תזכיר חוק: דחיית תשלומים ב-30 ימים לתושבי עוטף עזה וחיילים

פורסם תזכיר חוק להוראת שעה שיאפשר לדחות תשלומים שונים, בהם ארנונה, פסקי דין ומשכנתאות עבור תושבי עוטף עזה שפונו מבתיהם, חיילי צה"ל במילואים ובסדיר והנעדרים ובני זוגם • 55 ישובים הנמצאים עד 7 ק"מ מעזה נכללים בהוראת השעה, ובהם קיבוץ בארי, כפר עזה, נחל עוז, כיסופים ושדרות

כוחות צה''ל בגבול עזה, אתמול / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg)
כוחות צה''ל בגבול עזה, אתמול / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg)

תושבי עוטף עזה שפונו מבתיהם, חיילי צה"ל במילואים ובסדיר והנעדרים ובני זוגם צפויים לקבל דחייה של 30 ימים בתשלומים שונים בהם ארנונה, פסקי דין ומשכנתאות. אתמול (א') אחר הצהריים פורסם תזכיר חוק להוראת שעה, בהליך מזורז, שיאפשר לדחות את התשלומים.

הכאוס חוגג: בתי המלון בתפוסה מלאה, בביטוח לאומי אין תשובה 
שאלות ותשובות | כך יעבוד המסלול המהיר להקמת ממ"דים חדשים 

55 ישובים הנמצאים עד 7 ק"מ מעזה נכללים בהוראת השעה, ובהם קיבוץ בארי, כפר עזה, נחל עוז, כיסופים ושדרות.

בתזכיר צוין כי "נוכח האירועים האמורים, בשל המצב החריג והקיצוני שבו אנו מצויים, ומכיוון שניהול מערכה זו השפיע משמעותית על מספר קבוצות אוכלוסייה והביא לכך שהם אינם מנהלים שגרת חיים רגילה ואינם יכולים לקיים את התחייבויותיהם המשפטיות במועד, יש צורך בקידום תיקון חקיקה זמני, בהוראת שעה להארכת מועדים".

הצעת החוק קובעת כי הדחייה תחול על כל מועד שנקבע בחוזה לעשיית פעולה, על תשלומים לרשויות ועל פסקי דין. ההסדר לא יחול על תשלום מזונות, ועל תשלום שכר עבודה במסגרת יחסי עובד-מעסיק.

שר הביטחון, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת חוץ וביטחון יוכל להאריך את תקופת הדחייה.

האגודה לזכויות האזרח הגישה את עמדתה לתזכיר החוק שפורסם להערות הציבור, ומתחה ביקורת על הדרת אוכלוסיות מדחיית התשלומים בהם יישובי פריפריה בדרום ובני משפחה מדרגה ראשונה של חטופים ונעדרים. בין היישובים שלא נכללים בהצעת החוק: נתיבות, אופקים ואשקלון. "לעמדת האגודה יש לכלול את כל הישובים במרחק של עד 30 קילומטרים מרצועת עזה ברשימת הישובים הזכאים". עוד נכתב כי "דירוגם הסוציואקונומי של ישובים דוגמת אופקים, נתיבות ושדרות, נמוך גם כנקודת מוצא באופן יחסי. רבים מתושבי ישובים אלה סובלים, גם בשגרה, ממצבים של עוני ומצוקה כלכלית, והשיבוש המוחלט של שגרת חייהם בעקבות התמשכות מצב הלחימה גורר היקלעות של רבים מקרב תושביהם למחסור ולמצוקה כלכלית קיצונית". באשר לבני המשפחה מדרגה ראשונה של חטופים נטען כי "בחלק מהמקרים, היעדרותו של בן משפחה או נפילתו בשבי, גוררת העדר גישה של יתר בני המשפחה לחשבונות בנק ומשאבים שבשליטתו, שעליהם הסתמכה המשפחה במשותף".