היזם שמבטיח לפתור את בעיית האמון בקריפטו: "זה יהיה המיינסטרים"

על התשתית המאובטחת של פיירבלוקס הישראלית בוצעו עד כה עסקאות קריפטו בשווי של יותר מארבעה טריליון דולר • בראיון עם המייסד מיכאל שאולוב, הוא מסביר איך נפתרת בעיית הביטחון במסחר המבוזר, מעריך שהמטבע של פייפאל ישנה את המשחק ומשוכנע שיהיו מנצחים בתחרות בין המטבעות הרבים

מיכאל שאולוב, ''אנחנו מספקים לשוק המון ביטחון'' / צילום: Luke Amorelli
מיכאל שאולוב, ''אנחנו מספקים לשוק המון ביטחון'' / צילום: Luke Amorelli

עולם הקריפטו כולל בתוכו מגוון אלמנטים שעלולים להיות מבלבלים מעט, או אפילו הרבה, לאדם מן השורה. אחת מן הבעיות הגדולות בשוק, המרתיעה רבים להיכנס אליו ולמעשה מותירה אותו מחוץ למיינסטרים הפיננסי, היא חוסר הפרטיות שנגזרת מהמסחר המבוזר. את הבעיה הזאת תוקפת, פיירבלוקס (Fireblocks), חלוצה בתחום אבטחת נכסים דיגיטליים בישראל, ואחד היוניקורנים הגדולים בהייטק המקומי. מיכאל שאולוב, אחד ממייסדי החברה, ישב לשיחה על הבעיות שאפיינו את השוק כאשר החברה הוקמה ועל השאלה מה מייחד את המטבעות השונים, שצצים כמו פטריות אחרי הגשם.

טבע בשיתף פעולה ענק עם סאנופי; המניה ירדה במסחר בת"א
אחרי מובילאיי: זו החטיבה החדשה שמתפצלת מאינטל
מההשפלה באקדמיה ועד לזכייה בנובל לרפואה: החוקרים שמאחורי חיסוני הקורונה

פיירבלוקס מספקת את התשתית לשחקנים ולארגונים שעובדים עם טכנולוגיית הבלוקצ'יין (בורסות, בנקים, קרנות גידור, גופי אשראי חוץ־בנקאי וכו'), באמצעות אבטחת ניהול הנכסים הדיגטליים. היא הוקמה בשנת 2018 ע"י שלושה יזמי הייטק סדרתיים, מנכ"ל החברה שאולוב הוא יזם אבטחת סייבר וגם משקיע אנג'ל. ההתפתחות המהירה של החברה, שעל גבי הפלטפורמה שלה בוצעו העברות נכסים בשווי של יותר מארבעה טריליון דולר, מראה עד כמה שוק ההשקעות במטבעות קריפטו התפתח.

איך אתם פוגשים את החששות מהעולם המבוזר?
"אנחנו מספקים לשוק המון ביטחון. אנחנו אלה שנותנים את הוודאות ללקוחות המעוניינים לבצע פעולות בשוק הקריפטו יבצעו פעולה שתהיה מאובטחת ועל ידי חברה בדוקה". מסביר שאולוב את היכולת של פיירבלוקס לספק צורך אמיתי בשוק שבסופו של דבר, הוא מדגיש, לא קיימת בו רגולציה ממשלתית.

מאות מיליוני יוזרים על תשתית משנות ה־70

איך פרצתם לשוק?
"כשהקמנו את החברה זה היה אחד מהזמנים הכי פחות טובים להיכנס לשוק המבוזר. הביטקוין היה בשיא הצמיחה שלו עד אז ונסחר סביב 40 אלף דולר למטבע, חצי שנה אחרי זה הוא פחת בכמעט חצי משוויו, מה שגרם לרבים לברוח ולא להתעניין בהשקעות בקריפטו, אבל הצלחנו להתפתח משם באמצעות הכלי שהיה לנו".

אחד הכלים שמספקת פיירבלוקס הוא תשתית מאובטחת לארנקים דיגיטליים. "הארנקים הדיגטליים הם כמובן מוצרים מאובטחים שמספקים ביטחון בעולם הדיגיטלי של היום, אבל יש רכיב חשוב מעבר לכך שלפעמים לא שמים לב אליו והוא מהירות האופרציות".

שאולוב מסביר שבעבר היו ארנקים 'קרים', כלומר, הארנק לא היה מחובר למחשב כל הזמן, אלא היה מעין דיסק און־קי או שימוש בשרתים פיזיים שיצרו סירבול רב. "כל פעם שיוזר היה רוצה לבצע פעולה זה היה לוקח המון זמן וכל טרנזקציה הייתה מאוד איטית ולא יעילה".

מיכאל שאולוב

אישי: בן 40, נשוי פלוס 2 ילדים

מקצועי: ייסד את חברת Lacoon Mobile Security, שנרכשה על ידי צ'ק פוינט ומספקת התראות על פריצה למכשירי סלולר. בהמשך כיהן כראש מחלקת מוצרים, מובייל ואבטחת ענן בצ'ק פוינט. בשנת 2018, ייסד את חברת פיירבלוקס יחד עם עידן עפרת, מייסד־שותף וסמנכ"ל מוצר, ופבל ברנגולץ, מייסד־שותף וסמנכ"ל טכנולוגיות

עוד משהו: חובב טיולים, סנובורד ואגרוף תאילנדי

המערכת הפיננסית עצמה הייתה איטית?
"לגמרי, למעשה כשהתחלנו להיכנס לשוק, הבנו את הטכנולוגיה מצד אחד אך לא הכרנו את עולם הפיננסים, היינו צריכים ללמוד את העולם הזה בכדי להבין את הצורך של המערכת. וכשהתחלנו לקרוא ולדבר עם מומחי פיננסים הבנו שהתשתית שנבנתה עבור המערכת הפיננסית היא אינה חדשנית בשום צורה, התשתית נבנתה בשנות ה־60 או ה־70 לפני עידן האינטרנט שאנחנו מכירים כיום ולא השתנתה הרבה מאז. הפער בין הטכנולוגיות שהבאנו לבין הבסיס שהיה קיים במערכת הפיננסית העדכנית ביותר היה עצום".

הרבה חברות לא מאפשרות פעולות עם כל מטבע מטעמי זהירות, מה קורה אצלכם?
שאולוב אומר שהם לא בוחרים צד בין המטבעות השונים והחברה מאפשרת הפשטה של המטבעות כך שאבטחת הארנק מתבצעת ללא קשר לסוג המטבע שאיתו פועלים היוזרים.

כפי שיעיד כל משקיע חובב בשוק הקריפטו, מטבעות חדשים צצים מדי יום ולא תמיד ברור מה ההבדל בין המטבעות השונים. יתרה מכך, עולה השאלה האם זה לא לא עניין של זמן עד שמטבעות מבוזרים מאובטחים ייתרו את הצורך בחברות אבטחת המידע.

"אין כרגע איזו טכנולוגיה שנראית כמאתגרת אותנו", מדגיש שאולוב, וקובע כי "מירוץ החימוש בין המטבעות המרכזיים הוא בפן אחר לגמרי - המהירות והסקייל שבו הוא יכול לפעול".

כלומר?
"בביטקויין זמן הפעולה הוא ארוך עד לאישור פעולה, 15 דקות, במטבע כמו פוליגון או סולנה הוא פחות משנייה. זה נשמע מהצד אולי מירוץ מיותר, למה שזה ישנה? אך אם נחשוב על כך במונחים של רכישה, האם אני רוצה שיקח 15 שניות לכרטיס האשראי שמצוי לי בטלפון לעבור כאשר אני קונה קפה כל יום, או שאני רוצה שזה יקרה תוך שנייה?".

האופן השני הוא כאמור, הסקייל, כלומר כמה פעולות ניתן לבצע ברשת הבלוקצ'יין בו זמנית. שאולוב מצביע על כך שחברת ויזה מבצעת מיליוני פעולות בו זמנית והטכנולוגיות השונות בתחום מנסות להגיע לשם.

לאחרונה הושקו שני מטבעות מעניינים ביותר, האחד הוא WLD, המטבע של חברה בבעלותו של סאם אלטמן, מנכ"ל ChatGPT, השני הוא מטבע מבוזר של חברת פייאפל. המטבעות הללו יכולים לשנות את השוק?
"המטבעות החדשים עדיין יצטרכו להתחרות בשוק. עם זאת, המטבע של פייפאל יכול לשנות את המשחק, הם עבדו שנים על הנפקת המטבע ונראה שהוא בא לפתור גם בעיה אמיתית הקיימת בשוק, שכן בסליקה בינלאומית יש פער שהמטבע שלהם יכול לפתור ולבצע במהירות". שאולוב אומר שמטבעות מסוג זה יכולים לפתוח את השוק לחלוטין ולשנות את האקו־סיסטם העולמי.

אתה חושב שנראה מספר קטן יותר של מטבעות בעתיד?
"אני חושב שבוודאות יהיו פחות רשתות ממה שיש היום, כי יהיו מנצחים בתחרות הזאת. אני חושב שהתשובה לשאלה הזאת היא יותר דומה למלחמות מערכות ההפעלה, זאת אומרת יהיו לך כנראה מערכות שיהיו מאוד אפקטיביות לישומים פיננסיים, מסיבות כאלה ואחרות, ואולי יהיו לך מערכות שהן הרבה יותר מתאימות לישומים של גיימינג, כי יש להם תכונות המתאימות לכך. בסופו של דבר יהיו מערכות הנמצאות במיינסטרים ומערכות נישתיות".

הוא מסכם, "אנו נראה עתיד שבו הבלוקצ'יין נכנס למיינסטרים הפיננסי והמטבעות השונים נותנים פיתרונות ייעודים לבעיות קיימות".

"המאבק הרגולטורי בארה"ב הוא פוליטי"

בעת הנוכחית, המצב בשוק בארה"ב מורכב ביותר, נראה כי הרשויות הרגולטוריות השונות הכריזו מלחמה על שוק הקריפטו, כאשר הרשות לניירות ערך מנהלת מאבק משפטי נגד מספר בורסות הפועלות בארה"ב ומעכבת מתן אישורים לפעולות פיננסיות שיכניסו את השוק המבוזר למיינסטרים הפיננסי, כגון מתן היתר להנפקת תעודת סל מבוססת ביטקוין.

הקרב האחרון הסתיים דווקא לטובת השוק המבוזר, כאשר בית המשפט לערעורים בארה"ב דחה את תשובת הרשות לאי מתן היתר לחברת גרייסקייל להנפקת תעודת סל מסוג זה. כעת, מספר חברות מרכזיות מחכות לאישור הנפקה דומה.

"המאבק של הרשויות הרגולטוריות בשוק הקריפטו הוא פוליטי בעיקרו" מסביר שאולוב, "הדמוקרטים השולטים כרגע בבית הלבן ובסנאט, הם פרו רגולציה פיננסית, כיוון שהם מחזיקים בבנקים ויכולים לגרום ללחץ במערכת הכלכלית בארה"ב". בנוסף, מסביר שאולוב, סאם בנקמן־פריד (מייסד בורסת FTX שקרסה בנובמבר אשתקד) תרם הרבה כסף לדמוקרטים, כך שיש להם צורך להוכיח שהם לא קשורים אליו. שאולוב מוסיף שגם ראש הרשות לניירות ערך, גארי גנסלר, הוא מינוי דמוקרטי ולעומתי, שמשפיע על ההתנגדות של הרשות להכנסת השוק המבוזר למיינסטרים הפיננסי.

יש הסוברים שאלו חבלי לידה שיביאו להסדר של השוק.
"לדעתי ככה לא נראית אסדרה של השוק. במקומות אחרים בעולם, כמו דובאי, שכשהם מנסים להכניס רגולציה לשוק הם קוראים למספר גופים, כמונו, יוצרים סיעור מוחות ומנסים לבדוק באיזו דרך ניתן לאפשר לשוק להתנהל".