זה הזמן לאשר תקציב חירום אזרחי

בנק ישראל הבין את גודל השעה, ברשות המסים החלו להתפכח אבל זה לא יספיק • באוצר צריכים להתעורר ולהעמיד תקציב חירום מרחיב שיכלול סיוע לעצמאים, לעסקים, לבריאות ולרווחה. עשינו זאת בקורונה, אז לא עכשיו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

גיוס מילואים של 300 אלף איש, רובם המוחלט בגילאי עבודה, אלפי משפחות אבלות, מערכת חינוך מושבתת, ועצמאים שכרגיל משלמים ראשונים את המחיר. הפגיעה במשק הישראלי קשה, והיא תלך ותגבר ככל שתיארך המלחמה.

זמנים קשים דורשים החלטות חריגות, גם ממשרד האוצר. שם, לאחר מספר ימי לחימה קשים, עדיין בוחנים מה לעשות. בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו - זה הזמן לאשר תקציב חירום אזרחי.

נתניהו וגנץ בהודעה משותפת: הוקמה ממשלת חירום לאומית
מאיר בן שבת, דעה | רוצים לנצח במלחמה? זה הנתון היחיד שצריך לעניין אותנו כרגע

הניסיון מלמד: המשק יידע להתאושש

העלויות הביטחוניות של המלחמה, כפי שיבואו בסופו של יום לידי ביטוי בהגדלה דרמטית של תקציבי הביטחון והבריאות, הן רק חלק אחד של המשוואה. יש למצוא את הדרך להעמיד תקציב נוסף ומהר וליישם במסגרתו - תוכניות סיוע לעצמאים, סיוע לרשויות המקומיות, תוספת תקציבית למשרדי הבריאות, הבטחון, הפנים והרווחה, פתרונות למעסיקים ועוד. יש לעשות זאת מהר, כדי לאפשר לגלגלי המשק להמשיך להסתובב, גם אם בתפוקות נמוכות יותר, כדי לספק ודאות למעסיקים וכדי למנוע מחנק אשראי.

זוהי רשת הביטחון המינימלית שעל המדינה להעניק לאזרחיה בשעת חירום. ממשלת ישראל עשתה את זה בשעת מגפה, על אחת כמה וכמה היא נדרשת לעשות זאת בשעת אבל לאומית, בשעה של מלחמה.

ישראל נכנסה למלחמה עם נתוני מאקרו חזקים שגם מאפשרים לעשות זאת. יחס חוב תוצר שעומד על כ־60%, אבטלה כמעט אפסית ויתרות מט"ח של 200 מיליארד דולר. כפי שהוכח לאחר תקופת הקורונה, המשק הישראלי חזק ויודע להתאושש מאירועים קיצוניים. מי שהתחילה להפנים ראשונה את גודל השעה היא רשות המסים שכבר הודיעה כי תעניק מקדמות לאנשים שבתיהם ניזוקו, מבלי לבצע הערכת נזקים בשטח.

זה צעד בכיוון הנכון, אבל הוא אפילו לא טיפה בים. גם נגיד בנק ישראל גילה גמישות והכרה במצב הכלכלי לאשורו, כאשר השיק בתחילת השבוע תוכנית תקדימית למכירת דולרים ותמך בשער השקל. כאשר פנינו לבכירים באוצר בתחילת השבוע הם עוד דיברו במונחים של קיצוץ תקציבי כדי לממן את עלויות המלחמה. רק כעת המוסיקה התחילה להשתנות. במקום קיצוץ, מדברים על "קופסה" חוץ תקציבית.

כדאי לומר את הדברים כבר עכשיו - אירוע בסדר הגודל הזה מחייב הרחבה תקציבית גדולה. טוב יעשה משרד האוצר וטוב תעשה ועדת הכספים אם יתחילו לפעול בכיוון הזה מיד, וגם יודיעו על כך באופן פומבי. צעדים כאלה ישרתו את המשק ויעניקו מינימום של ודאות שכה דרושה בימים כאוטים, אבל הכרזה עליהם נדרשת כדי לעשות תיאום ציפיות גם מול המוסדות הכלכליים הבינלאומיים, דוגמת חברות הדירוג שממילא בוחנות את ישראל כבר חודשים תחת זכוכית מגדלת.