בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה חיובית בוול סטריט; המניות הישראליות איבדו גובה במסחר

מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.4% • מדד הדאקס ירד בכ-0.7% • הבורסה ביפן סגורה לרגל יום ספורט לאומי • מחירי הנפט מזנקים על רקע הלחימה בעזה • תשואות האג"ח בארה"ב נסחרות במגמה מעורבת

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים  

 

 

23:15

וול סטריט ננעלה בעליות שערים: מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.4%, הדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-0.6%, בעוד ה-S&P 500 טיפס בשיעור דומה.

בנק אוף אמריקה פרסם הודעה לפיה הקונפליקט בין ישראל לחמאס במזרח התיכון "אינו סבב טיפוסי בין המדינה לארגון הטרור, אלא פוטנציאלית משהו גדול יותר". לפי בנק ההשקעות, הסיכון של קונפליקט ארוך עלול להוביל את ממשלת ארה"ב להגדיל את ההשקעות בהגנה וביטחון, כדי להיות מסוגלת לספק תחמושת ומערכות נשק בקצב גבוה יותר ובנפח גדול יותר.

בשיחה עם CNBC, ראש האנליזה הטכנית בבנק ההשקעות אופנהיימר, ארי וולד, ציין שלוש מניות שהוא מחזיק בעמדה שורית ביחס אליהן בשוק הנוכחי: קוטרה אנרג'י , סי.אם.אי. גרופ  וזיסקיילר . לדבריו, לשלוש החברות הללו צפוי מומנטום חיובי שיימשך בטווח הארוך.

21:30

וול סטריט עוברת לעליות: מדד הנאסד"ק רושם עלייה של כ-0.5%, הדאו ג'ונס עולה בכ-0.6%, בעוד ה-S&P 500 מטפס בכ-0.7%.

לפי בנק ההשקעות סיטי, המומנטום של השוק הדובי בוול סטריט מתחיל להאט, אך מנגד, "לא ניכר טרנד שורי חדש". בהודעה שפרסם היום הבנק נכתב כי "לא ברור האם המומנטום הדועך עשוי לסמן את סופה של תקופה מכירת המניות, אך עד כה אין טרנד שורי שניתן לזהות כרגע".

מניות החברות הביטחוניות ממשיכות להוביל את העליות בוול סטריט, ביניהן נורת'רופ גרומן , אל3 האריס טכנולוג'יס , הנטינגטון אינגאלס אינדסטריס , ג'נרל דינימיקס  ולוקהיד מרטין .

בין המניות הבולטות לשלילה במסחר ניתן למצוא את אלנילאם פרמסוטיקלס , דאטה דוג , מקורמיק , אלבמארל , וי.אף.  ובאת' אנד בודי וורקס .

בשוק החוב, אגרות החוב לעשר שנים נסחרות בירידות ובתשואה של כ-4.6%. אגרות החוב לשנתיים נסחרות ביציבות ובתשואה של כ-5.1%.

20:15

ירידות קלות בוול סטריט: מדד הנאסד"ק משיל מערכו כ-0.3%, ה-S&P 500 רושם ירידה בכ-0.1%, והדאו ג'ונס נסחר ביציבות.

בנק ההשקעות ג'יי. פי. מורגן מסר כי אי־הוודאות בישראל סביב המלחמה ברצועת עזה עלולה להפעיל לחץ על מניות של חברות אבטחת סייבר ישראליות, אך ההערכה היא שמרביתן יעברו את התקופה ללא השפעה יוצאת דופן. בהודעה מטעם הבנק נמסר כי "ישראל הייתה מקור משמעותי של טאלנטים, של פיתוח ושל חדשנות לאורך השנים, וכתוצאה מכך, לכמה חברות בתחום הסיקור שלנו ישנה נוכחות מהותית במדינה. בעוד האירועים ממשיכים להתפתח, אנו מאמינים שחברות המבוססות בישראל ערוכות היטב כדי להתנהל בתוך ההפרעה הגיאו־פוליטית באזור, אך לא נופתע לראות כותרות על לחץ שישפיע על מניות יותר חשופות בתוך יקום הסיקור שלנו".

ג'ון קידוף, מייסד שותף בחברת ייעוץ ההשקעות Again Capital, שוחח עם CNBC ואמר ששוק הנפט כרגע "עושה עצירה" כדי להעריך את המצב לגבי הקונפליקט בין ישראל וחמאס. לדבריו, "האירוע הזה יכול להסלים, וזה מה ששוק הנפט עוצר את הנשימה שלו כדי לברר כרגע. אני חושב שצריך להיות מוכנים לעוד עליות במחירי הנפט בטווח הזמן הקצר, מכיוון שחששות כלכליים לוקחים מושב אחורי לעומת הסיכון הגיאו־פוליטי הזה שמביט לנו ישר בפרצוף".

חברת מחקר ההשקעות הגלובלית Alpine Macro אמרה כי המלחמה בין ישראל וחמאס יכולה להוביל לסביבה נטולת־סיכונים משמעותית בחודשים הקרובים. בחברה אמרו כי המלחמה עלולה להניא משקיעים מנכסי סיכון, בדומה לאקלים ששרר סביב הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022.

בורסות אירופה ננעלו בירידות: מדד הדאקס ירד ב-0.7%, ומדד הקאק רשם ירידה של כ-0.6%, בעוד שמדד הפוטסי ננעל ביציבות.

18:30

מגמה שלילית בוול סטריט: מדד הנאסד"ק משיל מערכו כ-0.6%, ה-S&P 500 רושם ירידה בכ-0.2%, והדאו ג'ונס יורד קלות בכ-0.1%.

נשיאת הבנק הפדרלי בדאלאס, לורי לוגן, אמרה היום כי היא צופה שיהיה עדיין צורך ברמות גבוהות יותר של ריבית בתקופה הקרובה, אך לא קראה להעלאות ריבית נוספות כפי שעשתה בעבר. לוגן ציינה כי ישנה התקדמות במאמץ לבלום את האינפלציה בארה"ב, וכי הפדרל ריזרב יצטרך לשקול את ההשלכות ואת הסיבות לעליות החדות הנראות לאחרונה באג"ח הממשלתיות. כמו כן, לוגן מסרה כי "יותר מדי מוקדם בעת הזו לדבר על הורדות ריבית".

מניית ענקית כלי הרכב החשמליים, טסלה , מאבדת היום גובה במסחר, אחרי שאמש איכזבה עם מספר מסירות בסין נמוך מהצפי בחודש ספטמבר. החברה דיווחה על מסירות של 74 אלף יחידות, ירידה מ-83 אלף בחודש ספטמבר בשנה שעברה. המספר כולל מכוניות שמיוצאות מסין לאירופה. אבל טסלה יורדת יחסית במתינות כאשר המתחרות הסיניות שלה צוללות - אקספנג, לי אוטו וניאו  יורדות משמעותית יותר, וזאת למרות שהן בכלל הציגו נתוני מסירות טובים יותר לקראת סוף השבוע שעבר.

אצל אקספנג מדובר בעלייה של 81% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, אצל ניאו מדובר בעלייה של 44% לעומת חודש ספטמבר המקביל, ואצל לי אוטו מדובר בזינוק של 213% לעומת החודש המקביל אשתקד. ובכל זאת - הן נמצאות משמעותית מאחורי טסלה במספר המסירות שלהן והחשש הגדול הוא מהאטה במסירות. נתוני המסירות של חודש אוקטובר ייתנו לשוק כיוון, האם מדובר בחולשה זמנית אצל טסלה או שעלולה להתפתח מגמה.

בין המניות הבולטות לחיוב במסחר ניתן למצוא את אל3 האריס טכנולוג'יס , ג'נרל דינימיקס , דבון אנרג'י , שברון  ואקסון מובייל .

בין המניות הבולטות לשלילה במסחר, ניתן למצוא את ספוטיפיי , אנבידיה , מודרנה , מיראטי  ופירסט סולאר .

בורסות אירופה נסחרות במגמה שלילית: מדד הדאקס יורד בכ-0.6%, הקאק מאבד מערכו כ-0.6%, והפוטסי נסחר ביציבות.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש בכ-0.4% מול הדולר, והליש"ט נחלש מול המטבע האמריקאי בכ-0.2%. הין הפני מתחזק מול הדולר בכ-0.4%.

בגזרת הקריפטו, הביטקוין רושם ירידה של כ-1.4%, ומחירו עומד כעת על כ-27,524 דולר. האת'ריום מאבד מערכו כ-2.6%, ומחירו עומד כעת על כ-1,592 דולר.

17:15

המגמה השלילית בוול סטריט נמשכת: מדד הנאסד"ק מאבד מערכו כ-0.8%, מדד ה-S&P 500 יורד בכ-0.3%, והדאו ג'ונס רושם ירידה של כ-0.2%.

כמעט כל המניות הישראליות בוול סטריט נסחרות בשעה זו בירידות שערים. מובילאיי  צוללת ב-7.6%, טבע  מאבדת 2.4%, אלביט  עם מינוס 3.8%, מאנדיי  מאבדת 6%, אנלייט  רושמת ירידה של 10%, גלובל אי מוחקת 8%, וויקס  יורדת ב-4.6%, סנטינל וואן  יורדת ב-3%. סולאראדג'  ממשיכה לאבד גובה; הישראלית, שהייתה עד לא מזמן הגדולה בעולם, כבר נמצאת רק במקום העשירי עם שווי שוק של 6.87 מיליארד דולר.

בגזרת מניות השבבים, קמטק  מוחקת 7.8%, טאואר סמיקונ'  6.6%, נובה  4.2%. מניית חברת המשחקים פלייטיקה  מאבדת 5.3%.

צ'ק פוינט  מתפקדת גם הפעם כמניה דפנסיבית ויורדת בשעה זו רק ב-1.2%. גם נייס  מחזיקה מעמד עם ירידה של 1%, אמדוקס  יורדת ב-1.5%, ואיי.סי.אל  יורדת ב-1.5%.

מנגד, פאלו אלטו  בולטת לטובה עם עליה של 3.5%. גם לאונרדו , שרכשה את ראדא ומתכננת להימחק בקרוב מהבורסה בתל אביב, עולה ב-2.3%

מניית אנרג'יאן  מתרסקת ב-19% בבורסת לונדון, ובכך היא מאבדת גובה אפילו יותר מאשר המניות הישראליות שמחזיקות בשאר מאגרי הגז. בכירים בשוק האנרגיה נותנים לכך מספר סיבות אפשריות - החל מהעובדה שמאגר "כריש" נמצא רק 10 ק"מ מהגבול עם לבנון, ואם עד עכשיו הסיכון למאגרי הגז היה תאורטי, כעת מדובר באיום ממשי. אם עד עתה המשקיעים היו בטוחים שישראל מסוגלת להגן על מאגרי הגז, כעת הם כבר פחות בטוחים בכך.

לדבריהם, אנרג'יאן מחויבת להזרים גז לשוק המקומי. היא רוצה גם לייצא גז, אבל כאשר יש חששות לגבי פגיעה באסדה, זה עלול לפגוע בוודאות של רוכשים מחו"ל לגבי האספקה הסדירה ואולי לאי־חתימה על חוזים מול החברה.

עוד הם מציינים כי אנרג'יאן מעוניינת לפתח עוד מאגרים, והמשקיעים שואלים את עצמם כעת האם תוכניות החברה עלולות להיפגע. בכירה בחברה מסרה: "נפילה של 15-20% במניה היא סבירה לחלוטין בהתחשב במצב החדש שאליו נקלעה ישראל. עד השבת האחרונה היינו במציאות אחת - וכעת אנחנו בסיפור חדש לגמרי".

חברת מדיוונד  הישראלית, שפיתחה ומייצרת את מוצר הטיפול בכוויות נקסוברייד, הודיעה כי לאור מצב המלחמה הנוכחי, כל המלאי שלה הועבר לבתי החולים בישראל, לטיפול בחיילים ואזרחים. החברה מסרה כי החלטה זו לא תפגע בהשקה של מוצרי החברה בארה"ב, שם כבר הועבר המלאי הדרוש לשותפה השיווקית ווריסל.

מדיוונד הודיעה כי היא תעמוד בהתחייבויות שלה כלפי השותפים שלה, לשיווק NexoBrid במדינות נוספות בעולם. לאחרונה הושקה התרופה בארה״ב וביפן, והחברה מחויבת לספק תרופות לשווקים הללו. התרופה נקסוברייד מאפשרת סילוק מהיר של רקמות מתות שנכוו, כדי להקל על החלמה של כוויות וביצוע ניתוחי השתלת עור. השימוש במוצר נקסוברייד, לעומת הסרת הרקמות בניתוח, מאפשר חיסכון ברופאים וטיפול במספר רב של נפגעים בבת-אחת.

מדיוונד נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 70 מיליון דולר, והיום לא ניכרה תזוזה במנייתה. ברבעון השני של השנה רשמה החברה הכנסות מהמוצר לכוויות בהיקף של 4.8 מיליון דולר, לעומת 4.7 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.

באירופה, המגמה המעורבת נמשכת: מדד הדאקס יורד בכ-0.6%, הקאק מאבד מערכו כ-0.5%, והפוטסי עולה קלות בכ-0.1%.

16:35

פתיחה שלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-0.8%, מדד הדאו ג'ונס רושם ירידה של כ-0.1%, וה-S&P 500 משיל מערכו כ-0.4%.

בשוק החוב, האג"ח הממשלתיות יורדות ב-7 נקודות ונסחרות בתשואה של 4.72%. אגרות החוב לשנתיים נסחרות ביציבות ובתשואה של 5.1%. היציבות בשוק האג"ח מתרחשת למרות הדרמה בשוק הנפט בעקבות המלחמה בישראל. מחירי הנפט מזנקים ביותר מ-3.5%, כאשר חבית מסוג ברנט נסחרת תמורת 87.5 דולר, וחבית גולמית WTI נסחרת תמורת 85.8 דולר.

בעקבות המלחמה ברצועת עזה, מניות של חברות ביטחוניות גדולות וחברות בתחום הנפט רושמות עליות משמעותיות. בין החברות הללו ניתן למצוא את לוקהיד מרטין , נורת'רופ גרומן , מרתון אויל  ואוקסידנטל פטרוליום , שוורן באפט מגדיל בה את אחזקותיו בעקביות.

במקביל, מניות של חברות תעופה גדולות בארה"ב, שביטלו טיסות לעבר ישראל, רושמות ירידות משמעותיות. בין החברות הללו ניתן למצוא את אמריקן איירליינס גרופ , יונייטד איירליינס הולדינגס , דלתא איירליינס  וג'ט בלו. מניות של חברות תיירות רושמות גם הן ירידות, ביניהן קרניבל , נורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס  ורויאל קריביאן קרוזס .

באירופה, נרשמת מגמה מעורבת: מדד הדאקס יורד בכ-0.7%, הקאק מאבד מערכו כ-0.6%, והפוטסי עולה קלות בכ-0.1%.

15:32

המגמה המעורבת באירופה נמשכת: מדד הדאקס יורד ב-0.7%, הקאק הצרפתי מאבד מערכו 0.5%, והפוטסי הבריטי עולה בכ-0.2%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט מזנקים בכ-4% על רקע הלחימה בעזה. מוקדם יותר הבוקר אנליסטים בשוק התייחסו לעליות החדות שהגיעו כתגובה מיידית למלחמה, אך העריכו כי הן זמניות בלבד. "כדי שהשפעת מלחמה על מחירי הנפט תהיה משמעותית וארוכת-טווח, המלחמה צריכה לפגוע בייצור או שינוע הנפט" אמר ויואק דאר, ראש תחום אנרגיה ב-Commonwealth Bank, ל-CNBC. "אחרת, היסטורית, העליות זמניות בלבד ויאוזנו על-ידי כוחות נוספים בשוק". 

מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 87.7 דולר, ומחירה של חבית מסוג אמריקאי עומד על 86 דולר.

בשוק החוב האמריקאי, התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים יורדת ועומדת על 4.7%, והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת ביציבות ועומדת על 5%.

12:27

מגמה מעורבת בבורסות אירופה בעקבות הלחימה בעזה: מדד הדאקס יורד ב-0.3%, הקאק הצרפתי מאבד מערכו 0.1%, והפוטסי הבריטי עולה בכ-0.6%.

באתרים הכלכליים ברחבי העולם מקשרים את המגמה באירופה למלחמה בעזה. ב-CNBC פרסמו לפני זמן קצר: "בורסות אירופה נסחרות במגמה מעורבת, כאשר המשקיעים מנסים להעריך את ההשפעה של המהומה הגיאופוליטית במזרח התיכון, לאחר שארגון החמאס הפלסטיני פתח במתקפה נרחבת על ישראל ביום שבת". 

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה שלילית.

במסחר המוקדם בוול סטריט, מניות טסלה , אנבידיה , אפל  מטא   ואמזון  נסחרות בירידות.

10:29

הבורסות באירופה נסחרות במגמה אדומה: מדד הדאקס יורד ב-0.8%, הקאק הצרפתי צולל בכ-1%, והפוטסי הבריטי משיל מערכו 0.1%.

מאקרו גרמניה: הייצור התעשייתי ירד ב-0.2% בחודש אוגוסט. הצפי המוקדם צפה ירידה של 0.1%. בהסתכלות שנתית, הייצור התעשייתי ירד ב-1.75%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים בעליות של כ-3% על רקע הלחימה בעזה. 

08:40

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה מעורבת. מדד ההנג סנג קופץ ב-1.6%, ובורסת שנחאי יורדת ב-0.7%. ביפן לא מתקיים מסחר לרגל יום ספורט לאומי.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בירידות.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת קלות ונסחרת סביב רמה של 4.74%. התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת ביציבות ועומדת על 5%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש ב-0.3% מול הדולר. הליש"ט נחלש בשיעור דומה מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר מאבד מערכו 0.1%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט מזנקים הבוקר בכ-3.5% על רקע הלחימה בעזה. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד על 87.3 דולר, ומחירה של חבית מסוג אמריקאי עומד על 85.8 דולר.

המלחמה הקפיצה את מחירי הנפט בעולם בכ-4%  

בגזרת המאקרו, היום (ב') צפויים להתפרסם נתוני הייצור התעשייתי בגרמניה ומדד התעסוקה של CB בארה"ב. בהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתוני המכירות הקמעונאיות בבריטניה, אישורי בנייה באוסטרליה והלוואות חדשות בסין. בגרמניה יפורסם ביום רביעי מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר, והצפי הוא לעלייה של 0.3%, בדומה לעלייה בחודש שעבר. בארה"ב יתפרסם באותו יום מדד המחירים ליצרן ולמחרת - מדד המחירים לצרכן, כמו גם נתוני אבטלה. ביום חמישי יתפרסם גם מדד המחירים לצרכן בסין, וביום שישי יפרסמו את הנתון הזה ספרד וצרפת.