התעשיות הביטחוניות והמלחמה: מה יקרה לביקושים כאשר ערפל הקרב יתחיל להתפוגג?

בשנים האחרונות חוות החברות הביטחוניות מישראל שגשוג בעסקיהן • גורם בענף: "ישראל היא שוק ה'בטא' הכי גדול שיש לצערנו, ולאחר המלחמה אנשים יבינו את העוצמות והיכולות שיש כאן"

מערכת משגרי הרקטות של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
מערכת משגרי הרקטות של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

בישראל פועלות לא מעט חברות בתחום התעשיות הביטחוניות, גדולות וקטנות, וגם חברות שהפעילות שלהן משיקה לתחומי הביטחון השונים. בסך הכול מועסקים בתעשייה זו בישראל עשרות אלפי עובדים. חלק מהחברות ממוקמות באזורי הלחימה והאזעקות, והן ממשיכות לפעול גם כעת על רקע הלחימה.

הרכבת האווירית הישראלית שסייעה לאזרבייג'ן לנצח בקרבאך 
המחיר הכלכלי של המלחמה: "הגירעון יגדל, אבל לא בצורה שתסכן את המשק" 

כך לדוגמה, בדרום הארץ יש לאלביט מערכות פעילות בשדרות ובבאר שבע, התעשייה האווירית פועלת בין היתר בבאר שבע, גם לרפאל יש פעילות בבאר שבע ובשדמה, ומפעל עשות אשקלון (שנמכר לפני שנתיים מידי חברת אלביט לקרן פימי) ממוקם כפי שרומז שמו בעיר אשקלון. יש גם לא מעט פעילויות של חברות ביטחוניות בצפון הארץ, כך שאם הלחימה תתגבר גם בצפון, הן עלולות להיות מושפעות מכך.

בשנים האחרונות חוות החברות הביטחוניות הישראליות, ובראשן שלוש הגדולות מבין יצרניות מערכות הלחימה - אלביט, התעשייה האווירית ורפאל - תקופה של שגשוג בעסקיהן. רק לאחרונה העריכו גורמים בענף כי זו התקופה הטובה ביותר בתולדותיו, והחברות דיווחו על צמיחה בצבר ההזמנות קדימה. זאת בין היתר על רקע המלחמה באוקראינה, שהגדילה את תקציבי הביטחון באירופה ומדינות נאט"ו.

אם נסתכל על תוצאות המחצית הראשונה של שנת 2023, נראה שחברות רבות הציגו צמיחה בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב־2022. כך למשל התעשייה האווירית צמחה ב־7.7% בהכנסות ליותר מ־2.5 מיליארד דולר, ובאלביט מערכות שיעור הצמיחה היה 7.2% להכנסות של מעל 2.8 מיליארד דולר.

בשורת הרווח, התעשייה האווירית הציגה גידול של 27.9% במחצית ל־165 מיליון דולר. באלביט הרווח הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב אמנם ירד מעט, אך בניכוי סעיפים שונים (Non-GAAP) הוא עלה ב־11% לכ־146 מיליון דולר. במקביל, בדוח של חברת הדירוג מעלות על רפאל (שנמצאת בבעלות המדינה) מאוגוסט האחרון, נכתב כי "הגידול בהוצאות ביטחוניות על רקע המצב באוקראינה צפוי להוביל לגידול בצבר ההזמנות בשנים הקרובות".

"מגרש הפעילות הכי אמיתי"

איך משפיעה המלחמה על הפעילות של אותן חברות? "בישראל נמצאים ללא ספק הטכנולוגיות והידע של החברות הביטחוניות, משום שבסופו של דבר ישראל היא שוק ה'בטא' הכי גדול שיש, לצערנו", אומר לגלובס גורם בכיר בתעשייה. "יש פה מגרש פעילות הכי אמיתי שיש בעולם, תוקפים אותנו כבר 75 שנה, ואין לנו אלטרנטיבה אלא להיות חזקים. לכן יש אינסוף חברות ביטחוניות מצוינות, וגם נגזרות של התעשייה הביטחונית, לדוגמה בתעשיית ההייטק".

מערכות הארופ ומיני הרפי של התעשייה האווירית / צילום: תע''א
 מערכות הארופ ומיני הרפי של התעשייה האווירית / צילום: תע''א

לדבריו, מטבע הדברים רוב המפעלים התעשייתיים נמצאים בפריפריה, כולל באזורים שנפגעים כעת וסובלים מאזעקות. "אני חייב להגיד שהחבר'ה שם אריות", הוא אומר. הוא מספר על מפעל ספציפי באזור הדרום שבו העבודה נמשכת כרגיל, למרות הקושי הרב והאזעקות הנמשכות. "התרשמתי מאוד מתעצומות הרוח והנפש".

חלק מהעובדים גויסו למילואים, אך לדברי הבכיר בתעשייה, החברות יודעות להתמודד עם זה. במקביל, העובדים בחלקם גרים באזורים שנפגעו. "זה נורא קשה, יש לכל אחד אישה, ילדים, סיפור כלשהו. והם באים לעבוד כרגיל כי זו חלק מהאחריות שלהם", אומר הגורם.

"העולם הולך ומקצין"

ומה יהיו השפעות המלחמה על הביקושים לתוצרת של החברות הביטחוניות? ברפאל, שהפיתוח המפורסם ביותר שלה הוא כיפת ברזל, אומרים כי "חברת רפאל מגויסת באופן מלא למאמץ המלחמתי, במלוא המרץ ומסביב לשעון, על מנת לספק לצה"ל ולמערכת הביטחון את המערכות והיכולות הנדרשות".

הבכיר מהתעשייה מציין בנושא הביקושים, כי יש חברות ביטחוניות ישראליות שמייצרות רכיבים ספציפיים (לדוגמה לטנק, למסוק או לכל צורך ביטחוני אחר) אשר רק חברות בודדות נוספות ברחבי העולם מייצרות אותם גם כן. להערכתו, הביקושים בעולם לא יקטנו - שכן העולם הולך ומקצין לדבריו, ובין היתר על רקע מלחמת רוסיה - אוקראינה גדלים הביקושים לתחום הביטחוני. "כשערפל הקרב יתפוגג - הביקושים יגדלו. אנשים יבינו את העוצמות והיכולות של מדינת ישראל", הוא מעריך.