מדריכת תיירים מרומא קראה לתמיכה בחמאס. 4 ישראלים יצאו למאבק

פעילי רשת ישראלים הקימו קבוצה חדשה בוואטסאפ ובטלגרם הכוללת כבר מעל 1,400 איש, שמטרתה להביא לסגירת חשבונות של משתמשים ברשתות החברתיות המפיצים תכני הסתה ופייק ניוז - כמו למשל כאלה המנסים להכחיש את מקרי הטבח של חמאס • עם זאת, הדרך להסרת התכנים הבעייתיים עוד ארוכה • ישראל מתגייסת

מדריכת התיירים שקראה לתמיכה בחמאס / צילום: מתוך אינסטגרם
מדריכת התיירים שקראה לתמיכה בחמאס / צילום: מתוך אינסטגרם

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מיטרה טלרמן (Mitra Talarman) היא מדריכת תיירים איטלקייה המתגוררת ברומא ומתמחה בסיורי יוקרה ובוטיק. בתכנים שהיא משתפת היא מצולמת בנופים פסטורליים, במסעדות ובאתרים היסטוריים כשהיא לבושה בבגדי מעצבים. בכולם היא מצולמת לבדה, מחייכת ישירות למצלמה ומזמינה את עוקביה להצטרף אליה לחוויות קסומות בארץ המגף. אלא שבימים האחרונים החלה המדריכה, לה יותר מ-110 אלף עוקבים, לפרסם פוסטים המנסים להכחיש את מקרי הטבח של חמאס שאירעו ביום שבת האחרון, להפחית בחשיבות של חמאס ולקרוא ל"שחרור פלסטין". 

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה 
טיקטוק חסמה את החשבון של חמאס. מה קורה בשאר הרשתות? 
האיחוד האירופי נגד מאסק: הסר תעמולת חמאס מ-X - או שתיקנס
הנקמה של ההייטקיסטים: סוגרים לחמאס את צינור המזומנים באמצעים טכנולוגיים 

את המסרים התומכים בטרור היא מסווה בשפה שפונה לצעירים, כשהיא מנסה להקביל באופן מגושם את המצב במזרח התיכון למונחים מעולם הטכנולוגיה והרשתות החברתיות. "החמאס היא כמו קבוצת צ'אט עם נקודת מבט מאוד אינטנסיבית", היא כותבת בסטורי שבו היא מצולמת מחויכת, "והם אינם הקול היחיד בקהילה הפלסטינית. זה כמו להגיד שטיקטוק היא הרשת החברתית היחידה לדור ה-Z". 

עם זאת, הציונות לדבריה "היא כמו מערכת ההפעלה של ישראל, היא כמו iOS או אנדרואיד - היא הבסיס להכול", היא כתבה, וחתמה בהאשטג הקורא לשחרר את פלסטין.

משתמשת אינסטגרם בסטורי הסתה - קבוצת ״סוגרים להם את החשבון״ מעודדת גולשים לסגור את החשבון שלה / צילום: מתוך טלגרם
 משתמשת אינסטגרם בסטורי הסתה - קבוצת ״סוגרים להם את החשבון״ מעודדת גולשים לסגור את החשבון שלה / צילום: מתוך טלגרם

בפוסט אחר היא ניסתה להכחיש את קיומו של הטבח שאירע בעוטף עזה, והציגה ראיון של ניצולה ישראלית כאילו הטרוריסטים התייחסו אליה בנימוס. 

"סוגרים להם את היוזר" 

קבוצה חדשה של פעילי רשת ישראלים בוואטסאפ ובטלגרם בשם "סוגרים להם את היוזר", הכוללת כבר מעל ל- 1,400 משתמשים בכלל הערוצים, איתרה את הפרופיל של טלרמן ובאמצעות הנחיה לחבריה לדווח עליה לאינסטגרם, היא מנסה כעת - כרגע עדיין ללא הצלחה - להסיר את הפרופיל של המשתמשת מהרשת. כמה סטוריז המציגים מידע כוזב כבר הוסרו.

בשעות האחרונות הופצו, למשל, בקשות לחסימת תכנים שהופצו על-ידי משתמשת טוויטר בשם מורגן אריאל (לה יש כ-24 אלף עוקבים) ולחסימתו של משתמש אינסטגרם בשם מוסלים דיילי (Muslim Daily), אשר לו כ- 670 אלף עוקבים, שפרסמו סרטונים המכחישים את מעשי הטבח שאירעו בשבת האחרונה. "אין שום תמונות שמוכיחות כי 250 איש נהרגו במסיבה", טוען האחרון בסרטון. 

משתמש טוויטר מסית שחשבונו נסגר ונפתח מחדש עם פחות עוקבים / צילום: מתוך טלגרם
 משתמש טוויטר מסית שחשבונו נסגר ונפתח מחדש עם פחות עוקבים / צילום: מתוך טלגרם

את הקבוצה הקימו ארבעה צעירים - שלושה מהם מתגוררים בישראל ואחת בספרד - שבחרו לדבר תחת אנונימיות מחשש לפגיעה בהם מצד פרו-פלסטינים. "ראינו לא מעט סרטוני תעמולה של משפיענים שפועלים עבור חמאס, חיזבאללה ואיראן עם תמיכה של משתמשים מפקיסטן, שצוברים תאוצה ברשת לממדים עצומים", אומר דוד, דובר הקבוצה, שגם הוא אינו מזדהה בשמו המלא. "בו-בזמן אנחנו שומעים מחברים ששומרים עלינו בקו האש על ההטרדות והאיומים שהם סופגים בוואטסאפ מתומכי חמאס ממצרים, מירדן, מטורקיה ואפילו מקזחסטן". 

"גדלנו לתוך הרשתות החברתיות, כך שאנחנו מבינים היטב את ההשפעה שיכולה להיות להפצת מידע שקרי, וכמה רחבה התפוצה שלו יכולה להיות. אנחנו מגיעים מרקע של פיתוח תוכנה וייעוץ תקשורת, ובעיקר עם המון זעם על תחושת ההפקר של המדינה בכל הקשור להסברה בעולם", הוא אומר. "באופן אבסורדי, ישראלים גם מהווים קורבן לטבח פיזי, ובמקביל מוצגים כ'רעים' בסיפור הזה וכמושא לגיחוך ברשת".

הקבוצה פעילה בניטור משתמשים ופוסטים בפייסבוק, טיקטוק, טלגרם, טוויטר ואינסטגרם. היא פועלת בשני מישורים: הנחיה לכלל המשתמשים לדווח על פוסט או על משתמש המפיץ דברי הזדהות עם מעשי טרור או מידע שקרי, ובמקביל יצירת קשר עם נציגים של הרשתות החברתיות שלהם אוזן קשבת לנעשה בישראל, בהם גם ישראלים. "הם סייעו לנו לנעול ולהחרים חשבונות וואטסאפ זרים, למשל, שאיימו על משרתי מילואים ולהחרים חשבון טוויטר שהתחזה לדובר צה"ל והפיץ תכנים בעברית נגד הצבא ותושבי העוטף". 

טוויטר יותר מתירנית 

לא כל הרשתות מגיבות באופן דומה. בעוד בפייסבוק ואינסטגרם מכילים מדיניות קשוחה יותר כלפי הפצת מידע כוזב והזדהות עם מעשי טרור, וגם מגיבים בגמישות רבה יותר לפניות על משתמשים כאלה - טוויטר היא יותר מתירנית כלפי הסתה ומסרים של אלימות.

הפרופיל BellaMorne בטוויטר, אשר לו קרוב ל-11 אלף עוקבים, המפיץ תכנים הנוגעים לפקיסטן, הושעה בעקבות פעילות הקבוצה וחזר לאחר מספר ימים - ללא הפוסטים המסיטים.

משתמש אחר בשם Adolf al Hammadi מארגנטינה חזר לפעול לאחר שטוויטר הודיעה על סגירת חשבונו. הוא נפתח מחדש עם שם משתמש דומה ועם מספר משתמשים קטן יותר, אך בימים האחרונים הצליח להפיץ קרוב ל-2,000 ציוצי הסתה ולשלוח לעוקביו שם משתמש לחשבון חלופי.

יחד עם זאת, גם תכנים רבים שדווחו בקבוצה עדיין ניתנים לצפייה גם שעות וימים לאחר הדיווח. "במקרים רבים הרשתות מסירות את התכנים או את המשתמשים, ואלה פותחים חשבון חדש, אך עם מספר נמוך הרבה יותר של עוקבים", אומר דוד. "הם ממשיכים להעלות תכנים, אבל לפחות אפקט הרשת שלהם מצטצמם בגלל שהחשבונות המקוריים שלהם הוסרו".

קבוצת טלגרם נוספת ואמינה נוספת שנפתחה באחרונה היא ״מנצחים בסושיאל״ וכוללת כבר כמה מאות פעילים, ולצידן פועלת גם בטוויטר, פועלת קבוצה נוספת בשם "מנקים את הרשת" כבר למעלה מחצי שנה. חברת סיאברה (Cyabra) פועלת גם היא לאיתור משתמשים מזויפים ומידע כוזב באמצעות מידע חזותי ושימוש במילות מפתח.