הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א: מדד הבנקים זינק בכ-2.3%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.5% ות"א 90 הוסיף לערכו 1% • השקל התחזק בחדות מול הדולר • מחירי הנפט ירדו בכ-1%, כשערב הסעודית רומזת שלא תפעל להעלאת מחירים נוספת • בנק אוף אמריקה מעריך - אלו החברות מאירופה שצפויות להרוויח מעליית הדולר • המסחר בת"א ייסגר מוקדם יותר במהלך חול המועד סוכות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

14:30

נעילה ירוקה בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 קפץ ב-1.5% ומדד ת"א 90 עלה ב-1%. בלטו לחיוב מניות הבנקים שזינקו בכ-2.3%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-738 מיליון שקלים.

את המגמה החיובית הובילו מניות חילן , נפטא , דניה סיבוס , אאורה  ונטו מלינדה .

מנגד, מניות סאפיינס , דוניץ , פלסאון תעשיות , וזפירוס  נסחרו במגמה שלילית.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בעליות של כ-0.4%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה בכ-0.7%.

אג"ח טו של חנן מור, זינקה בכ-13% לאחר שדווח כי החברה מוכרת מרכז מסחרי בחריש בהפסד של 26 מיליון שקל למען פדיון מוקדם של סדרת האג"ח. 

13:21

עליות חדות בתל אביב: מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.4% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-1%. מדד הבנקים מוביל את המגמה החיובית ומזנק בכ-2.3%. מיד אחריו בולטות לחיוב מניות הנדל"ן שעולות בכ-1.8%.

פתאל החזקות , הודיעה היום (א') על העלאת דירוג החברה ל- A2il באופק יציב. זאת בהמשך לדיווח החברה בחודש שעבר על רבעון שיא בהכנסות וברווחים לצד תחזיות גבוהות לשנת 2024. 

11:51

מגמה ירוקה בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.8% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א מניב ישראל בולט לחיוב ועולה בכ-1.4%.

חברת פינרג'י , העוסקת בפיתוח מערכות אנרגיה מבוססות סוללות מתכת-אוויר, דיווחה כי חתמה על הסכם עם חברת Towers Indus ההודית למכירת 300 מערכות גיבוי של החברה בשווי של כ-4 מיליון דולר.

חברות בית וגג  ואקרו  דיווחו לפני זמן קצר כי רכשו את זכויות עמידר בפרויקט פינוי בינוי ענק בשכונת גילה בירושלים בתמורה לכ-80 מיליון שקל. במסגרת הפרויקט יבנו שתי החברות מתחם חדש הכולל 1,324 דירות ב-15 בניינים ובנוסף שטחי מסחר ותעסוקה. היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט בכללותו מוערך בכ-2.3 מיליארד שקל.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה דומה. מדד תל גוב שקלי 10 + עולה בכ-0.6%.

10:14

קבוצת אשטרום  הודיעה היום (א') כי חברת הבת, אשטרום אנרגיה מתחדשת, חתמה עם קבוצת מלווים על הסכם סגירה פיננסית בהיקף של כ-270 מיליון דולר, עבור פרויקט האנרגיה הסולארית טיירה בוניטה (Tierra Bonita) שהיא מקימה בטקסס, בעל הספק של כ-400 מגה-וואט. קבוצת המלווים מונה חמישה בנקים מובילים: Bayerische Landesbank, ING Capital, Rabobank, Société Générale, ובנק הפועלים. 

כחלק ממימון הפרויקט, חתמה אשטרום אנרגיה מתחדשת על הסכם למכירת זיכויי המס האמור מהפרויקט, לגוף מוסדי אמריקאי, המדורג בדירוג בינלאומי של Aa3 על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס, כאשר התמורה הכוללת מההסכם מסתכמת בכ-300 מיליון דולר לתקופה של עשר שנים.

10:03

שבוע המסחר בת"א נפתח במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 יורד בכ-0.1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים מוסיף לערכו כ-0.5%.

בולטות לחיוב מניות נובה , ביג , אפולו פאוור  ואלוני חץ .

מנגד, בולטות לשלילה ישראמקו יהש , דמרי , חברה לישראל  ושפיר הנדסה .

09:18

שופרסל נדל"ן מקבוצת שופרסל , חתמה על מזכר הבנות לרכישת מלוא הזכויות במרכז מסחרי ומשרדים בחריש תמורת כ-180 מיליון ש"ח מידי חנן מור. הנכס, הממוקם במרכז העיר חריש, משתרע על שטח של כ-22,300 מ"ר וכולל שתי קומות מסחר, ארבע קומות משרדים ושתי קומות חניון תת קרקעי. מדובר במרכז מסחרי חדש שאושר לאכלוס באוגוסט 2023 ויאוכלס בחודשים הקרובים.

במועד רכישת הנכס, שיעור השטחים המשווקים הינו 58% וה- NOI השנתי בתפוסה מלאה, שצפוי המרכז המסחרי להניב, מסתכם בכ-14.2 מיליון ש"ח. השוכרים העיקריים הם ויקטורי, סופרפארם, רולדין, אופטיקה הלפרין, קופות חולים מכבי וכללית וחדר כושר. 

08:36

חברת שיכון ובינוי  דיווחה לפני זמן קצר כי חברת שיכון ובינוי נדל"ן תמכור לחברת כלל חברה לביטוח  כ-24.6 מיליון מניות המהוות כ-8% מהון המניות המונפק של החברה, בתמורה המשקפת לחברה שווי של כ-5 מיליארד ש"ח. לאחר מכירת המניות הנמכרות תחזיק החברה בכ-77.8% ממניות שיכון ובינוי נדל"ן.

עוד דווח כי שיכון ובינוי נדל"ן תקצה לכלל אופציות לא רשומות למסחר לרכישת 13.7 מיליון מניות רגילות של החברה, במחיר מימוש של 11 ש"ח למניה לתקופה של 24 חודשים ממועד השלמת העסקה. בתמורה למכירת המניות הנמכרות בשו"ב נדל"ן והקצאת האופציות בחברה, תשלם כלל ביטוח לחברה סך כולל של 400 מיליון ש"ח.

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

07:45

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי האחרון התנהל המסחר במגמה מעורבת, עם שינויים קלים במדדי המניות המובילים. שבוע המסחר המקוצר (בשל יום כיפור) הסתיים עם ירידה קלה במדד ת"א 35. מדדים ענפיים שבלטו במסחר ביום חמישי היו מדד הביומד שירד בכ-0.7% והשלים ירידה של למעלה מ-7% מתחילת חודש ספטמבר, ומהכיוון השני מדד הבנקים שעלה בכ-1.3% ביום חמישי וב-7.6% מתחילת החודש.

ספטמבר האדום מגיע לכיס שלכם: זה מה שעשו קרנות הפנסיה וקופות הגמל 

נורית דרור מיחידת המחקר של הבורסה פרסמה השבוע סיכום לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. לפי הנתונים, המסחר בינואר-ספטמבר 2023 הושפע מהמשך העלאת הריבית במשק, בדומה למגמה הכלל עולמית, והושפע בעיקר מהאי-ודאות לגבי החקיקה המשפטית. בסיכום התקופה נרשמה עלייה מתונה במדדים המובילים, תוך תנודתיות ומחזורי מסחר נמוכים ביחס לשנה שעברה. מדדי ת"א 35 ות"א 90 עלו ב-2%-3%, לעומת עלייה של כ־9% במדד MSCI העולמי. ברמה ענפית, בלט לטובה מדד ת"א נפט וגז שעלה ב42%.

בארה"ב, ביום שישי האחרון המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת. הדאו ג'ונס איבד 0.5%, ה-S&P 500 ירד ב-0.3% ונאסד"ק הוסיף 0.1% לערכו - עבור מדדי נאסד"ק ו-S&P 500 ספטמבר היה חודש המסחר הגרוע ביותר בשנת 2023. 

משבר בנוסח 2008? המציאות הנוכחית מקרבת אותנו יותר למשבר בנוסח שנות ה-70 

2. שוקי האג"ח

רוב מדדי איגרות החוב נסחרו במהלך יום המסחר בחמישי במגמה שלילית. כך לדוגמה מדד תל בונד 100 נסחר בירידה של כ-0.1% ומדד תל בונד שקלי 100 ירד בכ-0.2%.

לפי יחידת המחקר של הבורסה, מתחילת השנה האג"ח צמודות המדד, בראשן האג"ח הקונצרניות, עלו עד כ-9%, בעוד האג"ח הממשלתיות השקליות, בראשן האג"ח ל-10+ שנים, ירדו בכ-6%. מדד האג"ח תל בונד־דולר עלה ב-14.3% בהשפעת התחזקות הדולר ביחס לשקל, והגיע לשיא כל הזמנים. מחזור המסחר היומי הממוצע באג"ח הסתכם ב-3.7 מיליארד שקל, גבוה ב-6% לעומת 2022.

בשוק החוב האמריקאי, התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלתה קלות ביום שישי האחרון ונסחרה סביב 4.57%. התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרה סביב 5%.

"לפחות ל-5%": לארי פינק מעריך שהתשואה על האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים תמשיך לטפס 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי האחרון השקל התחזק בחדות מול המטבעות הזרים. מול הדולר, השקל התחזק בכ-1% ונסחר סביב רמה של 3.81 שקלים. מול האירו, השקל התחזק בכ-0.7% ונסחר סביב 4.01 שקלים. 

בשוק הסחורות, מחירים הנפט נסחרו בירידות של כ-1% בסוף השבוע האחרון. חבית נפט מסוג ברנט נסחרה במחיר של 92.1 דולר, לעומת כ-86.2 דולר בתחילת החודש. בבנק לאומי העריכו השבוע כי בהמשך השנה צפוי מחיר הנפט לנוע בין 85-95 דולר לחבית.

לדברי הכלכלן הראשי בבנק, ד"ר גיל מיכאל בפמן, הצהרת שר האנרגיה הסעודי על שמירת יציבות מחירי הנפט ושיפור זרימת האנרגיה העולמית, רומזת שערב הסעודית לא תפעל להעלאה נוספת של מחיר הנפט כך שהוא לא יהיה גבוה מ-100 דולר לאורך זמן.

4. מאקרו

ביום שישי האחרון פורסם בארה"ב מדד המחירים החודשי של ההוצאה לצריכה הפרטית (PCE) אשר רשם במהלך אוגוסט עלייה חודשית של 0.1%. מדובר בנתון נמוך מהציפיות של האנליסטים, שעמדו על עלייה חודשית של 0.2%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, התייחס לנתונים: "הקצב השנתי של המדד עלה קלות מ-3.4% בחודש יולי ל-3.5% בחודש אוגוסט, אך מנגד ירד הקצב השנתי של המדד ללא מזון ואנרגיה מ-4.3% ל-3.9%. בשני המקרים תאמו התוצאות את ציפיות השוק.

"הנתונים מצביעים על התמתנות של עליית המחירים בארה"ב, בדגש על המדד ללא מזון ואנרגיה. בתוך כך נרשמת האטה של הצריכה הפרטית ועלייה של מרכיב החיסכון מההכנסה הפנויה. אלו הן התפתחויות בכיוון הרצוי מבחינת הבנק הפדרלי, הפועל להתמתנות של הביקושים בתוך ארצות הברית וזאת תוך גלישה לנחיתה רכה, אך ללא התכווצות של הפעילות.

"אולם, אין די בכך כדי לגרום לפד לאותת על מעבר למדיניות מרסנת פחות. זאת, כאמור, בשל המשך עליית מחירי השירותים והמוצרים הלא סחירים והתפנית כלפי מעלה במחירי האנרגיה".

במהלך השבוע הקרוב יתפרסמו ברחבי העולם נתוני מאקרו שונים, וביניהם נתונים הנוגעים לייצור ביפן, מדדי המחירים ליצרן בארה"ב וכן באיחוד האירופי ובמספר מדינות בו, נתוני האבטלה באיחוד האירופי, החלטות הריבית של הבנקים המרכזיים באוסטרליה ובהודו, מדד המחירים לצרכן בשוויץ, משרות פנויות בארה"ב ונתוני תעסוקה בקנדה.

בסין הבורסות יהיו סגורות לרגל חג במהלך השבוע, ובישראל המסחר ייסגר מוקדם יותר במהלך חול המועד סוכות.

עוד בשבוע הקרוב, יפורסמו מספר דוחות כספיים של חברות שנסחרות בוול סטריט ושנת הכספים שלהן לא זהה לשנה הקלנדרית. בין החברות שיפרסמו - חברת המינרלים Atlas Lithium, יצרנית המזון McCormick ומשווקת מוצרי היופי Helen of Troy.

5. תחזית

אילו חברות מאירופה צפויות להרוויח מעליית הדולר? בנק אוף אמריקה מציג מספר מניות כאלה שנוטות להציג ביצועי יתר במקרה של עלייה במדד DXY, המודד את ערך הדולר מול סל מטבעות. כלכלני הבנק מציינים שלפי ניתוח טכני יש סימנים בשוק המנבאים, לפי ההיסטוריה, התחזקות של המדד ב-40-45 ימי המסחר הקרובים.

לדבריהם, מניות אירופיות בעלות סיכון נמוך, מניות אנרגיה ומניות נורבגיות הן אלו שנוטות לעלות במתאם עם עליית מדד DXY. גם מניות ממגזרי המזון, הטלקום והבריאות נוטות לעלות במצב כזה, בזמן שמניות קמעונאות, טכנולוגיה ותיירות נוטות לירידות. בבנק מציינים לחיוב גם חברות אירופיות שיותר מ-20% מההכנסות שלהן הן בדולרים או מגיעות מצפון אמריקה. בין המניות בעלות החשיפה הגבוהה יחסית הם מזכירים בין היתר את British American Tobacco הנסחרת בלונדון, חברת האנרגיה Tenaris הנסחרת באיטליה, ואת החברות מתחום הבריאות Swedish Orphan Biovitrum, רוש ואסטרה זנקה.