בלוגרית הטיולים שקבעה את נרטיב ההסברה הישראלי

בימים רגילים מפרסמת אלה קינן, בלוגרית טיולים, פוסטים הכוללים תמונות, סרטונים וחוויות מאיי דרום האוקיינוס השקט ושאר מקומות נידחים בעולם • עם תחילת המלחמה, היא הפכה למוקד הסברה, שקיבע את הנרטיב ההסברתי בעולם, הביא את ההאשטאג שיזמה לעשרות אלפי ציטוטים, והמסרים שלה אף הגיעו לנאום ראש הממשלה • ישראל מתגייסת 

אלה קינן / צילום: תמונה פרטית
אלה קינן / צילום: תמונה פרטית

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אלה קינן, הידועה בטוויטר ובבלוג שלה כ-Ella Travels (אלה טיולים) מפרסמת בדרך כלל תמונות, סרטונים וחוויות מאיי דרום האוקיינוס השקט ושאר מקומות נידחים בעולם. אך בעת המלחמה, היא הפכה למוקד הסברה יוצא דופן, שקיבע את הנרטיב ההסברתי בעולם, הביא את ההאשטאג שיזמה לעשרות אלפי ציטוטים, והמסרים שלה אף הגיעו לנאום ראש הממשלה נתניהו. 

התפקיד הקריטי של הרשתות החברתיות: "זה מערב פרוע שמתפוצץ, לרע ולטוב"
רשויות החירום התעכבו, ויוזמה של צעיר אחד סייעה באיתור אלפי נעדרים בשטח

"זה כאמור לא סבב או סתם רצון להביא לייקות לצד הישראלי. יש לנו תינוקות, ילדים, נשים, קשישות, גברים וחיילים בשבי חמאס", כתבה אלה בפוסט מיקוד ההסברה שלה בטוויטר, "המטרה שלנו היא לקבע נרטיב לפיו חמאס זה ISIS דעא"ש (זה סנטימנט מוכר, עכשווי שמפחיד מערביים) ולא ארגון לוחמי חופש ואין לזה שום תרומה ל-Free Palestine. אפשר לכתוב נאצים, אבל לצערי זו מילה שאיבדה משמעות מרוב שימוש לא רק בישראל ולכן בואו ניצמד כולנו כמו תוכים לחמאס = ISIS , חוטפי תינוקות וקשישות". 

ההאשטאג שיזמה, HamasisISIS, הגיע לעשרות אלפי אזכורים בטוויטר. הציוצים שהיא ואחרים כותבים מגיעים למאות אלפים, ואף הגיעו לגורמים מרכזיים בחו"ל עם חשיפות של מיליונים: "זה עובד - מנכ״ל מגזין טיים ראה את זה וגם המיליון עוקבים שלו רואים את זה. יצרה איתי קשר פילנטרופית גדולה מארה״ב דרך הציוצים. כולם צריכים לדעת שהתינוקות שלנו בשבי". 

"'בשומר חומות' עשיתי הסברה עצמאית ברשת. סתם אני, לא משהו מעניין", מספרת קינן לגלובס, "אבל זה הגיע רחוק, ואנשים מכל העולם דיברו איתי. הייתה לי הרגשה שאני משפיעה. הגעתי לבאזז מטורף וראיתי את זה בנתונים". 

אירוע מתקפת הפתע על ישראל בשבת הכניס אותה, כמו את ישראל כולה, להלם. אך ביום ראשון בערב, היא כבר התמלאה רוח קרב: "אמרתי לעצמי - מחר אני מתחילה לעשות הסברה ברשת, והעליתי איזה ציוץ. לא ישנתי טוב בגלל המצב, התעוררתי בחמש בבוקר וראיתי שזה הגיע לאלפיים לייקים. קלטתי שכבר אין דרך חזרה. בשש בבוקר כתבתי פוסט שבו אני מסבירה שצריך ללכת על הנרטיב של דעא"ש. היה לי ציוץ עם חומרים והסברתי מה צריך לעשות. בתכלס, גם אני הייתי צריכה את ההכוונה הזאת עבור עצמי". 

גם רה"מ השתמש במסר שלה

הציוצים שלה הגיעו בין היתר לאחמד טאהא, משפיען מאיחוד האמירויות עם כמעט חצי מיליון עוקבים, ולשותף המייסד של סיילספורס ובעל המגזין Time מארק בניוף. המסר הפשוט והברור שלה, שחמאס הם כמו דאע"ש, הגיע לנאום רה"מ אתמול, ואף שרת ההסברה גלית דיסטאל ניסתה לקחת עליו קרדיט בראיון בטלוויזיה, ונענתה בזעם של עוקבי קינן. 

"אני בלוגרית טיולים במקצועי, ובתחילת החודש החלטתי לעשות שינוי מקצועי ולייצר תוכן ויראלי על טבע ותרבות לילדים. אז מצאתי את עצמי במקרה לגמרי בלי מחויבויות, עם ניסיון רלוונטי וקהל משמעותי" מספרת אלה, "אבל מצאתי מישהו שיעזור לי עם גרפיקה, מישהו שיעזור לי לערוך סרטונים ומישהי שעוזרת לי עם האנגלית. זו לא אופרציה של איש אחד". 

היא גם לא רוצה שזה יהפוך למקצוע שלה, ולא מעוניינת להפוך לסיפור עצמו, "אני לא מחפשת להיות סלב, לא רוצה צילומים. זה לא מעניין אותי. אני רוצה לעשות לביתי ואני אזרחית פשוטה. יש לי עסק של טיולים ויצירת תוכן, כולל סרטוני טבע לילדים בטיקטוק. זה מה שאני רוצה לעשות בחיים".