משרד הכלכלה: מדיניות של אפס סובלנות להפקעת מחירים וניצול מצב

בזמן שמחירי כניסת הירקות לנמל נותרו זהים בשבוע האחרון, קיימות ירקניות קטנות שממשיכות להעלות מחירים; משרד הכלכלה הזהיר כי מפקחים הנמצאים בשטח פועלים לאתר סוחרים שבוחרים בעת הזו למכור לאזרחים מוצרים במחירים לא ראויים • בתוך כך, הממונה על התחרות מזהירה מונופולים: אל תנצלו את המצב

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: Associated Press, yogesh mehta
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: Associated Press, yogesh mehta

בזמן שמחירי כניסת הירקות לנמל נותרו זהים בשבוע האחרון, וברשתות השיווק הגדולות מחיריהם לא האמירו עד כה, קיימות ירקניות קטנות יותר שממשיכות להעלות מחירים. בעוד שלפי נתוני משרד החקלאות מחיר הכניסה לנמל (ה-SIF) של העגבניות נותר על 3.5 שקלים לקילו, בירקניה במרכז הארץ בה בשבוע שעבר קילו עגבניות עלה 17.90 שקל - היום המחיר עומד על 18.90 שקל. מלפפונים נמכרים באותה ירקניה ב-14.90 שקל לקילו, ללא שינוי מהשבוע שעבר, למרות שמחיר הכניסה לנמל ירד - היום הוא עומד על 2.8 שקלים, בזמן שבשבוע שעבר מחיר לקילו עמד על 3.3 שקלים. 

לשם השוואה, בשופרסל מחיר קילו עגבניות עומד על 7.90 שקל שקלים לקילו, ביוחננוף 6.90 שקלים לקילו, ברשת AM;PM קילו עגבניות נמכר ב-12.90 שקל לקילו, וברשת רמי לוי המחיר עומד על 4.90 שקלים לקילו. 

24 שקל לקילו עגבניות: מחירי הפירות והירקות מזנקים - "ניצול בלתי נסלח" 
פורום העסקים יעניק תלוש של 1,000 שקל לכל אדם מעוטף עזה 
אחרי שבוע של לחימה: חלק מהחנויות בקניונים ובמרכזים חזרו לפעילות 

משרד הכלכלה והתעשייה הדגיש היום (א') שוב כי הוא נוקט מדיניות של אפס סובלנות להפקעת מחירים וניצול מצב לגביית מחירים מופקעים. בשבוע שעבר ביקש המשרד מהציבור להודיע על הפקעות מחירים של מוצרים בפיקוח ועל גביית מחירים מופרזים. עוד הזהיר המשרד כי כל מי שיימצא מפקיע מחירים, חשוף להליכים פליליים ולקנסות של עשרות אלפי שקלים.

לדברי משרד הכלכלה, מפקחים הנמצאים בשטח פועלים לאתר סוחרים אשר בוחרים בעת הזו למכור לאזרחים מוצרים במחירים לא ראויים. מכירות אלה יתועדו ויועברו לטיפול באגף האכיפה של המשרד.

מנכ"ל המשרד, אמנון מרחב, סייר בדרום וקיים מפגשים עם תעשיינים ובעלי עסקים, בהם שטראוס, אסם, רב-בריח, מיט פלייס, קלסברג, מאפיית משי, סודה סטרים, סולבר ועוד, יחד עם נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, בעלי עסקים וראשי ערים.

עוד צוין כי נכון להבוקר אין שינוי במצב. ככלל, לא קיימת בעיה במלאיי המזון השוטפים, ואין חוסרים מהותיים כלשהם; וכי ביחד עם שירות התעסוקה ובשיתוף התעשייה הישראלית וגופי השטח, ממשיכים בגיוס עובדות ועובדים לתעשייה. לדברי המשרד, עד כה אלפי עובדים שולבו במקומות העבודה השונים.

משטראוס נמסר כי בשיחות שהתקיימו בימים האחרונים בין החברה לשר הכלכלה ניר ברקת, היא מבהירה כי בעת הזו החברה לא תעלה מחירים. בנוסף, בתקופה זו מפחיתה שטראוס את מחירו הקמעונאי של החלב המועשר, באופן שיצמצם את פער המחיר הקמעונאי בין החלב המפוקח למועשר בכ-50%. 

הממונה על התחרות מזהירה מונופולים: אל תנצלו את המצב

הממונה על התחרות מיכל כהן פרסמה גם היא הודעה מיוחדת, כשבין היתר הדגישה את האיסור על בעל מונופולין לנצל את מעמדו לרעה. "הממונה בוחנת את ההתפתחויות במשק ותנקוט את האמצעים שבסמכותה נגד שיתופי-פעולה ופעולות חד-צדדיות של גופים עסקיים אשר ינצלו את מצב החירום המיוחד שנוצר ויתנהגו באופן שעלול לפגוע בתחרות ובציבור", נכתב בהודעה של כהן, שמתייחסת גם לשיתופי-פעולה בין גופים עסקיים במצב החירום של תקופת המלחמה. 

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר
 הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר

"במסמך הממונה מכירה במצב החירום ונותנת הקלות מסוימות לשיתופי-פעולה בין גופים, גם אם הם מתחרים", מסבירה עו"ד אירית ברודסקי, שותפה במחלקת התחרות במשרד ברנע ג'פה לנדה. "עם זאת, היא מבהירה כי עם כל החששות וחוסר הוודאות במצב שהמשק נקלע אליו, עקרונות דיני התחרות ממשיכים לחול. היא גם מדגישה כי עם כמה שקשה לעסקים בתקופה הזו, לצרכנים קשה עוד יותר, כיוון שהם יוצאים משגרה ומתמודדים עם איומים.

"לצד כל ההקלות, צריך להקפיד בתקופה זו לא לפגוע בצרכנים יחד עם המאמצים לשרוד, ובטח לא לנצל את המצב כדי לפגוע בצרכנים. הממונה מדגישה כי תשים לב באופן קונקרטי גם לגבי נורמות של ניצול מעמד לרעה בנושא המחירים. האיסור על גביית מחיר מופרז וגבוה הוא איסור שמוטל בעיקרו על מונופולים. לכן, אם היא תחשוב שיש גורם עם מעמד דומיננטי בשוק שמנצל את מעמדו, זה משהו שהיא יכולה לנקוט כלפיו הליכי אכיפה, למרות שזה לא פשוט כשמדובר בדיני התחרות. צריך להוכיח שהמחירים גבוהים באופן לא מוצדק. להערכתי, לא יכולות להיווצר פה אכיפות רבות, אבל הכוונה במסמך הייתה להתריע למונופולים שלצד ההתחשבות, שימו לב שאתם לא מנצלים זאת לרעה.

"גם בנושא שיתופי-הפעולה בין גופים העסקיים, הממונה אינה חורגת מהמסגרת החוקית של הכללים שמטווים מתי מיזמים משותפים יכולים להתקיים, ומתי נדרש אישור הרשות. היא אינה אומרת שהכללים מתבטלים, ועדיין צריך לבדוק ששיתוף הפעולה לא פוגע בתחרות, שיש לו הצדקה ושמצב החירום לא מנוצל כתירוץ. במצב חירום מאזן השיקולים הוא אחר. יכול להיות שלפני מצב החירום היו מסתכלים על שיתוך פעולה כלשהו עם סימני שאלה. היום, שיתוף פעולה כזה יציל עסק שאחרת עלול לקרוס, ולכך היא מכוונת, כמו גם להקלות במיזוגים שכבר הוגשו וכרגע נמצאים בתהליך מול הרשות".

אחרי שבוע של השבתה, מפעלי שדרות ושער הנגב חוזרים לעבוד

בתוך כך, אחר-הצהריים הודיעה התאחדות התעשיינים כי אחרי שבוע של השבתה מוחלטת של כל המפעלים באזור עוטף עזה בשל הלחימה, מפעלים רבים בשדרות ובשער הנגב - בהם מפעלי חיוניים כגון שטראוס, אסם, וטרה ועוד - חוזרים לעבוד. זאת תחת שמירה אדוקה של חיילי צה״ל, ולאחר שהצבא סרק את כל השטח ווידא כי אין מחבלים שמתחבאים במקום.

"לראשונה מאז פרוץ הלחימה, אנו בהתאחדות התעשיינים שמחים לדווח כי מפעלי שדרות ושער הנגב חזרו לעבוד בהיקף כמעט מלא", מסר נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר. "זאת כמובן תחת שמירה הדוקה של צה"ל, המבטיח את ביטחון העובדים האמיצים שלנו, שהגיעו לעבוד למרות התנאים הקשים וירי הטילים.

"המפעלים הללו מבטיחים שלמדינת ישראל לא יחסר דבר על-מנת לנצח במלחמה. המדפים יישארו מלאים במזון, לבתי החולים ימשיכו להיות תרופות, ולצה"ל יהיה כל מה שהוא צריך כדי לייצר את אמצעי הלחימה שיבטיחו את הצלחתנו. כל זאת בזכות התעשייה הישראלית, שמעולם לא הייתי גאה בה יותר מהיום, שבאומץ ובנחישות ממשיכה לייצר גם תחת מטחי הטילים ומבטיחה את העצמאות היצרנית של מדינת ישראל".

משרד החקלאות: להפעיל מבנים חקלאיים ריקים 

בתוך כך, משרד החקלאות פנה היום לחקלאים במטרה להפעיל מבנים חקלאיים ריקים לשתילה של ירקות שתוכננו להישתל בשטחי העוטף, בדגש על עגבניות, כדי לשמור על כושר הייצור ועל ביטחון המזון של המדינה.

המטרה היא לאפשר קליטתם של השתילים המוכנים במשתלות שיועדו להישתל בשטחי העוטף. מהלך זה יאפשר לישראל להמשיך ולשמור על ביטחון מזון של התושבים, להסיט את הגידולים הקריטיים מאזורי הלחימה, ולהשלים את כושר הייצור של חקלאי העוטף שנפגע במלחמה.

לפי נתוני משרד החקלאות, אזור עוטף עזה (אשכול, שדות נגב, שער הנגב וחוף אשקלון) מהווה את אסם הירקות של המדינה. על-פי נתוני משרד החקלאות ומועצת הצמחים, באזור הדרום מגודלים כ-60,000 דונם תפוחי אדמה, כ-22,000 דונם של גזר בשטחים פתוחים, לצד כ-16,000 דונם חממות עגבניות לסוגיהן (כ-70% מהיקף גידול העגבניות בישראל). עוד מגדלים באזור כ-4,500 דונם בטטה, כ-2,500 דונם פלפלים (מכל הסוגים), כ-2,500 דונם חצילים, כ-2,000 דונם כרוב, כ-1,000 דונם צמחי עלים במבנים ללא חרקים וכ-300 דונם מלפפונים, לצד כ-2,500 דונם חממות של פרחים וצמחי בית.

משרד החקלאות הודיע גם כי יסייע בתמיכה כספית, שבאמצעותה החקלאים יוכלו לתקן או לשפץ את המבנים החקלאיים ולאפשר הפעלתם מחדש. היקף התקציב והתמיכה ייקבעו בהתאם לצרכים שימופו באמצעות סקר שמועבר לחקלאים. המטרה היא לאפשר שתילת הירקות כבר בתחילת חודש נובמבר, על-מנת לאפשר רציפות אספקה של תוצרת חקלאית טרייה מייצור מקומי.

כחלק מסדרת צעדים שהמשרד נוקט בימים האחרונים לטובת שמירה על רציפות תפקודית במשק, בסוף השבוע הודיע משרד החקלאות כי החל באחרונה בתהליך של ניוד עובדים זרים בחקלאות אשר אינם מעוניינים לחזור לתאילנד, ואינם יכולים לצאת לעבודתם בשטחים החקלאיים שבעוטף עזה. חלק מהעובדים נויידו כבר לאזור הערבה, רמת נגב, מושב אחיטוב ועוד, והם ממשיכים לסייע בעבודת השתילה והקטיף.

במקביל, ועל-מנת לענות על הביקוש ולשמור על ביטחון מזון בישראל גם בשעת חירום, פועלים מפקחי משרד החקלאות בעת הזו, גם תחת אש בנמלי הים של אשדוד וחיפה, בנתב"ג ובמעבר הגבול עם ירדן, במטרה לשחרר את הסחורות המתקבלות. מתחילת השבוע טופלו ושוחררו מהנמלים כ-3,800 טון של פירות וירקות, שיגיעו לחנויות כבר בימים הקרובים.