15 שנה של עליות שערים: מי המדד שהתעלה על כולם ואיפה הבורסה בת"א?

יתרון הטכנולוגיה: בעוד שמדד S&P 500 עלה ב־238% מאז ערב משבר 2008 – הנאסד"ק זינק כמעט בכפול מכך • 15 שנה למשבר 2008, פרויקט מיוחד

זינוק בתשואות בוול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
זינוק בתשואות בוול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

בדיקת ביצועי מדדי המניות בתקופה שחלפה מתחילת ספטמבר 2008, ערב פרוץ המשבר, ועד היום, מציירת תמונה חיובית להפליא בבורסות וול סטריט בניו יורק. בעוד שמדד S&P 500 מסיים את התקופה שחלפה מאז פרץ משבר האשראי העולמי בתשואה תלת ספרתית של 238%, מדד הנאסד"ק מוטה מניות הטכנולוגיות רשם תשואה כמעט כפולה של 460% בתקופה זו. כך שנראה בבירור כי סקטור הטכנולוגיה הוא המנצח הגדול של התקופה, לאחר ש"תודלק" לאורך למעלה מעשור שבו שררה ריבית אפסית שהפכה כר פורה להשקעות בתחום.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מניות הטכנולוגיה הגדולות השתלטו בתקופה זאת גם על מדד ה-S&P 500 - מה שמחדד את "תמונת הניצחון" של הסקטור. החברה הגדולה כיום במדד במונחי שווי שוק היא אפל, ששוויה נאמד בקצת יותר מ-2.7 טריליון דולר, והיא מהווה 7.1% ממדד הדגל של וול סטריט. גם ששת המקומות הבאים אחריה במבחינת משקלם במדד נתפסו בידי ענקיות הטכנולוגיה: מיקרוסופט, אמזון, אנבידיה, גוגל (אלפבית), טסלה ופייסבוק (מטא). ביחד מהוות "שבע המופלאות" כפי שהן מכונות כ-28% ממדד S&P 500, והן תרמו ל-65% מהתשואה שלו מתחילת 2023, לפי קרן ההשקעות בלקרוק.

15 שנה למשבר הכלכלי של 2008. מה השתנה מאז? 
מה ההיסטוריה מלמדת על אוקטובר בשווקים ולמה המשקיעים בלחץ 

בבורסה של תל אביב התמונה חיובית אך פחות. מדד ת"א 35 רשם תשואה של 84% מתחילת ספטמבר 2008 - כשליש ממה שהניב ה-S&P 500 באותו פרק זמן. הבורסה בארץ מושפעת בעיקר ממניות נדל"ן ופיננסים שמהוות משקל מרכזי במדדים המובילים, הרבה יותר מחברות הטכנולוגיה. בתקופה שבה נחבטו מניות הטכנולוגיה הרכב זה של המדדים מגן על הבורסה, אך לאחרונה הוא פוגע בה, כשלכך מתווספות "נסיבות מיוחדות" בדמות אירועים פוליטיים וביטחוניים שמכבידים עליה מתחילת השנה הנוכחית.

הניצחון "הקטן" של ת"א: הזינוק במניות הבנקים

ועדיין, ת"א גוברת על וול סטריט לפחות בהיבט אחד - מניות הבנקים. בעוד שבארה"ב קרסו מספר בנקי השקעות גדולים בעיצומו של משבר האשראי של 2008, וגם בשנה האחרונה ספג הענף זעזועים שהתמקדו בבנקים האזוריים, בישראל נחשבות מניות הבנקים כאי של יציבות ויצרניות רווחים יוצאי דופן. הענף המקומי שרד את המשבר העולמי ללא זעזועים מיוחדים, ונכון להיום הוא מציג תשואות להון המעמידות אותו בשורה הראשונה בעולם.

 

התוצאה ניכרת היטב בתשואה שהניב מדד ת"א בנקים, המונה את חמשת הבנקים הגדולים במשק. מתחילת ספטמבר 2008 עלה מדדזה ב-251%, כאשר עיקר התשואה נרשמה בחסות היציאה מהקורונה, והוא הגיע לשיאו לאחרונה עקב עליית הריביות בארץ ובעולם, שהגדילה מאוד את רווחי הבנקים המקומיים.