מדד הפחד בבורסה זינק ב-86%; תשואות האג"ח הממשלתיות קפצו

הנפילות החדות בעת פתיחת המסחר בבורסה, הזניקו את מדד הפחד המקומי בשיעור דרמטי • גם שוק החוב המקומי מגיב בעליית תשואות חדה, הן באג"ח הממשלתיות והן באג"ח הקונצרניות

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הנפילות החדות בעת פתיחת המסחר בבורסה, הזניקו את מדד הפחד המקומי (VTA35) בשיעור דרמטי. בזמן שמדד ת"א 35 נפל ב-6.5% בבורסה, כנראה ש"טבעי" שמדד הפחד, שהוא למעשה נגזרת של מחיר האופציות על אותו מדד, יזנק היום - הוא עלה ב-86% לרמה של 26.4 נקודות. המדד זינק בבת אחת לרמות שבהן ביקר בעת חודשי ההפגנות הסוערות מוקדם יותר השנה. מאז סוף מרץ האחרון הוא נסחר מתחת לרמת 20 הנקודות.

"עוד פיחות בשקל": הכלכלנים מעריכים - כך המצב הבטחוני ישפיע על שוק ההון המקומי 
ממלחמת לבנון השנייה ועד עופרת יצוקה: מה מלמדת ההיסטוריה על התגובה הצפויה בבורסה 

מבחינה היסטורית מדד הפחד התל אביבי התקרב לרמת 80 הנקודות עם פרוץ הקורונה בשלהיי חודש מרץ 2020. מאז דעך בהדרגה ונסחר בדרך כלל מתחת לרמת 30 הנקודות. המדד משקף את עוצמת החששות של המשקיעים והפך לכלי בחינה מקובל עבורם. המדד התל אביבי הוא המקביל של מדד ה- VIX של וול סטריט שבנוי לפי מתודולוגיה דומה, ובין מפתחיו נמצא פרופ' דן גלאי.

עדות נוספת לעוצמת החששות בשוק נמצאת באגרות החוב הממשלתיות. האג"ח השקליות הארוכות ביותר, שמאוגדות במדד תל-גוב שקלי 10+, נפלו ב-2.5%. ירידה זו נחשבת לחדה מאוד עבור מדד אג"ח, ויש לציין שרוב רובם של מדדי האג"ח השונים בבורסה נסחרים בירידות. התשואה לפדיון הגלומה בתל-גוב שקלי 10+ מזנקת לכמעט 4.7% במהלך המסחר. זוהי רמת שיא של מעל ל-5 שנים.