הדולר ב-3.95 שקלים. אז למה בשוק מרוצים מהתוכנית החדשה של בנק ישראל?

בבנק ישראל ציינו עם פרסום התכנית כי ההשפעה שלה תורגש בימים הקרובים • אך בשוק ההון טוענים כי למרות שהשוק עדיין תנודתי ועצבני, ישנה התייצבות במט"ח וגם בשוק המניות והאג"ח

אפקט חיובי למכירת הדולרים של בנק ישראל / צילום: Shutterstock
אפקט חיובי למכירת הדולרים של בנק ישראל / צילום: Shutterstock

בנק ישראל נכנס בבוקר יום שני לאירוע והודיע על מהלך חריג במסגרת תכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולר. זו הפעם הראשונה מאז הונהג שוק חופשי שבנק ישראל מוכר רזרבות מט"ח, ובשוק ההון מזהים כי התכנית הביאה לרגיעה בשוק המט"ח, למרות שהדולר עדיין נסחר בסביבה גבוהה שלא נראתה שנים, מעל ל-3.95 שקלים לדולר.

בנק ישראל התערב אך הדולר ממשיך לזנק: לאן הולך שוק המט"ח?
הברומטר של המשק: המלחמה מחקה לבנקים מחצית מהתשואה השנתית ביום אחד

גורמים בשוק ההון מציינים כי האפקט הראשוני לתכנית הוא חיובי. "בהינתן האירוע הביטחוני חסר התקדים, ירידה משער של 4 שקלים לשער של 3.95-3.92 משקפת התחזקות של השקל, למרות שהשער הזה גבוה מהשער של הדולר-שקל במסחר ביום שישי. נקודת הייחוס צריכה להיות שער 4 שהיה ביום שני לפנות בוקר, לאחר פרוץ המלחמה, ולא שער 3.85 שהיה ביום שישי", הם אומרים.

"השוק עדיין תנודתי ועצבני"

אידית מוסקוביץ, מנהלת חדרי עסקות בבנק הבינלאומי, מוסיפה כי נראתה רגיעה בעקבות ההודעה של בנק ישראל. "שערים ירדו למול המחירים שגולמו ביום ראשון באופציות המעוף ושערים שנסחרו במזרח, למרות שהשוק עדיין תנודתי ועצבני", מסבירה מוסקוביץ שמתייחסת בדבריה לנתונים שפרסם אתמול (ב') גם בנק ישראל.

גולן בניטה, מנהל אגף השווקים בבנק ישראל, אמר בשיחה עם כלי התקשורת שנועדה להסביר את המהלך של בנק ישראל, כי במהלך הלילה (בין ראשון לשני) במסחר באסיה השער של השקל אל מול הדולר הגיע ל-4.2 ואף 4.3 שקלים לדולר, "ולכן היה חשוב להגדיל את הוודאות בשוק המקומי על מנת למתן כמה שניתן אירועים של תגובות יתר בשוק".

 

יעקב גדנקן, מנהל חדר עסקאות בבנק דיסקונט, מוסיף כי השוק אכן מגיב ומבין את כוונת בנק ישראל. "בצד המטבע , בנק ישראל הגיב במהירות לפני תחילת המסחר אתמול (ב') וליווה את ההצהרה בפעילות בשוק בפועל. השוק אמנם מגיב בתנודתיות ומרמות של 3.98 יחס הדולר-שקל ירד לרמות של 3.83 ובהמשך נסחר סביב 3.95-3.92, אבל בהחלט ניתן להבין שבנק ישראל נמצא בשוק עם יכולת למנוע התפרקות של השקל", אומר גדנקן.

בבנק ישראל הדגישו מאז פרסום התכנית כי המטרה העיקרית היא לא להגיע לשער מסוים ביחסי השקל מול הדולר, אלא למתן את התנודתיות בשוק. "לאירוע ביטחוני כזה יש גם השפעות כלכליות, בין היתר על השווקים שהם תנודתיים וגם על השקל שפוחת. הבנק יפעל בתקופה הקרובה במסגרת התכנית והדגש הוא למתן ולספק נזילות נדרשת, ולא לייצר שער מסוים", הסביר בניטה.

ואכן, הגורמים בשוק עמם שוחחנו מזהים כי "התנודתיות במסחר נמוכה מההערכות המוקדמות". הם מוסיפים כי זוהתה התייצבות דומה בשוק האג"ח והמניות. אחרי הירידות החדות שאפיינו את הבורסה בתל אביב ביום ראשון, והתבטאו בירידות של 6.7% במדד ת"א 125 ושל ירידות חדות אף יותר במדדי הבנקים והנדל"ן, יום שני כבר התאפיין במגמה מעורבת כשמדד ת"א 125 עלה ב-0.7%, מדד בנקים עלה ב-0.35% ומדד נפט וגז ירד ב-2.3% על רקע השבתת האסדה (לאחר שביום ראשון צנח ב-9.22%).

השקל התחזק מול מגוון מטבעות 

בנק ישראל אמנם הכריז על תכנית רכישה של עד 30 מיליארד דולר, אך בשלב זה לא ברור כמה ממנה כבר מומש, כשברור שהבנק המרכזי מימש כבר חלק מתוך יתרות המט"ח שהוא מחזיק בסך של 200 מיליארד דולר. היקף המימוש יתברר בתחילת החודש כשבנק ישראל יפרסם את הדוח החודשי על יתרות המט"ח.

תכנית הרכישה יוצאת לפועל רק בדולרים ולא במטבעות אחרים, אך בשוק מזהים כי יש לה השפעה גם שערי חליפין אחרים מול השקל. בשוק ההון מציינים כי יש חשיבות רבה לשינוי בערכו של השקל מול מגוון מטבעות ולא רק מול הדולר, ואכן השקל התחזק אתמול מול מגוון מטבעות.

"המגמה היא לחזק את השקל וזה משפיע גם על המטבעות האחרים. עיקר מחזורי המסחר מתמקדים בדולר והיורו אבל השלכות הרוחב הינן על כלל המטבעות", אומרת מוסקוביץ.

אידית מוסקוביץ, מנהלת חדרי עיסקאות בבינלאומי / צילום: תמר מצפי
 אידית מוסקוביץ, מנהלת חדרי עיסקאות בבינלאומי / צילום: תמר מצפי

כאן חשוב להבין כי גם אם לא רואים את עלייה בשער השקל אלא הוא נשאר על רמה דומה יחסית, ההערכות בשוק ההון כי לולא ההתערבות של בנק ישראל שערו של השקל היה חלש הרבה יותר והפיחות בערכו היה חד הרבה יותר.

ההתערבות של בנק ישראל לא תיעצר ככל הנראה במכירת דולרים באופן ישיר. בניטה הסביר ביום שני כי במידת הצורך הבנק יספק נזילות לשוק על ידי הפעלת עסקאות החלף - SWAP , בהיקף של עד 15 מיליארד דולר.

לשוק המט"ח יש סיכונים כאשר שער הדולר קופץ בחדות ומשקיעים רבים מצמצמים את חשיפתם לשקל ברקע המלחמה. בעיות בנזילות, כלומר בזמינות של המטבע עבור השחקנים השונים במערכת הפיננסית יכולה להוות בעייה גדולה עבורה ולמנוע את התפקוד הסדיר של השוק. בכדי למנוע בעיות מעין אלה, בנק ישראל יכול לבצע עסקאות החלף, SWAP, בכדי למנוע חלק מההשפעות הללו. כך, בנק ישראל מחליף נכסים דולריים שבידו בנכסים שקליים, זאת באמצעות הסכם עם מוסדות צד ב', כך שבנק ישראל מציף את השוק בדולרים מצד אחד אך ללא מכירת דולרים (וכך נמנע מהתערבות ספקולנטים) ומהצד השני המוסדות המעורבים נמנעים מנפילת התיק בשל הסיכונים המצויים בשער המט"ח.

לדברי מוסקוביץ מהבנק הבינלאומי, "גם בכיוון הנזילות הדולרית, בשוק הסוואפ ראינו אתמול רגיעה מסוימת".

גדנקן מדיסקונט מוסיף כי "בצד הנזילות, שוב תוכנית בנק ישראל הביאה להבנה כי שוק הנזילות לא יישבר, לאחר יום סוער אתמול ניתן לראות הבוקר (ג'), כי המחירים מתייצבים (גם אם ברמה גבוהה יותר) וגם שוק הריפו פועל. בסך הכל ניתן לומר כי בנק ישראל הגיב מהר, באופן משמעותי וכי יש לו יכולת לפעול מול חשש לכלכלה הישראלית. בנק ישראל מאפשר למשקיעים זרים שרוצים בכך, להוציא כספים מישראל ללא יצירת אירוע פיננסי משברי".