הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסת ת"א; מדד הבנקים זינק ב-2%

ת"א 35 ות"א 125 טיפסו בכ-0.5% ות"א 90 עלה ב-0.4% • מחירי הנפט ממשיכים לטפס • הדולר מתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.84 שקלים • מנכ"ל ג'יי.פי מורגן: "אני לא בטוח אם העולם מוכן לריבית של 7%"  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בעליות. ת"א 35 ות"א 125 טיפסו בכ-0.5% ות"א 90 עלה ב-0.4%. מדד הבנקים קפץ בכ-2%, בהובלת מניות לאומי והפועלים. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

בלטו בעליות אפולו פאוור , אלקטרה צריכה , נאייקס , קבוצת דלק , נאוויטס פטר יהש , טרמינל איקס  ופתאל החזקות . בירידות בלטו דלק רכב , לוינסקי עופר , גבעות יהש  ונטו מלינדה .


16:40

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בעליות. ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 ות"א 125 מוסיפים 0.4%. ת"א בנקים קופץ ב-1.8% ות"א נפט וגז מוסיף 2%. 

החברה הביטחונית האמריקאית לאונרדו DRS  הודיעה על מחיקתה הצפויה ממסחר בתל אביב, שמתוכננת ל-31 בדצמבר - כשנה לאחר שהחלה להיסחר כאן. לאונרדו החלה להיסחר בבורסות נאסד"ק ותל אביב בעקבות רכישת ראדא הישראלית. מבחינת הבורסה, מדובר על מחיקה של חברה גדולה יחסית - לאונרדו, שהייתה טרם הרכישה של ראדא חברה פרטית, נסחרת כיום בשווי של 16.4 מיליארד שקל - אך מחיקתה מהמסחר לא תשפיע על המדדים, משום שהיא לא נכללת בהם.

15:07

מגמה חיובית בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.4%.

אלקטרה צריכה  מרכזת עניין לאחר שהודיעה כי בהתאם לתנאי הסכם אופצית CALL של החברה לרכישת כלל מניות גלובל ריטייל, המוחזקות על ידי משפחת ביתן, שהינה בתוקף עד ליום 30 בספטמבר 2023, החברה הודיעה למשפחת ביתן כי לא תממש את האופציה בתנאיה הנוכחיים.

13:45

מגמה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.2%. בקרב המדדים הענפיים בולט לחיוב מדד ת"א בנקים, שעולה בכ-1.1%.

בולטות לחיוב מניות אפולו פאוור , משק אנרגיה , נאוויטס פטר יהש  ונפטא .

מנגד, בולטות לשלילה נכסים ובניין , אודיוקודס , מימון ישיר  ומיטרוניקס .

חברת סולאיר , העוסקת בתפעול של מערכות סולאריות בישראל ובספרד, דיווחה לפני זמן קצר כי חתמה על הסכם מכירה של פרויקט "גרבינה" הנמצא באיטליה ובבעלותה בשרשור של המוכרת לחברה גלובאלית בתחום האנרגיות המתחדשות. במסגרת הסכם המכירה המפורט, נקבע כי הקונה תרכוש מהמוכרת את פרויקט "גרבינה" שהינו
פרויקט פוטו-וולטאי בעל הספק כולל של כ140- מגה- וואט DC הנמצא במחוז פוליה, איטליה. סך התמורה עבור הפרויקט מורכב מסך של 230,000 אירו עבור מגה- וואט, עם התאמות לתמורה האמורה כקבוע בהסכם, כאשר ההספק למכירה המדויק ייקבע בהתאם לאישור הרגולטורי הסופי.  

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות ארוכות-הטווח נסחרות בירידות של כ-0.2%.

11:56

עליות קלות בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים בכ-0.3%. בולט לחיוב מדד ת"א נפט וגז, שמטפס בכ-1%.

דלק קבוצה  הודיעה לפני זמן קצר כי חברת איתקה (המוחזקת בידי קבוצת דלק בשיעור של כ-89.2%) ופועלת בים הצפוני, דיווחה היום (ד') יחד עם חברת אקווינור (Equinor) (המפעילה של הפרויקט), כי נתקבל אישור הרגולטור (NSTA) בבריטניה לתוכנית הפיתוח של המאגר שהגישו השותפות, וכי השותפים קיבלו החלטת השקעה סופית (FID) לפיתוח השלב הראשון (Phase 1) במאגר.

איתקה מעריכה כי פיתוח שלבים 1-2, עשוי להניב משאבים מותנים בהיקף מוערך של כ- 300 מיליון חביות נפט (MBOE), כאשר פיתוח השלב הראשון לבדו, מוערך בכ- 245 מיליון חביות נפט (100%). עוד הודיעה איתקה כי תחילת הפקה מהמאגר צפויה להתחיל בשנים 2026-2027.

מאגר Rosebank, נחשב לאחת משתי תגליות הגז המוכחות הגדולות באזור הים הצפוני האנגלי שטרם פותחו, לצד מאגר Cambo, שבו איתקה מחזיקה ב- 100% מהזכויות, בעקבות רכישה שביצעה לפני מספר שבועות לרכישת חלקה של חברת SHELL במאגר (30%), לפי מחיר של 1.5 דולר לחבית.

בשוק המט"ח המקומי נפתח במגמה מעורבת. הדולר מתחזק מול השקל בכ-0.4% ונסחר סביב 3.83 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 4.04 שקלים.

10:55

עליות קלות בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים בכ-0.2%. בקרב המדדים הענפיים בולט לחיוב מדד ת"א בנקים 5, שעולה בכ-1%.

רשת פתאל החזקות  מרכזת עניין לאחר שפרסמה הבוקר את התחזיות לשנת 2024: ההכנסות צפויות להסתכם בכ-8.1-8.5 מיליארד שקל, וה-EBITDA צפוי לעמוד על 1.6-1.8 מיליארד שקל.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. אגרות החוב השקליות ארוכות-הטווח נסחרות בעליות של כ-0.2%.

10:00

ירידות קלות בפתיחת הבורסה בת"א: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 יורדים בכ-0.2%. 

בולטת לחיוב מניית אפולו פאוור , לאחר שהחברה דיווחה הבוקר על קבלת אישור מעבדת Solar PTL, המהווה תו תקן למערכות סולאריות התקף בארה"ב ובאירופה. מדובר בתו תקן למוצרים פרי פיתוחה של אפולו פאוור המבוססים על טכנולוגיה של יריעה סולארית קלה וגמישה, יעילה ועמידה הניתנת ליישום במגוון שימושים, וייעודה להפוך כל משטח תחת פני השמש למשטח מייצר חשמל.

בנוסף חושפת אפולו פאוור כי חתמה עם חברה טורקית על הסכם בלעדיות להפצה של מוצר ה-Apollo Charger, המיועד למשאיות ואוטובוסים בטורקיה, בהיקף מינימלי שנע בין 3.7 מיליון עד 5.7 מיליון שקל. החברה הטורקית מתמחה בשילוב ידע וטכנולוגיה בתחום התחבורה והרכב, והיא חלק מקבוצה העוסקת בין היתר בתחומי התחבורה, התיירות וההשקעות, בישראל ו/או בחו"ל.

גם פתאל החזקות , אלקטרה נדל"ן , נאוויטס פטר יהש  ודלק קבוצה  בולטות לחיוב.

מנגד, אודיוקודס , קמטק , דנאל  ואזורים  נסחרות במגמה שלילית.

08:16

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח במגמה מעורבת. הדולר מתחזק מול השקל בכ-0.4% ונסחר סביב 3.83 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 4.04.

07:45

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול נרשמה מגמה שלילית במדדי המניות המרכזיים בבורסה המקומית, זאת במקביל לירידות בבורסות אירופה ומדדי המניות המרכזיים בארה"ב. בתל אביב, מדדי המניות המרכזיים רשמו ירידות של כ-1%, בעוד שמדד הביומד בלט בירידה של קרוב ל-3%.

מניית קמטק  הדואלית סגרה את הפער שנפתח מול וול סטריט עם קפיצה של כ-9% במחזור גבוה, והשלימה עלייה של 203% מתחילת השנה.

קמטק, יצרנית ציוד בדיקה לתהליך ייצור השבבים, נהנית מהמומנטום החיובי בתחום בחודשים האחרונים. בשבוע שעבר דיווחה החברה, בניהולו של רפי עמית, על רכישת RFT הגרמנית, הפועלת גם היא בתחום בקרת הייצור של שבבים, ב-100 מיליון דולר. עסקה זו תוסיף לה הכנסות של מעל 30 מיליון דולר ב-2024, ואמורה לתרום לרווחיה של קמטק לאחר 12 חודשים מביצוע הרכישה, שתושלם ברבעון הרביעי.

אמש בוול סטריט, מדדי המניות המרכזיים ננעלו בירידות חדות. מדד הנאסד"ק צלל בכ-1.6%, ה-S&P 500 ירד ב-1.5%, והדאו ג'ונס איבד מערכו 1.1% ובכך סיכם את היום הגרוע ביותר מאז חודש מרץ.

לאחר נפילה של 99% במניה: חבל ההצלה של חברת האוטוטק מישראל 

ברקע לירידות השערים, נתוני מכירות הבתים החדשים בארה"ב אכזבו את הצפי המוקדם, יחד עם מדד אמון הצרכנים של CB שפספס את התחזיות.

מניות הטק נסחרו בירידות חדות בהובלת מניית  אמזון , לאחר שדווח כי ועדת הסחר הפדרלית הגישה נגד ענקית הקמעונאות תביעה יחד עם 17 מדינות בארה"ב, שטוענות כי החברה מנצלת את "הכוח המונופולי שלה".

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. לייבפרסון בולטת עם פער שלילי של כ-3.2%, ומנגד אורמד פארמה עם פער חיובי של 1.8%.

פאלו אלטו בבולמוס רכישות: מעוניינת לרכוש שתי חברות ישראליות במיליארד דולר 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות קלות. 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי יורד בכ-0.3%, ההנג סנג עולה בכ-0.6%, בורסת שנחאי מוסיפה לערכה כ-0.3%, ומדד הקוספי משיל מערכו 0.3%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אתמול מגמה שלילית. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים ירדו בשיעורים של עד 0.2%, והאג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ירדו בכ-0.4%. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה לכ-4.11%.

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי הבוקר התשואות יורדות קלות, לאחר שאמש המשיכו לשבור שיאים. תשואת האיגרת ל-10 שנים נסחרת הבוקר ברמה של כ-4.52%, ותשואת האג"ח לשנתיים עומדת על כ-5.06%.

למה מניות הטכנולוגיה בירידה? בגלל שתשואות האג"ח מתעקשות לעלות 

ברקע למסחר, סוכנות דירוג האשראי מוד'יס הזהירה ביום שני כי השבתת הממשל האמריקאי עקב מחלוקת בנוגע לתקציבים תהווה "אירוע אשראי שלילי" עבור ארה"ב. ההשבתה עלולה לצאת לפועל ב-1 באוקטובר אם המחלוקות בקונגרס בין נציגי המפלגות הרפובליקנית והדמוקרטית יימשכו בימים הקרובים.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ השקל נחלש אתמול מול המטבעות הזרים. הדולר התחזק מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.83 שקלים, והאירו התחזק קלות לכ-4.04 שקלים.

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בעליות של כ-1%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על כ-91.3 דולר, ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על כ-93 דולר.

4. מאקרו

היום צפויים להתפרסם הזמנות מוצרי בני קיימא בארה"ב. ביום שישי צפוי להתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE) לאוגוסט יחד עם מדד האמון הצרכני של מישיגן. בשאר העולם, ביום שישי יפורסמו באירופה נתוני האינפלציה לחודש ספטמבר, ובסין יפורסם מדד מנהלי הרכש CAIXIN.

מת'יו רכטר, ראש תחום חקר אסטרטגיה בבנק יוליוס בר, כותב בסקירה שפרסם כי "בשבוע שעבר החליטה ועדת השווקים הפתוחים של הפד להשאיר את ערך הריבית בארה"ב ללא שינוי, בטווח של 5.25%-5.5%. לפיכך, אחד ממחזורי ההידוק המוניטריים המהירים והחדים ביותר בהיסטוריה הגיע לסיומו. אנו צופים שהריבית תישאר גבוהה עד לרבעון השלישי של 2024, לפני שיחלו מחזורי הורדת ריבית".

לדבריו, "אנו עדיין מאמינים כי צפויה נחיתה רכה לכלכלת ארה"ב, בין השאר בגלל ירידה ברגישות לשיעורי ריבית גבוהים לאורך השנים. למשקי בית, למשל, המשכנתאות מחזיקות בדרך כלל 30 שנה והן בריבית קבועה במרבית המקרים".

5. תחזית

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, התייחס לסביבה המאקרו-כלכלית בארה"ב בראיון ל"טיימס אוף אינדיה" והזהיר כי במקרה שהפדרל ריזרב יצטרך להמשיך להעלות את הריבית כדי לצנן את האינפלציה, זה יהיה כואב. בנוסף הוא הדגיש בטון ניצי כי "אני לא בטוח אם העולם מוכן לריבית של 7%".

"אני שואל עסקים וחברות האם הם מוכנים לתרחיש קיצון בו הריבית עומדת על 7% יחד עם סטגפלציה. במקרה שיהיו להם נפחים נמוכים לצד ריבית גבוהה, יהיה לחץ במערכת", אמר דיימון. בנוסף הוא הוסיף כי "אנו קוראים ללקוחות שלנו להיות מוכנים לסוג כזה של לחץ". במקביל, דיימון ציטט את המשקיע האגדי וורן באפט, ואמר כי "רק כשהשפל מגיע, רואים מי שוחה עירום" במילים אחרות, הוא מציין כי השפל חושף את מי שלקח יותר מדי סיכון.

בשבוע שעבר, בהחלטת הריבית של הפדרל רזרב, חברי הפד פרסמו תחזיות המצביעות על העלאת ריבית אחת נוספת השנה לפני הורדות הריבית בשנה הבאה. שוק החוזים העתידיים מתמחר סיכוי קטן שהריבית תגיע ל-6%, שלא לדבר על 7%. בראיון ל"טיימס אוף אינדיה", דיימון התייחס לשורת הכישלונות של הבנקים בארה"ב מוקדם יותר השנה כאשר ג'יי.פי מורגן רכש את בנק פירסט רפובליק כשהוא קרס. "אני לא חושב שאנחנו רוצים מערכת שבה אף בנק לא נכשל. אז, להיות עם חבורה של כישלונות זה לא דבר נורא", אמר דיימון. "אבל אם זה גורם להרס במערכת, אנחנו צריכים לשנות את התקנות כדי למנוע מזה לקרות".