הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בתל אביב; אנרג'יאן צללה ב-6%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.8%, ות"א 90 צלל בכ-1.2% • מחירי הנפט ירדו קלות • מזרחי טפחות: "בגלל עוצמתו של הדולר בעולם ובהיעדר התפתחויות מקומיות, יש יותר סיכוי לפיחות נוסף של השקל לעומת התחזקות חוזרת"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

14:25

נעילה אדומה בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 ירד ב-0.8%, ות"א 90 צלל בכ-1.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א קלינטק הוביל את המגמה השלילית וננעל בירידות של 2.5%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-860 מיליון שקלים.

את המגמה השלילית הובילו מניות אפולו פאוור , אנרג'יאן , אנרג'יקס  ואנלייט אנרגיה .

בשוק המט"ח, השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים. הדולר התחזק מול השקל ב-0.4% ונסחר סביב 3.84 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי ונסחר על רמה של 4.02 שקלים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרנים ננעלו בירידות קלות. בשוק החוב הממשלתי, אגרות החוב השקליות לטווחים ארוכים ננעלו בירידות של 0.6%.

12:32

ירידות בבורסת תל אביב: מדד ת"א 35 יורד ב-0.6%, ות"א 90 משיל מערכו 0.8%. בולט לשלילה מדד ת"א קלינטק שמשיל מערכו 1.6%.

מניות אופקו הלת' , נאייקס , אנרג'יקס  ודוניץ  נסחרות בירידות שערים.

מנגד, בולטות לחיוב מניות נייס , נכסים ובנין , פריון נטוורק  ואודיוקודס .

10:51

הירידות בתל אביב מתמתנות: מדד ת"א 35 יורד ב-0.4%, ות"א 90 משיל מערכו 0.1%.

מניית פלסאנמור  מזנקת בכ-10%. זאת לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח מכשירי אולטרסאונד ניידים לשימוש ביתי, קיבלה אישור מאת ה-T.G.A באוסטרליה, הגוף הרגולטורי האחראי על מתן אישורים לשיווק ולמכירת מוצרים רפואיים באוסטרליה, עבור מכשיר ה-Pulsenmore ES שפיתחה החברה. מדובר במכשיר אולטרסאונד ייחודי שמתחבר לסמארטפון האישי של האשה ההרה, ומאפשר לה לבצע סריקת אולטרסאונד מהבית באמצעות אפליקציה ייעודית, ולקבל הערכה של מצב העובר מצוות קליני מרוחק. 

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. איגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד בכ-0.2%.

10:06

יום המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בירידות קלות: מדד ת"א 35 יורד ב-0.4%, ות"א 90 משיל מערכו 0.5%.

בולטות לחיוב מניות נייס , אודיוקודס , פרשקובסקי , ופריון נטוורק .

מנגד, בולטות לשלילה מניות אופקו הלת' , אנרג'יאן , לייבפרסון , ונובה .

08:21

יום המסחר בשוק המט"ח נפתח במגמה מעורבת: הדולר מתחזק ב-0.4% מול השקל ונסחר סביב 3.84 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.02 שקלים.

07:45

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב'), המדדים המרכזיים בבורסת תל אביב נסחרו בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 ננעל סביב רמות הבסיס, ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-0.7%. את המגמה החיובית הוביל מדד ת"א טכנולוגיה שטיפס בכ-1.1%.

מניית אירודרום  זינקה בכ-35% בצהרי שני. זאת לאחר שהחברה, העוסקת בעיבוד מידע באמצעות כטב"מים להפקת תובנות דיגיטליות מתקדמות מבוססות בינה מלאכותית, דיווחה כי קיבלה הזמנה בסך של כ־2.25 מיליון דולר לאספקת כלי טיס בלתי מאוישים ללקוח זר.

גם מניית אנלייט אנרגיה  ריכזה עניין לאחר שהחברה דיווחה כי זכתה במכרז למכירת חשמל (PPA) עבור 72% מהחשמל המיוצר על ידי חוות הרוח Pupin שבסרביה ל־15 שנים.

במסגרת ההסכם, החשמל יימכר לחברת Elektroprivreda Srbije (EPS), חברת אספקת חשמל בבעלות ממשלת סרביה. עוד דווח כי עלות ההקמה הכוללת של הפרויקט תעמוד על כ-149-157 מיליון דולר, עם צפי להכנסות של 22-24 מיליון דולר.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה מעורבת: דאו ג'ונס ירד ב-0.2%, S&P 500 נותר ללא שינוי, ונאסד"ק התקדם ב-0.7%. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. לייבפרסון בולטת עם פער שלילי של כ-4.2%, ומנגד אורמד פארמ עם פער חיובי של 1.8%.

הבוקר באסיה, הבורסות בסין סגורות לרגל חג לאומי. ביפן, מדד הניקיי יורד ב-1.5%, ומדד ההנג סנג צולל בכ-3.5%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרנים נסחרו ביום ב' במגמה מעורבת. באיגרות החוב הממשלתיות המגמה דומה: התשואה על האיגרת ל-10 שנים נסחרה ברמה של 4.17%.

המלך החדש: כך הפכה ההשקעה באג"ח לאטרקטיבית 

בזירה הגלובלית, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ממשיכות לטפס. הבוקר, התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 4.68%, רמה שלא נראתה מאז אוקטובר 2007. התשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 5.1%. על רקע העלייה החדה בתשואות האג"ח: חששות המשקיעים מהתעוררות מחודשת של האינפלציה בארה"ב שתוביל בהמשך להעלאות ריבית נוספות מצד הפד.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש קלות מול הדולר ביום ב' לשער של 3.84 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, התייחס למגמה: "בימים האחרונים אנחנו עדים להתמקמות של שער החליפין של השקל מול הדולר ברמות של 3.8-3.85 שקלים. זאת תוך המתנה לאירועים נוספים, בדגש על השוק המקומי בכלל ובמישור הפוליטי־משפטי בפרט.

"כמו כן, יש השפעה למסחר הדל בתקופת חול המועד. ביממה האחרונה ראינו את השקל נחלש מול הדולר בעיקר בגלל שהדולר התחזק בעולם, לאחר האישור ברגע האחרון של תקציב ארה"ב (אם כי לחודש וחצי בלבד, מה שיאתגר את הדולר בתום התקופה). גם ההבנה כי הריבית שם תהיה גבוהה יותר לזמן ארוך יותר (אולי בניגוד לאירופה) פועלת ותפעל לטובת הדולר כנגד מטבעות אחרים בעולם והשקל בכללם", ציין עוד מנחם.

"בהיעדר נתונים נוספים, במיוחד במישור המקומי, סביר להניח שנראה את השער ממשיך סביב הרמות הנוכחיות. להערכתי נכון להיום יש יותר סיכוי לפיחות נוסף של השקל לעומת התחזקות חוזר, וזאת בשל עוצמתו של הדולר בעולם. מנגד, התהליך לכינון יחסים מול סעודיה מהווה גורם תנודתיות, אך אם יתקדם - יהווה מקור תמיכה לשקל".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים הבוקר בירידות קלות, לאחר שהדולר התחזק אמש מול סל המטבעות והגיע לשיא של 10 חודשים: מחירה של חבית מסוג נפט ברנט עומד על 89.9 דולר, ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 88.2 דולר.

מחיר הזהב יורד הבוקר לרמתו הנמוכה ביותר מאז חודש מרץ השנה ונסחר סביב 1836 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

אמש פורסם בארה"ב, מדד ה-ISM שעמד על 49 נקודות בחודש ספטמבר ועקף את התחזיות המוקדמות שציפו כי המדד יעמוד על 47.7 נקודות.

החגיגות על צניחת האינפלציה בגוש האירו עשויות להיות מוקדמות מדי 

הבוקר באוסטרליה, הבנק המרכזי הותיר על הריבית על כנה סביב רמה של 4.1%, בהתאם לתחזיות המוקדמות.

בהמשך היום (ג') צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בשווייץ, יחד עם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב.

4. תחזית

דייוויד אלכסנדר מאייר, כלכלן בבנק ניהול העושר יוליוס בר, מתייחס בסקירתו לתחזיות לערך הדולר לעומת האירו ברבעון הקרוב: "עליית התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב, בהינתן איתנותה של כלכלת ארה"ב לעומת כלכלות מפותחות נוספות כדוגמת גוש האירו, דחפה את הדולר מעלה מאז אמצע יולי.

"ההתחזקות של הדולר זכתה להכרה גם על ידי קובעי המדיניות המוניטרית בפדרל ריזרב. יתרה מזאת, המדיניות הפיסקלית בארה"ב תישאר ככל הנראה מרחיבה, כשהביקוש והתשואה על האג"ח יישארו גבוהים. לפיכך, עדכנו לאחרונה את התחזית שלנו לתשואת אג"ח ממשלת ארה"ב ל־10 שנים ל־4.5%", הוסיף אלכסנדר מאייר. "לריביות גבוהות יותר בארה"ב לאורך זמן כמובן תהיה השפעה רחבה וארוכת טווח על יתרונו של הדולר.

"המגמה הזו מנוגדת לשער האירו, שכמעט ולא צפוי לעלות עוד יותר בהתחשב בנתוני האינפלציה העדכניים בגוש האירו. נראה שהתשואות על האג"ח האירופיות ל־10 שנים לא יתאוששו הרבה מעבר ל־2.6%, בהינתן צמיחה איטית יותר. בהתאם לכך, תיקנו כלפי מעלה את התחזית לערך הדולר ל־3 החודשים הבאים לרמה של 1.04".