הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה: ת"א 35 טיפס ב-1%; הדולר מעל 3.95 שקלים

ת"א 125 טיפס ב-0.7%, ות"א 90 עלה ב-0.2% • הדולר והאירו מזנקים מול השקל • ירידה בתשואות האג"ח • בנק ישראל חושף את מאחורי הקלעים של תוכנית ההתערבות בשוק המט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולר

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


18:40

הדולר נסחר כעת מעל 3.95 שקלים. האירו מטפס ל-4.17 שקלים.

17:30

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום בעליות. ת"א 35 הוסיף כ-1%, ת"א 125 טיפס ב-0.7%, ות"א 90 עלה ב-0.2%. מדד הבנקים עלה ב-0.3%, ת"א בנייה נפל ב-1.1%, ות"א נפט וגז התרסק ב-2.4%. 

מחזור המסחר הסתכם בכ-3.4 מיליארד שקל. 

הדולר נסחר בשעה בשער של 3.943 שקלים, והאירו עומד על 4.16 שקלים.

המסחר בשוק החוב התנהל במגמה חיובית, כאשר התשואות על האג"ח הממשלתיות הארוכות (לשנתיים עד 10 שנים) ירדו ב-10-13 נקודות. תשואת האג"ח הממשלתית לשנתיים ירדה ל-4.52%. התשואה ל-10 שנים ירדה ל-4.47%. בשוק הקונצרני, התשואה על מדד תל בונד 20 (הצמוד למדד) ירדה ל-3.3%, התשואה על תל בונד שקלי ירדה ל-6.7%. 

הבולטות מבין המניות הגדולות בתל אביב היו או פי סי אנרגיה , אנלייט אנרגיה , אנרג'יקס  ביג  ונייס . מנגד, אנרג'יאן  המשיכה ליפול ומשכה כלפי מטה. גם אלקטרה  ואלוני חץ  בלטו לשלילה. מניות נוספות שבלטו לחיוב הן ביוליין , אלוט , ארית תעשיות  וגם בוני תיכון , נופר אנרג'י  ורמי לוי . מנגד - פלסאנמור  ואלקטריאון  איבדו גובה.

מניית אנרג'יאן  המשיכה גם היום לאבד עוד 9%, אחרי שאתמול מחקה 8%, והובילה היום את הירידה בקרב מניות הגז והנפט. אנרג'יאן  מוחקת היום בלונדון כ-20% משוויה. המניה בולטת במיוחד לרעה כאשר שאר מניות הסקטור ירדו ביומיים הללו במצטבר הרבה פחות. כך, קבוצת דלק וניו-מד, המחזיקות במאגר "לוויתן", הגיבו בירידות מתונות יותר - דלק  שמרה היום על יציבות אחרי שאתמול מחקה 13% וניו-מד אנרג'י  ירדה בעוד 1% אחרי נפילה של 12.8% אמש. רציו  אומנם איבדה צללה היום ב-7.7%, אבל זה אחרי שאתמול היא ירדה "רק" ב-7%. גם המחזיקות במאגר "תמר" נהנו ממגמה חיובית. כך, תמר פטרוליום  עלתה היום ב-2.5%, אחרי שאתמול איבדה 8.4%. ישראמקו  גם היא שמרה על יציבות היום אחרי ירידה של 8% אמש.

16:55

שער הדולר עומד כעת על 3.942 שקלים, האירו עומד על 4.16 שקלים.

16:21

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל, וכעת שערו עומד על 3.938 שקלים. 

המדדים המובילים בבורסה נסחרים במגמה חיובית. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 מטפסים בכ-1%. 

מניות נופר אנרג'י , נובולוג , אודיוקודס , פוקס  ואופקו הלת'  מזנקות בחדות.

15:17

הבורסה נסחרת בעליות חדות: מדד ת"א 35 עולה בכ-1%, ומדד ת"א 90 מזנק בכ-1.6%. מדד ת"א בנקים 5 מזנק בכ-2%.

את מחזור המסחר הגבוה בבורסה מרכזות מניות לאומי , דלק קבוצה , פועלים  ודיסקונט .

בשוק המט"ח, הדולר מוסיף להתחזק מול השקל ונסחר קרוב לרמה של 3.93 שקלים.

14:52

במסיבת העיתונאים שערך בנק ישראל בנוגע להחלטתו על התערבות בשוק המט"ח המקומי, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, ד"ר גולן בניטה, מסר: "זו הפעם הראשונה מאז הונהג שוק חופשי שבנק ישראל מוכר רזרבות מט"ח". בנוסף הוא הדגיש כי "הבנק המרכזי יפעל בתוכנית ככל שיידרש על מתן למצב את הפיחות בשקל ולספק את הנזילות הנדרשת לשוק המט"ח".

במקביל ציין בניטה כי הסיבה המרכזית להחלטת הבנק להתערב בשוק המט"ח היא העובדה שבשעות המסחר באסיה הדולר חצה את רף ה-4 שקלים ואף הגיע לרמה של 4.3 שקלים.

עוד ציין כי "נראה שהאפקט הראשוני עד כאן הוא חיובי. בהינתן האירוע הקיצוני שער הדולר נע כרגע סביב 3.92 עם תנדותיות נמוכה, הרבה יותר נמוכה ממה שהערכנו. כמו שציינתי, במסחר המקדים הדולר עבר את ה-4 שקלים. שומעים מצד השחקנים בשוק שהתוכנית מייצרת השפעה על שאר השווקים ומייצרת יציבות בשוק המניות וגם האג"ח".

14:09

מגמה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ת"א 90 מאבד מערכו 0.1% ות"א 125 מוסיף לערכו 0.3%.

בולטות לשלילה מניות אנרג'יאן , רציו יהש , ישראל קנדה  ומימון ישיר .

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה דומה. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד בכ-0.9%.

13:26

מתמתנות הירידות בבורסה: ת"א 35 עולה ב-0.5%, ות"א 90 יורד ב-0.4%. מדד הבנקים מזנק בכ-1%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.92 שקלים. גם האירו מתחזק מול המטבע המקומי ונסחר סביב רמה של 4.12 שקלים.

12:39

ירידות בבורסה: מדד ת"א 35 יורד ב-0.6%, ות"א 90 מאבד מערכו 1.4%. ת"א נפט וגז מוביל את המגמה השלילית וצולל בכ-4%. מנגד, ת"א תשתיות אנרגיה עולה בכ-0.4%.

חברת מגדל ביטוח  פרסמה לפני זמן קצר כי לאור הלחימה המתמשכת, החברה פועלת להקדמת תשלומים לכ-1,000 ספקים במגוון תחומים, בהיקף של למעלה מ-4.5 מיליון שקל, ותשלם להם היום (ב'). מדובר בהקדמת תשלומים בשבוע עד חודש וחצי. ממגדל נמסר: "חשוב לנו לתמוך בשותפים העסקיים שלנו שמלווים אותנו לאורך השנה ולסייע בהזרמת חמצן כלכלי נדרש לעסקים הקטנים והבינוניים בישראל, שצפויים, כמו תמיד, להיות הראשונים לספוג את תוצאות המשבר". 

11:56

הירידות בשוק המניות המקומי מתמתנות: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1%, מדד ת"א 90 צולל בכ-1%.

בניגוד למגמה השלילית, מניות פוקס , או פי סי אנרגיה , מגדל ביטוח  ואופקו הלת'  נסחרות בעליות שערים.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. מנגד, בשוק החוב הממשלתי, אגרות החוב השקליות ארוכות-הטווח נסחרות בירידות של כ-0.9%.

11:17

המדדים המרכזיים בבורסה עברו להיסחר במגמה שלילית: מדד ת"א 35 ות"א 90 צוללים בכ-1%. מדד ת"א נפט וגז מאבד מערכו 3.3%.

מניות ניו-מד אנרג יהש , פתאל החזקות , איסתא  ואנרג'יאן  צוללות בחדות.

בשוק המט"ח, הדולר מזנק מול השקל ב-1.6% ונסחר סביב 3.93 שקלים. האירו מזנק מול השקל בכ-1.5% ועומד על כ-4.13 שקלים.

10:47

מסחר תנודתי בבורסה: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים בכ-0.3% כל אחד.

חברת אינרום , העוסקת בייצור ושיווק מוצרים לענפי הבנייה, עדכנה הבוקר כי בעקבות המלחמה שפרצה אתמול, נפגע מפעל הייצור המרכזי בתחום פעילות
מוצרי הצבעים של החברה שבקיבוץ ניר עוז, בו פועלת החברה באמצעות חברת-הבת נירלט צבעים. במקביל, החברה דיווחה כי הגישה לאזור המפעל והקיבוץ בכלל נחסמה על-ידי כוחות הביטחון והוא אינו פועל, כשאין לחברה יכולת לאמוד את היקף הפגיעה במפעל ואת השפעתה על פעילות החברה. 

10:34

העליות בבורסה מתמתנות: מדד ת"א 35 עולה ב-0.1%, ומדד ת"א 90 נסחר ביציבות. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד ת"א ביטוח שעולה ב-1%. מדד ת"א בנקים 5 מוסיף לערכו 0.6%.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים במגמה מעורבת. בשוק החוב הממשלתי נרשמות ירידות מתונות.

10:07

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה חיובית: מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, ומדד ת"א 90 מוסיף 0.3% לערכו. בולט לחיוב מדד ת"א בנקים שמטפס בכ-0.8%. 

בולטות לחיוב מניות נאוויטס פטר יהש , אנרג'יאן , הראל השקעות  ובזן 

מנגד, רציו יהש , ישראמקו יהש , אלקטרה נדלן  וניו-מד אנרג יהש  נסחרות במגמה שלילית.

חברת תמר פטרוליום  עדכנה לפני זמן קצר כי לאור המצב הביטחוני הופסקה הפקת הגז ממאגר "תמר". מטעם החברה נמסר כי "החברה מודיעה בזאת כי המפעילה בפרויקט 'תמר', Limited Mediterranean Chevron, קיבלה ביום 7.10.2023 הודעה ממשרד האנרגיה כי לאור המצב הביטחוני היא נדרשת לעצור את פעילות הפקת הגז הטבעי ממאגר 'תמר', ובהתאם הופסקה ההפקה". 

08:00

1. שוקי המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית. אמש (א'), שבוע המסחר בבורסה נפתח בירידות חדות, על רקע המלחמה בדרום שהחלה בסוף השבוע. המסחר התחיל לאחר פתיחה אנגלית שעיכבה את פתיחתו.

הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף 

מדד ת"א 35 ירד במהלך יום המסחר בשיעור של 6.5%, וכתוצאה מהירידות חזר למעשה להציג תשואה שלילית מתחילת שנת 2023. כמעט כל המניות במדדים ת"א 35 ות"א 90 נסחרו במגמה שלילית, כשאת הירידות הובילו מניות האנרגיה, הבנקים והנדל"ן שצללו בכ-9%.

כמו כן בלטו במסחר חברות שדיווחו על השפעות המלחמה על עסקיהן. אחד הסקטורים שבלטו בעוצמת הירידות היה ענף התיירות והתעופה. במדד ת"א 125, שנפל בעצמו ב-6.7% בסוף יום המסחר, בלטו מניות של חברות שיושפעו בחודשים הקרובים לשלילה מירידה משמעותית בהיקפי הפעילות, לנוכח ההתפתחויות הצפויות בלחימה בעזה. 

מניית חברת התעופה ישראייר  ירדה בשיעור דו-ספרתי, לאחר שדיווחה על חשש לפגיעה בביקושי התיירות הנכנסת וביטולי טיסות. לפי הדיווח, בימים הקרובים תפעל ישראייר במתכונת מצומצמת, שכרגע לא משפיעה עליה מהותית, אך עלולה להשפיע ככל שהלחימה תימשך.

גם מניית איסתא , שעוסקת במכירת חבילות נופש לצד פעילות נדל"ן, נפלה ב-15.2% בתום יום המסחר אמש. החשש הוא מירידה בביקושים לטיסות לחו"ל מצד אחד, אבל גם ההתייקרות של הדולר בימים הקרובים ביחס לשקל, שתשחק משמעותית את כוח הקנייה של הציבור. כבר הבוקר הדולר הגיע לשער של 3.9 שקלים.

במקביל, מניית חברת התעופה אל על  בשליטת קני רוזנברג, נפלה בשיעור חד של 16.9% בתום המסחר. מתחילת השנה עלתה המניה ב-17%, אך בתחילת יום המסחר טרם המפולת היתה "פייבוריטית" ועלתה ב-41%. 

בבית ההשקעות מור מעריכים כי לצד הפגיעה המשמעותית שחברות התעופה והתיירות יספגו ברבעון האחרון גם חברות המשווקות מוצרי צריכה יחוו פגיעה מהותית: "אנחנו צפויים לראות אובדן של 'ימי צריכה', כי לצרכן יהיה פחות חשק לקנות בימים הקרובים. בנוסף נראה בתי מלון שיספגו ביטולים, אז בסקטורים האלו יכולה להיות פגיעה נקודתית גדולה יותר מבשאר החברות", מציין יוטב קוסטיקה, מנכ"ל משותף מוצרים במור קרנות נאמנות. 

בשאר העולם, הבוקר החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות.

באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה מעורבת. מדד ההנג סנג קופץ ב-1.6%, ובורסת שנחאי יורדת ב-0.7%. ביפן לא מתקיים מסחר לרגל יום ספורט לאומי.

2. שוקי האג"ח

המסחר בשוק החוב התנהל במגמה שלילית אמש עם זינוק בתשואות איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות. בשעות הצהריים מדדי התל גוב של האג"ח הממשלתיות נסחרו בירידות של עד כ-3%, כשמדד תל גוב שקלי רשם ירידה של 1.3%. מדד תל בונד שקלי 50 ירד ב-1.8%, ותל בונד 20 ירד ב-1.7%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת קלות ונסחרת סביב רמה של 4.74%. התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת ביציבות ועומדת על 5%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, בנק ישראל הכריז הבוקר באופן חריג על תוכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולר ומתערב בשוק, לאחר שהדולר מזנק בשעה זו לרמה של 3.9 שקלים בצל המלחמה בעזה. גם האירו מזנק מול השקל בכ-1.3% ונסחר סביב 4.12 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, מתייחס למהלך של בנק ישראל ולמגמה הצפויה בשוק המט"ח המקומי: "כצפוי וכפי שנהג במגפת הקורונה, בנק ישראל משתמש ביתרות המט"ח העצומות שברשותו לייצוב שוק ההון המקומי. המהלך של ממשלת חירום ובה איחוד כוחות גורף צפוי לתרום רבות לרגיעה בשוק המטח המקומי ואף להתחזקות השקל.

"אירועים בטחוניים היו בעבר קצרי-טווח ומוגבלים, דבר התלוי רבות בהיקף הפגיעה הכלכלית. אירועים מלחמתיים עד כה לא גררו לפיחות מתמשך, אולם לאור הגירעון המתרחב ואי-הוודאות באשר להמשך הפעילות הצבאית, הדולר עשוי לנוע בתחום שערים רחב. להערכתנו, פעולות בנק ישראל וניצול מצבים מצד יצואנים יתמכו בהתייצבות שער הדולר/שקל מתחת לרמת 3.90".

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש ב-0.3% מול הדולר. הליש"ט נחלש בשיעור דומה מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר מאבד מערכו 0.1%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט מזנקים הבוקר בכ-3.5% על רקע הלחימה בעזה. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד על 87.3 דולר, ומחירה של חבית מסוג אמריקאי עומד על 85.8 דולר.

המלחמה הקפיצה את מחירי הנפט בעולם בכ-4% 

4. מאקרו

היום (ב') צפויים להתפרסם נתוני הייצור התעשייתי בגרמניה ומדד התעסוקה של CB בארה"ב. בהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתוני המכירות הקמעונאיות בבריטניה, אישורי בנייה באוסטרליה והלוואות חדשות בסין. בגרמניה יפורסם ביום רביעי מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר, והצפי הוא לעלייה של 0.3%, בדומה לעלייה בחודש שעבר. בארה"ב יתפרסם באותו יום מדד המחירים ליצרן ולמחרת - מדד המחירים לצרכן, כמו גם נתוני אבטלה. ביום חמישי יתפרסם גם מדד המחירים לצרכן בסין, וביום שישי יפרסמו את הנתון הזה ספרד וצרפת.

בזירה המקומית, ביום שישי הקרוב צפויה סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס לפרסם דוח על כלכלת ישראל. נכון להיום הדירוג הוא A1, לאחר שבחודשים האחרונים הורידה מודי'ס את תחזית הדירוג מחיובית ליציבה, ובהמשך הזהירה על סיכון משמעותי להשלכות על כלכלת ישראל מכיוון החקיקה המשפטית.

באוצר נערכים לקיצוץ תקציבי למימון המלחמה, חשש מפגיעה בדירוג האשראי 

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, העריך כי לבורסה יהיה קשה הפעם להתאושש במהירות מהמערכה הצבאית, בניגוד למבצעים קודמים בדרום, שכן הפעם הכלכלה הישראלית צפויה לספוג פגיעה מהותית.

לדבריו, "הפגיעה הצפויה בפעילות הכלכלית מגיעה משני אפיקים: ראשית, סביר להניח כי המלחמה בעזה תימשך תקופה ארוכה, שבמהלכה ניתן גם להניח כי חלק לא מבוטל מישראל ימשיך להיות תחת איום טילים. איום כזה יגרום לצרכן הישראלי לצאת פחות מהבית ובאופן טבעי להקטין את היקף הצריכה. מעבר לכך, בתקופה של אי-ודאות כבדה כל-כך, סביר להניח שגם היקף ההשקעות במשק יירד - הן של במגזר הפרטי והן בציבורי".

בנוסף מציין גרינפלד כי "ישראל מוצאת את עצמה במצב שבו היא עלולה להיאלץ לקבל החלטות שלא בהכרח יהיו מקובלות על מדינות אחרות בעולם. הדעה הבינלאומית על ישראל גם כך אינה מזהירה בשנה האחרונה, והחלטות מסוג זה, הכרחיות ככל שיהיו, עלולות רק לפגוע עוד יותר בתפיסה של ישראל בעולם. במצב כזה ההשקעות הבינלאומיות בישראל ויחסי הסחר עם מדינות אחרות עשויים להיפגע, מה שיבוא לידי ביטוי הן בפעילות הכלכלית והן ביציבות המטבע. לכן, סביר להניח שנראה בתקופה הקרובה את השקל נחלש מול הדולר ומול מטבעות אחרים".