גוגל חוגגת 25 שנה: כמה הרוויח מי שהשקיע אלף דולר בהנפקה?

מה שהתחיל בשנת 1996 בתור מחקר הפך לאחת מענקיות הטכנולוגיה - נכון להיום, לגוגל יש שווי שוק של כ-1.63 טריליון דולר • בשנה האחרונה, גוגל נאלצה להתחרות בזירת הבינה המלאכותית כנגד מיקרוסופט והשיקה את הכלי המתחרה שלה "בארד"

גוגל, חוגגת 25 שנים / צילום: Shutterstock
גוגל, חוגגת 25 שנים / צילום: Shutterstock

ענקית החיפוש אלפאבית (גוגל)  חוגגת היום (ד') 25 שנה להשקתה. מה שהתחיל בשנת 1996 בתור מחקר של לארי פייג' וסרגיי ברין בעודם דוקטורנטים באוניברסיטת סטנפורד - הפך לאחת מענקיות הטכנולוגיה כיום.

גוגל הונפקה באוגוסט 2004, ומאז, היא הצליחה לשלוט בשוק הפרסום, להציע מוצרי פרסום וקריאייטיב עבור הלקוחות שלה - ולחולל מהפכה בחיי כולנו עם התאמת תוצאות חיפוש ופרסום מותאם אישית. המשקיעים מסתכלים מקרוב על הענקית הטכנולוגיה, וכעת השם שלה עולה לא מעט סביב המרוץ הצמוד במיוחד לבינה המלאכותית.

זו הייתה שנה בה עקבו אחרי מיקרוסופט וגוגל במיוחד, הראשונה עלתה מתחילת השנה ב-30%, בעוד שגוגל עלתה בכ-44%. מתחילת השנה, מדד ה-S&P500 עלה ב-11%, ומדד נאסד"ק 100 עלה ב-33%. 

שווי שוק של כ-1.63 טריליון דולר

נכון להיום, לגוגל יש שווי שוק של כ-1.63 טריליון דולר, ומחיר המניה עמד בסגירת המסחר אתמול על 129.85 דולר. באוגוסט 2004 שווי השוק עמד על 20 מיליארד דולר בלבד, והמחיר בהנפקה היה 85 דולר בלבד. "השווי של גוגל היה כמחצית משוויה של יאהו באותו עת, ומשקיעים רבים הטילו ספק בזה שגוגל תצליח להתחרות ביאהו, מובילת שוק הפרסום המקוון דאז. ראינו מה קרה מאז", אומר לגלובס סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. "לומדים מכך שגוגל השתלטה על שוק הפרסום הדיגיטלי, והצליחה להזיז את יאהו ממקומה המוביל. די דומה למה שאנבידיה עשתה לאינטל. זה מוכיח עוד פעם את חשיבות השינויים הטכנולוגיים". 

לפי בית ההשקעות אופנהיימר, מאז ההנפקה ב-19 באוגוסט 2004 מניית גוגל רשמה תשואה של לא פחות מ-6,000%. במילים אחרות, אם הייתם משקיעים אלף דולר בגוגל בעת הנפקתה ומחזיקים במניה עד היום, הייתם מרוויחים כ-60 אלף דולר. מדובר בתשואה ממוצעת של 24% בשנה. 

10 דברים שלא ידעתם על ענקית הטכנולוגיה גוגל

מה הקשר לג'ניפר לופז והמתיחה מאחורי ההשקה של Gmail

1. חלל העבודה הראשון של גוגל, הוא סטריאוטיפי מאוד - מוסך במנלו פארק, קליפורניה.

2. השם המקורי של גוגל היה Backrub. לאחר מכן, המייסדים שינו את השם לגוגל, שזה איות שגוי של המילה Googol, המונח המתמטי עם הספרה אחת ואחריה מאה אפסים.

3. בשנת 1997, בתחילת דרכה, לארי פייג' וסרגיי ברין הציעו למכור את גוגל לחברת יאהו תמורת מיליון דולר. ביאהו דחו את ההצעה. עד שנת 2002 החברה כבר הפכה למוכרת ומוצלחת יותר, אז יאהו הציעה 3 מיליארד דולר, גוגל דחתה את ההצעה והעלתה הצעה נוספת ב-5 מיליארד דולרים. יאהו דחתה את ההצעה הזו.

4. ההשראה לגוגל לפתח את "גוגל תמונות" הייתה השמלה הנועזת של ג'ניפר לופז לטקס פרסי הגראמי בשנת 2000. באותם ימים, האירוע הזה הפך למונח החיפוש הכי פופולרי בגוגל, ותוצאות החיפוש היו רק רשימה של קישורים כחולים, ולכן המשתמשים התקשו למצוא תמונות של השמלה.

5. אירועי 11 בספטמבר 2001 גרמו לגוגל להבין שמשתמשים מתקשים למצוא אקטואלי כשהם מחפשים בגוגל. וכדי לענות על הצורך לחדשות בזמן אמת, הם השיקו שנה לאחר מכן את גוגל חדשות.

6. השקת Gmail הפופולרי קרתה ב-1 באפריל 2004. כשגוגל הכריזה זאת לעולם היא גרמה לתעשיית הטכנולוגיה ואף לציבור לפקפוק רב וספקנות. בפועל, גוגל הסבירה שהמתיחה האמיתית הייתה אחרת, על הקמת מרכז גוגל על הירח.

7. בשנת 2006, המילה גוגל נוספה רשמית למילון אוקספורד האנגלי ולמילון ובסטר.

8. מאז שנת 2007, עובדי גוגל יכולים להשתמש בזוגות אופניים שיתופיים בצבעי גוגל, כדי להתנייד בתוך הקמפוס. לאופניים קוראים gBikes, אין להם מנעולים, והעובדים משאילים אותם עד ליעדם, אז עובד אחר יכול להשתמש בהם.

9. בשנת 2013, למשך כמה דקות, הייתה תקלה בגוגל, מה שהשפיע על כל השירותים של גוגל, כולל מנוע החיפוש, יוטיוב וג'ימייל. דווח כי לפי ניתוח חברת האינטרנט GoSquared, תעבורת האינטרנט ירדה ברחבי העולם ב-40%.

10. לפי נתוני Internet Live Stats, גוגל מעבדת למעלה מ-99 אלף חיפושים בכל שנייה. לפי נתונים אלו, בגוגל מתבצעים יותר מ-8.5 מיליארד חיפושים ביום.

לצורך ההשוואה, אם לצד ההשקעה בגוגל הייתם משקיעים אלף דולר גם במדד S&P 500, הייתם מרוויחים פי 4.7, כלומר עם תשואה מותאמת דיבידנדים שהייתה הופכת את האלף דולרים ל-4,700 דולרים, כך לפי בית ההשקעות IBI. השקעה דומה של 1,000 דולר במדד הנאסדק 100, שנחשב למדד ההשוואה עבור חברות כמו גוגל עקב הנטייה הטכנולוגית שלו, היו הופכים את ההשקעה ל-11.2 אלף דולר.

רו"ח צביקה גרוס, מנהל תחום שרותי חשבות ומיקור חוץ בפירמת רואי החשבון BDO, מסביר איך גוגל הצליחה כל-כך: "המודל החינמי של גוגל חולל מהפכה בתעשיית הטכנולוגיה. על ידי הצעת מוצרים ושירותים בחינם לצד מנוע החיפוש שלה, כמו דפדפן הכרום, מערכת ההפעלה האנדרואיד, שירותי וידיאו, מפות ותרגום, ועוד, היא יצרה מודעות ותלות בשירותיה. בצורה הזו היא יצרה בסיס משתמשים עצום, ומשכה מפרסמים ל- Google Ads , שירותי הפרסום המקוונים שלה".

ומה צפוי בהמשך לגוגל?

רן פרדס ממחלקת מסחר מניות חו"ל ב- IBI בית השקעות מסביר לגלובס כי "גוגל עברה שנה לא פשוטה של ירידה בעסקים - חלק מזה עקב מצב המאקרו. היא גם התייעלה וחתכה בשר עודף כדי להתמקד ברווחיות ובשורה התחתונה. עכשיו היא חוזרת לצמיחה יותר רווחית. מבחינת העסקים שלה: הענן עבר אופטימיזציה, ועכשיו צפוי לחזור לצמוח - חלק מזה היות וה-AI ושיפורי הענן צפויים להניע סייקל נוסף של השקעות מארגונים. באותו אופן, ארגונים שמיהרו לחתוך תקציבי פרסום היות וחששו ממיתון (ולכן הפרסום הדיגיטלי היה העסק הראשון ליפול), עכשיו חוזרים להשקיע והתחום חוזר לאט-לאט לצמיחה. שני אלו צריכים לעזור להכנסות של גוגל".

פרדס מתייחס גם לתביעה שמתנהלת בארצות הברית נגד גוגל, בטענה שהיא מונופול בתחום הפרסום עקב התשלומים הגדולים לאפל, שיותירו אותה כברירת מחדל במכשירים שלה. "מבחינת גוגל נראה שמדובר ב-Win-Win. אם ביהמ"ש קובע שההתנהגות שלה מונופוליסטית - הלקוחות יישארו בגוגל והיא תפסיק לשלם לאפל המון כסף, סכום לא ידוע ומוגדר כאחד מהסודות השמורים בסיליקון וואלי. אם קובעים שהיא לא מונופול, אז הסטטוס קוו נשמר ומקבל גושפנקא רגולטורית - כך שגוגל יכולה בשקט לשמור את הנתח שוק העצום של 90% משוק החיפוש ברשת". 

בשנה האחרונה, גוגל נאלצה להבעיר מנועים ולהתחרות במיקרוסופט, שהשקיעה רבות בחברת OpenAI, ששחררה לעולם את ה-ChatGPT ושינתה את כל העולם. גוגל נכנסה למרוץ צמוד עם מיקרוסופט והשיקה את הכלי המתחרה שלה - בארד. פרדס מסביר : "יש חשש ש-ChatGPT לראשונה מאיים על המנוע חיפוש קיים, אבל עם בארד קשה להגיד שהיא הרבה מאחורה, וממילא ייקח זמן עד שהצרכן יסמוך מספיק על התוצאות של הכלים האלו. אם כבר, עכשיו הפיצ'ר החדש של בארד, שלראשונה מראה את המקור של המידע ככה שהמשתמש יכול לאשרר את אמינות התוצאה מהמנוע של AI - הוא כזה שיכול לעניין את המשתמשים". 

פרדס אף מצביע על איום נוסף שגוגל צריכה להתמודד איתו, וזה טיקטוק. "הצעירים היום מחפשים שם יותר. כרגע לא רואים את זה הרבה בנתונים המצרפיים או בתוצאות, אבל זה משהו לעקוב אחריו. גוגל גם מנסה לעשות מאפיינים דומים לטיקטוק ולחוויות הקנייה שם כדי להדביק את הפער. גם פה - קשה לוותר על מנוע החיפוש".

רו"ח גרוס מוסיף כי "התחרות ההולכת וגוברת בשוק הטכנולוגיה, בדגש על שוק ה-AI, תחייב חברות רבות לספק חלק משמעותי מהשירותים שלהן בחינם, במטרה לצבור בסיס משתמשים גדול. בדומה לגוגל, היא תאפשר להרחיב לאחר מכן את מגוון השירותים החינמיים שהן מספקות, כדי לבסס את מעמדן. יתרה מכך, ישנה הפתעה מכיוון לא צפוי: העומק הרב של המודלים והקודים, מביא לשונות רבה מאוד באיכות המוצרים השונים בין החברות. הענקית שתצליח לייצר לא רק את הטכנולוגיה העמוקה ביותר, אלא תיצור את הסטנדרט שיתאים בצורה הטובה ביותר למשתמשים, היא זאת שתקבל את השליטה החדשה".