1.8 מיליון ישראלים לא פטורים מוויזה לארה"ב. מה תעשה רשות האוכלוסין?

לפי נתוני רשות האוכלוסין, 1.8 מיליון ישראלים לא מחזיקים בדרכון ביומטרי, המהווה תנאי לקבלת פטור מוויזה לארה"ב • על רקע האפשרות לזינוק בביקוש להנפקת דרכונים ביומטריים, ברשות מציינים כי הם "ערוכים לפתוח תורים נוספים ככל שיידרש"

לשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי
לשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי

הפטור מוויזות לארה"ב שאושר אתמול וייחתם בטקס רשמי היום (ה') יהיה רלוונטי אך ורק לבעלי דרכון ביומטרי. אך כיום, על פי נתוני רשות האוכלוסין, 1.8 מיליון ישראלים לא מחזיקים כלל בדרכון ביומטרי, וברשותם דרכון נייר "אופטי" פשוט בלבד. אלו, אם כן, לא יוכלו למלא את טופס ה-ESTA שיאפשר כניסה ל-90 יום לארה"ב ללא צורך בהנפקת ויזה.

שאלות ותשובות | ארה"ב הכניסה את ישראל לרשימת הפטור מוויזה. כך זה יעבוד
הממשלה אישרה את המינוי: הכירו את מנהל רשות המסים החדש

יותר מכך - המכונות להנפקה אוטומטית של דרכונים ביומטריים, שבחודש מאי הובטח שבחודש יוני יגיעו ללשכות תל אביב ובאר שבע - עדיין אינן רלוונטיות. לפני כחודשיים, פרסמנו בגלובס ששתיים מתוך שלוש המכונות שהגיעו ללשכת תל אביב בלבד עדיין תקולות, וגם כעת - המכונות עדיין נמצאות בפיילוט ואינן זמינות לציבור הרחב.

מכונות אלו אינן אמורות להחליף את התהליך של הוצאה לראשונה של דרכון ביומטרי, אך על רקע משבר הדרכונים והתורים הארוכים שאפיינו את חודשי הקיץ - הן שורטטו כפתרון ארוך־הטווח לחידוש דרכונים. הפעלתם צפויה להפחית את העומס על הפקידים ברשות האוכלוסין, מה שישפיע גם על הנפקת החדשים, וכך למנוע מחסורים בתורים בעתיד.

אלא שכעת, בעקבות הכניסה הרשמית של ישראל לתכנית הפטור מוויזה ב-30.11, עלול להיות זינוק בביקוש להנפקת דרכונים ביומטריים במטרה להשיג את האפשרות לכניסה חופשית יותר לארה"ב. ברשות האוכלוסין מודעים לבעיה, שם מציינים שהם "עם היד על הדופק" בנוגע לכך ו"ערוכים לפתוח תורים ככל שיידרש". ייתכן שמרתון הדרכונים, שכלל עליה ניכרת בתפוקות לשכות האוכלוסין, מאפשר לרשות האוכלוסין להיות גמישים יותר, אך רק בחודש דצמבר יהיה אפשר לראות האם זה כך.

בינתיים, אומרים ברשות האוכלוסין כי "בהמשך להכרזה על כניסת ישראל למסלול הפטור מויזה לישראלים הנכנסים לארה״ב, מבקשים לחדד: בעלי ויזה אמריקאית תקפה, שבידם דרכון תקף שאינו ביומטרי, לא יידרשו להחליף את דרכונם בשלב זה ויוכלו להכנס לארה״ב עם הויזה, כל עוד היא בתוקף וכל עוד הדרכון בתוקף". כלומר, שיטת הוויזה הוותיקה לא תתבטל, וגם חסרי דרכון ביומטרי יוכלו להיכנס לארה"ב - אך רק בתנאי שיוציאו ויזה בשגרירות כבעבר.