הנוכחות האיראנית בסוריה מתרחבת: תבנה בית זיקוק בחומס עם ונצואלה

המתקן החדש צפוי להוות גורם משמעותי בהידוק היחסים המשולשים בין איראן, ונצואלה ומשטר אסד בסוריה • נראה כי המדינה הדרום אמריקאית הופכת לשחקנית לא מבוטלת בסוריה • לפי הערכות, משטר אסד הפסיד מאז פרוץ מלחמת האזרחים יותר מ-100 מיליארד דולר הכנסות מענף הנפט

אסד הפסיד מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011 יותר מ-100 מיליארד דולר הכנסות מענף הנפט / צילום: Associated Press, Hassan Ammar
אסד הפסיד מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011 יותר מ-100 מיליארד דולר הכנסות מענף הנפט / צילום: Associated Press, Hassan Ammar

המערכה בין המלחמות (מב"מ) הפכה בשנים האחרונות למושג שגור בפי כל במסגרת המאבק של ישראל בנוכחות האיראנית בסוריה, בצל מלחמת האזרחים שממשיכה להתחולל במדינה המשוסעת מזה 12 שנה. אלא שכעת, נראה שאותה הנוכחות מתקדמת מהתחום הצבאי לעבר התרחבות לענף נוסף: האנרגיה. מנהל חברת בתי הזיקוק והפצת הנפט של איראן (NIORDC), ג'ליל סלארי, חשף השבוע כי טהרן חתמה על מזכר הבנות משולש עם ונצואלה וסוריה, להקמת בית זיקוק בעל הספק של כ-140 אלף חביות ביום במחוז חומס שבמרכז סוריה.

ארה"ב מקיפה את רוסיה עם 156 מטוסי F-35
עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר של ישראל יוצאת לדרך: גלנט חתם עם עמיתו הגרמני

"בדיקות הביאו למסקנה כי סוריה ושכנותיה זקוקות למוצרי נפט", הסביר סלארי שהוסיף כי בית הזיקוק החדש מיועד להתווסף לשני בתי הזיקוק הקיימים שפועלים בבניאס ובחומס. מי שאמונים על נושא התכנון של המתקן החדש הם מומחי חברת הנפט הלאומית של איראן (NIOC). "ונצואלה, איראן וסוריה יעברו בקרוב לשלב המימון והבנייה", ציין סלארי. הבכיר האיראני אף חשף כי במהלך ביקורו של נשיא איראן אברהים ראיסי בסוריה בחודש מאי, סוכם כי מומחים איראנים ישדרגו את מתקן הזיקוק הקיים בחומס, בעל קצב של כ-110 אלף חביות ביום.

המתקן החדש צפוי להוות גורם משמעותי בהידוק היחסים המשולשים בין איראן לבין ונצואלה וסוריה, כאשר המדינה הדרום אמריקאית הופכת לפתע לשחקנית לא מבוטלת במסגרת המב"מ בסוריה. המדינות הללו נתונות לסנקציות מצד המערב ובמיוחד מארה"ב, ועל כן מפתחות שיטות משותפות להתמודד עם העיצומים. בעצם הבנייה של המתקן החדש, אחת המטרות היא להגביר מחדש את קצב ההפקה הסורי, שנפגע מהסנקציות כפי שקרה גם לתעשיות הנפט של איראן ושל ונצואלה. לפי הערכות, משטר אסד הפסיד מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011 יותר מ-100 מיליארד דולר הכנסות מענף הנפט.

מחיר הנפט בשיא של יותר משנה, ואיראן חוגגת

היום (ש'), מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד על כ-95.3 דולר (שיא מאז אוגוסט אשתקד), בצל חיתוכי ההפקה של רוסיה וערב הסעודית, כשהנהנית העיקרית מהסוגיה היא איראן. בעת שהיקף ההפקה העולמי צמח ב-27% (כ-280 אלף חביות ביום) לכמעט 101.5 מיליון חביות ביום באוגוסט, מובילת המגמה מבין חברות קרטל אופ"ק הייתה איראן שהעלתה בעצמה את קצב ההפקה בכ-100 אלף חביות ביום ל-3.14 מיליון חביות ביום. לצורך ההשוואה, הכמות שטהרן הגבירה באוגוסט שווה לכמות שריאד הפחיתה באותו החודש.

על אף חיתוכי ההפקה של רוסיה וערב הסעודית, סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) מעריכה כי קצב ההפקה העולמי לאורך 2023 צפוי לגדול בכ-1.5 מיליון חביות ביום לשיא של 101.6 מיליון חביות ביום. "ארה"ב, איראן למרות הסנקציות האמריקאיות, וברזיל צפויות להוביל את המגמה", נמסר מטעם הסוכנות.