עתירה נגד העיריות: לפתוח את אתרי הבנייה הסגורים בשטחן

התאחדות הקבלנים ומספר חברות בנייה עתרו נגד עיריית רמת גן, עיריית גבעתיים ועיריית בת ים, בדרישה לבטל את החלטתן לסגור את אתרי הבנייה בשטחן בעקבות המלחמה • לטענתן, "אי-קבלת העתירה תגרום לנזק בלתי הפיך ויומיומי לקבלנים"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
אתר בנייה / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

התאחדות הקבלנים, ביחד עם הקרן לעידוד הבנייה ועם החברות דניה סיבוס, עץ השקד ואלקטרה בנייה, הגישו היום (ב') עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי (בשבתו כבית המשפט לעניינים מינהליים) נגד עיריית רמת גן, עיריית גבעתיים ועיריית בת ים וכן נגד משרדי השיכון והפנים, בדרישה לפתוח את אתרי הבנייה בערים הללו.

רמ"י החליטה על שורת הקלות ליזמים, אך זו טיפה בים
הביקושים ירדו, המשבר יחריף: מה יקרה לשוק הדיור בדרום בגלל המלחמה? 

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד אלדד כורש, שותף במשרד עורכי הדין פישר (FBC), דורשות העותרות לבטל את החלטת העיריות הללו לסגור את האתרים בעקבות המלחמה.

"אי-קבלת העתירה תגרום לנזק בלתי הפיך ויומומי לקבלנים", נאמר בעתירה, "כמו גם מעלה חשש כבד לקריסת אלפי חברות שמעסיקות עשרות אלפי ישראלים, נזק למאות אלפי לקוחות שעלולים להפסיד את כספם, וכתוצאה מכך לפגיעה היקפית במשק, בשל סיכון המערכת הפיננסית (שהעמידה אשראי בהיקף של טריליון שקל לענף הבנייה והתשתיות) ופגיעה ביציבות הבנקים וגורמים חוץ-בנקאיים. הפגיעה עלולה להיות גם במישור הביטחוני, שכן ענף הבנייה הוא אשר אמון על הקמת מרחבים מוגנים".

הטענה המרכזית של העותרות היא ש"הסמכות ליתן הוראות לעניין מצב מיוחד בעורף, ובכלל זה לאסור או להגביל פעילויות, נתונה אך ורק לגורמים הבאים - הרמטכ"ל, סגנו, ראש אגף המטה הכלל בצה"ל, ראש הג"א או קצין בצבא הגנה לישראל שדרגתו אלוף המשמש בתפקיד אלוף פיקוד. רשויות מקומיות ו/או ראשיהן אינם נכללים בסעיף הנ"ל, ואין כל מקור חוקי המקנה להם סמכות להורות על סגירת אתרי בנייה בעת מצב מיוחד בעורף, באופן שסותר את הנחיות פיקוד העורף".

אתרי בנייה רבים פועלים ברחבי הארץ בהצלחה

העותרות טוענות כי כל החששות שהעלו העיריות, כגון "הצורך בשמירה על נתיבי תנועה פתוחים לאמבולנסים ורכבי חירום, פחד התושבים מהרעשים הבוקעים מאתרי הבנייה, מטרדי רעש ואבק, חשש שהזמן הדרוש לעובדים באתרי הבנייה כדי לגשת למרחב מוגן לא יהיה מספק ועוד - באות כולן לידי פתרון בהנחיות פיקוד העורף"; ומציינות כי אתרי בנייה רבים פועלים ברחבי הארץ בהצלחה.

"לא יכול להיות חולק שההחלטה היא דרקונית ובלתי מידתית ולא עומדת במבחנים דלעיל שנקבעו בפסיקה", לשון העתירה.

מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "מצער שהתאחדות הקבלנים עוסקת בימי מלחמה ואבל לאומי בייצור חזיתות פנימיות, תוך התעלמות מהמצב החריג, מצורכי הביטחון של התושבים ומתחושות הביטחון המרוסקות של התושבים. ראש העיר רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, שם בראש סדר העדיפויות את ביטחון התושבים וכן את חיזוק תחושת הביטחון של התושבים. אנו מציעים להתאחדות הקבלנים להסביר לציבור למה בטוח לפתוח את אתרי הבנייה בעת חירום וכן ליישם אמצעים ונהלים שנדרשו מהם, במקום להגיש עתירות לבתי המשפט".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "ההחלטה על סגירת אתרי הבנייה באה לאחר התייעצות עם גורמי הביטחון, לרבות העירייה, המשטרה, השב"כ וגורמים נוספים. החומרים הרלוונטיים, הגלויים והחסויים, יוצגו גם בפני בית המשפט. אנו רואים חשיבות גדולה לאזן בין הצורך העליון לשמור על שלום הציבור מחד, ולאפשר שגרת עבודה גם בזמן מלחמה מאידך. בהתאם לכך אנו בשיח מתמיד עם נציגי הקבלנים, אך לא נסכים להתפשר בשום אופן על ביטחון התושבים. השיח יימשך כדי למצוא פתרון מוסכם, אך כזה שמציב את שלום הציבור לפני כל שיקול כלכלי או אחר.

"עוד נציין כי בשבועיים האחרונים נעצרו כ-100 שב"חים, חלקם מעזה, ואנו קוראים גם להתאחדות הקבלנים לקחת אחריות בעת הזו ולוודא כי אף קבלן לא יעסיק פועלים בניגוד לחוק. אנו רואים לנכון לשבח את רוב החברות אשר משתפות פעולה מתוך רצון ואחריות לדאוג ביחד לביטחון מרבי לתושבי ישראל ככלל, ובת ים בפרט".

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה: "אנו מקבלים ומברכים את החלטת בית המשפט, שמצא לנכון לתת זמן וסמכות לרשויות המקומיות לבחון האם ומתי לאפשר החזרה של עבודות באתרי הבנייה. המדינה במצב שכמותו לא הכרנו מעולם, הציבור איבד את תחושת הביטחון ועדיין בחשש. האחריות לביטחון תושבי העיר היא בסופו של דבר על ראשי הרשויות, והיא העומדת בראש סדרי העדיפויות בימים אלה".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "העתירה טרם התקבלה במשרדנו. לכשתתקבל, נלמד אותה ונגיש תגובה לבית המשפט".