בנק הפועלים מקים קרן בסך 100 מיליון שקל לשיקום קהילת עוטף עזה

בעקבות רציחתם של מאות מתושבי העוטף והרס ישובים שלמים הוחלט בבנק על הקמת הקרן, שתתמקד בהיבטי בריאות, חוסן, חינוך ותעסוקה • מנכ"ל הבנק, דב קוטלר: "נמצאים בקשר עם ראשי הארגונים ונציגי המשפחות המפונות וביחד איתם נפעל להגדיר את החזון המשותף"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

בתוך כל ההרס והתמונות הקשות שמגיעות מעוטף עזה מאז שבת האחרונה, בולטת ההתגייסות של האזרחים והעסקים לטובת תושבי האזור שספגו אבדות קשות. היום (ה') הודיע בנק הפועלים על הקמת קרן סיוע ייעודית בסך 100 מיליון שקל שכל מטרתה הינה שיקום קהילת עוטף עזה, קרן שתקרא "פועלים לתקומה".

"הפיצוי שיידרש לאנשים ועסקים יהיה משמעותי": מה יקרה לכלכלת ישראל? 
ראיון | "אין מספרים קדושים": הכלכלן הבכיר שחושף תוכנית להצלת המשק 

הקרן, אשר תפעל בשיתוף עם ראשי המועצות בעוטף, תתמקד בשיקום הישובים ותושביהם בהיבטי בריאות, חוסן, חינוך ותעסוקה. בבנק הפועלים הסבירו כי לאחר הקמת הקרן יתקיים תהליך מיפוי והגדרת סדרי עדיפויות לזיהוי הצרכים הספציפיים והשימושים בכספי הקרן וזאת בהמשך להתייעצויות עם ראשי המועצות ושאר ארגוני הסיוע.

"מטרתנו האחת היא שיקום החיים הקהילתיים של המשפחות והעסקים ביישובי העוטף", אמר דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים. "בחרנו להקים קרן אשר כל מטרתה להחזיר לקדמותו את החוסן וחיי הקהילה הייחודיים של העוטף. אנו כבר נמצאים בקשר עם ראשי הארגונים ונציגי המשפחות המפונות וביחד איתם נפעל להגדיר את החזון המשותף והמיקודים הנדרשים".

קוטלר קרא לכל הארגונים המובילים בישראל להצטרף לבנק הפועלים. "העם שלנו חווה בעבר רגעי שפל שמהם צמח לתקומה מפוארת, ואנחנו כאן כדי לעזור לזה לקרות שוב ובמהרה. זו דרכנו, וזה צו השעה. יחד נבנה ונחזק את הדרום ואיתו - את המדינה".

הקמת הקרן מגיעה לצד סיוע בהיקף של מיליוני שקלים אותם העביר הבנק לאחר פרוץ המלחמה לארגוני ההצלה, בתי החולים ולארגונים חברתיים מרכזיים וכן לצד פעולות נוספות לטובת חיילי צה"ל והמשפחות.

הפיקוח על הבנקים קורא למערכת הבנקאית לנהוג "ברגישות ייחודית"

מוקדם יותר היום פרסם הפיקוח על הבנקים הוראות וציפיות שלו מהמערכת הבנקאית בעקבות המלחמה בדרום, בדגש על סיוע ללקוחות הבנקים וחברות כרטיסי האשראי בדרום. "המערכת הבנקאית מתבקשת לנהוג ברגישות ייחודית, ובכלל זה, בכל הנוגע לפניות המתייחסות לחשבונות נעדרים או הרוגים, ולאור הצורך במתן מענה דחוף לפניות של קרובי המשפחה, תוך שימת לב לצרכים הפרטניים ובכלל זה לצורך בהקפאת פעילות, לצורך של שותפים בחשבון להמשיך ולקיים פעילות ועוד. לעניין זה, וככל שנדרש, מתבקשת המערכת הבנקאית לקבוע נהלים מתאימים לזיהוי ואימות קרובי משפחה בכפוף למדיניות ניהול הסיכונים של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי", כתב המפקח במכתב שנשלח בכירי המערכת.

עוד דורש המפקח מהמערכת הבנקאית להמשיך לקדם יוזמות שונות שתכליתן הקלה בנטל על הלקוחות, בדגש על תושבי האזורים המצויים במצב חירום, חיילי צה"ל המגויסים בעת הזו ומשפחותיהם, ועסקים קטנים אשר נסגרו או פועלים במתכונת מצומצמת עקב המצב.

צעדים אלו כוללים מתן אפשרות לדחיית תשלומי הלוואות תוך גילוי מלא של ההשלכות השונות הנובעות מדחיית התשלומים לרבות העלויות הנלוות לכך (ככל שפריסת התשלומים מתארכת כך גדל סך החזרי הריבית). הקלות אלה יכולות לכלול להקפאת הליכי גבייה, הימנעות מגביית עמלות בהתאם לנסיבות, אפשרות לשבירה של פיקדונות טרם זמנם והפחתת עלויות נלוות. כאן נציין כי כל הבנקים הגדולים פרסמו הטבות ללקוחותיהם הכוללות את כל ההקלות הללו או לפחות את חלקן.

בנק הפועלים לדוגמה יציע הלוואת גישור ללא ריבית ללקוחות עסקיים ופרטיים מקרן שהקים הבנק בסך 750 מיליון שקל; דחיית תשלומי הלוואות; פטור מעמלות עובר ושב עיקריות ועוד שורה של הטבות. ההטבות ללקוחות נאמדות בעשרות מיליוני שקלים.