עמוד פייק של דובר צה"ל בערבית נטל אחריות על הפצצת בית החולים בעזה - ונסגר

הפיצוץ בביה"ח בעזה הפך לקרב על התודעה, שכלל גם זיוף עמודי פייסבוק • בפוסט שעלה בחשבון המתחזה זמן קצר לאחר האירוע בעזה נכתב: "לאור המחסור בציוד הרפואי ובצוות הרפואי, הוחלט להפציץ את בית החולים בעזה ולאפשר להם מוות ברחמים" • ההודעה זכתה ליותר ממיליון צפיות בשעות הראשונות שלאחר האירוע, לפני שהחשבון כולו נסגר ע"י פייסבוק • המשרוקית של גלובס

מתוך עמוד פייק של דובר צה''ל בערבית שנטל אחריות על הפצצת בית החולים בעזה
מתוך עמוד פייק של דובר צה''ל בערבית שנטל אחריות על הפצצת בית החולים בעזה

הפיצוץ בבית החולים אל־אהלי בעזה הפך במהרה לקרב על התודעה ועל דעת הקהל העולמית. חמאס פרסם כי בית החולים הופצץ על־ידי ישראל, והדיווח הזה הפך במהרה לכותרות ראשיות בכלי תקשורת רבים בעולם, וכמובן תפס תאוצה גם ברשתות החברתיות. צה"ל הגיב כעבור כמה שעות עם הכחשה רשמית, בה נטען כי מקור הפיצוץ הוא שיגור מעזה שכשל, ובהמשך פורסמו גם צילומים והקלטות שנועדו להמחיש זאת.

הסרטון השקרי שזכה ל-2.7 מיליון צפיות: כך נראה הקרב על התודעה 
מעט מדי, מאוחר מדי: כך הרשתות החברתיות מטפלות בפייק ניוז מהמלחמה
הכנסת הזמינה את הרשתות החברתיות לדון בטיפול בפייק ניוז. אף אחת לא באה 
טיקטוק חסמה את החשבון של חמאס. מה קורה בשאר הרשתות?
התפקיד הקריטי של הרשתות החברתיות: "זה מערב פרוע שמתפוצץ, לרע ולטוב"

אבל בעידן הנוכחי נדמה לעתים שהעובדות עצמן הן משניות בהשוואה לשאלה מי מצליח להשתלט במהירות על האופן שבו מסופר הסיפור בעולם, ולקבע בדעת הקהל את הנרטיב שלו. בשעות הראשונות של האירוע היה זה חמאס שעשה זאת, גם באמצעים מוכרים, אבל גם בכלים מוכרים פחות.

במהלך התקופה האחרונה, כך מתברר, פעל בפייסבוק חשבון שהתחזה לעמוד של דובר צה"ל בערבית. זמן קצר לאחר האירוע בבית החולים עלתה בעמוד ההודעה הבאה (בערבית): "לאור המחסור בציוד הרפואי ובצוות הרפואי, הוחלט להפציץ את בית החולים בעזה ולאפשר להם מוות ברחמים". כלומר, לא רק שצה"ל לכאורה מודה באחריותו לאירוע, הוא גם עושה זאת בהודעה סרקסטית שלועגת למצב בעזה.

הפוסט הזה תרם להלהטת הרוחות, וזכה ליותר ממיליון צפיות בשעות הראשונות שבהן עדיין לא פורסמה ההודעה הרשמית של צה"ל על כך שבית החולים לא נפגע מאש ישראלית.

צילום המסך של הפוסט הזה, אומר עידן רינג, סמנכ"ל קהילה וחברה באיגוד האינטרנט הישראלי, הופץ "ברשתות חברתיות ובקבוצות וואטסאפ דוברות ערבית ברחבי ישראל", ועל רקע העיתוי הנוכחי, אחרי ימים של תקיפות ישראליות בעזה, "הפך אותו לנפיץ ומסוכן במיוחד" בכל הנוגע ל"הסתה וקיטוב העמדות בתוך ישראל". 

לא הפעם הראשונה

זאת לא הייתה הפעם הראשונה שהעמוד הזה הפיץ הודעות שקריות בשם צה"ל. גוף בדיקת העובדות Tech4Peace הראה שביום השני למלחמה פורסם בעמוד פוסט שבו נכתב כי "בגלל טיפשותו של חמאס, תושבי עזה יגלו מה קורה כשהיהודים מתעצבנים". לפוסט צורפה תמונה של מטוסי קרב בשמיים, שנועדה להמחיש את האיום, אלא שכפי שהראו בודקי העובדות, מדובר בתמונה של מטוסים השייכים למספר צבאות מערביים (אך לא לחיל האוויר הישראלי) שפורסמה לראשונה ב־2021.

הפעם פנו מספר גופים מישראל לפייסבוק ,והעמוד הוסר במהירות מהרשת החברתית, אך לדברי רינג, "צה"ל וגופי המדינה צריכים לפעול באופן אקטיבי לזהות ולהסיר עמודים מתחזים כאלה לפני שהם מפרסמים מידע שגוי ומסוכן בעיתויים כאלה. את הפרסום הזה למשל היה אפשר למנוע, וכך גם את הנזק הנלווה לו".

אגב, למרות שצה"ל מפעיל עמוד פייסבוק פופולרי מאוד בערבית, תחת שמו של סא"ל אביחי אדרעי (לעמוד למעלה מ־2 מיליון עוקבים), זאת לא הייתה ההודעה השקרית היחידה שפורסמה אמש (ג') בנוגע לתגובת הצבא לאירועים. רועי קייס, עיתונאי כאן 11, דיווח כי באל־ג'זירה פורסם שדובר צה"ל הורה מבעוד מועד לפנות מספר בתי חולים ברצועה. לאחר שאדרעי הגיב לציוץ במילה אחת - "שקר", רשת הטלוויזיה מחקה אותו.

בשורה התחתונה: הפוסט הוא פייק. העמוד שפרסם את הדברים אינו קשור בשום צורה לצה"ל. בעקבות פניות לפייסבוק הוא הוסר.