שער הדולר ממריא, ובענף הרכב נערכים להעלאת מחירים: "אין מנוס"

היבואנים חצויים בין שער דולר מזנק לעליית מס הקנייה בינואר • מותגי הפרמיום הגרמנים נערכים לנגוס בשוק החשמלי • המכוניות החשמליות מסין שבדרך • ועוד חדשות מענף הרכב

השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענף הרכב נערך לקראת העלאת מחירים משמעותית בדגמי מפתח בתחילת 2024. ההשפעה צפויה להיות מורגשת במיוחד בדגמים שנרכשים על־ידי היבואנים בדולרים, רובם מתוצרת קוריאה וסין. גורמים בכירים בענף יבוא הרכב אמרו לגלובס כי שער הדולר "חצה לאחרונה את כל הקווים האדומים", וכי "אם הדולר יתייצב סביב שערו הנוכחי או אף ימשיך לעלות, לא יהיה מנוס מהעלאת מחיר למרות שהביקוש בשוק רחוק מלהיות אופטימלי כרגע". 

●  ניתוח | בשבוע הבא הפקקים יחריפו, ומשרד התחבורה רק מעמיק את המשבר 
מבול של השקות רכבים מתוכנן לסוף השנה, ואלה המרוויחים הגדולים 

הפלח שצפוי להיפגע במיוחד מההתייקרות, הוא פלח כלי הרכב החשמליים, שמס הקנייה המוטל עליהם אמור לזנק בתחילת 2024 מ־20% כיום ל־35%. רוב כלי הרכב החשמליים בפלח "העממי" מיוצרים בסין ונרכשים בדולרים, ובענף אומרים כי "הפיחות בשקל לעומת הדולר יהווה בשנה הבאה מכפיל כוח, שיעצים משמעותית את ההשפעה של עליית המס בדגמים חדשים שיגיעו ב־2024".

צעדי תגובה מיידיים

יצוין כי עד כה השפיעה עליית המחיר בעיקר על דגמים חדשים ומשודרגים, שהושקו בישראל לאחרונה ועיקר המסירות שלהם צפויות ב־2024. בענף מעריכים כי עד סוף השנה לא צפויות עליות מחיר בשל העובדה שרוב המלאים הקיימים בארץ כבר שוחררו מהמכס בשער מטבע נמוך מהנוכחי. בנוסף לא מעט יבואנים סובלים מעודפי מלאי בדגמים מסוימים. עם זאת בענף כבר בוחנים צעדי תגובה מיידיים לפיחות, שאינם נוגעים ישירות למחירונים. ביניהם צמצום ההנחות לחברות ליסינג, ביטול מבצעים מתוכננים וביטול "התחייבות לשמירת מחיר", שבדרך־כלל מוצעת ללקוחות שמזמינים כלי רכב בסוף השנה עבור אספקה בשנה הבאה ומשלמים מקדמה.

יצוין כי הטלטלה בשערי המטבע פוקדת את הענף בתקופה בעייתית במיוחד. היבואנים נערכים כיום ליבוא ולשחרור מהמכס של למעלה מ־60 אלף כלי רכב עד סוף הרבעון, רובם חשמליים, כדי להקדים את עליית מס הקנייה בינואר. בענף מציינים כי עליית שער הדולר מגדילה גם עלויות התובלה הימית שנקובות בדולרים, בעיקר בקווים מהמזרח.

העיתוי בעייתי למותגי חשמליים חדשים, שאמורים היו להתחיל את השיווק בישראל ברבעון הנוכחי. מותגים אלה "בנו" על מחירי החדרה נמוכים ראשוניים, בסיוע שערי המטבע. חלקם נטלו אשראי משמעותי, בריבית גבוהה, כדי לממן את היבוא של מלאים משמעותיים לפני סוף השנה. 

מאות רכבים חשמליים מבית דונפנג בדרך לישראל

משלוח ראשון של 400 כלי רכב חשמליים של המותג הסיני Forthing יצאו בשבוע שעבר מנמל שנחאי לישראל. המותג, ששייך לחברת־בת של קונצרן דונגפנג הסיני, פרסם כי "זהו משלוח היצוא הבודד הגדול ביותר של החברה אי־פעם לשוק מערבי".

הרכב הראשון של המותג, שמיובא על־ידי UMI, הוא קרוס־אובר בגודל בינוני עם אורך של 4.6 מטר, רוחב 1.86 מטר, גובה 1.68 מטר, ובסיס גלגלים באורך 2.71 מטר. הוא מצויד במערכת הנעה מתוצרת BYD עם מנוע בודד בהספק של כ־204 כ"ס ויגיע וסוללה גדולה בקיבולת של כ־86 קילוואט־שעה, שאמורה להשיג טווח של עד כ־510 ק"מ בתקן WLTP האירופי.

רמת האבזור צפויה להיות גבוהה אם כי לא תכלול חבילת מערכות סיוע אקטיביות לבטיחות (ADAS). הרכב מגיע בשלב הראשון עם תקינה אירופית לסדרות קטנות, שמאפשרת לייבא לישראל עד 400 יחידות בשנה. המחיר צפוי להתחרות במרכז השוק מול דגמים כמו ATTO3 של BYD עם מחיר משוער של 175-190 אלף שקל בכפוף לשער הדולר. המותג צפוי להשיק בישראל ובאירופה דגמים נוספים בחודשים הבאים כולל מיניוואן לשבעה נוסעים עם הנעת פלאג־אין בעלת טווח חשמלי ארוך.

מותגי הפרמיום הגרמנים נערכים לנגוס בשוק החשמלי

אחרי ההוזלות של טסלה והרחבת הפלישה של הסיניות לאירופה, המותגים הגרמנים נערכים "להשיב מלחמה". בתחילת 2024 ינחתו בארץ לפחות שלוש גרסאות משודרגות של כלי רכב חשמליים, שמציבים על הכוונת את טסלה והסיניות מפלח הפרמיום.

בתחילת 2024 ינחת בארץ הדור המחודש של הפרמיום קרוס־אובר הקומפקטי מרצדס EQA.

הרכב עבר מתיחת פנים ושדרוג מקיף לתא הנוסעים, כולל מערך פיקוד דיגיטלי חדש. החידוש המרכזי הוא שיפור בניצולת החשמלית שאפשר להגדיל את הטווח המרבי של גרסת 250+ של הרכב עד 560 ק"מ ב־WLTP עם סוללה באותה קיבולת. המחיר עדיין לא ידוע.

במקביל אמורה לנחות כאן גם אאודי Q4 E-TRON המחודשת שקיבלה מערכת הנעה חשמלית מדור חדש. גרסת ה־45 התחלתית מצוידת במנוע חשמלי אחורי עם הספק של 286 כ"ס לעומת 204 כ"ס בדגמי הבסיס היוצאים. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש השתפרה מ־8.5 שניות ל־6.7 שניות.

דגם ה־55 עם הנעה כפולה מייצר כעת 340 כ"ס ומאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־6.2 שניות. שתי הגרסאות מצוידות בסוללה של 82 קילוואט־שעה עם טווח משודרג של עד 562 ק"מ בדגם הבסיס. שניהם תומכים בטעינה מהירה יותר מבעבר. 

טסלה ממתינה למשלוח מסיבי של מודל 3 המחודש

חברת טסלה צפויה לקבל בישראל בשבועות הקרובות משלוחים מסיבי של מאות כלי רכב ממודל 3. כך מדווחים מקורות בסין. כלי הרכב הם מהמודל המחודש שמתאפיין בטווח גדול יותר, תא נוסעים משודרג ושורה של שיפורים באלקטרוניקה ובטיחות. הכמות מייצגת ככל הנראה הזמנות רבות של לקוחות, שהמתינו להשקת המודל המחודש וככל הנראה גם כמה עסקאות משמעותיות מול ציי רכב בישראל. בנוסף כמו כל יבואני הרכב שואפת טסלה לבנות מלאי משמעותי שישוחרר ממכס לפני עליית מס הקנייה בינואר.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה תפסה טסלה את המקום השלישי בדירוג המסירות בפלח החשמלי עם 5463 כלי רכב, עלייה של כ־153% לעומת השנה שעברה. העלייה נובעת מהוזלת המחירים בתחילת השנה, השקת דגם בסיס חדש של טסלה Y ושיפור משמעותי באספקה. עם זאת במונחים של נתח שוק החברה תופסת כיום רק 13% מפלח הרכב החשמלי לעומת כ־15% בתקופה המקבילה אשתקד.

פלח הרכב החשמלי כולו רשם בשלושת הרבעונים הראשונים זינוק משמעותי של כ־180% והסתכם בכ־41,647 מסירות, שיעור חדירה של כ־17.3% מסך המכירות. זאת לעומת כ־10.3% בלבד בסוף 2022. בשלושת הרבעונים הראשונים נמסרו בישראל קרוב ל־94 אלף כלי רכב מופחתי זיהום - חשמליים, היברידיים ופלאג־אין, שנמצאים בקבוצות הזיהום הנמוכות על-פי שיטת "המיסוי הירוק". כלומר, אחת מכל שלוש מכוניות חדשות שנמכרו.