השקל מתרסק: איך זה ישפיע על האינפלציה ועל הריבית?

הפיחות החד במטבע צפוי ללחוץ את מחירי הסחורות המיובאות כלפי מעלה • גיל דותן, מנהל מחלקת פרמיום ניהול תיקים באי.בי.אי: "עליית המחירים תתרחש ככל שהלחימה תימשך וסקטורים אחרים ייפגעו" • האם בנק ישראל יעלה את הריבית בהחלטה הקרובה?

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

כפי שעלה ממחיר האופציות על הדולר אמש, היום שער החליפין של השקל מזנק בחדות אל מול הדולר. שער הדולר עומד כעת על 3.93 שקלים למטבע, עלייה של יותר מאחוז מהשער הקודם, היום השקל הגיע לשפל של 8 שנים בשווי המטבע.

בנק ישראל מתערב במט"ח: למה עכשיו והאם זה יעבוד?
● הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף
השקל בשפל, בנק ישראל מתערב: כך מסקרים בעולם את התגובה הכלכלית למלחמה 

בתוך כך בנק ישראל הכריז הבוקר על התערבות ראשונה בשוק המט"ח מאז תקופת הקורונה, בנק ישראל הודיע שהוא יחל למכור דולרים בסך 30 מיליארד דולר על מנת לאזן את הפיחות החד שהתרחש היום במטבע המקומי ולספק נזילות של המטבע עבור פעילות סדירה של השווקים.

הצלילה של השקל בשעות האחרונות איננה הפתיעה את השווקים, כאשר הלחימה בדרום מגבירה את אי הוודאות בישראל וכתוצאה מכך רצונם של המשקיעים, מקומיים וזרים כאחד, לצמצמם את החשיפה למטבע הישראל עולה, ויוצרים ביקוש גדול עבור הדולר. את הירידה בשווי המטבע המקומי היה ניתן לראות כבר אתמול באופציות על הדולר, שתמחרו שער חליפין של 3.95 שקלים לדולר.

כיצד הפיחות בשקל צפוי להשפיע על סביבת המחירים בישראל?

הפיחות החד במטבע משפיע באופן ישיר על מחיר הסחורות המיובאות לישראל, שצפוי להתייקר בחדות, זאת כאשר ישראל ממשיכה להילחם וזקוקה לסחורות אלו בשביל העורף עצמו וכלכול הצבא בזמן הלחימה.

ה'מרוויחים' לכאורה הם היצואנים בישראל, שמקבלים תמורה עבור סחורתם בדולרים ונהנים מהפיחות בשער השקל. כמו כן, גם חברות ההייטק פועלות בשוק העולמי בדולרים אך המשכורת לעובדים משולמות בשקלים, כך שגם במקרה זה, הפער בין המטבעות הופך לרווחי עבור גורמים אלו.

העלייה במחירי הסחורות צפויות לייצר לחצים אינפלציוניים ולדחוף כלפי מעלה את האינפלציה בישראל ככל שהפיחות בשל מול המטבעות הזרים יימשך. בכל מצב אחר עלייה נוספת ברמת המחירים הייתה מוביל להעלאת ריבית נוספת של בנק ישראל, אך ככל הנראה הפעם המצב אינו ברור כלל.

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר בית השקעות מוסר כי לאור ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח שהחל למכור דולרים בשוק לראשונה מאז תקופת הקורונה, אין ביטחון בשוק שבסוף החודש הקרוב, אז צפויה החלטת הריבית, הבנק יכריז על עליית ריבית נוספת.

"הפעילות האגרסיבית של בנק ישראל צפויה למתן מאד את הלחץ לפיחות בשקל", קובע כץ, ומדגיש שבשל פעולת בנק ישראל והתמתנות הצריכה בישראל, יתרחש איזון מצד הביקוש לעליית מחירי הסחורות וכך הסבירות להעלאת ריבית בסוף החודש תצטמצם מאוד.

גיל דותן, מנהל מחלקת פרמיום ניהול תיקים באי.בי.אי אומר לגלובס כי למרות הפיחות בשקל המטרות של בנק ישראל הן לאפשר לשוק לתפקד בצורה רגילה: "בנק ישראל מתערב באגרסיביות בשוק המט"ח, זאת במטרה להכניס נזילות לשוק ולאפשר לו לתפקד וגם בכדי למנוע רווח של ספוקלנטים על הפיחות במטבע".

דותן מדגיש שלמרות התערבות הבנק, בסופו של דבר הרבה תחומים ייתקרו בשל הפיחות החד בשקל, "עליית המחירים תתרחש ככל שהלחימה תימשך וסקטורים אחרים ייפגעו: סקטורים כגון ענף התיירות שנעלם בשעת מלחמה, וגם הביטול והבנקים שניתן לראות שנחלשים".