הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה בת"א; מדד נפט וגז זינק ב-4%

ת"א 35 טיפס ב-1.2%, ת"א 124 עלה ב-1.4% ות"א 90 קפץ בכ-2.1% • הדולר חוצה את רף ה-3.95 שקלים • התשואות על האג"ח ירדו • בנק ישראל הכריז על צעד חריג בניסיון למנוע את התרסקות השקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:30

המסחר בבורסת ת"א הסתיים היום בעליות. ת"א 35 טיפס ב-1.2%, ת"א 124 עלה ב-1.4% ות"א 90 קפץ בכ-2.1%. ת"א בנקים ננעל בירידות קלות של 0.1% ומדד נפט וגז זינק ב-4%. מדד ת"א-רשתות שיווק הוסיף ב-2% בהובלת מניות טיב טעם , ויקטורי  ופוקס .

העליות במניות בת"א זה היום השני ברציפות מגיעות יחד עם ירידה חדה בתשואות האג"ח הממשלתיות. התשואה על אג"ח לשנה ירדה ב-8 נקודות ל-4.695%, התשואה לשנתיים ירדה ב-16 נקודות ל-4.38% וזו לעשר שנים ירדה ב-8 נקודות ל-4.39%. התשואה על תל גוב ירדה ל-3.4%. בשוק הקונצרני - התשואה על מדד תל בונד 20 (הצמוד למדד) ירדה ל-3.184%, התשואה על תל בונד שקלי ירדה ל-6.44%.

מחזור המסחר הסתכם ב-2.2 מיליארד שקל.

מבין המניות הגדולות בת"א, הבנקים עדיין לא מצליחים להתאושש מהנפילה לפני יומיים. לאומי  ופועלים  רשמו אמנם עליות אבל מנגד מזרחי טפחות , דיסקונט  והבינלאומי  ירדו ומשכו את המדד מעט כלפי מטה.

מי שמצליחות להחזיק מעמד הן טבע  ואלביט מערכות , שמתחילת השבוע נמצאות בתשואה חיובית כאשר אלביט ואיי.סי.אל  בלטו היום לחיוב. גם לאונרדו , שרכשה את ראדא, זינקה היום אך היא לא כלולה במדדים וממילא מעוניינת להימחק מת"א בחודשים הקרובים.

גם בזק , מליסרון , אלוני חץ , טאואר , שפיר הנדסה , אלקטרה  ושיכון ובינוי  בלטו היום לחיוב. למעשה, 30 מתוך 35 מניות מדד הדגל של ת"א עלו היום.

אנרג'יאן  קפצה היום בת"א ב-8%, זאת אחרי שביומיים האחרונים איבדה כ-18% מערכה. כל סקטור הנפט והגז בישראל קפץ היום. קבוצת דלק  עם עלייה של 4%, וגם רציו , ישראמקו יהש  ותמר פטרוליום  בלטו לחיוב במסחר בת"א.

16:25

עליות בבורסת ת"א: ת"א 35 מטפס ב-0.8%, ת"א 125 עולה ב-1% ות"א 90 קופץ ב-1.7%. ת"א נדלן מוסיף 2.1% ות"א נפט וגז מזנק ב-4.3%.

מדד מפתיע שמכבב היום במסחר הוא מדד ת"א-רשתות שיווק, שעולה כעת ב-2.3%. זאת לאחר ההצטיידות המוגברת במזון ושתייה על ידי הציבור. מניות רמי לוי , יוחננוף  ושופרסל  עולות כעת במסחר, והן דוחפות את המדד שכולל 17 מניות, בהן גם מניות רשת טיב טעם , ויקטורי  (שמנייתה עולה בשיעור החד במדד) לצד רשתות אופנה כמו קסטרו , פוקס  ודלתא מותגים .

פוורפליט  מזנקת בחדות לאחר שהודיעה על מיזוג עם חברת MiX Telematics. לפי הדיווח, המיזוג ייצור חברה עם הכנסות של 279 מיליון דולר, מתוך זה הכנסות חוזרות של 210 מיליון דולר. מדובר בעסקת מניות שבסיומה בעלי המניות של פוורפליט יחזיקו בכ-35% מהחברה הממוזגת. פוורפליט נוסדה ממיזוג ID Systems מארה"ב עם פוינטר הישראלית ב-2019. באותה עת שווי פוורפליט היה 267 מיליון דולר אך כיום השווי נמוך משמעותית, כ-71 מיליון דולר.

15:19

המגמה החיובית בבורסה נמשכת: מדד ת"א 35 עולה ב-0.9% ות"א 90 קופץ ב-2.2%.

חברת קמהדע , הודיעה לפני זמן קצר כי בעוד האירועים בישראל מתפתחים, החברה ממשיכה את פעילותה העסקית והתפעולית בישראל ללא פגיעה בהמשכיות העסקית, ואספקת המוצרים הגלובלית שלה לא צפויה להיפגע:

"אנחנו בקמהדע, נחרדים ממתקפות הטרור ההרסניות בישראל בימים האחרונים. תנחומינו העמוקים, מחשבותינו ותפילותינו עם אותם אלו שהושפעו מהאירועים זוועתיים אלו", אמר עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע. "אנו מתמקדים בבריאותם ורווחתם של העובדים הישראלים שלנו ומספקים להם את התמיכה הנדרשת. בעוד האירועים בישראל מתפתחים, הפעילות הגלובלית ואספקת המוצרים שלנו צפויים להמשיך כמתוכנן. אנו עוקבים מקרוב אחר המצב ונספק עדכונים במידת הצורך. אנו מודים לכל השותפים, המשקיעים והלקוחות שלנו אשר הביעו את תמיכתם המלאה במהלך הימים האחרונים."

14:26

חברת תורפז , העוסקת בפיתוח וייצור  תמציות טעם וריח לתעשיות הקוסמטיקה והמזון, עדכנה לפני זמן קצר כי בעקבות האירועים הביטחוניים בדרום הארץ, כל מפעלי החברה המצויים בארץ ובעולם ממשיכים לפעול כסדרם, למעט פעילות הייצור במפעל חברת הבת, כימדע תעשיות, הממוקם בעוטף עזה. עוד ציינה החברה כי מפעל כימדע יישוב לפעילות בהתאם למצב הביטחוני והוראות הרשויות המוסמכות. במקביל הדגישה החברה כי מטה כימדע ממשיך לעבוד כרגיל בהתאם להנחיות הרלוונטיות, והחברה ממשיכה להיות בקשר שוטף ולתת מענה ללקוחותיה.

לצד זאת הודגש כי "החברה מעריכה, כי נכון למועד דיווח זה, להפסקת פעילות הייצור בחברת הבת, לא צפויה להיות השפעה מהותית על פעילות החברה וחוסנה הפיננסי. אולם, ככל שהמצב הבטחוני יתמשך, עשויות להיות לכך השפעות בטווח הקצר אשר טרם ניתן לאמוד את היקפן על תוצאות הפעילות".

13:29

המגמה החיובית בבורסה נמשכת: מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 מוסיף כ-1.4% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, ת"א נפט וגז ממשיך להוביל את המגמה החיובית ועולה בכ-4%. מיגד אחריו בולט לחיוב ת"א ביטוח שמטפס בכ-3%.

חברת קרור , העוסקת ביצור ושיווק משקאות קלים ומים מינרלים, וייצור ושיווק צ'יפס קפוא ע"י "תפוגן". מתכבדת לעדכן כי בעקבות האירועים הביטחוניים ובהתאם להוראות הרשויות, מפעל החברה "תפוגן" המוחזקת על ידי החברה בכ-37.7%, הממוקם בשדרות, אינו פעיל עד להתבהרותם של הדברים. עוד נמסר מטעם החברה כי בשלב זה, לחברה אין יכולת לאמוד את השפעות האמור על פעילות תפוגן.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים 20, 40, ו-60 נסחרים בעליות קלות. תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה דומה. מדד תל גוב שקלי 10 + מוסיף כ-0.3% לערכו.

12:28

עליות בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ומדד ת"א 90 מוסיף כ-1.4% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א גז ונפט בולט לחיוב על עליות של כ-4%. מדד ת"א בנקים 5 נסחר סביב רמות הבסיס.

את המגמה החיובית בבורסה מובילה מניית אנרגי'אן, שצללה בשני ימי המסחר האחרונים בחדות. גם מניות אפולו פאוור, דוניץ, וישראל קנדה נסחרות במגמה חיובית. 

חברת טופ גאם , העוסקת בפיתוח ומכירת תוספי תזונה ומוצרי מתיקה, עדכנה כי בעקבות האירועים הביטחוניים, מפעל החברה בשדרות אינו פעיל, וישוב לפעילות בהתאם למצב הבטחוני ולאחר אישור הרשויות המוסמכות. במקביל החברה מדגישה כי המפעל מוכר כמפעל חיוני. בנוסף מטעם החברה נמסר כי היא סבורה שבטווח המיידי השפעות הפסקת פעילות המפעל על החברה הן שוליות, ותדווח בהתאם להתארכות המערכה וההתפתחויות כנדרש.

בשוק המט"ח, הדולר מוסיף להתחזק ב-1.1% וחוצה את רף ה-3.95 שקלים. גם האירו מתחזק מול השקל בכ-1.7% ונסחר סביב 4.19 שקלים.

11:15

מתמתנות העליות בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 מוסיף כ-0.7% לערכו.

כלל תעשיות ביוטכנולוגיה  הודיעה כי חברת מדיוונד, המוחזקת על ידי החברה בשיעור של כ-16%, בשל מצב המלחמה בישראל, בתי חולים בישראל וכוחות הצבא ביקשו להצטייד ב- NexoBrid - תרופה להטריית כוויות תרמיות חמורות שנמכרת כיום בארה"ב, אירופה, יפן, ובמדינות נוספות. על מנת שתוכל לתת מענה לצורך קריטי זה, מדיוונד הודיעה כי תבצע תיעדוף ותנתב את מלאי NexoBrid שברשותה לישראל כדי לסייע למספר רב ככל האפשר של נפגעי כוויות כתוצאה מהמלחמה. 

10:42

העליות בבורסת ת"א מתחזקות: מדד ת"א 35 עולה ב-1% ומדד ת"א 90 מטפס ב-2.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א גז ונפט מזנק בכ-4.5%. 

בשוק החוב, מדד התל בונד הקונצרניים מטפסים בכ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות ארוכות הטווח נסחרות במגמה דומה.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.94 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מתייחס לתוכנית מכירת המט"ח של בנק ישראל ומסביר מדוע למרות השקת התוכנית השקל עדיין נחלש מול הדולר: "ראשית, עקב כך שלא רק השקל מפוחת כנגד הדולר, כי אם מטבעות נוספים, לרבות האירו, נוכח הביקוש העולמי לדולר, הן על תקן מטבע חוף מבטחים והן לנוכח תשואות הפדיון האטרקטיביות על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב".

"שנית, מדובר בפעם הראשונה שבנק ישראל מכריז על תוכנית למכירת מט"ח מיתרותיו ולא על רכישת מט"ח, כך שלשוק אין יכולת להסתמך על ביצועי עבר. עם זאת, תכנית מסוג זה הוכרזה אשתקד לזמן קצר על ידי הבנק המרכזי של בריטניה וזכתה להישגים.

"שלישית, בנק ישראל יכול לרכוש מט"ח ככל יחפוץ על מנת למתן תיסוף יתר של השקל (להערכותיו), אך על מנת למתן פיחות יתר של השקל הוא מוגבל בגובה יתרותיו. אתמול מסר בנק ישראל כי לסוף ספטמבר עמדו יתרותיו על 198.55 מיליארד דולר והיוו כ-38% מהתוצר. היקף זה אמור לאפשר לו לפעול בחופשיות ואף להגדיל את התכנית, לפי הצורך, אך ייתכן כי מגבלה זו בכל זאת נלקחת בחשבון, לפחות בתחילת הדרך, על ידי השוק.

"רביעית, בנק ישראל הבהיר כי יפעל בתקופה הקרובה וככל שיידרש. כלומר, תכנית הרכישות אינה מוגבלת בזמן ועוצמתה עשויה להשתנות מיום ליום. כך גם עיתויה. לכן, לא בהכרח היא תשתקף בשוק המט"ח כבר בתחילת הדרך ומכל מקום התגובתיות בשוק עשויה לגדול כפועל יוצא של אופן ביצוע התכנית - לכאן ולכאן.

"חמישית, לא ניתן לדעת מה היה שער החליפין אלמלא הודעת בנק ישראל. אפשר כי השקל היה מפוחת יותר בהשוואה לפיחותו בסוף היום. לראיה, השער היציג היה נמוך יותר (שקל מיוסף יותר) בהשוואה לשער שנגזר מאופציות המט"ח ביום ראשון (בימי ראשון אין שער יציג). את התכנית יש לבחון במונחים יחסיים קרי - בהשוואה לחלופות אחרות.

"שישית, להערכתי, לנוכח החשש מהאטה כלכלית, ולאחר שבנק ישראל בחר למתן את תנודות שער השקל באמצעות תוכנית מכירת מט"ח רחבת היקף, הסבירות להעלאת הריבית עשויה לרדת ו/או להידחות. כמובן, הדבר תלוי בכך שהתוכנית החדשה אכן תשיג את מטרתה. אם וככל שהשוק מעריך שהריבית אכן תהייה גבוהה פחות מכפי שיכלה להיות אלמלא התכנית, הדבר יכול להוות הסבר נוסף לפיחות השקל.

"שביעית, אנו נמצאים בעיצומה של מערכה צבאית שבאופן טיפוסי גורר לחץ לפיחות השקל, לפחות בימים הראשונים. אני מניח כי בנק ישראל ייקח בחשבון את ההתפתחויות הביטחוניות במינון ובאופן ביצוע התכנית.

בשורה התחתונה, התכנית הוכרזה אתמול, הצלחתה תלויה באופן הוצאתה לפועל, היקפה, עיתוייה והפנמת השוק את המהלך. כל אלו לא ימדדו במונחי יום בודד ואף לא מספר ימים. כמו כן, התוכנית היא רק גורם אחד - חדש, אמנם - שפועל בעוצמה על שוק המט"ח. כך, לדוגמא, תרחיש אפשרי של הקמת ממשלת חירום לאומית עשוי להוות גורם נוסף שיצטרף לתכנית ויפעל לתיסוף השקל".

10:05

יום המסחר בת"א נפתח בעליות קלות: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים בכ-0.2%. בולט לחיוב מדד ת"א גז ונפט שעולה מעל ל-1%.

בולטות לחיוב מניות מג'יק , נפטא , אלביט מערכות  ואנרג'יאן .

מנגד, בולטות לשלילה טבע , אודיוקודס , לייבפרסון  וסאפיינס .

09:50

הדולר מתחזק מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.94 שקלים. גם האירו מתחזק מול המטבע הישראלי ונסחר סביב 4.15 שקלים.

השקל בשפל, בנק ישראל מתערב: כך מסקרים בעולם את התגובה הכלכלית למלחמה 

09:36

יו"ר רשות ניירות ערך, עו"ד ספי זינגר קיים אתמול הערכת מצב עם מנכ"לי בתי ההשקעות. בהערכת המצב בה השתתפו גם צוות רשות ניירות ערך, איגוד בתי ההשקעות ומנכ"לי בתי ההשקעות החברים בו, הדגיש זינגר את החשיבות שבהחלטת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לפתוח את המסחר בבורסה לניירות ערך בבוקר יום ראשון, בהתאם גם להמלצת הרשות, ואת המשך פעילותה השוטפת וזאת, נוכח חשיבותה של הבורסה לכלכלה הישראלית ולאמון הציבור במערכת הפיננסית.

08:45

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהתחזקות קלה של המטבעות הזרים מול השקל. שער הדולר-שקל עומד כעת על 3.92 שקלים והאירו-שקל עומד על 4.14 שקלים.

08:00

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב'), המסחר היה תנודתי. יום המסחר נפתח במגמה חיובית, אך בהמשך עברו לירידות. בסיום יום המסחר, מדד ת"א 35 ננעל בעליות של כ-1%.

מניות סקטור האנרגיה בלטו בירידות. מניית אנרג'יאן בלטה אמש (ב') בירידות חדות במסחר בבורסת ת"א וגם בלונדון. המניה הובילה את הירידה בקרב מניות הגז והנפט עם צניחה של 9%, אחרי שביום א' כבר הספיקה לאבד 8%. את המסחר בלונדון סיימה אנרג'יאן עם נפילה של 17.6%. 

בלטו גם מניות מתחום התיירות, ביניהן איסתא  ופתאל החזקות , וכן מניות נדל"ן.

במקביל, מדד הבנקים נסחר במגמה חיובית ועלה בכ-0.9%, לאחר שביום א' איבד 8.7% מערכו, ירידה שקיזזה מעל מחצית מתשואת המדד מתחילת השנה - כ-17%, שהפכה אותו לאחד הסקטורים הצומחים בבורסה המקומית. בשני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי -הירידה היומית מחקה כמעט את כל תשואת המניה שהושגה בתשעת החודשים הראשונים של השנה. 

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל בעליות שערים: מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.4%, הדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-0.6%, בעוד ה-S&P 500 טיפס בשיעור דומה.

בנק אוף אמריקה פרסם הודעה לפיה הקונפליקט בין ישראל לחמאס במזרח התיכון "אינו סבב טיפוסי בין המדינה לארגון הטרור, אלא פוטנציאלית משהו גדול יותר". לפי בנק ההשקעות, הסיכון של קונפליקט ארוך עלול להוביל את ממשלת ארה"ב להגדיל את ההשקעות בהגנה וביטחון, כדי להיות מסוגלת לספק תחמושת ומערכות נשק בקצב גבוה יותר ובנפח גדול יותר.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות קלות.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. טבע בולטת עם פער שלילי של כ-4.2% ומנגד אלביט עם פער חיובי של 2.3%. 

באסיה, המדדים המובילים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת. מדד הניקיי מזנק בכ-2.6%, ההנג סנג מטפס ב-1.3%, בורסת שנחאי יורדת ב-0.5% ומדד הקוספי עולה ב-0.1%.

2. שוקי האג"ח

במסחר באיגרות חוב, רוב המדדים בבורסה נסחרו במגמה שלילית מתונה. מדד תל גוב שקלי 10+ בלט בירידה של כ-0.8%, כאשר מתחילת השנה הוא איבד 10.6%. מדד תל בונד צמודות 3-5 ומדד תל גוב שקלי 0-2 עלו כל אחד בכ-0.1%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות הבוקר. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת על כ-4.6% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.9%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

על רקע הצפי להיחלשות משמעותית של השקל מול הדולר, בנק ישראל הכריז באופן חריג ביום ב' בבוקר על תוכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולר והחל להתערב בשוק. למרות זאת, הדולר והאירו זינקו ביחס לשקל, בשיעור של למעלה מ-1.3% כל אחד. הדולר חצה את רף ה-3.95 שקלים והאירו עמד על כ-4.17 שקלים.

הבוקר, הפיחות החד של השקל מול הדולר התמתן, כאשר שער הדולר שקל עומד על 3.92 שקלים.

בנק ישראל התערב אך הדולר ממשיך לזנק: לאן הולך שוק המט"ח? 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, העריך כי פעולות בנק ישראל וניצול מצבים מצד יצואנים יתמכו בהתייצבות שער הדולר מתחת לרמה של 3.90 שקל. "כצפוי וכפי שנהג במגפת הקורונה, בנק ישראל משתמש ביתרות המט"ח העצומות שברשותו לייצב את שוק ההון המקומי. המהלך של ממשלת חירום ובה איחוד כוחות גורף צפוי לתרום רבות לרגיעה בשוק המט"ח המקומי ואף להתחזקות השקל", העריך פריימן. הוא הוסיף שבעבר אירועים מלחמתיים לא גררו לפיחות מתמשך, אולם לאור הגירעון המתרחב ואי הוודאות באשר להמשך הפעילות הצבאית, הדולר עשוי לנוע בתחום שערים רחב.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, ציין כי היכולת של בנק ישראל להגן מפני תיסוף יתר של השקל אינה מוגבלת, ואילו יכולתו להגן מפני פיחות חד של השקל מוגבלת לגובה יתרותיו. עם זאת, לעת עתה מגבלה זו נמוכה למדי משום שלבנק ישראל יש יתרות בסך של כ-202.9 מיליארד דולר.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט זינקו אמש (ב') בכ-3% על רקע הלחימה בעזה. הבוקר, מחירי הנפט יורדים קלות. מחירה של חבית נפט מסוג ברנט עומדת על 87.7 דולרים ומחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על 85.9 דולרים. 

4. מאקרו

הייצור התעשייתי בגרמניה ירד בחודש אוגוסט ב-0.2%, בזמן שתחזיות האנליסטים היו לירידה של 0.1%. זהו החודש הרביעי ברציפות של ירידה וכלכלנים צופים המשך ירידה בחודשים הבאים. הנתון החלש מגדיל את החששות מפני מיתון בגרמניה.

בהמשך היום (ג') לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים. מחר (ד') יפורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב.

5. תחזית

הסבירות להעלאת ריבית בנק ישראל ב-23 באוקטובר הצטמצמה, כך מעריך היום יונתן כץ, כלכלן לידר שוקי הון. "כצפוי, בנק ישראל הכריז על תוכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולר", כתב כץ. "הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש, על מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים. בנוסף לתוכנית ה-30 מיליארד, ובמידת הצורך, אספקת הנזילות לשוק תתבצע גם על-ידי הפעלת מנגנוני עסקאות SWAP של הבנק בשוק בסכום של עד 15 מיליארד דולר". בתוך כך, כץ מעריך כי "פעילות אגרסיבית זו צפויה למתן מאוד את הלחץ לפיחות בשקל". כמו כן, לדבריו, יוזמת משרד האוצר נוגעת לתחומים נוספים: "פעילות זו גם מצמצמת מאוד את הסבירות להעלאת ריבית ב-23 באוקטובר ובכלל, זאת לאור ההתמתנות המשמעותית הצפויה בפעילות הכלכלית בשל המלחמה".