בשווי 120 מיליון דולר: מכירת הלוויינים של ישראל לאזרבייג'ן יוצאת לדרך

התעשייה האווירית, שזכתה לאחרונה במכרז למכירת לוויינים לאזרבייג'ן, חתמה היום על ההסכם למכירת שני לוויינים זעירים • מעבר לכך, היחסים בין שתי המדינות מתבססים לא רק על יצוא נפט אזרבייג'ני לישראל ויבוא אמצעי הלחימה מישראל, אלא גם על שיתוף-פעולה משמעותי נגד טהרן

לוויין מסוג OptSat500 שנמכר לאזרבייג'ן / הדמיה: תעשייה אווירית
לוויין מסוג OptSat500 שנמכר לאזרבייג'ן / הדמיה: תעשייה אווירית

חודשים ספורים לאחר שזכתה במכרז למכירת לוויינים לאזרבייג'ן, התעשייה האווירית חתמה היום (ג') עם סוכנות אזרקוסמוס על הסכם למכירת שני לוויינים. לגלובס נודע כי מדובר בלווינים מסוג OptSat500. לפי דיווח מאזרבייג'ן בחודש אפריל שעסק בעסקה, היקף העסקה צפוי לעמוד על כ-120 מיליון דולר.

השגריר הראשון של אזרבייג'ן בישראל: "יחסינו עם איראן בשפל של כל הזמנים"
שחקנית חדשה במתיחות מול איראן: ספקית הנפט המרכזית של ישראל

הלוויינים הללו נחשבים בעלי משך חיים ארוך ויכולות הדמיה גבוהות. עוד בטרם אספקתם תספק התעשייה האווירית, שמנוסה בשיתוף-פעולה עם אזרבייג'ן עם החימוש המשוטט "הארופ" וטילי "לורה", חניכה על הטכנולוגיה והתפעול הנדרש.

יתרה מכך, אזרקוסמוס, הסוכנות הלאומית של אזרבייג'ן שאמונה על הלוויינים, תפתח עם התעשייה האווירית שיתוף-פעולה ארוך-טווח שיכלול הקמת מרכזי חדשנות ויזמות בתחום החלל באזרבייג'ן, הכשרות אקדמיות בתחום החלל, וכן פתיחת מרכז עסקים משותף.

שני לוויינים מיועדים להחליף את לוויין "אזרסקיי" (Azersky), מתוצרת איירבאס, ששוגר ב-2014 והתקשורת איתו נותקה ב-20 באפריל. בשנים האחרונות, להוציא את שיא תקופת הקורונה (2021-2020), היקף הסחר הכולל בין ישראל לבין אזרבייג'ן מתרחב - והוא הסתכם ב-2022 ב-1.718 מיליארד דולר. מאז המומנטום נמשך - ועסקת הלוויינים מעידה על כך.

החתימה על ההסכם: מנכ״ל תעשייה אווירית בועז לוי (יושב משמאל) וסמאדין אסאדוב / צילום: תעשייה אווירית
 החתימה על ההסכם: מנכ״ל תעשייה אווירית בועז לוי (יושב משמאל) וסמאדין אסאדוב / צילום: תעשייה אווירית

בראיון לגלובס, כבר בחודש יוני, שגריר אזרבייג'ן מוכתר ממדוב אמר כי "הזכייה של התעשייה האווירית במכרז לאספקת לוויינים מוכיחה שהשמיים הם כבר לא הגבול ליחסים בין המדינות".

נוצר מעין מאבק בין גושי בין ישראל-אזרבייג'ן לבין איראן-ארמניה

רק לאחרונה מבצע של אזרבייג'ן הכריע סופית את ארמניה, והוביל לנסיגתה הסופית מקרבאך. כל זאת באמצעות אמצעי לחימה מתקדמים מתוצרת ישראל, כולל של התעשייה האווירית. בה בעת, היחסים בין שתי המדינות מתבססים לא רק על יצוא נפט אזרבייג'ני לישראל ויבוא אמצעי הלחימה מישראל, אלא גם על שיתוף-פעולה משמעותי נגד טהרן.

אזרבייג'ן, בדומה לאיראן, היא מדינה שיעית - אבל חילונית. על כן, טהרן מנסה לחתור תחתיה ולפתח בשטחה ללא הצלחה מיליציות פרו-איראניות, לא מן הנמנע בשל סיוע ישראלי בניטור ובסיכול. מעבר לכך, איראן היא ידידתה הקרובה של ארמניה, ובדרך זו נוצר מעין מאבק בין גושי בין ישראל-אזרבייג'ן לבין איראן-ארמניה.

"עבור התעשייה האווירית, השמיים אינם גבול אלא רק נקודת המוצא ליכולות של המערכות שלנו", מסר נשיא ומנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי. "המחויבות שלנו לחדשנות ומחקר מניעה אותנו לשתף פעולה עם המומחים המובילים בקהילת החלל העולמית, ואנו מעצבים יחד בשאפתנות את עתיד התצפית בחלל. התעשייה האווירית גאה בזכייה במכרז עם אזרבייג'ן, ואנו בטוחים ששיתוף-הפעולה הזה יזניק אותנו לגבהים חדשים".

יו"ר אזרקוסמוס, סמאדין אסאדוב, הוסיף כי "פרויקט זה ייחודי הן עבור אזרקוסמוס והן עבור התעשייה האווירית, ויתרון ללא ספק לפיתוח שיתוף-הפעולה בתחום החלל של מדינותינו. אני רואה בשיתוף-הפעולה שלנו צעד חשוב בפיתוח ההון האנושי וטכנולוגיות החלל".