הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ת"א 35 סיים בירידות של 1.4%. אלו המניות היחידות שעלו במדד הדגל

מדד ת"א 35 צלל בכ-1.4%, ות"א 90 ירד ב-0.7% • מדד הביומד נפל ב-3.3% • השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים • ירידות במחירי הנפט

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:31

נעילה אדומה בבורסת תל אביב: מדד ת"א 35 צלל בכ-1.4%, ות"א 90 ירד ב-0.7%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד נפל ב-3.3%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

בלטו לשלילה מניות אנרג'יאן , קנון , אנלייט אנרגיה  ואלוני חץ .

מנגד, מניות ניו-מד אנרג יהש , אלביט מערכות , שפיר הנדסה  והראל השקעות  בלטו לחיוב במדד ת"א 35.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים. הדולר נסחר מול השקל סביב רמה של 3.82 שקלים, והאירו נסחר סביב רמה של 4.05 שקלים.

16:36

מגמה אדומה בבורסת תל אביב: מדד ת"א 35 יורד בכ-1%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.2%.

חברת קנבוטק , העוסקת במחקר ופיתוח תרופות מבוססות קנאביס, דיווחה כי התקשרה בהסכם עם חברת DeCode להפצה בלעדית של מוצרי רפואת המניעה Preventative של החברה בברזיל. על פי ההסכם תתבצע הפצת המוצרים על ידי המפיץ בברזיל, לתקופה של 5 שנים, בסך כולל של כ - 2.8 מיליון ליש"ט. הפעילות המסחרית צפויה להתחיל ברבעון הרביעי של שנת 2023.

בשוק האג"ח המקומי מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 0.2%, והאג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים יורדות בכ-0.4%. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה לכ-4.11%.

14:55

נמשכת המגמה השלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-1.1%, ות"א 90 יורד ב-0.4%, מדד הביומד בולט עם ירידה של 3%, ואילו מדד הביטוח רושם עלייה קלה. מחזור המסחר מסתכם בכ-840 מיליון שקל.

התחזית העגומה לגל הסדרי חוב של חברות הנדל"ן מארה"ב שהנפיקו אג"ח בבורסה בתל אביב הולכת ומתממשת. בתחילת חודש ספטמבר דיווחה אחת מהוותיקות שבין החברות הללו, דה זראסאי שבבעלות ג'ואל וינר, כי בכוונתה לנהל מגעים עם נושיה לגיבוש הסדר בהיקף של קרוב למיליארד שקל. כעת מצטרפות אליה שתי חברות נוספות שהנפיקו אג"ח למשקיעים בתל אביב לנוכח הרעה בעסקיהן - דלשה קפיטל והרץ פרופרטיס, בגין חוב שהיקפו המצרפי קרוב ל-600 מיליון שקל.

12:55

נמשכת המגמה השלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-1.2%, ות"א 90 יורד ב-0.7%. מדד הביומד בולט עם ירידה של 2.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-580 מיליון שקל.

חברת אפלייד מטיריאלס חתמה עם אנלייט אנרגיה  על הסכם לרכישת אנרגיה מתחדשת במתקניה בישראל, לתקופה של 15 שנים, עם אופציה להארכה ולהגדלת היקף הצריכה בהתאם לדרישות הייצור. החשמל יסופק לרשת הארצית ממתקני הייצור הסולאריים של אנלייט, שנמצאים כעת בשלבי הקמה מתקדמים במסגרת הרגולציה החדשה להסדרת משק החשמל.

11:04

מגמה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.9%, ות"א 90 יורד ב-1%. מדד הביומד בולט עם ירידה של 3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-345 מיליון שקל.

ירידות בולטות רושמות בין השאר נכסים ובנין , אלקטרה צריכה , אקרו , מגה אור  ואנלייבקס.

חברת אורביט  דיווחה היום על קבלת הזמנה מאינטגרטור אמריקאי מוביל בסך של כ-4.5 מיליון דולר. אספקת המערכות צפויה החל משנת 2024.

חברת אלמוגים דיווחה היום כי חתמה על מזכר עקרונות עם צד שלישי שאינו קשור לחברה ו/או בעלי השליטה בה למכירת מלוא אחזקותיה בחברות המנהלות ומחזיקות בזכויות בנכס המכונה "מתחם בתי אלמוג באילת" בתמורה של עד כ-26 מיליון שקל. החברה צפויה לקבל לידיה תזרים חופשי בהיקף מוערך של כ-22 מיליון שקל. כתוצאה מרישום חשבונאי של הזכויות בנכס החברה צפויה לרשום הפסד של כ-7 מיליון שקל.

בשוק האג"ח המקומי נרשמת מגמה שלילית היום. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 0.2%, והאג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים יורדות בכ-0.5%. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה לכ-4.10%.

10:08

יום המסחר בבורסה נפתח בירידות. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.9%, ות"א 90 יורד ב-0.5%. מדד הביומד בולט עם ירידה של 2.4%.

ירידות חדות רושמות בין השאר לייבפרסון, טבע, סאפיינס , אנרג'יאן  ואנלייט אנרגיה .

מנגד, קמטק  קופצת בכ-9% לאחר שחזרה עם פער חיובי מוול סטריט. 

גם דלק רכב  בולטת בעלייה חדה לאחר שדיווחה ביום שישי כי התקבלו האישורים הרגולטוריים ונחתם ההסכם ליבוא מכוניות ניו הסינית לארץ.

09:20 

משק אנרגיה  הודיעה היום כי חתמה על מזכר הבנות עם בנק דיסקונט  למימון 7 פרויקטים סולאריים בהיקף של כ-70 מגוואט בשילוב קיבולת אגירה מוערכת של כ-210 מגוואט שעה. המיזמים צפויים לפעול במסגרת אסדרת מודל שוק. עלות הפרויקטים מוערכת בסך מקסימלי של 400 מיליון שקל, ובנק דיסקונט יעמיד לחברה חוב בכיר בסכום מקסימלי של 75% מעלויות כל מיזם.

08:40

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהדולר מתחזק קלות ונסחר סביב 3.82 שקלים, ואילו האירו נחלש בכ-0.4% ונסחר סביב 4.04 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

שבוע מסחר מקוצר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בירידות קלות במדדי המניות המרכזיים. ביום חמישי ננעל המסחר בבורסת תל אביב במגמה מעורבת. ת"א 35 עלה ב-0.1%, ת"א 125 ננעל ללא שינוי, ות"א 90 איבד 0.4%. ת"א בנקים זינק ב-2.3%, ות"א ביומד נפל ב-1.9%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות קלות. אמש ננעל המסחר בוול סטריט בעליות קלות. מדד דאו ג'ונס עלה ב-0.1%, S&P 500 ונאסד"ק התחזקו שניהם בכ-0.4%. 

בורסות אסיה נסחרות במגמה שלילית היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-1%, מדד ההנג סנג יורד בכ-0.8%, והקוספי נסוג בכ-1.3%. 

מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי חושף: "זו הייתה אחת ההחלטות המשמעותיות שקיבלנו" 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. טבע  בולטת עם פער שלילי של כ-3%, נייס  1.3%, לייבפרסון  כ-8%, לאונרדו 3.5%, ומנגד קמטק  עם פער חיובי של כ-10%, כך שהיא צפויה לזנק הבוקר. קמטק, יצרנית ציוד בדיקה לתהליך ייצור השבבים, נהנית ממומנטום חיובי ממנו נהנה התחום בחודשים האחרונים, על רקע הייפ ה־AI, והפכה לאחת מכוכבות הבורסה בתל אביב השנה

מספר קטן יחסית של דוחות כספיים יפורסם השבוע בוול סטריט, אך ביניהם גם של חברות בולטות: לדוגמה, רשת Costco תפרסם היום את הדוחות שלה לסיכום הרבעון הפיסקאלי שנגמר בסוף אוגוסט, חברת הטכנולוגיה Micron ובנק ההשקעות Jefferies ידווחו ביום רביעי, חברת הטכנולוגיה Accenture וחברת אופנת הספורט Nike - ביום חמישי.

השקעות במחשוב קוונטי: כשפונקציה נופלת למקום הנכון 

2. שוקי האג"ח

המסחר באיגרות חוב בבורסה בתל אביב התנהל ביום חמישי במגמה שלילית ברוב מדדי התל גוב של איגרות החוב הממשלתיות. מדדי התל בונד של איגרות החוב הקונצרניות רשמו ירידות של 0.1%-0.2%. 

בסקירתו השבועית המליץ אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, על חשיפה לאג"ח ממשלתיות במח"מ בינוני/ארוך, ועל דירוג מומלץ של AA בכל הקשור להשקעה באג"ח קונצרניות.

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי התשואות ממשיכות לטפס. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על כ-4.55%, ותשואת האג"ח לשנתיים על כ-5.15%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, במסחר בין הדולר לשקל לא היו שינויים גדולים בימי המסחר האחרונים, ואילו בעולם הדולר המשיך להתחזק מול המטבעות המרכזיים. אינדקס הדולר עלה אתמול ל-106 נקודות והשלים עלייה של יותר מ-6% בחודשיים וחצי. 

הכלכלה הסינית רועדת, וזה בדיוק הזמן שבו עשויים בבייג'ינג לצאת להרפתקה מסוכנת 

מחירי החוזים על הנפט רושמים ירידות היום. מחיר חבית נפט מסוג ברנט יורד בכ-0.5% ונסחר סביב 92.8 דולר, ומחיר החבית מסוג WTI רושם ירידה דומה לכ-89.3 דולר.

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ציין בסקירתו השבועית כי נשיא ניגריה הציב יעד להעלאת קצב הצמיחה השנתי ל-6%, המשקף צפי להגדלת תפוקת הנפט הניגרי לפחות ב-300-400 אלף חביות ליום. להערכתו, אם קצב התפוקה של ניגריה יימשך לאורך זמן, וערב הסעודית לא תמשיך את ההפחתה מרצון של תפוקת הנפט שלה מעבר ליעד הנוכחי של סוף 2023, ההיצע עשוי לגדול באופן ניכר במחצית הראשונה של 2024 - מה שיכול להביא לירידה במחירי הנפט.

4. מאקרו

בין נתוני המאקרו שצפויים להתפרסם השבוע ניתן לציין מדדים של אקלים כלכלי בגרמניה, נתוני היתרי בנייה, מכירות בתים חדשים ומדד אמון הצרכנים בארה"ב, מכירות קמעוניות בקנדה ובאוסטרליה ומדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר בספרד.

בארה"ב יתפרסם ביום חמישי נתון מעודכן של הצמיחה ברבעון השני, וביום שישי מדד מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE) לחודש אוגוסט.

5. תחזית

דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר בחברת Global X, כותב בסקירתו השבועית כי "הפרסום המרכזי השבוע יהיה מדד מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE), שצפוי לרשום באוגוסט עלייה של 0.4%-0.5% וכ-0.2% במדד הליבה. כפי שהשתקף במדדי המחירים לצרכן וליצרן, מירב עליית המחירים מיוחסת לעלייה במחירי האנרגיה, מרכיב שאינו משתקף במדד הליבה, שהוא הברומטר המשמעותי עבור הפד".

לדבריו, "נראה כי הסכם בין ארה"ב, סעודה וישראל מתקרב. לכל צד יש את האינטרס שלו. הסעודים רוצים ביטחון ותוכנית גרעין, ארצות הברית רוצה שהסעודים יהיו קרובים יותר למערב ולא לסין וכן לפתור את הסכסוך בתימן, ואילו ישראל רוצה לחזק את ההרתעה מול איראן ולשפר את יחסיה האזוריים. ואולם להסכם כזה לא בהכרח יהיו השפעות על מחירי האנרגיה, כי הוא לא כולל הסכמות בעניין הנפט. אופ"ק מגדיל ומקטין את התפוקה לפי ציפיות הביקוש. בתחילת 2023 אופ"ק הפחית את התפוקה כדי למתן את המחירים. הקיצוצים של אופ"ק הוארכו לכל השנה, דבר שהוביל לעלייה במחירים באוגוסט. אנחנו צופים כי המחסור בהיצע הנפט יימשך עד סוף השנה".