גביר. על פי התקנות, אזרחים זכאים לקבל רישיון נשק על בסיס תעודת לוחם בלבד. כך, נכנסו למעגל הזכאים גם חיילים קרביים מחוץ למקצועות החי"ר, כמו שריון, תותחנים והנדסה קרבית. בנוסף, ביישובים זכאים, הגיל המינימלי לזכאים ירד מ־27 ל־21 בלבד עבור מי שעשה שירות צבאי או אזרחי של שנתיים. מי שמעל גיל 27, זכאי לרישיון גם אם לא שירת בכלל.

 

"החלטתי להגמיש עוד את התנאים כך שגם חייל משוחרר עם הכשרה של רובאי 02 שגר ביישוב מזכה - גם אם לא סיים את מלוא שירותו הצבאי - ייכלל בתבחינים החדשים ויוכל לקבל רישיון לנשק פרטי", התגאה השר בן גביר. אלא שמדובר באמירה לא מדויקת בלשון המעטה, שכן גם לפני התקנות החדשות מי שגר ביישוב מזכה לא זקוק לשירות צבאי. בינתיים, נראה שהציבור נותר מבולבל, רשימת היישובים הזכאים לאישור לנשק טרם פורסמה והבירוקרטיה סביב הוצאת הרישיון חוגגת.

הליך ארוך ומסורבל להוצאת רישיון

שטף הבקשות לנשיאת נשק אישי מוביל לעומס רב על האגף לרישוי כלי ירייה. כדי להגיש בקשה על סמך שירות צבאי, נדרש בין השאר לצרף אליה טופס 830 (אישור שירות בצה"ל) שבו הפירוט המלא על אופי השירות, הכשרות, קורסים ותעודות. תהליך זה לוקח בין מספר ימים לשבוע. לאחר מכן יש לצרף אישור רפואי שכולל פגישה עם רופא, שבמקרים רבים לוקח זמן רב עקב התורים של קופות החולים. בהמשך, לאחר ששני טפסים אלו מוגשים למשרד לביטחון לאומי, המבקש מקיים ראיון עם נציג מטעם המשרד שלאחרונה הוקל לראיון טלפוני בלבד, ולוחמים אף פטורים כלל מראיון. בתום ההליך, במידה והמבקש עומד בכל הקריטריונים, המשרד שולח לו את רישיון הנשק בדואר, אך ניתן בשלב זה גם להדפיס אותו בבית, וניתן לרכוש בעזרתו כלי ירייה.

"המשרד קורס, לא עונים לטלפונים", אומר עו"ד תמיר דורטל, מומחה לרישוי נשק בישראל. "הזמן הנדרש להגשת הבקשות ארוך מאוד. גם התשובות שנותנים לציבור לא ברורות. הם לא מנמקים בצורה מסודרת איזה מסמך חסר או מה הבעיה במסמכים שהוגשו. גם האגף שבודק עבר פלילי במשטרה מוצף". לדברי דורטל, שנכח בוועדה לביטחון לאומי, "ייקח חודשים רבים לטפל בכל הבקשות שהוגשו". הוא סבור שהפתרון יכול להיות תגבור המערך באמצעות גיוס למילואים מהפרקליטות הצבאית, וכך אכן הוצע בוועדה בכנסת, אך המשטרה והאגף לרישוי כלי ירייה דחו אותה.

למרות בקשת גלובס לקבלת נתונים מלאים מהשנים האחרונות על משך הזמן הממוצע לקבלת רישיון נשק מהרגע שהוגשו כל המסמכים הרלוונטיים, המשרד בחר שלא למסור אותם.

המשרד מסרב לפרסם את רשימת היישובים הזכאים

מעבר לתעודת הלוחם, תבחין עיקרי נוסף שמאפשר הוצאת רישיון נשק אישי הוא כאמור מגורים ביישוב מזכה. אלא שהמשרד לביטחון לאומי לא מפרסם לציבור את הרשימה המלאה של היישובים הזכאים ואת הקריטריונים בהתאם לכך, מנימוקים ביטחוניים.

אמנם באתר המשרד ניתן לבדוק את הזכאות בהתאם לפרטים ספציפיים (גיל, שירות צבאי, כתובת מגורים וכו'), אך רשימה מלאה של היישובים לא מוצגת לציבור הרחב. לדברי עו"ד דורטל, רוב היישובים הזכאים לרישיון נשק נמצאים מעבר לקו הירוק, כולל השכונות היהודיות בירושלים המזרחית, ומוסיף כי "היישובים הערבים כמעט לא הוזכרו בדיון, וברור שהקריטריונים נועדו לא לתת להם נשק".

מהמשרד לביטחון לאומי נמסר: "עם כניסת השר לביטחון לאומי לתפקיד, בחודש ינואר האחרון, התקצר משמעותית תהליך הגשת הבקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי ו״השתחרר פקק״ שהיה במשך חודשים. עם פרוץ הלחימה המשרד פתח חמ״לים רבים שנותנים מענה לכלל הפונים, הכיר בשדרות, באופקים ובנתיבות כישובים זכאים והושלמה עבודת מטה שהחלה בינואר האחרון להרחבת אוכלוסיית הזכאים להגשת בקשה לנשיאת כלי ירייה פרטי. כיום משרתים בכוחות הביטחון זכאים לפטור מראיון ויתר הראיונות מתקיימים טלפונית בלבד. את הרישיון מדפיסים על נייר ואין צורך לקבלו בדואר. ישנם לוחמים רבים שמקבלים אישור מותנה תוך מספר ימים ונושאים כלי ירייה פרטי ברישיון תוך כשבוע בלבד".

במשרד לביטחון לאומי מוסיפים: ״יש לחשוד בכל מי שמציע לכם להוציא רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי בשמכם. במיוחד יש להיזהר ממאכרים, הודעות כזב, עו״ד או גורמים עוינים המפיצים קישורים שאינם דרך אתר המשרד לביטחון לאומי ולדווח על כל חשד להונאה״.