השנה המאכזבת של הפינטק הישראלי, ולמה בכל זאת יש אופטימיות

קהילת החדשנות Fintech.IL מפרסמת נתונים יחסית מאכזבים על המצב בענף הפינטק הישראלי, אך יש כמה מגמות מעודדות • במאי הפרסומות הישראלי חתם בסוכנות UNIT9, העובדת בין היתר עם דיסני, אדידס וגוגל • והשת"פ של גוגל ואוניברסיטת רייכמן לטובת הנגשת מקצועות טכנולוגיים ליוצאים בשאלה • אירועים ומינויים

ענת לוין עם שמואל בן טובים / צילום: יעל צור
ענת לוין עם שמואל בן טובים / צילום: יעל צור

מתחילת השנה גויסו בענף הפינטק 784 מיליון דולר, כשההערכות צופות שהשנה תסתיים עם כמיליארד דולר - זאת בהשוואה לכ-3 מיליארד דולר שגויסו ב-2022, ו-7.48 מיליארד דולר ב-2021, שהייתה שנת שיא לענף. כך עולה מנתונים שמפרסמת קהילת החדשנות Fintech.IL, ונאספו על ידי מכון המחקר IVC.

השנה הוקמו רק תשע חברות פינטק חדשות בישראל, כשההערכה היא שעד סוף השנה יעמוד המספר על 12. לעומת זאת, ב-2022 הוקמו 61 חברות חדשות, וב-2021 הוקמו 82. עד כה נרשמו ב-2023 חמישה אקזיטים בהיקף של 20 מיליון דולר בלבד, כשבשנת 2022 נרשמו 15 אקזיטים בהיקף של 1.12 מיליארד דולר, ובשנת 2021 נרשמו 33 אקזיטים בסכום כולל של 2.67 מיליארד דולר.

עם זאת, מספר המועסקים בענף הפינטק לא נפגע, ואף ממשיך לגדול. למעלה ממחציתם (33.5 אלף) עובדים בחברות המעסיקות 500 עובדים ומעלה.

"אין ספק ש-2023 מסתמנת כשנה מאכזבת, אם כי התמונה אינה שונה מהותית מהמצב בענפי ההייטק כולם", מציין שמואל בן טובים, מנהל Fintech.IL. "הגורמים ידועים - המשבר בהייטק העולמי בכלל, והסנטימנט השלילי בשוק הישראלי. עם זאת, ניתן לאבחן כמה מגמות מעודדות לקראת השנה הבאה.

"ראשית, הרגולציה הישראלית מקדמת רפורמות חשובות ביותר בתחומי הבנקאות הפתוחה, התשלומים ועוד, ופותחת בכך הזדמנויות עסקיות חשובות לחברות ותיקות כחדשות. אחת מתופעות הלוואי המבורכות היא שיותר ויותר מחברות הפינטק הגדולות (היוניקורנים) בוחנות כניסה לשוק המקומי, דבר שיגביר את התחרות ויצור תועלות חדשות לישראלים.

"שנית, המהפכה הטכנולוגית בתחומים כמו הבינה המלאכותית פותחת אפיקים חדשים ליישומים חדשניים בתחום הפיננסי, והיא תצמיח סוגי שחקנים חדשים".

קהילת Fintech.IL הוקמה ב-2021 ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה ורשות החדשנות, כאחת מ-15 קהילות חדשנות הפועלות בתחומי תוכן שונים. את הקהילה מנהלת עמותת מרכז הפינטק הישראלי.

במאי הפרסומות שמתברג ב-UNIT9

אקשן בענף הפרסום: במאי הפרסומות הישראלי טל זגרבה חתם בסוכנות UNIT9 ארה"ב, העובדת בין היתר עם דיסני, אדידס, טוויטר, גוגל, מרצדס, הרמס ועוד. משמעות המהלך היא שכעת זגרבה יהיה חלק מקאדר הבמאים והיוצרים העובדים עם הסוכנות, שמחזיקה סניפים בלונדון, ניו יורק, לוס אנג'לס ולודז'.

בניגוד למקובל בארץ, שיטת העבודה היא כזו: כאשר קמפיין מגיע לפתחה של הסוכנות, הבמאים החתומים אצלה מתחרים עם רעיונותיהם מול במאים של סוכנויות אחרות. מי שמנצח במכרז, מוציא את החזון לפועל באמצעות הסוכנות שבה הוא חתום, אשר מפיקה את הקמפיין.

טל זגרבה / צילום: טל זגרבה
 טל זגרבה / צילום: טל זגרבה

זגרבה, 34, מביים פרסומות מאז 2017. בין עבודותיו נמנות פרסומות שביים לפרינגלס (שודרה במונדיאל), סמסונג, וולוו, מקדונלד'ס, שוופס ועוד. מחוץ לארה"ב הוא מיוצג על ידי Guns Great, שמייצגים גם את הבמאים של "משחקי הכס" (דיוויד נטר), "בית הקלפים" (טום שנקלנד) ו"מראה שחורה" (דן טרכטנברג).

על כניסת ה-AI לענף הפרסומות הוא אומר, "זכינו לחיות בתקופה מסעירה ומרגשת שבה האמנות והטכנולוגיה מתמזגות לתודעת על, שעוזרת לכל אחד מאיתנו להגשים את דמיונו הפרוע ביותר. עכשיו רק נשאר לדמיין".

השת"פ של גוגל, רייכמן והלל

יציאה מהעולם החרדי לעולם המודרני היא מהלך לא פשוט רגשית ומעשית, וגם מלווה בלא מעט קושי להשתלב בעולם העבודה. כדי לנסות ולהקל על החלק הזה, גוגל, אוניברסיטת רייכמן ועמותת "הלל - יוצאים בשאלה" משתפים פעולה באמצעות בית הספר להייטק, שינגיש את המקצועות הטכנולוגיים ליוצאים והיוצאות בשאלה.

במסגרת המהלך יוכלו חברי עמותת הלל להגיש מועמדות למגוון הכשרות מתחום ההייטק, ובהן סייבר אנליסט, שיווק דיגיטלי, דאטה אנליסט, פיתוח תוכנה ועוד. ההכשרות יהיו מוכוונות לצרכי התעשייה בפיקוח אקדמי, לצד תמיכה בתהליך ההשמה. בנוסף, כדי להקל על האתגר הכלכלי ומחסום השפה, תוענק מלגה ללימודים למתאימים ואפשרות להשלמת לימודי אנגלית.

בית הספר להייטק של גוגל ואוניברסיטת רייכמן מיועד לכלל האוכלוסייה, אך פועל גם לשילוב קבוצות הנמצאות בייצוג חסר בענף. עמותת הלל הוקמה ב-1991, ומאז מסייעת ליוצאים ויוצאות בשאלה מהעולם החרדי להשלים פערים ולהשתלב בחברה הישראלית. פעילות העמותה מתבצעת בשיתוף עם משרד הרווחה.

חדשות טובות

רשות המסים תשיק מערכת מקוונת שתקל על קבלת זיכוי במס בגין תרומה לעמותות וארגוני מגזר שלישי. למעשה, באמצעות המערכת תורמים יוכלו לדרוש את הזיכוי מבלי לשמור ולהציג את הקבלות בגין תרומותיהם.

המערכת הדיגיטלית החדשה תאפשר למוסדות ציבור להעביר ישירות למאגרי המידע של רשות המסים את כל המידע בנוגע לתרומות שקיבלו. מידע זה יאפשר לרשות להעביר לכל תורם ריכוז של כל התרומות המזכות שתרם לאורך שנת המס, ישירות לאזור האישי שלו באתר הרשות. בעתיד, המידע יועבר גם למערכת הדיווח המקוונת להגשת דוחות שנתיים והחזר מס, וליישומון תיאום מס.