גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בענף הספנות מתריעים מפני משבר: מחירי הסחורות עלולים לזנק

גורמים שונים בשרשרת אספקת הסחורות מתארים מחסור בכוח אדם ובנהגים, חשש של חברות בינלאומיות מלעגון בחופי הארץ וזינוק של עשרות אלפי דולרים בעלויות הביטוח על הובלת סחורות לישראל ● "יש משבר ביטחוני, אבל גם משבר כלכלי שזועק לשמיים"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

בענף הספנות הישראלי ובהתאחדות התעשיינים כבר מזהירים מפני קשיים בצל המלחמה. דמי הביטוח הועלו, חברות הספנות הבינלאומיות חוששות להגיע, המחסור בנהגי משאיות מחריף ובשוק חוששים שמחירי ההובלה יזנקו.

כ־98% מהסחר של ישראל עם העולם הוא דרך הים, באמצעות חמישה נמלים עיקריים במרחב חיפה ואשדוד - ארבעה פרטיים ואחד ממשלתי בדרך להפרטה. בנמל אשדוד, הממשלתי, אלי בר יוסף המנכ"ל בפועל של הנמל, מספר כי היקף האוניות שפוקדות את הנמל צנח ב־30%־40%. במקביל מספר העובדים ירד אף הוא כאשר מתוך כ־1,200 עובדים, 55 מתגוררים בעוטף וכ־80 גויסו למילואים.

לקוח מרצועת עזה יגרום לאוריין הפרשה של כ-5 מיליון שקל להפסדי אשראי
הדולר חצה את רף ה-4 שקלים ובשוק מעריכים: "האירוע תחום בזמן"

"אצלנו אין עומס כי במקביל לירידה במספר העובדים גם מספר האוניות שמגיעות לאשדוד ירד משמעותית", אומר בר יוסף לגלובס. לדבריו, צוואר הבקבוק הוא בחיפה, לשם עברו חלק מהאוניות. "במטענים כלליים, כמו ברזל למשל, יש אילוצים ובעיות של מחסור בנהגים והובלה. אבל אנחנו פועלים במתכונת חירום ובמלוא המרץ ובמקביל נותנים דגש על העובדים, יש לנו שני הרוגים מעוטף עזה שהיו בכיתות כוננות, יש בן של עובד שנהרג, נכד של גמלאי נמל שנהרג וזה לא פשוט".

חברות ספנות חוששות לעגון בארץ

במקביל, חלק מחברות הספנות חוששות להגיע לישראל. יוני איזקוב, מנכ"ל חברת הספנות "קורל" וחבר בוועד לשכת הספנות הישראלית ובהנהלת איגוד יבואני התבואות אומר כי "חלק מקווי הספנות משנים את לוחות הזמנים שלהם, מדלגים על אשדוד ופורקים בחיפה, ואנחנו רואים גם שחלק מהחברות מתחילות לחשוש ולא לפקוד את הנמלים בארץ כלל". עם זאת, הוא מרגיע ואומר כי ייתכן שהתופעה הזו תתמתן בקרוב: "כשהתחילה המלחמה באוקראינה ראינו מגמה דומה, אבל בדרך כלל היא 'מתיישרת' ככל שחולף הזמן, כך או כך היבואנים ישלמו על זה פרמייה".

בינתיים סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי פרמיית הביטוח של "סיכוני מלחמה" שמשלמות אוניות שמובילות מטענים לישראל זינקה מאז תחילת האירועים ועומדת על כ־0.2% מערך המטען, לעומת 0.01% לפני המלחמה - עלות של עשרות אלפי דולרים. "עדיין לא מדובר בכל המטענים, אבל זה כנראה יתרחב מניסיון העבר במלחמת לבנון השניה", מעריך איזקוב. "מבעלי אוניות שומעים בעיקר אי־ודאות וחשש ואנחנו מעדכנים אותם ממש ברמה יומיומית מה קורה כאן בארץ. ברמה הפורמלית לא השתנה שום דבר מבחינת רמת הכוננות בנמלים כפי שארגון הספנות מכתיב אותה, ואנחנו מסבירים על אמצעי המיגון שיש פה לצוותים ולאוניות ויש כאלה שמשתכנעים אבל גם כאלה שפחות".

השבוע פרסמה חברת שירותי הספנות צים הודעה בנושא התייקרות הביטוחים "לאור מצב המלחמה", נכתב בהודעה. "הטילו המבטחים פרמיית ביטוח נוספת של סיכון מלחמה על כל כלי השיט הפוקדים את נמלי ישראל, אותה אנו מחויבים כעת לשלם כדי לשמור על שירות לישראל וממנה. צים תגבה את פרמיית סיכון המלחמה, לפי עלות, על המטען הרלוונטי".

 

את עליות המחירים נראה רק בהמשך

ואולם איזקוב אומר שעוד מוקדם לראות עליות מחירים. המטענים שמגיעים היום לישראל הוזמנו לפני מספר חודשים, אם המלחמה תמשך עוד זמן רב, הדבר יבוא לידי ביטוי במחירי ההובלה באופן מוחשי יותר.

למרות זאת, וחרף ההאטה והתמורות בשוק הספנות בישראל ובמערך הלוגיסטי שלה, איזקוב לא צופה החמרה ברמה שבה אוניות לא יגיעו כלל. "זה קריטי שהמדינה תעשה הכל כדי שהנמלים ישארו פתוחים", הוא אומר. "אני נוהג לבקר אותם, אבל במצב החירום הזה הם מתפקדים ועובדים, הסירו מגבלות על שעות העבודה וצריך להוריד את הכובע. ראינו במלחמת לבנון השניה שירו טילים על חיפה הנמל המשיך לעבוד כרגיל וגם אוניות יגיעו אבל המחיר יהיה שונה".

את החששות בשוק אפשר גם לראות בירידה במניות חברת הספנות של קבוצת אדאני, שמפעילה את נמל חיפה בשותפות עם חברת גדות הישראלית. ביום המסחר הראשון לתחילת הלחימה, מניית הקבוצה צנחה בכמעט 5%. עם זאת, בימים שלאחר מכן היא התאוששה מעט.

התעשיינים: המצב צפוי להקשות על פינוי מכולות

מהצד השני של שרשרת האספקה, חלק מהמפעלים בדרום עדיין פועלים באופן חלקי, והמחסור בנהגי משאיות ובמשאיות שמשנעות אליהם את הסחורות הוא אדיר. בהתאחדות התעשיינים פנו לארבעת הנמלים: נמל חיפה, נמל המפרץ, נמל הדרום ונמל אשדוד בבקשה להאריך את הזמן שבו מטענים פטורים מדמי אחסנה מ־4 ימים ל־8 ימים.

"המצב הביטחוני צפוי להקשות על פינוי מכולות מהנמלים, בעיקר על ידי מפעלים בעוטף עזה ובדרום, אך גם על ידי יתר המפעלים לאור השיבושים בשרשרת הלוגיסטית הנובעים מצמצום כח אדם והפניית משאבים לוגיסטיים למאמץ המלחמתי", כתב ארז רובינשטיין יו"ר ועדת הלוגיסטיקה בהתאחדות. רובינשטיין אמר לגלובס כי נמל המפרץ הוא היחיד שאישר את הבקשה "אני מקווה ששאר הנמלים יבואו לקראת התעשיינים כי אנחנו במצוקה ורוצים להמשיך להניע את המשק, אך זקוקים לסיוע הנמלים. יש לנו מחסור חמור בנהגים. זה משפיע על התעשייה ומדובר גם במוצרים חיוניים למשק כעת". מנמל אשדוד נמסר כי כרגע אין מכולות ממתינות.

"משבר כלכלי שזועק לשמיים"

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים מסביר כי עוד לפני הלחימה היה קיים מחסור של 6,000 נהגים בתחבורה הציבורית ובצי הרכב הכבד, אך הבעיה מתחדדת כעת, כשנהגים רבים גויסו והצבא עושה שימוש רב במשאיות. "היכולת שלנו לשנע סחורות פחתה בכ־20% לפחות ובגלל המצב הביטחוני מכולות הוסטו מאשדוד לחיפה וההובלה למרכז הארץ ודרומה נעשית במשאיות. יש כאן משבר ביטחוני אבל גם משבר כלכלי שזועק לשמיים. משרד התחבורה פרסם קול קורא לבעלי רישיון להגיע לעבוד, אבל מי ישלם על ההכשרה שלהם? אין תשובות וכמו שטענו כל השנים - משרדי הממשלה לא מתפקדים".

בינתיים, בניסיון להקל על המצוקה, במועצת המובילים ובחברת התחבורה והלוגיסטיקה טראקנט פתחו מוקד מקוון שאמור לייעל את ההובלה בכלים ובנהגים הקיימים. פתרון נוסף יכול להיות הסבה של חלק מהנהגים הפועלים בתחום הבניין לצורכי תובלה, שכן רוב אתרי הבנייה השובתו נוכח המצב.

עוד כתבות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול