להכניס את "שרק" לתיק ההשקעות: איך אפשר לרכוש זכויות לפסקול הסרט

הפלטפורמה Public מציעה למשקיעים פרטיים נתח מקטלוג סרט האנימציה המצליח "שרק" אשר מכניס תמלוגים מדי רבעון

שרק. אחד מסרטי האנימציה המצליחים בכל הזמנים / צילום: Reuters
שרק. אחד מסרטי האנימציה המצליחים בכל הזמנים / צילום: Reuters

משקיעים פרטיים יוכלו בקרוב להיות בעלי תמלוגים על המוזיקה לסרט "שרק", לצד המניות וקרנות הסל שהם מחזיקים. מהשבוע, לקוחות של פלטפורמת המסחר Public יוכלו לקנות נתח מהזכויות לפסקול של סדרת סרטי האנימציה הפופולרית ולקבל תשלומים כל רבעון. בעוד שתשלומי התמלוגים משתנים על פי צריכת התוכן, תמהיל הזכויות ב"שרק" יצר עד כה דיבידנד שנתי גבוה מ־8% ב־2022 וב־2021, על פי Public.

עידן עופר ניצח את ממשלת פרו: וקנון תקבל פיצוי משוער של כ-60 מיליון דולר 
ראיון | היזם שמבטיח לפתור את בעיית האמון בקריפטו: "זה יהיה המיינסטרים" 

קטלוג השירים, הכולל 768 קטעים, מרוויח כסף בכל פעם שמישהו מנגן את אחד מסרטי "שרק" בשירות סטרימינג או כשהוא משודר בטלוויזיה, כמו גם בכל פעם שהמוזיקה מושמעת בפארק שעשועים כלשהו (לא כולל שירים הכלולים בפסקול הסרט כמו "הללויה" בגרסתו של רופוס ווינרייט).

הכניסה של Public להשקעה בתמלוגי מוזיקה היא הניסיון הטרי ביותר של אחת החברות הפיננסיות להציע למשקיעים פרטיים גישה לנכסים אלטרנטיביים, מיצירות של אמנים מוערכים ועד הון סיכון, שבאופן מסורתי רק משקיעים מוסדיים או העשירים ביותר יכלו להשקיע בהם.

הלקוחות יוכלו לקנות מניות בישות שבבעלותה חלק מקטלוג הפסקול של "שרק". Public תבצע הנפקה ראשונית של 88,970 מניות ב־10 דולר ליחידה. הישות קנתה את זכויותיה מידי משקיע שרכש אותן מהמלחין, הארי גרגסון־וויליאמס. ב־Public מתכננים ליצור שוק משני למשתמשים לקניית ומכירת מניות. לא ברור באיזו קלות יוכלו משקיעים להמיר את מניות "שרק" שלהם בכסף מזומן. הפלטפורמה רוצה להציע בעתיד ניירות ערך נוספים הקשורים בזכויות מוזיקה לאחר שתנפיק את "שרק".

15.9 מיליארד דולר: שוק התמלוגים פורח

בעוד שהשקעה בתמלוגים אינה דבר חדש, כסף הנכנס לקטלוגי מוזיקה עד כה הגיע בעיקר ממתחרות כבדות משקל כמו קרנות פרייבט אקוויטי או קרנות גידור. ב־Public אומרים שהיא אחת החברות הראשונות המציעות השקעה המחולקת לנתחים קטנים בתמלוגי מוזיקה, המוכוונים למשקיעים פרטיים.

שוק התמלוגים התרחב כשהסטרימינג פרח. ההכנסות ממוזיקה מוקלטת בארה"ב גדלו ב־2022 בשנה השביעית ברציפות, ועלו ב־6% לשיא של 15.9 מיליארד דולר, על פי איגוד תעשיית ההקלטות של ארה"ב. כשהסטרימינג היה אחראי ל־84% מההכנסות.

תמלוגי מוזיקה נוטים להיות פחות מתואמים עם שווקים פיננסיים אחרים ומספקים הכנסה קבועה אפילו כששאר הכלכלה לא יציבה, על פי Public. החברה רואה בתמלוגי מוזיקה דרך לצרכנים לגוון תיקי השקעות ולצמצם את הקורלציה עם נכסים אחרים, כמו מניות ואג"ח. אבל התמלוגים על זכויות מוזיקה אינם כל כך אטרקטיביים בסביבת התשואה הגבוהה הנוכחית, כשמשקיעים יכולים לקבל הבטחה ל־5% תשואה על מכשירי השקעה דומים למזומן ויחסית חפים מסיכונים.

ההכנסה מתמלוגים יכולה גם להידלדל כששירים מפסיקים להיות פופולריים. זו הסיבה ש־Public אומרת שהחליטה לצאת לדרך דווקא עם קטלוג המוזיקה של "שרק", והחברה ציינה את הרקורד המרשים של תשלומים שהקטלוג מכניס אפילו שנים רבות לאחר שהסרטים יצאו לקולנוע.

Public הושקה ב־2019 ויש לה כ־3 מיליון לקוחות. בפלטפורמה ניתן לקנות מניות, קרנות סל, אג"ח, מטבעות קריפטו, וכן השקעה בחלקים קטנים מנכסים אלטרנטיביים אחרים כמו אמנות ונעלי ספורט לאספנים.