הוחלט ברגע האחרון: מחיר הדלק יישאר באוקטובר ללא שינוי

בחודש האחרון עלה מחיר הנפט הגולמי בעולם, התייקרות שמועצמת בישראל על ידי המשך מגמת היחלשות השקל אל מול הדולר • כפי שפורסם בגלובס, הכסף שהוקצה בתקציב המדינה להוזלות הדלק עומד להיגמר ועלול שלא להספיק עד סוף 2023

תחנת דלק / צילום: Shutterstock
תחנת דלק / צילום: Shutterstock

מחיר הדלק בחודש אוקטובר צפוי לעמוד על 6.94 שקל לליטר בנזין - ללא שינוי לעומת החודש היוצא. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם היום (ה'), כמדי סוף כל חודש, על צו להפחתת מס הבלו על הדלק. באופן חריג, כדי למנוע התייקרות של הדלק, הפחתת המס עליה הודיע סמוטריץ' היום היא בגובה שונה מכפי שנכתב בטיוטת הצו, שפורסמה להערות הציבור רק בלילה האחרון.

אפקט הפחד של אוקטובר: מה מלמדת ההיסטוריה על מה שצפוי בשווקים 
שאלות ותשובות | ארה"ב הכניסה את ישראל לרשימת הפטור מוויזה. כך זה יעבוד 

ברגע האחרון הוגדל מעט ה"סבסוד" של הדלק, מהנחה של 95 אגורות לליטר ל-99 אגורות לליטר. בחודש ספטמבר הגיעה הטבת המס לשיא של שקל שלם לליטר. כפי שפורסם בגלובס, הכסף שהוקצה בתקציב המדינה להוזלות הדלק עומד להיגמר ועלול שלא להספיק עד סוף 2023. עם המשך המגמות הנוכחיות של התייקרות הנפט בעולם והיחלשות השקל מול הדולר, יצטרך סמוטריץ' להכריע בקרוב האם הוא יגדיל את הגירעון על מנת להמשיך במדיניות פיקוח המחירים.

אובדן ההכנסות הצפוי לקופת המדינה באוקטובר בגין הפחתת הבלו מוערך בסדר גודל של כ-200 מיליון שקל. סכום זה מצטרף לכ-3 מיליארד שקל שכבר הפסידה המדינה מאז שהחלו הפחתות המס על הדלק, באפריל אשתקד.

המחיר הרשמי והסופי של הדלק טרם התפרסם, ועליו אמור להודיע משרד האנרגיה בקרוב.