המנהל שהתברג בצמרת טבלת התשואות מעריך: יש בבורסה הזדמנויות ואלה הן

מגדל מתברגת בצמרת התשואות בפנסיה מתחילת השנה • מנהל חטיבת ההשקעות שלה: "הדרך הנכונה היא לנצל מחירים נמוכים שיש כרגע בנכסים המקומיים" • מסלולי ה-S&P 500 ירדו בכ־3% בספטמבר: "תשואות האג"ח ימשיכו לאתגר המניות בחו"ל"

ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל / צילום: באדיבות מגדל ביטוח
ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל / צילום: באדיבות מגדל ביטוח

הירידות החדות שנרשמו בבורסה בת"א מתחילת המלחמה בדרום, צפויות לגרום לתשואה שלילית קטנה יחסית בחסכונות ארוכי הטווח של הציבור באוקטובר. עם זאת, הן מצטרפות לתשואות שליליות שנרשמו בחודש ספטמבר במוצרי החיסכון (גמל, פנסיה), כך שהתשואה החיובית שנרשמה בהם מתחילת השנה צפויה להמשיך להתקזז, חודש שני ברציפות.

שבוע חדש נפתח בשוק המט"ח: השקל ימשיך להיחלש? 
הכרעה קשה ולא שגרתית: צבי סטפק מעריך - זה מה שיעשה בנק ישראל 

על רקע עוד יום של ירידות בת"א (מדד ת"א 125 איבד יותר מ־10% מאז מתקפת חמאס שהתרחשה ב־7 באוקטובר), מעריך ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות של מגדל, כי "הירידות החדות ישפיעו על התשואות של חסכונות הציבור בקיטון של כ־1% - כך שבינתיים אין פה פגיעה מאוד משמעותית". נזכיר כי בחודשים ינואר־ספטמבר רשמו המסלולים הכלליים בגמל עלייה של כ־6%, ובמנייתיים הייתה העלייה כ־9%.

הפגיעה הנמוכה יחסית בחסכונות נובעת בעיקר מהפיזור של השקעות החיסכון הישראלי גם לחו"ל ומהחשיפה הגבוהה שלהם למטבע חוץ (בעיקר הדולר, שהתחזק משמעותית מול השקל מתחילת המלחמה). נזכיר כי ככל שכספי הציבור יצאו מישראל נשמעו קריאות, בין היתר מצד הבורסה בתל אביב, להגביל את יציאת ההון מישראל, אך כאשר הבורסה המקומית מגדילה את תשואת החסר שלה למול בורסות בחו"ל, הפיזור בהשקעות מוכיח את עצמו.

וזאת, לא רק בצמצום הפגיעה בתשואות החוסכים על ידי החשיפה לבורסות חו"ל ולמט"ח, אלא שהפיזור הזה עשוי אף לשקם את ההשקעות בישראל ולייצר עבור החוסכים והעמיתים תשואה גבוהה בהמשך, בשל אותן השקעות מקומיות. זאת מאחר שלא מעט משקיעים זרים מכרו בימים האחרונים סחורה בבורסה הישראלית בעקבות האי יציבות הביטחונית. מי שקנה מהם את הסחורה שנמכרה היו בעיקר הגופים המוסדיים הישראליים, שנהנים מאורך נשימה.

המלצות מנהל ההשקעות של מגדל

● המחירים הנמוכים בבורסה בתל אביב הפכו חלק מהמניות לאטרקטיביות

● הסקטורים המעניינים לאחר הירידות: בנקאות וחלק מחברות הנדל"ן (מגורים ומסחרי)

● בכל מקרה לבחור חברות עם הנהלה ומוצר טובים

● תשואות האג"ח הארוכות בחו"ל מייצרות אתגר למסלולי ה־S&P

● לייצר פיזור ולא לנסות לתזמן את השוק

כמחצית מהתיק של מגדל מפוזר לחו"ל

בשל המלחמה בדרום, אפשרה רשות שוק ההון לגופים המוסדיים דחייה בהגשת דוח תשואות הפנסיה והגמל בספטמבר (החודש הקודם) מה־15 באוקטובר ל־23 בו. מתוצאות ראשונות של שלושה גופים שפרסמו את התוצאות בחודש החולף - מגדל, מיטב והפניקס, עולה כי התשואה הממוצעת בקרנות הפנסיה (מסלול הצעירים - עד גיל 50) היא שלילית ברמה של כ־0.9%, כאשר הפניקס היא הבולטת בספטמבר (0.8%-). מאינדיקציות ראשוניות, החברה מובילה מבין קרנות הפנסיה וגופי הביטוח הגדולים בתשואות מתחילת השנה בשורת מוצרי חיסכון עיקריים.

בקרנות ההשתלמות שפרסמו עד עתה נתונים, מגדל הציגה את התשואה השלילית הקטנה ביותר בספטמבר, הן במסלולים הכלליים (1.1%-) והן במנייתיים (1.76%-), כשעל פי התחזיות ממוצע המסלולים הכלליים בספטמבר עומד על תשואה שלילית של 1.3%, ובמסלולים המנייתים על 2%.

מה שכאמור מיתן את הירידות בבורסה בת"א בחודשיים האחרונים הוא התחזקות הדולר אל מול השקל, בשיעור של כ־7% (מהם כ־5% מאז תחילת הלחימה), כולל חצייה של הרף הסימבולי של 4 שקלים לדולר.

מגדלי מסביר כי מבחינת תיקי ההשקעה של מגדל, החברה כבר נמצאת עם פיזור מאוד גבוה בחו"ל - כ־55% מהתיק, ועם חשיפת מט"ח גבוהה ביחס לשנים האחרונות שעומדת על 25% מהתיק. "הגדלת החשיפה הזו ליוותה אותנו לאורך השנה בעקבות עליית הסיכון של ישראל, בין היתר בשל החקיקה המשפטית שהובילה הממשלה", אמר מגדלי.

"במשבר הזה (הביטחוני, ר"ו) אנחנו עוקבים אחרי ההחזקות ומנתחים את מה שקורה, כשבחלק מהתחומים עבור גוף עם ראייה ארוכת טווח וחיסכון פנסיוני, המצב יכול לייצר נקודות כניסה אטרקטיביות, גם לשוק המניות בארץ. זאת כמובן לא באופן גורף אלא על בסיס ניתוחים פרטניים שאנחנו עושים לחברות מסוימות".

לדברי מגדלי, פעילות אפקטיבית של הממשלה בישראל יכולה לאושש חלק מהמגזרים. "זה ייקח זמן, אבל כן נכון לפעול בהדרגה ולהגדיל חשיפה למניות", הוא אומר.

באילו סקטורים לדוגמה?
"הפיחות בשקל מסייע לחברות היצואניות. בנוסף, הגדלנו חשיפה לתחום הבנקאות (מדד ת"א בנקים 5 ירד מתחילת המלחמה בכ־17%, באופן שהעצים את התמחור הנמוך יחסית של מניות הבנקים, ר"ו), וגם למגזרים מקומיים נוספים שעברו תמחור מחדש בשבועיים האחרונים. לדוגמה, בחלק מחברות הנדל"ן הישראליות היו ירידות מאוד חדות, ונוצרו הזדמנויות גם בנדל"ן למגורים וגם בחלק מחברות הנדל"ן המסחרי, שהגיעו כבר לרמות שנוח הרבה יותר להיכנס אליהן".

עם זאת, מגדלי מציין כי במגדל לא חושבים עדיין שכל השוק אטרקטיבי במידה זהה, אלא משקיעים בחברות שהם מכירים שנים רבות, עם הנהלה טובה, מוצר טוב ותמחור יותר נוח. "השוק הישראלי נפגע מהמצב אבל מראש הוא היה בביצועי חסר מאוד משמעותיים מתחילת השנה", הוא אומר. "בהיבט הזה, אם נתעסק ב'יום שאחרי' וביצירת כלכלה יותר תומכת צמיחה, אנחנו עשויים לראות יציאה מהמשבר בבורסה".

הבנה שהריבית בארה"ב תישאר גבוהה

התוצאות הראשוניות של תשואות ספטמבר בחסכונות הציבור מגלות כי מי שנפגע יותר מכל הם המסלולים שהיו עד לאחרונה הכוכבים של השנה הנוכחית - אלו העוקבים אחר מדד ה־S&P 500 האמריקאי ("סנופי"). אלו רשמו בקרנות ההשתלמות תשואה שלילית של כ־3% בחודש שעבר, שקיזזה חלק מהתשואה יוצאת הדופן של המסלולים מתחילת השנה שעמדה על יותר מ־25%.

"המסלולים הללו נתונים לשתי השפעות מרכזיות - מה שקורה במדד עצמו ושער הדולר שעלה. המדד עצמו פחות מושפע ממה שקורה בישראל אלא יותר מהריביות הגבוהות בעולם. המחירים במניות הכלולות במדד חזרו כמה חודשים אחורה, וזה נובע מכך שבחודש וחצי־חודשיים האחרונים המשקיעים הבינו שסביבת הריבית תישאר גבוהה הרבה זמן, בעיקר בארה"ב, ואנחנו מעריכים שהתנודתיות הזו תימשך גם קדימה", אומר מגדלי. "השוק מאוד רגיש לעלייה של התשואה באיגרות החוב הארוכות (ל־10 שנים) לאזור של 5%, מה שמייצר אלטרנטיבה ממשית למניות, כך שהסביבה תמשיך להיות מאתגרת עבור שוק המניות בחו"ל".

הזהב מטפס והקרנות המחקות מזנקות

עם זאת, לא הכול אדום בשווקים. מפלט למשקיעים בתקופות של ירידות וחוסר ודאות מהווה הזהב, וגם במשבר הנוכחי רושמת המתכת היקרה עליות נאות. הזהב "מגרד" נכון לסוף השבוע האחרון את רף 2,000 הדולרים לאונקיה - עלייה של כמעט 9% מאז ערב המלחמה.

בבורסה בת"א יש קרנות סל המחקות את מחיר הזהב, אשר יחד עם תשואת הדולר, הובילו אותן לרשום תשואה של מעל 10% בתקופה הזו. מתחילת השנה הן מורווחות כפליים, ביותר מכ־20%. לצדן תעודת סל מקומית שעוקבת אחר מחיר מתכת הכסף זינקה מאז פרוץ הארועים ב־16%.

כשכמעט כל השווקים יורדים והדולר מתחזק, מה כדאי לעשות עם הכסף?
מגדלי: "הניסיון לתזמן את השווקים ואת המשברים הוא קשה. המפתח הוא להיות עם תיק מפוזר, שיכול להתמודד עם משבר. בניגוד למקרים הקודמים, הפעם הכיוון של המשבר הוא מקומי ולא גלובלי, כך שהפיזור עוזר במיוחד. בראייה ארוכת טווח, ראינו בעבר יכולות של השוק להתאושש ממשברים, אך כאמור קשה לתזמן זאת.

"אנחנו מאמינים שהדרך היותר נכונה היא לנצל את המחירים הנמוכים יותר שיש כרגע בנכסים המקומיים".