בעולם מעריכים: חמאס פעל בהשראת איראן לסכל את העסקה עם סעודיה

בכלי התקשורת ברחבי העולם התרכזו בחטיפתם של עשרות אזרחים, כולל נשים, ילדים וקשישים לתוך רצועת עזה, ובהפתעה שנחל הצבא והמודיעין • "זה היה אמור להיות הצבא החזק ביותר במזרח התיכון", נכתב ב"שפיגל", "כיצד הוא הופתע עד כדי כך?" • זווית מרכזית נוספת הייתה ההשלכות של התגובה הישראלית

מחבלים חוזרים לעזה על גבי טנק ישראלי / צילום: ap, Abed Abu Reash
מחבלים חוזרים לעזה על גבי טנק ישראלי / צילום: ap, Abed Abu Reash

מתקפת הפתע של חמאס בסוף השבוע והמלחמה עליה הכריזה ישראל בתגובה, זינקו לראש סדר היום העולמי. כלי התקשורת הבינלאומיים התרכזו בחטיפתם של עשרות אזרחים, כולל נשים, ילדים וקשישים לתוך רצועת עזה באלימות קשה, במספר ההרוגים הרב בצד הישראלי וגם במחדל המודיעיני והמבצעי של "הצבא החזק ביותר במזרח התיכון", כפי שכתב השבועון הגרמני "שפיגל".

גרמניה "תבחן מחדש" את כל הסיוע הכספי לפלסטינים בשל מתקפת הפתע
העיתונים באירופה: "טרוריסטים מחמאס טבחו באזרחים בישראל"
בכירים בתעשייה העולמית: "העולם נדהם מהברוטליות של חמאס"

"חמאס העלה באש את התוכנית של ביידן"

אחת הזוויות הדומיננטיות הייתה ההשלכות של התגובה הישראלית, שטרם הגיעה במלואה, על המזרח התיכון ומעבר לכך. הבטחותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ל"מלחמה ארוכה", וכן הבטחות בכירים בממשלה הישראלית לפעול בתקיפות נגד חמאס ולעצב מחדש את הרצועה "שנים קדימה" זכו לכותרות.

"ההתפרצות האלימה מטילה בספק את התוכניות של ביידן למזרח התיכון", נכתב בפרשנות באתר ה"ניו יורק טיימס". כמו פרשנים אחרים, גם פרשן העיתון האמריקאי העריך כי התקפת הפתע של חמאס היא תוכנית איראנית לסכל את העסקה המשולשת שבין ארה"ב לסעודיה ולישראל בנוגע לנורמליזציה. "במשך חודשים, ממשל ביידן מנסה לקדם פרויקט דיפלומטי שאפתני שנועד לשרטט מזרח תיכון חדש. אבל למזרח התיכון, כך נראה, יש משהו להגיד בנושא", נכתב בפרשנות. העיתון השוויצרי "נויה ציריכר צייטונג", דיווח מריאד גם הוא כי משמעות ההתקפה של חמאס היא ש"איראן מעוניינת לטרפד את תהליך השלום עם סעודיה, בכל מחיר אפשרי".

"חמאס העלה באש את התוכנית של ביידן ליצור מחדש את המזרח התיכון", כתב גם פרשן ברשת "בלומברג". "מסתבר שלחמאס היה וטו על התהליך הדיפלומטי שבין ארה"ב לסעודיה ולישראל. ההסכם שלהם היה נוטש את הפלסטינים, ולכן חמאס - הקבוצה המיליטנטית הקיצונית ביותר בקרב הפלסטינים - החליטה לפוצץ את כל העסק".

בהתאם לכך, גם החשש מפני התלקחות נוספת באזור הצפון כיכב בכלי התקשורת הבינלאומיים. תקריות הירי שנרשמו בבוקר יום ראשון, עם ירי מרגמות לעבר ישראל ותגובת טנקים ישראלים, זכו גם הם לסיקור נרחב בכלי התקשורת.

שער הדיילי מייל בבריטניה
 שער הדיילי מייל בבריטניה

עיתוני יום ראשון באירופה: "סצינות מחלום בלהות"

בבריטניה, עיתוני יום ראשון התמקדו בסיפורים האנושיים קורעי־הלב של החטופים הישראלים ומשפחותיהם, שרובם התפרסמו בתקשורת הישראלית. "מתקפת חמאס מזעזעת את ישראל: מאות הרוגים ובני ערובה מוחזקים", הייתה כותרת מהדורת יום ראשון של העיתון "גרדיאן". "זהו העימות הקטלני ביותר בין ישראל לבין הקבוצה האיסלמיסטית חמאס עד כה", נכתב. ה"דיילי מייל" הציג את סיפורה של נועה ארגמני, צעירה ישראלית שתועדה כשהיא נחטפת על אופנוע לתוך הרצועה. הכותרת הראשית היא "אל תהרגו אותי!"

שער הסאנדיי טיימס בבריטניה
 שער הסאנדיי טיימס בבריטניה

ב"סנדיי טיימס" נכתב כי מדובר ב"סצינות מחלום בלהות": "טרוריסטים של חמאס, חמושים בקלצ'ניקוב, גוררים שבויים ישראלים דרך הגינות הקטנות המטופחות של עיירה ישראלית... הם נחטפו ונלקחו לעזה, שם הם מוצגים בפני המון מריע". "יותר מ־50 חטופים ישראלים נלקחו לפי ההערכות לרצועת עזה", מציין העיתון. לאחר מכן דווח לפי משרד החוץ הישראלי על כמאה חטופים. ה"טלגרף" כינה את אירועי יום אתמול ה־"9/11 הישראלי", וציין בכותרת הראשית שלו כי "טרוריסטים מחמאס טובחים בישראל בעוד ישראל המומה".

שער הסאנדיי אקספרס
 שער הסאנדיי אקספרס

רשת CNN דיווחה על המסיבה הפתוחה שבה נרשמו עשרות קורבנות, ככל הנראה, וגם רבים שהיו בה נחטפו לעזה. "הם הלכו לפסטיבל מוזיקה, התחבאו מהרקטות, אבל אז חמושים מעזה ירו בהם ולקחו חטופים", נכתב בדיווח.

"פרל הרבור של ישראל" ו"כישלון מודיעיני"

המלחמה בדרום ישראל ומעשי הטרור בסוף השבוע כיכבו גם בעמודים הראשונים של עיתונים אחרים ברחבי היבשת. "התקפה בלתי נסבלת", נכתב ב"לה פריזיאן" הצרפתי על רקע תמונה של תושבי עזה חוגגים על טנק שנפגע ליד גדר המערכת. "מלחמה במזרח התיכון, התקפה משמעותית על ישראל", נכתב ב"די ולט" הגרמני.

שער אל מונדו בברזיל
 שער אל מונדו בברזיל

"חמאס מטיל טרור על ישראל ומצית מלחמה טוטאלית", נכתב ב"אל מונדו" הספרדי, בעוד ה"טאגסשפיגל" הגרמני מציג תמונה של בית שנפגע מרקטות תחת הכותרת: "התקפה על ישראל". באיטליה, האפיפיור הגיב לאירועים וקרא לשלום במזרח התיכון.

שער הפריזיאן בצרפת
 שער הפריזיאן בצרפת

בנוסף לתמונות הקשות ולמספרי ההרוגים הגבוהים, כלי תקשורת רבים מתמקדים בהפתעה שנחל הצבא ומערכת המודיעין הישראלית. "איפה היה הצבא? איפה הייתה המשטרה? איפה הייתה ההגנה?", תהה העיתון היומי הדני "פוליטיקן" באחת מהידיעות הרבות שהקדיש לעימות הנוכחי ביממה האחרונה. "זה היה אמור להיות הצבא החזק ביותר במזרח התיכון", נכתב בטור פרשנות ב"שפיגל", "כיצד הוא הופתע עד כדי כך?".

"בפעם הראשונה מאז הקמתה", נכתב בפרשנות ב"אובזרוור", "כוחות פלסטיניים הצליחו לכבוש שטח בתוך הקו הירוק. מדובר בכישלון מודיעיני משמעותי למערכת הביטחון הישראלית". "מדוע גדר הביטחון המתוחכמת של ישראל לא הצליחה לעצור את המתקפה?", תהתה רשת CNN, לגבי מה שהגדירה כ"פרל הרבור" של ישראל.